gode gamle albums
Fra : Lars Hoffmann

Dato : 04-03-04 00:29

Kender i det? Idag var jeg lige ved at gøre
lidt rent i stuen og falder tilfældigvis over
min 10-12 år gamle Nirvana - Nevermind CD.
Tja, det er da nogle år siden jeg har haft den
i maskinen, så den fik sig lige en snurretur.

Hvordan kunne jeg dog glemme det! Bare starten
af Smells Like teen Spirit får det til at løbe
koldt ned af ryggen på mig. Sikke en energi,
sikke melodisk de blander hård guitar og sang.
Jeg husker stadig tilbage i 1994 da jeg fik at
vide at Kurt Cobain havde skudt sig selv. Det
var virkelig "the day the musik died". Deres
sange er jo enkle, simple, men ganske enkelt
geniale. Sikke en energi de ligger for dagen i
Breed og Territorial Pissings, sikke syret
guitaren i Come as you Are er, Kurts stemme er
fantastisk på adskillige numre.

Nu sidder jeg her 4 timer senere og Nevermind
drejer stadig rundt.

Hvis i falder over en gammel yndlingsskive
engang imellem, så smid den på og det kan være
at i er heldige at genfinde en perle.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Cromwel

Dato : 04-03-04 01:08

> [...]
> drejer stadig rundt.
>
> Hvis i falder over en gammel yndlingsskive
> engang imellem, så smid den på og det kan være

Sjovt du siger det.Jeg genopdagede den plade
for et par måneder siden.Det var fedt!!
Jeg syntes come as you are er et originalt mesterværk
Jeg genopdagede mine gamle Godflesh-skiver for et par
dage siden,og så var der ingen vej uden om.
Mosh 20CD er en genial skive!

Mvh Cromwel

Fra : David Rasmussen

Dato : 04-03-04 10:38

Lars Hoffmann wrote:
> [...]
> min 10-12 år gamle Nirvana - Nevermind CD.
> Tja, det er da nogle år siden jeg har haft den
> i maskinen, så den fik sig lige en snurretur.

Jeg kender godt oplevelsen af pludselig at genopdage noget fed musik.

> [...]
> geniale. Sikke en energi de ligger for dagen i
> Breed og Territorial Pissings, sikke syret
> guitaren i Come as you Are er, Kurts stemme er

Jeg har aldrig kunnet se eller høre det geniale i Nirvanas musik. Jeg
synes det er fladt og ligegyldigt og ufarligt, og jeg bliver meget
hurtigt færdig med det. Hvis jeg endelig vil høre noget musik i nærheden
af den kategori, hører jeg Pixies.

/David

Fra : Propellen

Dato : 04-03-04 14:20

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net>, skrev i dk.kultur.musik

>hurtigt færdig med det. Hvis jeg endelig vil høre noget musik i nærheden
>af den kategori, hører jeg Pixies.

Finder sq lige mine gamle Pixies skiver frem.. 1000 tak..
woooohuuuu..

--

/Prop

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 04-03-04 21:49

David Rasmussen escribió / skrev

> Jeg kender godt oplevelsen af pludselig at genopdage noget fed musik.

Musik er ofte så dejligt tidsløs. Jeg har alt for ofte prøvet at gense
en film fra min teenagertid og er blevet grumt skuffet, men ofte er der
stor glæde ved at høre gamle favoritter (lige med undtagelse af the
final countdown )

--
Publica fotos de tu Cine en Casa en
http://www.intercambiodvd.com/CineEnCasa

Fra : Troels Lund Laursen

Dato : 04-03-04 14:03

> [...]
> min 10-12 år gamle Nirvana - Nevermind CD.
> Tja, det er da nogle år siden jeg har haft den
> i maskinen, så den fik sig lige en snurretur.

Jeg hørte In Utero igen omkring jul og nytår. Det var virkeligt rart at høre
det igen. Masse af gode melodier og energi. Lækkert!

/Troels

Fra : Thomas

Dato : 04-03-04 15:05

> [...]
> <SNIP>
> Hvis i falder over en gammel yndlingsskive
> engang imellem, så smid den på og det kan være

Jeg gjorde nøjagtig det samme for en måneds tid siden,
med Guns N' Roses' 'Appetite For Destruction'... Det er
altså (efter min ydmyge mening) en af de allerbedste rock-
plader der der nogensinde er lavet... Hvis ikke DEN bedste...

(Personligt har jeg aldrig kunnet se det store lys i Nirvana...
Jo de har da lavet en stribe gode sange... Men personligt
syntes jeg det eneste album de har lavet, der er godt hele
vejen igennem, er Unplugged-albummet...

Mvh. Thomas

Fra : Mr. Bad Guy

Dato : 04-03-04 21:27

"Thomas" <thomas.elbo@REMOVEmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> altså (efter min ydmyge mening) en af de allerbedste rock-
> plader der der nogensinde er lavet... Hvis ikke DEN bedste...

Jeg er enig!
Slash bliver man aldrig træt af!

Fra : zcully

Dato : 04-03-04 17:52

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> wrote in message
> [...]
> drejer stadig rundt.
>
> Hvis i falder over en gammel yndlingsskive
> engang imellem, så smid den på og det kan være

Mærkeligt nok gjorde jeg faktisk det samme for noget tid siden og have det
på samme måde. Et totalt kanon album!
Fandt også Panteras. Vulgar display of power frem igen forleden. Det er et
totalt gudealbum indenfor den genre. Måtte også høre det et par gange

/Zcully

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 04-03-04 18:05

> Hvis i falder over en gammel yndlingsskive
> engang imellem, så smid den på og det kan være
> at i er heldige at genfinde en perle.
>
> Med venlig hilsen
> Lars Hoffmann

Jeg kender godt fornemmelsen, men lige den plade kan jeg ikke forstå har
ligget så længe. :] Både den G'N'R's "Appetite for destruction" og de
Metallica skiver roterer jævligt hos mig, de holder stadig 100...

/Søren Hjelholt

Fra : Benny Mortensen

Dato : 05-03-04 14:53

"Søren Hjelholt" <hjelholt@_nospam_mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ligget så længe. :] Både den G'N'R's "Appetite for destruction" og de
> Metallica skiver roterer jævligt hos mig, de holder stadig 100...

Tja det ville jeg da så lige kigge efter, om der var en som det var længe
siden man havde hørt.....
Kors i skuret, der var mange, så skulle man til at vælge, og det blev så The
Shadows, Jigsaw der vandt, så den gamle rendegraver måtte traske nok en tur,
men et stærkt album. Det forekom stadigt så nyt, at man ikke kan begribe,
at de påstår de lavede det i 1967. For så lige at slutte af med Bridge over
troubled water, med gode gamle Simon & Garfunkel.

M.V.H....Benny..

Fra : Martin Helbo

Dato : 04-03-04 23:42

> [...]
> min 10-12 år gamle Nirvana - Nevermind CD.
> Tja, det er da nogle år siden jeg har haft den
> i maskinen, så den fik sig lige en snurretur.

Mmm, kender det kun alt for godt.
Nevermind hører jeg ca. hveranden uge, så den går aldrig helt i glemmebogen.
Jeg fandt også et par gamle AC/DC skiver frem forleden.

"Rock n roll aint noicepolution!"

--
/Martin Helbo
www.thedude.dk

Fra : Mads Breddam

Dato : 05-03-04 14:08

> Jeg fandt også et par gamle AC/DC skiver frem forleden.
>
> "Rock n roll aint noicepolution!"

Nu er AC/DC pladerne ikke dem der samler mest støv på min hylde, men det er
mest dem med Brian Johnson jeg hører. Her for en 14 dages tid var det årsdag
for Bon Scotts død, så så kom Highway to Hell da lige en tur i
skivespinderen.

--
Mvh.:
Mads Breddam

"Jeg bryder mig ikke om fanatisme, - kun når man er forelsket." Kim Larsen,
musiker.

Fra : I8NY

Dato : 05-03-04 16:51

"Martin Helbo" <helboFJERN@thedude.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
glemmebogen.
> Jeg fandt også et par gamle AC/DC skiver frem forleden.

Lidt OT,men jeg har aldrig set det fede i AC/DC.
Jeg har hørt en skive med dem(Kan ikke huske hvilken en),og gjorde tre
observationer
1:Sangene lignede hinanden ufatteligt meget
2:Alle sangene tog udgangspunkt i den samme akkord
3:Tempoet på sangene var for det meste det samme
Det var nok for mig.
De er forment adgang til min pladesamling:)

Mvh I8NY
"You're told in school:Shakespeare is great,you're not,
get on with it.That's not good enough for me."
Johnny Rotten
"Now children,can anyone tell me why Chubby Checker
left The Beatles in 1972?"Mr.Garrison

Fra : Mads Breddam

Dato : 05-03-04 17:30

> 1:Sangene lignede hinanden ufatteligt meget
Det kan man vel godt sige.

> 2:Alle sangene tog udgangspunkt i den samme akkord
Det vel også nogenlunde rigtigt. Det hele er blues.

> 3:Tempoet på sangene var for det meste det samme
Igen, nogenlunde rigtigt.

AC/DC er bare rock n' roll og gang i gaden. AC/DC er efter min mening meget
et live band. Deres "Live" plade er uendelig fed. Og har man haft fornøjelse
af at se dem live (som undertegnede f. eks. ) så ved man hvad jeg mener.
Ellers har de en utrolig dygtig guitarist, som absolut ikke spiller standard
hverken teknisk eller teoretisk. Det er det AC/DC handler om: Gang i gaden,
masser af energi og en dygtig gang hegn. Skal det være mere
eksperimenterende og afvekslende kan man høre noget gammelt Pink Floyd. Og
det er ikke ondt ment.

> Det var nok for mig.
> De er forment adgang til min pladesamling:)

Det er så dit eget tab. Jeg kan forstå at nogen ikke kan lide det, men jeg
mener bestemt ikke at man kan dømme musik til at være ligegyldigt på
baggrund af de tre punkter du fremsætter.

Fra : I8NY

Dato : 05-03-04 17:46

"Mads Breddam" <breddam@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> masser af energi og en dygtig gang hegn. Skal det være mere
> eksperimenterende og afvekslende kan man høre noget gammelt Pink Floyd. Og

Min kritik var ikke ondt ment.

> Det er så dit eget tab. Jeg kan forstå at nogen ikke kan lide det, men jeg
> mener bestemt ikke at man kan dømme musik til at være ligegyldigt på
> baggrund af de tre punkter du fremsætter.

Intet musik er ligegyldigt!
Du og mange andre kan lide AC/DC,ergo er det ikke ligegyldigt.
Jeg siger ikke det er ligegyldigt.
Jeg lufter bare lige min mening.
Også for evt. at blive rettet.Jeg har jo kun hørt en plade.

Mvh I8NY
"You're told in school that Shakespeare is great,you're
not,get on with it.That's not good enough for me."
Johnny Rotten
"Baaaad pie...baaad pie!"Cartman

Fra : Mads Breddam

Dato : 05-03-04 17:58

> Min kritik var ikke ondt ment.

Det er min heller ikke.

> [...]
> Jeg siger ikke det er ligegyldigt.
> Jeg lufter bare lige min mening.
> Også for evt. at blive rettet.Jeg har jo kun hørt en plade.

Okay, at skrive "ligegyldigt" var måske overkill, men jeg kunne ikke rigtig
finde ordet. Jeg tror såmænd at vi er enige. Du kan bare ikke begejstret for
AC/DC. Det er okay... Jeg luftede også bare min mening. Beklager hvis
formuleringen var lidt harsk. Jeg bryder mig heller ikke om Tue West og U2
selvom mange af mine, temmelig musikalske, venner synes det er fedt. Det er
jo alt sammen en smagssag. Så lad os bare lad den ligge og være venner.

Fra : I8NY

Dato : 05-03-04 18:21

> [...]
er
> jo alt sammen en smagssag. Så lad os bare lad den ligge og være venner.

Peace!:)Og jeg hører punk og industrial,og det er der mange der ikke kan
fordrage,så jeg skulle i virkeligheden bare have holdt min kæft.:)

"Baaaad pie...baaaaad pie"Cartman

Fra : -V-

Dato : 05-03-04 00:15

Lars Hoffmann wrote:
> [...]
> min 10-12 år gamle Nirvana - Nevermind CD.
> Tja, det er da nogle år siden jeg har haft den
> i maskinen, så den fik sig lige en snurretur.

Der er simpelthen noget jeg har misset i min opfattelse af den plade.

Jeg synes selv at jeg har en pænt bred musiksmag og som regel høre hvorfor
folk er begejstrede for et band eller en plade, men lige i det tilfælde er
jeg helt blank.

Lithium er da et glimrende nummer, men resten taler overhovedet ikke til
noget i mig.

Hm, måske jeg skulle prøve at give den endnu et spin ved lejlighed?

-V-

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 05-03-04 19:58

-V- escribió / skrev

> Lithium er da et glimrende nummer, men resten taler overhovedet
> ikke til noget i mig.

Sådan er musik heldigvis dejligt individuelt. Hvad der rejser de små hår
i nakken hos den ene, får den anden til at gabe.

For mange (undertegnede inklusiv) er Nevermind et af de bedste rock
albums der nogensinde er blevet inspillet. Så måske du skulle give den
en chance til, omend det nok ikke ender som din favorit hvis du efter 12
år ikke er blevet tiltalt af det album.

Med venlig hilsen
Lars hoffmann

Fra : I8NY

Dato : 05-03-04 20:56

> For mange (undertegnede inklusiv) er Nevermind et af de bedste rock
> albums der nogensinde er blevet inspillet.

Den er blandt dem syntes jeg,
men for mig er In Utero deres stærkeste album.
Jeg kan godt lide den massive øvelokale-lyd sangene har,og så er det god
punk.
På Nevermind er lyden anderledes.
En lyd der indimellem
får sangene til at glide sammen,men det er stadig et
rigtig fedt album.

Fra : -V-

Dato : 05-03-04 22:42

Lars Hoffmann wrote:
> [...]
> en chance til, omend det nok ikke ender som din favorit hvis du efter
> 12 år ikke er blevet tiltalt af det album.

Jeg har det sådan, at jeg lytter til et album 2-3 gange, og hvis det stadig
ikke rykker for mig på det tidspunkt, så er det håbløst.

Sådan havde jeg det med Nevermind, da jeg sidst hørte det - selvom det nok
ligger 6-7 år tilbage.
Samme med det meste U2 og R.E.M.

-V-

Fra : David Rasmussen

Dato : 05-03-04 22:46

-V- wrote:

> [...]
> ikke rykker for mig på det tidspunkt, så er det håbløst.
>
> Sådan havde jeg det med Nevermind, da jeg sidst hørte det - selvom det nok

Hmmm. Jeg har erfaring for at når en plade er ekstra svær at få ind
under huden, så ender den også med at holde længst. Det betyder ikke at
jeg bare skal lytte 1000 gange til Nirvana og så holder de for evigt.
For jeg kan sagtens overskue det de lavede og det er bare uinteressant
for mig. Men med flere Radiohead-plader og diverse Jazz-plader og
klassiske værker, skulle der lang tid til før der kom overblik. Men så
blev det også noget af det musik der giver mig mest. Men som sagt: hvis
et album er direkte kedeligt for en med det samme, så hjælper genlyt nok
ikke.

/David

Fra : -V-

Dato : 05-03-04 23:00

David Rasmussen wrote:
> [...]
> blev det også noget af det musik der giver mig mest. Men som sagt:
> hvis et album er direkte kedeligt for en med det samme, så hjælper genlyt

Jeg kan sagtens forstå dit gode argument. Jeg har selv adskillige plader,
som det har taget mig et par gennemlytninger at bliver fortrolig med,
hvorefter deres kvalitet pludselig stod lysnede klart for mig.

Problemet med Nevermind er bare, at jeg ikke føler at den kan bibringe mig
noget, selv efter en håndfuld gennemlytninger.
Når jeg har givet den de chancer, er det så ikke fair at give op?

Det er så meget fed musik i verden, og kun en begrænset mængde tid, og i
forvejen ligger der 10 (ny-)indkøbte albums, som jeg ikke har lyttet til
endnu.

-V-

Fra : David Rasmussen

Dato : 05-03-04 23:18

-V- wrote:

> [...]
> noget, selv efter en håndfuld gennemlytninger.
> Når jeg har givet den de chancer, er det så ikke fair at give op?

Jo. Jeg ville bare gøre opmærksom på den mekaniske som jeg havde oplevet.

> Det er så meget fed musik i verden, og kun en begrænset mængde tid, og i
> forvejen ligger der 10 (ny-)indkøbte albums, som jeg ikke har lyttet til
> endnu.

Heheh...

/David

Fra : Ole Thomsen

Dato : 07-03-04 09:40

-V- wrote:

> Jeg synes selv at jeg har en pænt bred musiksmag og som regel høre
> hvorfor folk er begejstrede for et band eller en plade, men lige i
> det tilfælde er jeg helt blank.

Nu ved jeg ikke hvor når du hørte den første gang, men da
den blev udgivet gik den rent ind hos mig, har muligvis noget
at gøre med det stadie man er på et givet tidspunkt rent
musikalsk.

Jeg synes det er en af de vigtigste udgivelser fra den periode,
og det er ikke lykkedes mig at blive træt af den.

Hvis den var udgivet senere? - muligvis havde jeg slet ikke
opdaget den, en væsentlig ting ved musik er efter min mening
konteksten og specielt relationen til den tid hvori den blev til.

F.eks. har jeg en speciel forkærlighed for noget af musikken
fra først i halvfjerdserne, Lou Reed, Bowie, Pink Floyd,
Genesis, Jethro Tull, Black Sabbath - men det er nok mest
fordi jeg der som teenager opdagede opdagede en helt ny
vrden af musik

Ole Thomsen

Fra : David Rasmussen

Dato : 07-03-04 15:49

Ole Thomsen wrote:

> [...]
> Genesis, Jethro Tull, Black Sabbath - men det er nok mest
> fordi jeg der som teenager opdagede opdagede en helt ny

Pink Floyd, Jethro Tull, Bowie, gammelt Genesis (dvs. incl. Gabriel) er
for fedt. Som Homer Simpsons siger: "Everybody knows that rock attained
perfection in 1974. It's a scientific fact".

/David

Fra : Ole Thomsen

Dato : 07-03-04 16:40

David Rasmussen wrote:

> Pink Floyd, Jethro Tull, Bowie, gammelt Genesis (dvs. incl. Gabriel)
> er for fedt. Som Homer Simpsons siger: "Everybody knows that rock
> attained perfection in 1974. It's a scientific fact".

Sympatisk!

Men eftersom Dark Side of the Moon udkom i '73 mener
jeg nu han skyder 1 år ved siden af

Ole Thomsen

Fra : David Rasmussen

Dato : 07-03-04 16:59

Ole Thomsen wrote:

> Sympatisk!
>
> Men eftersom Dark Side of the Moon udkom i '73 mener
> jeg nu han skyder 1 år ved siden af

Det er også eneste fejl jeg har kunne finde ved citatet: Der udkom ingen
Pink Floyd plader i 1974. Til gengæld blev jeg født det år :)

/David

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 05-03-04 21:27

Lars Hoffmann skrev:

> Hvis i falder over en gammel yndlingsskive
> engang imellem, så smid den på og det kan være
> at i er heldige at genfinde en perle.

Ikke fordi den har været glemt, men nu er det fredag,
og Cream: "Disraeli Gears" fra 1967 må på spilleren.

(Høj volumen kan anbefales på nr. 1,2,3,7 og 8).

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Ole Thomsen

Dato : 10-03-04 09:01

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Ikke fordi den har været glemt, men nu er det fredag,
> og Cream: "Disraeli Gears" fra 1967 må på spilleren.
>
> (Høj volumen kan anbefales på nr. 1,2,3,7 og 8).

Årh, hvad har nummer 6 nu gjort, den kan
da kun spilles for lavt.

Ole Thomsen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 10-03-04 17:07

Ole Thomsen skrev:

> Årh, hvad har nummer 6 nu gjort, den kan da kun
> spilles for lavt.

Undskyld, Ole! - Og undskyld, Clapton, Bruce og Baker!
Det må være en fejl at "Tales Of Brave Ulysses" ikke
var kommet med på min "bør-spilles-HØJT-liste".

H-liste rettet
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt