Engelsk tastatur og æøå??
Fra : Michael Petersen

Dato : 03-03-04 19:02

Hvis man køber en brugt PowerBook i USA hvad er der så hvor æøå normalt
sidder?

og

kan man isætte et dansk tastatur og hvad koster sådan et? (til en
tibook)

Mvh, Michael

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 03-03-04 19:16

Michael Petersen <micFJERN@reflector.dk> wrote:

> Hvis man køber en brugt PowerBook i USA hvad er der så hvor æøå normalt
> sidder?

Følgende tegn sidder på æ, ø og å tasterne:

æ = ;
ø = '
å = [

De danske tegn kan nåes på et US tastetur, ved at indstille
tasteturlayout til dansk og taste:

æ = ALT '
ø = ALT o
å = ALT a

> kan man isætte et dansk tastatur og hvad koster sådan et? (til en
> tibook)

Ja, men dyrt.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Michael Petersen

Dato : 03-03-04 20:20

> [...]
> ø = '
> å = [
>

> De danske tegn kan nåes på et US tastetur, ved at indstille

Okay, jeg kan også se at når jeg ændrer tastaturlayout til amerikansk så
bliver æøå til dem du nævner ; ' [

men skulle man så ikke tro at det ville være omvendt sådan at man på et
amerikansk tastatur med layoutet sat til dansk - at så ville ; ' [ blive
til æøå?? Er det ikke mest logisk?

Det holder jo ikke rigtig til daglig brug at skulle taste to taster for
at skrive æøå - så kommer det godt nok til at gå langsomt!

hilsen Michael

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 03-03-04 21:00

Michael Petersen <micFJERN@reflector.dk> wrote:

> Det holder jo ikke rigtig til daglig brug at skulle taste to taster for
> at skrive æøå - så kommer det godt nok til at gå langsomt!

Det er vel ikke værre end at skulle bruge to taster (skift + tast) for
at skrive store bogstaver. Og tro mig, det bliver hurtigt en vane; jeg
bruger dagligt en del tegn der kræver to taster: alt+k: ∆, alt+w: ∑ og
alt+q : ° (betydeligt nemmere end på win hvor tastekombinationen hedder
alt+248), og de sidder på rygmarven eller måske rettere i fingrene efter
et par uger.

mvh.
Kaj.

--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-03-04 22:07

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> [...]
> alt+q : ° (betydeligt nemmere end på win hvor tastekombinationen hedder
> alt+248), og de sidder på rygmarven eller måske rettere i fingrene efter

Det nemmeste vil da være at sætte computeren til at bruge dansk
tastatur. Knapperne er jo bare et stykke plastic. Computeren ved jo
ikke, hvilket bogstav, der står på hvert stykke plastic. Hvis man sætter
en Mac til dansk tastatur, så sidder æ, hvor æ sidder på et dansk
tastatur, uanset hvad der står på tasten i praksis. Jeg kender da folk,
der har brugt f.eks. tyske tastaturer, men blot satte styresystemet til
dansk tastatur. Selv vores ultralydscannere har amerikansk tastatur, men
vi har sat dem til at bruge dansk tastatur og så skrevet æ,ø og å på
tasterne med spritpen. Det kræver selvfølgelig lyse taster. Husk i
øvrigt, at flere af tegnene også flyttes rundt. Det er ikke bare de tre
danske bogstaver.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten

Dato : 04-03-04 13:20

> Det nemmeste vil da være at sætte computeren til at bruge dansk
> tastatur.

us keybord har én tast færre end eks dansk og tysk.
--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 03-03-04 21:17

> [...]

> men skulle man så ikke tro at det ville være omvendt sådan at man på et
> amerikansk tastatur med layoutet sat til dansk - at så ville ; ' [ blive

Den logik er tyskere, svenskere og alle andre med specieltegn nok ikke
enig i

> Det holder jo ikke rigtig til daglig brug at skulle taste to taster for
> at skrive æøå - så kommer det godt nok til at gå langsomt!

Proev det - det er ikke sae slemt.
Ellers må du jo til pungen og koebe et DK hakkebraedt.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 03-03-04 21:49

Korrigerer lige mit andet svar. Blev sgu forvirret

Tasterne , ' [ bliver da også til æ ø å, på et US tastetur med layout
sat til dansk.

Så frem med klistermærkerne.

På gamle dages fotosatsanlæg kunne man hive en plastkappe af tasten og
selv udskifte tegnet - det var sgi smart.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Michael Petersen

Dato : 03-03-04 22:00

> Korrigerer lige mit andet svar. Blev sgu forvirret
>
> Tasterne , ' [ bliver da også til æ ø å, på et US tastetur med layout
> sat til dansk.
>
> Så frem med klistermærkerne.

Jamen det var jo sådan noget jeg tænkte, men du nåede da lige at tage
optimismen lidt fra mig tak for korrektionen

mvh Michael

Fra : (Per Røn

Dato : 04-03-04 05:17

Michael Petersen <micFJERN@reflector.dk> wrote:

> Det holder jo ikke rigtig til daglig brug at skulle taste to taster for
> at skrive æøå - så kommer det godt nok til at gå langsomt!

Du skal bare bruge alt-tasten lige som du bruger sh-tasten. Har du ikke
lært 10-finger blindskrift?
--
Per Erik Rønne