Hvor store er mine RAM-klodser??
Fra : Jørgen Angel

Dato : 02-03-04 17:39

Jeg har to RAM-klodser, der har siddet i min G3 Beige MiniTower. De blev
pillet ud da jeg fik sat 3x256 MB i.
Disse udtagne klodser er der sikkert andre der kunne være interesseret
i, men mit problem er, at jeg ikke kan huske hvor store de er. Er der en
klog mand der kan fortælle om nogle af disse oplysninger fortæller det?

De er fra Hyundai

På den ene sidder der et mærke: "Super PC Memory"
På selve de små sorte står der:
HY57V658020
TC-10
9902A Korea
Der er 8 af de små sorte på hver side.

På den anden sidder der to mærker: HYM7V72A1601 TFG-10 AA og Hyundai
9814
På selve de små sorte står der:
HY57V658020
TC-10
9813A Korea
Her er der 9 af de små sorte på hver side

Håber nogen kan hjælpe. Måske Erik Richard som ved en masse om RAM?

Hilsen
Jørgen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-03-04 18:14

Hej Jørgen

- Nok véd jeg en del om RAM, men dog ikke alt... Men jeg tror, jeg
kan sige dig, at det her drejer sig om 32mb PC-66 RAM. Det er - eller
rettere var - den type, som de Beige G3 blev leveret med fra Apples
side. Den ene med de 9 blokke, kan måske være en 64mb. Der er et ellre
andet i baghovedet, der fortæller mig, at du opr. havde 96mb i den, da
jeg anbefalede dig at købe de nye blokke...

Men der sker ikke noget ved at tage den ene af dine 256mb blokke ud og
så sætte dem her i en ad gangen, så kan du i 'om denne Macintosh' se,
hvor meget der er over 512mb...

Det, der forvirrer mig lidt, er, at der er hhv. 8 og 9 'blokke' på hver
side... Normalt er det 2k RAM, så det skulle passe med 8 - 8x2x2=32, men
9x2x2=36... Der er ikke noget, der hedder 36mb RAM fra Hyundai til Mac.
I 'gamle' dage tilbage i midten af 1990'erne kunne man få 36mb 72-pins
SIMM, men det er jo laaang tid siden..

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Jørgen Angel

Dato : 02-03-04 18:34

> Hej Jørgen

Der er et ellre
> andet i baghovedet, der fortæller mig, at du opr. havde 96mb i den, da
> jeg anbefalede dig at købe de nye blokke...

Hvor er jeg dog dum - og du har en god hukommelse (næsten).
Det var rigtig nok dig der anbefalede mig at købe de nye blokke (den
billige udgave) fra OWC. Og de har fungeret upåklageligt. Tak for det
råd.
Dit svar fik mig til at lede på min HD, og jeg fandt de gamle
skriverier.
Jeg skrev bl.a. dette:

Der skal mere RAM i en G3 Beige. Der sidder 2x128MB i den.

Så det må jo være 128MB blokke da det var det System Profiler viste
sidste år. Virker det helt usandsynligt - med henholdsvis 8 og 9 blokke
på hver side osv?

Jørgen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-03-04 19:04

Hej Jørgen

Jørgen Angel wrote:

> Hvor er jeg dog dum - og du har en god hukommelse (næsten).

Det er da godt, den ikke er fuldkommen, -det ville da være uhyggeligt
med alt det, man har hørt gennem årene..

> [...]
>
> Så det må jo være 128MB blokke da det var det System Profiler viste
> sidste år. Virker det helt usandsynligt - med henholdsvis 8 og 9 blokke

Det, jeg er kommet til at tænke på, er, at den ene (med 9 blokke) kan
være en PC-100 og ikke en PC-66, som var det normale på de Beige G3. Det
eneste, der er sikker, er, at det ikke er PC-66 og PC-133, - de kan
nemlig ikke køre sammen. - Det kan PC-66 og PC-100, men reg. så som PC-66.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Jørgen Angel

Dato : 02-03-04 19:50

> [...]
> eneste, der er sikker, er, at det ikke er PC-66 og PC-133, - de kan
> nemlig ikke køre sammen. - Det kan PC-66 og PC-100, men reg. så som PC-66.

Jeg kan fint forestille mig, at dem jeg har købt maskinen af, har fået
mere/anden RAM i end den var født med.
Men er der noget i det jeg har beskrevet om klodserne som strider mod
min oprindelige kontstarering om de 2x 128 MB?

Jørgen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-03-04 20:24

Jørgen Angel wrote:

> Jeg kan fint forestille mig, at dem jeg har købt maskinen af, har fået
> mere/anden RAM i end den var født med.

MT 300/333 var født med enten 32mb eller 64mb. Under BTO (Build to
Order) kunne man få det med et ATTO FastSCSI-2/3 PCI SCSI kort istedet
for det alm std. Apple OEM SCSI-2 kort og 128mb RAM istedet for. På den,
jeg har, står der, at den har et ATTO kort, men det har den så bare ikke
alligevel, kun det alm. SCSI kort.

> Men er der noget i det jeg har beskrevet om klodserne som strider mod
> min oprindelige kontstarering om de 2x 128 MB?

Overhovedet ikke. Det, der forvirrer, er forskellen på 'bankerne' - 8
hhv. 9 pr side. - Den kan jeg ikke forklare. ...hm, og dog, måske er det
en RAM type, der kan bruges på fx. HP/Compaq også. Jeg véd, at bl.a.
Hyundai og Samsung har lavet sådanne typer. Det kan forklare den ekstra
'bank'. Sættes RAM modulet i en HP/Compaq flashes den i den første blok,
så den specielt tilpasses disse maskiner, og RAM'en kan så ikke senere
bruges andre steder. Hvis det er det, der er tilfældet, så viser det
blot, at RAM'en aldrig hr siddet i andet end en Mac.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Jørgen Angel

Dato : 02-03-04 22:28

> Overhovedet ikke.

Tak for det. Og for din udredning.
Jørgen

Fra : Morten

Dato : 03-03-04 11:29

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> være en PC-100 og ikke en PC-66, som var det normale på de Beige G3. Det
> eneste, der er sikker, er, at det ikke er PC-66 og PC-133, - de kan

ikke i din verden, sjovt nok kan de godt på vore andres maskiner (dvs
standard PC66 kan slet ikke bruges på en Beige G3, men den snak har vi
haft før - de mangler nemnlig den ID EPROM som er en del af PC100 og
PC133 standarden)

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 03-03-04 07:59

Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

> [...]
> 9813A Korea
> Her er der 9 af de små sorte på hver side
>
> Håber nogen kan hjælpe. Måske Erik Richard som ved en masse om RAM?

Gå i Apple System Profiler og notér hvor store klodser der sidder i dine
slots. De er mærkede med J21 J22 og så videre.

Pil klodserne ud. Check om det også står på klodserne. Hvis ikke, så sæt
en label på med info.

Sæt de gamle klodser i. Start dyret. Gentag processen.

Pil klodser ud. Sæt dem i du bruger nu.

Nu ved du præcist hvad det er for nogen du har i overskud.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Jørgen Angel

Dato : 03-03-04 08:15

> [...]
>
> Pil klodser ud. Sæt dem i du bruger nu.
>
> Nu ved du præcist hvad det er for nogen du har i overskud.

Hej Jesper,

Som jeg skrev i går til Erik Richard så var det det jeg gjorde i sin
tid, altså fandt størrelsen på klodser der sad i på det tidspunkt i via
Apple System Profiler . Jeg var bare så dum ikke at tænke på, at jeg
måske stadig havde skriverierne fra den gang liggende. Men det havde
jeg, viste det sig. Og det var altså 2 x 128 MB.

Men tak for dit forslag alligevel,
Jørgen