Linoliemaling og vinduesfarve
Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 02-03-04 14:44

Hej alle

Jeg har købt nogen vinduer der er malet med linolie (pc-vinduer) og de er
blevet gule på indersiden efter de er blevet monteret i vores
ikke-færdigbyggede hus.

Fabrikken siger at det er fordi de ikke har fået lys nok. Når byggeriet er
færdigt og afdækning bliver fjernet, vil de blive hvide igen.

Det lyder som en molbohistorie for mig. Er der nogen der har erfaring med den
slags?

På forhånd tak,

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg. madsdyd@challenge.dk
Just because a program takes text commands makes it complex? I love GUI's. I

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 02-03-04 17:37

"Mads Bondo Dydensborg" <madsdyd@challenge.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> færdigt og afdækning bliver fjernet, vil de blive hvide igen.
>
> Det lyder som en molbohistorie for mig. Er der nogen der har erfaring med

Jeg oplever det samme med vinduer malet udvendigt med Wolfs
linolieprodukter. Når det lige er strøget på er de gullige, men "efter et
stykke tid" bliver de kridhvide.

mvh

Stig Bang-Mortensen

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 02-03-04 19:42

Tappe & Bang-Mortensen wrote:

> [...]
>
> Jeg oplever det samme med vinduer malet udvendigt med Wolfs
> linolieprodukter. Når det lige er strøget på er de gullige, men "efter et

Jeg har åbenbart ikke beskrevet det godt nok. Det jeg har oplevet er at jeg har
fået leveret nogen vinduer, som vi egentlig synes var hvide da de blev sat op.
Men, nu, ca. 4 uger efter ser de ret gule ud, men kun indvendig.

Men jeg vil da håbe at det er det samme og at de ender med at blive hvide.
Ellers bliver jeg sur på fabrikanten

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg. madsdyd@challenge.dk

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 02-03-04 19:59

> [...]
> Men, nu, ca. 4 uger efter ser de ret gule ud, men kun indvendig.
>
> Men jeg vil da håbe at det er det samme og at de ender med at blive hvide.

Jeg har ingen anelse om hvordan de vil reagere, men hvis de er malet med
noget fra WOLF ville jeg lige vente og se hvordan det udvikler sig.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 02-03-04 20:15

Tappe & Bang-Mortensen wrote:

> [...]
>>

> Jeg har ingen anelse om hvordan de vil reagere, men hvis de er malet med
> noget fra WOLF ville jeg lige vente og se hvordan det udvikler sig.

Tak - det gør jeg!

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg. madsdyd@challenge.dk
Estimates of online gamers in the United States alone run as high as 15 to

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 03-03-04 12:19

"Tappe & Bang-Mortensen" <sbm@mortensen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Mads Bondo Dydensborg" <madsdyd@challenge.dk> skrev i en meddelelse
<snip>
<snip>

Det kan godt passe, da linolie ikke tørrer på samme måde som alm. maling.
Linolie skal have UV lys for at hærde op, og blive til linoxyn.
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This mail was scanned by Norton Antivirus 2003®

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 03-03-04 12:39

Thomas Nørgaard wrote:

> [...]
>
> Det kan godt passe, da linolie ikke tørrer på samme måde som alm. maling.
> Linolie skal have UV lys for at hærde op, og blive til linoxyn.

OK - er det en proces der "tager skade" af at blive udsat? Altså, når vinduerne
en gang får lys, så fortsætter det bare? Vil de hærde endeligt op til sidst,
eller er de blevet skadet af "mørket"?

Tak,

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg. madsdyd@challenge.dk
You know you're a Linux geek when...

You can reconstruct your fstab from scratch, and not even think about it.

- segfault

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 04-03-04 11:47

<snip>
> [...]
vinduerne
> en gang får lys, så fortsætter det bare? Vil de hærde endeligt op til

Normalt har det ingen betydning hvor længe den proces tager eller om den
bliver sat på "pause"
Men forsvinder det gullige skær ikke ville jeg forsøge at rense vinduerne.
Det kan godt tænkes at det er overskydende olie som vinduerne "sveder" ud,
og det vil ikke forsvinde af sig selv. Men skal fjernes. Pas dog på at du
ikke kommer til at bruge for kraftige midler til at fjerne det overskydende
olie med, du skulle jo nødig fjerne malingen også. Jeg ville nok prøve med
sæbevand i første omgang, virker det ikke ville jeg prøve med en klud med
fortynder på et mindre synligt sted.

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 04-03-04 11:11

Tappe & Bang-Mortensen wrote:

> Jeg oplever det samme med vinduer malet udvendigt med Wolfs
> linolieprodukter. Når det lige er strøget på er de gullige, men "efter et
> stykke tid" bliver de kridhvide.

Hvor køber du de der Wolfs linolieprodukter henne?

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg. madsdyd@challenge.dk
UNIX always presumes you know what you're doing. You're the human being,

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 04-03-04 19:04

> Hvor køber du de der Wolfs linolieprodukter henne?

http://www.wolfs.dk/

Stig Bang-Mortensen