Akkumuleringstank? Fup og fidus?
Fra : Henrik

Dato : 01-03-04 21:01

Da jeg planlægger at opstille et nyt brændefyr i løbet af sommeren er jeg
ved at undersøge om jeg i den forbindelse skal etablere en akkumuleringstank
i samme ombæring.
Så vidt jeg kan forstå skulle den fungere ved at jeg varmer noget vand op,
f.eks. 2500L, ved at fyre som en gal i relativt kort tid(3-4 timer).
Derefter skulle akkumuleringstanken kunne afgive varmen stille og roligt de
næste f.eks.48timer, hvor fter det hele starter forfra.
Nu er der jo bare det at der tit er forskel på teori og praksis, som
eksempel kan nævnes at min svoger i efteråret fik monteret et nyt brændefyr
med en 2400L akkumuleringstank. Beregninger og montering blev foretaget af
et smedefirma der påstod de vidste hvad de lavede.
Men her flere måneder efter bliver han stadig nødt til at fyre hele tiden
for at holde varmen i huset(som er fornuftigt isoleret) det ser ud som om
tanken simpelthen ikke kan varmes op til de nødvendige? 80-90grader.

Nu kommer spørgsmålet endelig
Er der nogen her der _selv_ har et brændefyr med akkumuleringtank som virker
helt efter hensigten? Hvis ja, har du så kunne mærke nogen nedgang i
brændeforbruget eller er det kun på komfortsiden det har givet en lettelse?
Hvem havde du evt. til at tegne/opsætte det?
Har du tegningerne over det?

Venlig Hilsen
Henrik

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 01-03-04 21:28

> [...]
lettelse?
> Hvem havde du evt. til at tegne/opsætte det?

www.pilleklub.dk
Der er et forum for stokere, hvor en del også har fastbrændselsfyr eller har
haft. Du vil kunne finde hjælp der.

Mvh Maria

Fra : Henrik

Dato : 01-03-04 22:14

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> www.pilleklub.dk
> Der er et forum for stokere, hvor en del også har fastbrændselsfyr eller
har
> haft. Du vil kunne finde hjælp der.
>
> Mvh Maria

Jeg prøver at kigge der, jeg har kun været derinde i forbindelse med
pillefyr, men den tanke er jeg gået bort fra igen.

Henrik

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 01-03-04 21:53

> [...]
lettelse?
> Hvem havde du evt. til at tegne/opsætte det?

Hej

Vores nabo og min onkels svigerfar har begge en akkutank og det fungerer
fint, men 48 timer er nok lige optimistisk nok at kunne holde varmen, men
jeg vil tro det kommer an på hvor godt tanken er isoleret og forbruget.
Naboen har 2500 l og fyrer 2 gange i døgnet (1 europalle, hver gang) (han
har noget større fyr end mig) og kan snildt holde 25 grader og varmt vand,
på det i 24 timer.

Som jeg kan forstå det 2 fordele:

1. man fyrer ordentligt, renere forbrænding = mindre sod = ingen
skorstensbrænd!

2. Overskudsvarmen opsamles af tanken, dvs. systemet tager først den varme
der skal bruges i radiatorerne og når der ikke er brug for varme i systemet
oplagres varmen i akkutanken. Det er vel samme princip som solfanger/celle
anlæg.

Vi fyrer nu 6-8 gange i døgnet for at holde fyret varmt Ja huset er
elendigt isoleret, men det bliver ordnet til sommer, så kan vi nok komme ned
på ½ delen af gangene!

Stef

Fra : Henrik

Dato : 01-03-04 22:13

"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> wrote in message

> Vi fyrer nu 6-8 gange i døgnet for at holde fyret varmt Ja huset er
> elendigt isoleret, men det bliver ordnet til sommer, så kan vi nok komme
> [...]

Samme her, det ville jo være rart kun at skulle fyre en gang i døgnet.

Henrik

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 01-03-04 22:28

> Samme her, det ville jo være rart kun at skulle fyre en gang i døgnet.
>
> Henrik

Hvis du kan vente til næste vinter så vil jeg nok have et svar, jeg laver
det her til sommer når systemet aligevel står stille og kan tømmes, jeg skal
også lige have flyttet nogle radiatorer og isoleret en del Lige pt. har
vi max omkring 16-18° i huset!

Stef

Fra : Gunnar

Dato : 02-03-04 08:49

> tanken simpelthen ikke kan varmes op til de nødvendige? 80-90grader.
Så er fyret for lille eller tanken for stor.

> [...]
lettelse?
> Hvem havde du evt. til at tegne/opsætte det?

Jeg har haft det i ca. 10 -13 år men er nu flyttet, men fyret kører stadig.
Det giver en meget mere jævn varme, og jeg fyrede på livet løs når jeg kom
fra arbejde og til senge tid. Det var et halm fyr, og halmen fylder jo meget
men blandet med træ. Tanken skal være størst mulig, men gerne en høj en, så
kan der være forskelle på vandet i toppen og bunder, og så først er der
fordele. Jeg lavede den selv i samabejde med et smede firma. Det varme vand
skal ind i toppen, og det til opvarmningen skal også hentes i toppen, gerne
i modsatte side. det kulder retur vand skal ind i bunden men styret af en
FJV ventil for det må ikke komme så hurtigt at det i tanken bliver blandet,
det kolde skal blive i bunden.
Gunnar

Fra : Jan Køpke Sørensen

Dato : 03-03-04 22:53

Hej Jeg har en Salamander kedel på en 1500L akku tank.
Jeg fyre 1 gang i døgnet, men om vinteren holder det ikke i 24 timer, men så
tager oliefyret over og varmer huset op.Vi varmer ca 250 m2 op og huset er
ikke godt isoleret og vi har ca 20 g varme hele tiden.Vi supplere med
brændeovn når vi kan.
Jeg har lavet automatik på så når tankens top temp. kommer op over 50 grader
slår den oliefyret fra.Når top temp. kommer under 50 grader slår oliefyret
automatisk fra og kobler akku tanken ud så jeg ikke varmer tanken op med
olie det er sgu for dyrt.
Inde i huset er der lavet en sløjfe med en termostat så jeg ikke sender vand
over i tanken før varmen er brugt.
Jeg spare en hel del på at bruge akku tank for jeg skulle ellers bruge ca
6000 l olie om året for at fyre op.Nu nøjes jeg med 2000 og en del palle
træ.

Jan Køpke Sørensen
E-mail jan@kopke.info
http://home5.inet.tele.dk/jankopke