Ny på OS 10.3 & classic
Fra : Peter Bjørn Thomsen ~

Dato : 01-03-04 16:08

hej hej

Jeg er klar over, at emnet har været tyret igennem mange gange her på
listen.

.....Men hvordan er det nu med OSX og Classic? Skal man dele sin harddisk
op? Hvor skal man lægge hvad? Og hvordan var det nu med de der filer, der
formerer sig selv et hemmeligt sted og gør maskinen langsom?

Jeg spørger, fordi man nyinstallerede Panther (på min private G4 400 MHz)
opleves langsommere og langsommere..... Har endnu ikke installeret en
classic, fordi jeg først skal have Apple til at sende en (forretningen
kunne ikke give/sælge mig en - lidt besværligt!).

Er der nogen, der lige gider opsummere?

På forhånd tak.

venlig hilsen

Peter Bjørn Thomsen,
E-mail: pbt@lynxmedia.dk

Fra : (Per Røn

Dato : 01-03-04 17:02

Peter Bjørn Thomsen /MH <pbt@lynxmedia.dk> wrote:

> [...]
> classic, fordi jeg først skal have Apple til at sende en (forretningen
> kunne ikke give/sælge mig en - lidt besværligt!).

OS X og Classic bør /i det mindste/ ligge på forskellige partitions.
Bedst er det naturligvis at lægge dem på forskellige harddisks; har man
flere harddisks kan det alternative [Classic] også bruges til backup for
Retrospect, eller hvad for et backup-program man nu måtte benytte.
--
Per Erik Rønne

Fra : Martin Petersen

Dato : 01-03-04 17:53

Per Rønne <per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid> wrote:

> [...]
> flere harddisks kan det alternative [Classic] også bruges til backup for
> Retrospect, eller hvad for et backup-program man nu måtte benytte.

Min Classic ligger på samme harddisc som X, og begge dele kører fint.
Jeg tror ikke nødvendigvis en langsom Panther skyldes noget med Classic.

v.h
Martin

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 01-03-04 21:36

Martin Petersen <xmartinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> [...]

OS X og OS 9 kan uden videre ligge på samme partition uden på nogen måde
at genere hinanden. Det bliver kun et problem, hvis man ofte
geninstallerer sine systemer, og hvem gør egentligt det?

Hvis man ofte har brug for at _boote_ i OS 9 kan det være fornuftigt at
have en ekstra installation til det formål liggende på en anden
partition, for opsætningen skal ganske givet være forskellig fra den OS
9, som bruges til Classic. Hvis man kun bruger OS 9 til Classic, er det
ikke nødvendigt.

> Min Classic ligger på samme harddisc som X, og begge dele kører fint.
> Jeg tror ikke nødvendigvis en langsom Panther skyldes noget med Classic.

Peters Panther kører tilsyneladende langsomt uden han har installeret OS
9, så det har åbenbart ingen sammenhæng.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Morten

Dato : 01-03-04 21:04

Per Rønne <per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid> wrote:

> OS X og Classic bør /i det mindste/ ligge på forskellige partitions.

og hvorfor det?

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Morten

Dato : 01-03-04 21:12

Peter Bjørn Thomsen /MH <pbt@lynxmedia.dk> wrote:

> ....Men hvordan er det nu med OSX og Classic? Skal man dele sin harddisk
> op?

nej, men hvis du har en maskine der kan boote i OS9 skal du sørge for
at der ved formateringen installeres OS9 drivere.

> Hvor skal man lægge hvad? Og hvordan var det nu med de der filer, der
> formerer sig selv et hemmeligt sted og gør maskinen langsom?

Der er ingen Classic filer der gør maskine langsom.

Fra : Peter Bjørn Thomsen ~

Dato : 02-03-04 14:47

hej hej

Tak for de mange gode indlæg.

Jeg vil konkludere, at jeg godt kan installere en OS9 på samme partition
som OSX, men samtidig bør lægge en OS9 på en anden patition, for det
tilfælde, at jeg får brug for at boote fra OS9.

Det med driverne forstod jeg ikke helt.... med mindre det bare handler om,
at printer, scanner, brænder mm. skal have have de drivere, de har brug
for.

Tilbage står mit problem med, at min i øvrigt herre fede og i begyndelsens
fint kvikke Panther er faldet af på den i hastighed????

..... og spørgsmålet om det der med de mange filer, der hober sig op, som
jeg mener at kunne huske fra tidligere indlæg????

mvh
peter

pbt@lynxmedia.dk

Peter Bjørn Thomsen,
Projektleder, Lynx Media A/S
Lynx Media A/S
Guldbergsgade 29 E, 1. sal
DK - 2200 København N
Phone: +45 33 18 44 60
Direct: +45 33 18 44 68
Fax: +45 33 18 44 61
Cell phone: +45 28 92 17 64
E-mail: pbt@lynxmedia.dk
Website: http://www.lynxmedia.dk

Fra : Tom

Dato : 02-03-04 15:15

On 02/03/04 14:47, in article
fc.0073fb6b05fc06450073fb6b05fb2b21.5fc08e7@net.dialog.dk, "Peter Bjørn
> [...]

> .... og spørgsmålet om det der med de mange filer, der hober sig op, som
> jeg mener at kunne huske fra tidligere indlæg????

Uden at være alt for klog, tror jeg vist nok at du skal ind I
application/utyllities og der finde diskværktøj og reperere dine
tilladelser.. Det skulle få maskinen til at køre lidt hurtigere .. Igen..
Ellers kan det være at du skal overveje SCSI diske.. Men det er jo en helt
anden snak..

Fra : Martin Petersen

Dato : 02-03-04 15:18

> [...]

> .... og spørgsmålet om det der med de mange filer, der hober sig op, som
> jeg mener at kunne huske fra tidligere indlæg????

Vil bestemt ikke love at dit pantherhastighedsproblem kan løses ved
dette, men dog måske et forsøg værd:

1. Log ind og ud. Det sletter en del midlertidige "tmp"-filer der vist
har noget at gøre med virtual memory.

2. Hvis der er tilsluttet "døde" netværksforbindelser, kan det gøre den
betydelig langsommere efter min erfaring. Jeg har (haft) en gammel
PM8500 tilsluttet via ethernet til at printe og scanne og lave backup
på. Hvis den var tilsluttet uden at være tændt, forsinkkede det system X
på "den nye" temmelig meget. Som om den skulle "lede efter noget" på den
anden mac, og det var svært når den ikke var tændt. Nu sætter jeg bare
ethernetledningen i når der er brug for det, og når 8500'eren er oppe at
køre.

3. Der findes forskellige "oprensningsprogrammer" til Panther; nogle har
været nævnt her i gruppen. De sletter blandt andet "cache-filer".

v.h
Martin

Fra : Morten

Dato : 02-03-04 18:58

> [...]

> at printer, scanner, brænder mm. skal have have de drivere, de har brug

det handler om disk driveren - formaterer du med os9's værktøj lægges
de på automatisk, formaterer du med OSX's er der et lille flueben der
skal sættes.

> Tilbage står mit problem med, at min i øvrigt herre fede og i begyndelsens
> fint kvikke Panther er faldet af på den i hastighed????

du har hældt programmer på som bruger CPU tid...

åben en teminal og skriv "top -u"