Fluer i afløb
Fra : Frank Nørvig

Dato : 01-03-04 09:05

Hej i gruppen,

Min kæreste og jeg har lejet en lejlighed i et byggeri fra 50'erne, og
har en del problemer med badeværelsets afløb.

Vi har nu boet der i knap 2 år, og der har været problemer fra start
med, at afløbet fra brusekabine til afløb under vasken bliver
tilstoppet, men er til at leve med. Men vandstanden i afløbet under
vasken er generelt meget højt, og skummer ofte over når vi vasker tøj.

Der lugter meget ofte fra afløbet, nogle gange værre end andre, og der
kommer også ofte små sorte fluer i badeværelset, som vi mistænker kommer
fra afløbet. Om sommeren kommer der flest, og de kravler bla. rundt i
håndvasken og omkring afløbet.

Vi har bla. forsøgt med afløbsrens for at få alt skidt væk fra afløbet,
og vi gør ofte rent på badeværelset, men det har endnu ikke hjulpet.

Hvad kan vi gøre for at holde vores badeværelse fri for den slags?

Med venlig hilsen,
Frank

Fra : H.S.

Dato : 01-03-04 13:04

"Frank Nørvig" <spam@drunk.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad kan vi gøre for at holde vores badeværelse fri for den slags?

Afløbet må kunne 'skilles' ad, så man kan komme helt ned og få renset
vandlåsen i afløbet ?

Fra : Lotte

Dato : 02-03-04 15:04

Jeg har en håndvask på toilettet, og i afløbet kommer der både vand fra
bad, vaskemaskine og selvfølgelig også håndvasken

Det lugter også til tider og jeg har fundet løsningen at en gang imellem
at komme noget kautisk soda der ned. Det tager al fedt og den dårlige lugt.

Lotte

Fra : Frank Nørvig

Dato : 03-03-04 09:03

Hej Lotte,

Lotte wrote:
> [...]
> at komme noget kautisk soda der ned. Det tager al fedt og den dårlige lugt.

Det lyder som en idé jeg vil prøve. Vi har forsøgt at skille afløbet ad,
så meget det nu kan lade sig gøre, men det meste er støbt fast.

Hælder du soda direkte i afløbet, eller gennem håndvask og bad? Jeg
kunne forestille mig, at der kunne sidde fedt og andet snask på vej til
afløbet!?

Mvh Frank

Fra : Lotte

Dato : 04-03-04 16:11

Første gang jeg brugte det, opløste jeg det i vand i en balje. Det er
nogle små hvide kugler, og du skal apsse på, for det er jo ætsnende. Der
står også at man skal passe på blanke ting - det bliver mat hvis der kommer
noget på. Nu hælder jeg det direkte i vasken og skylder efter med vand
indtil jeg kan se det er væk fra vasken. Det bliver jo meget varmt, så alt
bliver opløst på vej ned. Lad det hele være en rum tid inden du skylder godt
efter. Nu er du jo nok ret meget angrebet med fluer og det der er værre
så det kan være du er nød til at behandle en extra gang.

Held og lykke - jeg er hvertfald glad for løsningen. Jeg havde ikke rigtig
lyst til at grave i risten - adwr!

Lotte