Stofanet-OSX fast opkoblet?
Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 01-03-04 00:29

Hejsa

Jeg skal meget snart have en maskine, der pt står på stofanet med os
9.2.2 til at køre X (10.2.8 eller 10.3) -

Hvordan får jeg nemmest den til at "blive på"? Stofanet har jo timeout -
og jeg tror nok, at jeg kan sætte den til 2 timer, men så er det ikke
nok, at bruge nettet inden da for at blive på, vel?

På OS 9 køre jeg lige nu et applescript (vha af en gammel cron til OS9),
der logger på stofanet vha telnet; men kan den direkte overføres til X?
Og er det ikke mest sikkert, hvis maskinen kan stå, uden at nogen som
sådan er logget ind på den?

Virker eventueller "holde sig på netet"-løsninger så alligelvel.

På forhånd tak.

PS. Vil 10.2 eller 10.3 i øvrigt være smartest (det er en grå G4 med
meget Ram og HD)

/Sebastian

--
Er der nogen, der kan tilbyde os en bolig på Vestsjælland
ca. 110 kvm - og mig, som er lingvist, et job, så modtages

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-03-04 01:30

Hej Seb

Sebastian Adorján Dyhr wrote:
> Jeg skal meget snart have en maskine, der pt står på stofanet med os
> 9.2.2 til at køre X (10.2.8 eller 10.3) -

Nå nå, falder du nu også fra..

> Hvordan får jeg nemmest den til at "blive på"? Stofanet har jo timeout -
> og jeg tror nok, at jeg kan sætte den til 2 timer, men så er det ikke
> nok, at bruge nettet inden da for at blive på, vel?

Skriv 212.10.10.20, så kommer du direkte ind på log-in siden. Indtast
din ID og password, klik på 'log-on'. Vent så til den har fundet og
logget ind på selve startsiden.

Her vælger du 'Brugeropsætning', indtaster ID og password, og i feltet
'Idletime' skriver du '0' (nul), klik på 'Afsend' og vent til den har
genereret ny idletime. Du er nu på hele tiden uden time-out.

Når du har tastet 212.10.10.20 og du er kommet derind, så lav et
bogmærke til den og læg den i din personlige toolbar i fx. Mozilla, så
klikker du bare på den næste gang, du skal på net. Afkryds feltet 'husk
ID og password', så er det bare at klikke på log-on...

> På OS 9 køre jeg lige nu et applescript (vha af en gammel cron til OS9),
> der logger på stofanet vha telnet; men kan den direkte overføres til X?

Nej, det script kan ikke bruges på X - hverken X.2.x eller X.3.

Du kan vælge at få en fast IP adresse, - svjh. koster det 30kr. i kvt..
Får du den, kan du bruge Ginnerups Stofanet Signon X 1.4 eller 1.5. - Et
enkelt klik vil så få dig direkte ind på den startside, du selv har
valgt, - fx. din webmailside...

> Og er det ikke mest sikkert, hvis maskinen kan stå, uden at nogen som
> sådan er logget ind på den?

Tja, det er endnu ikke lykkedes for noen at hacke sig ind på en Mac,
trods en udlovet dusør på 500.000, så jeg tror at chancen / risikoen er
meget lille. Og under alle omstændigheder kræver bare et forsøg, at der
er en browser aktiv, og skulle det endelig lykkes for en hacker at
scanne din IP, så vil det næste trin i forsøget på at fange selve
harddisken bevirke, at maskinen låser totalt.

Jeg har været ude for et forsøg, - har et par ret sjove backoffice filer
liggende, som blev resultatet, men den anden fil, frøs maskinen... - Og
så er det bare COM+CRTL+START = forced restart....

> Virker eventueller "holde sig på netet"-løsninger så alligelvel.

Ja, som sagt med idle-time sat til '0'...

> PS. Vil 10.2 eller 10.3 i øvrigt være smartest (det er en grå G4 med
> meget Ram og HD)

Jeg går ud fra, du mener en 'Graphite G4', så smid da Panther på den.
Det er da lidt tåbeligt kun at bruge X.2....

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Michael Petersen

Dato : 01-03-04 09:47

> Hej Seb

klip

> [...]
> Får du den, kan du bruge Ginnerups Stofanet Signon X 1.4 eller 1.5. - Et
> enkelt klik vil så få dig direkte ind på den startside, du selv har

Stofanet Signon virker nu fint uden fast ip (i hvert fald 1.5). Jeg har
det liggende i mine startemner og har den lille bar placeret i venstre
tophjørne - så kan du altid logge af og på med et enkelt klik. (I
starten da jeg gik fra OS9 og et script der selv loggede på synes jeg
også det var irriterende, men det bliver hurtigt en vane lige at give et
klik oppe i hjørnet. No problemos.)

Mvh, Michael Petersen

Fra : Sebastian Dyhr

Dato : 01-03-04 13:13

Hejsa

Hmm, mit problem er jo bare, at maskinen skal stå Uovervåget som server
(måske jeg burde have sørget for en servervariant af X)

Nå men kan man ikke bare køre en telnet via en cron - det ville jeg
forvente, at en *nix kunne.

Maskinen kan vel køre cronjobs, selvom ingen bruger er logget ind:

/Seb

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-03-04 18:07

Hej Seb

Sebastian Dyhr wrote:
> Hmm, mit problem er jo bare, at maskinen skal stå Uovervåget som server
> (måske jeg burde have sørget for en servervariant af X)

Hvis den skal stå som online server, skal den have fast IP. Jeg har
spurgt hos Stofa i forb. med det Timbuktu netværk, jeg skal have op at stå.

Det er ikke nødvendig med en serverversion af X.

> Nå men kan man ikke bare køre en telnet via en cron - det ville jeg
> forvente, at en *nix kunne.
>
> Maskinen kan vel køre cronjobs, selvom ingen bruger er logget ind:

Du har en mulighed mere.... Du skal bruge Netscape 4.76/4.8. Log dig ind
på 212.10.10.20 og indtast din ID og password, vent til den er gået på
stofanets startside. Vælg opsætning. I undermenuen vælger du opsætning
for xBox og markerer 'Always On' funktionen. Så vil den låse til den
DHCP adresse, du har fået på det tidspunkt, du loggede på og i xBox
opsætningen markerede 'Always On'. Stofanet garanterer dog ikke, at man
er 'Always On' med mindre man har fast IP.

Bemærk, at Netscape 4.7/4.8 er den eneste browser til Mac, hvor
undermenuerne virker.

Og mht. at Michael P. kan logge på med Ginnerups Stofanet SignOn 1.5,
forstår jeg faktisk ikke helt, da Stofa selv siger, det er umuligt med
en DHCP opsætning, - heller ikke med idletime sat til '0'.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : prinsen

Dato : 09-03-04 21:23

stofa har lavet noget nyt son hedder always-on det kan man selv aktivere

brugeropsætning,always-on.log på og tilføj ny mac-adresse.
m.v.h. prinsen

http://www.kandu.dk/