Myrer i badeværelset
Fra : Marco

Dato : 29-02-04 16:27

Hej.

Vi har fundet en revne i en flisefuge i brusekabinen (gys). Revnen er
åbenbart døren ud til det fri for et myrebo, som har eksisteret
ihverttilfælde et par år.
Efter nu igen at være generet af myrerne, vil vi spørge, om der sker noget
ved _kun_ at fuge revnen til og ikke få myrerne udryddet i samme ombæring -
forstået på den måde; Vil myrene mon lave nye gange og underminere det hele
?

Venlig hilsen
Marco & Elisabeth

Fra : Marco

Dato : 29-02-04 19:18

> [...]
ombæring -
> forstået på den måde; Vil myrene mon lave nye gange og underminere det

Hejsa.
Vi har prøvet noget lignende, men myrerne var kommet fordi der var sprunget
et vandrør under brusekabinen.Så kunne de jo leve lunt og godt under
fliserne.
Jeg håber ikke det er sket for jer, men det var måske noget I skulle
undersøge.

Venlig hilsen
Marco ......pænt navn, ikk

Fra : Marco

Dato : 29-02-04 20:34

"Marco" <marcom@NOSPAMadslhome.dk> skrev:

> [...]

> fliserne.
> Jeg håber ikke det er sket for jer, men det var måske noget I skulle

Vores myrer kan absolut ikke li´ vand, så et sprunget vandrør tror - eller
rettere sagt - "håber" vi ikke, det er.
Hvordan kom I frem til fejlen ?

> Venlig hilsen
> Marco ......pænt navn, ikk

Der er noget om snakken :)

Venlig hilsen
Marco & Elisabeth

Fra : Marco

Dato : 29-02-04 23:08

> Vores myrer kan absolut ikke li´ vand, så et sprunget vandrør tror - eller
> rettere sagt - "håber" vi ikke, det er.
> Hvordan kom I frem til fejlen ?

Vi havde fået nyt gas-fyr, men VVS folkene kunne ikke få nok vand på
systemet. Så fik de fat i en fyr fra Århus, der åbenbart kan måle om der er
hul på ledningsnettet. I kan måske se det på jeres vandmåler, den skal stå
helt stille når I ikke bruge vand.
Vi ved ikke hvor længe vi har haft skaden, og heller ikke med sikkerhed, det
var derfor vi havde så mange myrer. Nu er der kommet nye rør, og vi har
stort set ikke problemer med myrer.
Jeg håber I slipper for samme oplevelse. Forsikringen betalte selvfølgelig,
men 1 uge med et kæmpe hul i badeværelset i december måned og 2 små børn i
ble-aldreren, er ikke nogen fornøjelse.

Held og lykke

Marco

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 29-02-04 22:34

I news:c1t07o$pou$1@sunsite.dk <Marco> <mecoSLETDETTE@ofir.dk> skrev:

> Hej.
>
> Vi har fundet en revne i en flisefuge i brusekabinen (gys). Revnen er
> åbenbart døren ud til det fri for et myrebo, som har eksisteret
> ihverttilfælde et par år.

En revne i brusekabinen kan jo ikke kun transportere myrer, men også
vand. Vandet har i ikke styr på, hvoe ender, så jeg ville få ordner
revnen i bruset umiddelbart for at forhindre andre skader.

> Vil myrene mon lave nye gange
> og underminere det hele ?

Hvis i har en myretue ved eller under huset, vil de utvivltsomt dukke op
igen, men så må i bekæmpedem påden nye 'slagmark'. Jeg har med held
brugt myrelokkedåser indvendigt i huset. Myretuer indenfor ca. 1 m fra
huset vander jeg nmed et myremiddel et par gange efter behuv. Myretuer i
haven får lov til at være.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Inger Pedersen

Dato : 29-02-04 22:49

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse

Jeg har med held
> brugt myrelokkedåser indvendigt i huset. Myretuer indenfor ca. 1 m fra
> huset vander jeg nmed et myremiddel et par gange efter behuv. Myretuer i
> haven får lov til at være.

Det osse været min strategi.
Men efter at jeg er begyndt at vande udendørs langs soklen i det tidlige
forår, har jeg ikke haft nogen indendørs.
Og så begyndte jeg sidste sommer at drysse fintmalet kisel (købes som
myremiddel i Brugsen) på trappen, hvor myrerne mest holder til.
At det blev kisel var mest af hensyn til naboernes nysgerrige hunde og
katte.
Det ser ud til at virke over for myrerne, og bestanden af sølvfisk i
badeværelset ser faktisk også ud til at være faldet - er der andre, der har
erfaringer med det?

Hvis virkningen er reel og ikke tilfældig, er det væsentligt billigere end
lokkedåserne.

Hilsen Inger

Fra : Per A. Hansen

Dato : 01-03-04 16:55

"Marco" <mecoSLETDETTE@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ombæring -
> forstået på den måde; Vil myrene mon lave nye gange og underminere det

Ja til det sidste.
Sprøjt myrerne med et pyrethrummiddel. Det skal være af den type, der
er godkendt til indedørs brug. Midlet er ugiftigt for andet end insekter og
andre småkræ ( eks.: Biotrinol ). Følg blot brugsanvisningen.

De døde myrer må endelig ikke fjernes - det sørger deres kammerater for -
derved når insektgiften ned i selv boet, hvor virkningen fortæstter.
Det samme virkning kan opnås med gift fra lokkedåser, det er blot
langt dyrere og ikke kan bruges til andet.

Bortset fra det, bør myrer kun bekæmpes hvor de generer groft.
I naturen er de nyttige, men de han ikke noget at gøre indendørs.
Per A. Hansen