"Træ"gulv(laminat) og trægulv
Fra : Per P.

Dato : 28-02-04 17:59

Det er vedtaget på den interne generalforsamling (fruen og jeg), at huset
skal bedækkes med noget der ligner trægulv i stuen, køkkenet og gangen.

Nu har vi så vadet rundt til diverse udbydere af trægulv og noget der
ligner, i håb om at blive klogere. Men lige lidt hjælper det. Jeg kan stå
med en laminat fra Jem og Fix til 43,95/m2 i den ene hånd og en laminat til
328,-/m2 i den anden hånd. Forskellen består i at den dyre er "støjdæmet",
ja det vil sige at der er limet papir så tynd som en avis på undersiden. Men
når jeg betragter overfladen, clicksystemerne, og laminattykkelsen kan jeg
sgutte få ind i hovedet hvorfor det papir på bagsiden skal være så pokkers
dyrt.

Huset skal udlejes mere eller mindre permanent om et halv års tid så det
skal være noget der er til at holde ud at skulle skifte i tilfælde af at
lejeren kunne finde på at lave mad på gulvet i stuen. Med andre ord, det
skal være billigt, så det ender jo nok med noget laminat. Det eneste jeg er
bange for med laminat i 7 mm er at det bliver for støjende at gå på. Jeg har
oplevet gulve der giver en dårlige nerver når ungerne hælder deres
Duplo-klodser ud på gulvet.

Er der en der har en mening (det er der vel nok) om hvad der er godt og
skidt og er der en der kan fortælle hvorfor der er så stor prisforskel på
noget der ser ens ud og føles ens.

Med racende venlig hilsen
Per M. Pedersen.....M for Motortosse
Citat : Orv mand, tror du også vi kan køre op af den skrænt.....

Fra : Peter Schrøder

Dato : 28-02-04 23:22

"Per P." skrev
> [...]
> bange for med laminat i 7 mm er at det bliver for støjende at gå på. Jeg har
> oplevet gulve der giver en dårlige nerver når ungerne hælder deres

Laminatgulve støjer mere eller mindre alle sammen.
Men de er så modbydeligt kolde for børnene at lege på
at Duplo klodser næpper bliver et problem.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
Replace AT with @ to reply

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-02-04 09:02

> Men de er så modbydeligt kolde for børnene at lege på
> at Duplo klodser næpper bliver et problem.

De er ikke koldere end andre gulve - føles heller ikke sådan. Vores er
dejligt lunt, men der er også gulvvarme.. De larmer, og det gør trægulve
også. Linoleum larmer mindre, men det er dyrt eller kedeligt.
Gulvtæppe? Vi har købt sådan noget 20-krs-tæppe her mens vi bygger om, og
selv om det kunne være kønnere, så virker det fint. Og til udlejning er det
jo ikke dit problem om det er kønt.

Mvh Maria

Fra : //zigge

Dato : 29-02-04 05:56

"Per P." <per_p@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

> Er der en der har en mening (det er der vel nok) om hvad der er godt og
> skidt og er der en der kan fortælle hvorfor der er så stor prisforskel på
> noget der ser ens ud og føles ens.

Den eneste fordel ved laminat er at der som regel er så lang tids garanti på
det at man kan udskifte det gratis med to års intervaller... Laminat er
stenhårdt i overfladen, koldt og larmer uanset hvilken type man vælger. Hvis
gulvet er bare milimeter skævt kommer der store synlige buler i uverfladen,
så man skal påregne at bruge en mindre formue på selvnivelerende spartel før
det lægges.
Hvis du vil lægge noget på der er billiget uopslideligt (næsten) og tåler
kraftig kemisk rens imellem lejerene - så skal du vælge at lægge kokustæppe
på. Det er meget eftergivende overfor underlaget, forrygende hurtigt og nemt
at lægge. Det fås i en lang række grimme mønstre, som dog slår den billigt
udseende laminat med flere længder (uanset pris).

Mvh
//zigge

Fra : //zigge

Dato : 29-02-04 05:58

"//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> skrev i en meddelelse

> "Per P." <per_p@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

> Den eneste fordel ved laminat er at der som regel er så lang tids garanti

> det at man kan udskifte det gratis med to års intervaller...

PS: Hvis det er til udlejning så skal du regne med at de hælder vand på
gulvet og det kan ingen laminat tåle uden at hjørnerne svipper op og slides
ekstra grimme...

Mvh
//zigge

Fra : Ukendt

Dato : 29-02-04 09:16

> PS: Hvis det er til udlejning så skal du regne med at de hælder vand på
> gulvet og det kan ingen laminat tåle uden at hjørnerne svipper op og
slides
> ekstra grimme...

Vi bor pt til leje i et hus, hvor der er laminatgulv i alle rum.
Det er imo meget svært, at holde. F.eks i køkkenet skal man hele tiden være
obs på, at der ikke spildes vand på gulvet, for det kan ikke holde til,
uden, at bule op ( som Zigge også skriver ).
Derudover kan man ikke tabe noget på et laminatgulv uden, at der efterlades
et mærke / hul.
Efter min mening er et laminatgulv pænt, at se på - men det er alt for sart.

Jeg vil foreslå, at i lægger alm. vinyl på i de udsatte rum ( køkken, gang )
og så lægger tæppe i stue og værelser. Det kan gøres til samme pris, som
laminatgulvet. Af og til kan man finde gode kvalitets hoteltæpper, sat ned
til ca. 50 kr. pr. m2.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Per P.

Dato : 29-02-04 12:00

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og så lægger tæppe i stue og værelser. Det kan gøres til samme pris, som
> laminatgulvet. Af og til kan man finde gode kvalitets hoteltæpper, sat

Tak for alle de gode indlæg.

Jeg fornemmer, at min opfattelse af, at dyrt laminatgulv med "støjdæmpning"
ikke er en s... bedre end det billige, er blevet understøttet. Den der med
vand på laminatgulv havde jeg ikke tænkt, så det er meget sandsynligt at
køkkenet nu forsynes med linoleum i stedet.

Hvis der er flere gode råd så sid ikke inde med dem. Frem i lyset

Fra : H. Johansen

Dato : 29-02-04 23:11

> efterlades
> sart.

Hov, hov

det er stor forskel på laminater, tykkelse og kvalitet.

en ordentelig laminat skal kunne holde til at man taber en tallerken eller
kop, men smider du kokkekniven med spidsen nedaf, så kommer der et mærke
ligemeget hvad guldbelægningen er.

jeg kan anbefale alloc med alu-samleskinnerne, ca 260,- pr. m2

ellers er der pergo med trinlydsdæmpning, det er kanon.
det er en gummi/papir masse på bagsiden er "opsuger" rigtigt meget af
trinlyden.

> Jeg fornemmer, at min opfattelse af, at dyrt laminatgulv med
"støjdæmpning"
> ikke er en s... bedre end det billige, er blevet understøttet.

Hvordan understøttet ????

så vidt jeg kan se, er der ingen der har sagt noget on støjdæmpning

På mit arbjde har vi 2 forskellige laminater det støder op mod hinanden.
det ene med "støjdæmpning" (mercedes)og det andet er "den almindelige type"
(gamle lada)
og der er MEGET forskel.
"Mercedes'en" gør det rent faktisk muligt at opholde sig i lokalet, selv ov
der er mange mennesker samtidigt.
Gulvet lyder næsten som et rigtigt trægulv.

Men personligt ville jeg, når det er til udlejning, vælge det
billigste.......

VH/H

Fra : Ole Jensen

Dato : 01-03-04 11:05

> Per M. Pedersen.....M for Motortosse
> Citat : Orv mand, tror du også vi kan køre op af den skrænt.....

Det berømte sidste citat?

Fra : Per P.

Dato : 01-03-04 13:08

"Ole Jensen" <o-jensenFJERN@inet.uni2.dk> skrev i en meddelelse

> Det berømte sidste citat?

Næh, fra den virkelige verden. Og det var ikke det sidste. En længere
historie som nok hører bedre hjemme på dk.fritid.motorcykel, men jeg kan da
røbe at det kunne man godt. Sådan næsten da