lecasten under mit trægulv
Fra : Mette og René

Dato : 28-02-04 17:26

Nyt spørgsmål:

Nu er jeg begyndt og brækker lidt gulv op ude i min gang, og jeg regnede jo
med der var beton under træ gulvet, men der ligger nogen lecasten under
istedet.

Jeg vil tro der ligger CA. 15 cm sten
> Lecasten fungerer som isolering, fortalte Martin mig

det vil sige jeg skulle lade dem ligge??, eller skal jeg fylde noget beton i
istedet?, skrider de sten ikke bare?

René

--
MVH René

www.golf2.dk
www.racerc.dk
http://www.vrcr.dk
http://www.gshobby.com/sitecarts/sitecarts.cgi
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXUU90&P=0

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-02-04 17:32

"Mette og René" <æøå@æøå.æøå> skrev

Skal du referere til et tidligere indlæg på den måde, kan du så ikke gøre
dine medmennesker den tjeneste at linke til et forum, der er tilgængeligt
for andre end tdc's kunder?

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Mette og René

Dato : 28-02-04 17:40

> Skal du referere til et tidligere indlæg på den måde, kan du så ikke gøre
> dine medmennesker den tjeneste at linke til et forum, der er tilgængeligt
> for andre end tdc's kunder?

Er du sikker på jeg er klar over at jeg kun gør det tilgængeligt for tdc´s
kunder?????????????????????????
eller hvad?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-02-04 18:54

On Sat, 28 Feb 2004 17:31:39 +0100, "Erik Ginnerskov"
<egin@spam.invalid> wrote:

>Skal du referere til et tidligere indlæg på den måde, kan du så ikke gøre
>dine medmennesker den tjeneste at linke til et forum, der er tilgængeligt
>for andre end tdc's kunder?

Hvad mener du med det?
Det er et msg-id som indsættes af den server hvortil newsindlægget
postes - så selv om der står en tele.dk-adresse deri kan det skam godt
læses af alle, hvis ellers indlægget er nået frem til den news-server de
selv bruger.

At det så kun er det ene indlæg der er til at finde er en anden sag. End
ikke tdc's dtext.news.tele.dk har det øverste indlæg lader det til.

Og ingen af de to indlæg har fundet vej til groups.google.com.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-02-04 19:21

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
>
> At det så kun er det ene indlæg der er til at finde er en anden sag.
> End ikke tdc's dtext.news.tele.dk har det øverste indlæg lader det

Jeg kan hente begge indlæg, det første har vedhæftet et billede (til
dk.binaer?), det er nok grunden til at du ikke kan se det.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Mette og René

Dato : 28-02-04 19:42

> [...]
>
> Jeg vil tro der ligger CA. 15 cm sten
>
> det vil sige jeg skulle lade dem ligge??, eller skal jeg fylde noget beton

Åhnej fik jeg ikke skrevet det ene er et billede.
Nå men det er det så, og det er et billede af hvordan gulvet er nedenunder
mit trægulv.

Fra : margit

Dato : 29-02-04 10:46

"Mette og René" <æøå@æøå.æøå> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg vil tro der ligger CA. 15 cm sten
>
> det vil sige jeg skulle lade dem ligge??, eller skal jeg fylde noget beton

Hvorfor er der ingen der svarer på spørgsmålet om lecastenene, i stedet for
at diskutere hvem der kan se hvad???
Hilsen Margit

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-02-04 11:19

On Sun, 29 Feb 2004 10:45:35 +0100, "margit" <saaj@esenet.dk> wrote:

>Hvorfor er der ingen der svarer på spørgsmålet om lecastenene, i stedet for
>at diskutere hvem der kan se hvad???

Sikkert fordi ingen har et svar på det ... (sådan plejer det at være når
man ikke får svar her i news-grupperne)

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mette og René

Dato : 29-02-04 15:02

> Sikkert fordi ingen har et svar på det ... (sådan plejer det at være når
> man ikke får svar her i news-grupperne)

Burde man så ikke bare tie stille?

René

Fra : Jens Petersen

Dato : 29-02-04 15:05

Mette og René wrote:

> Burde man så ikke bare tie stille?

Sådan plejer det IKKE at være i nyhedsgrupperne

--
Jens callto://jensep

One seventh of our lives is spent on Mondays.

Fra : Mette og René

Dato : 29-02-04 15:38

> Sådan plejer det IKKE at være i nyhedsgrupperne
>
> --
> Jens callto://jensep

Nej det er selvfølgelig rigtig.

Men jeg tror jeg lader dem ligge, eller skifter dem ud måske.

Det lyder jo ikke til at der er nogen der kan anbefale eller frabede
noget

René

Fra : Jens Petersen

Dato : 29-02-04 15:47

Mette og René wrote:

> Men jeg tror jeg lader dem ligge, eller skifter dem ud måske.
>
> Det lyder jo ikke til at der er nogen der kan anbefale eller frabede
> noget

Lad dem endelig ligge, de virker sikkert lige så godt som den dag de
blev udlagt.

--
Jens callto://jensep

I wasn't put on top of the food chain just to eat veggies.

Fra : Mette og René

Dato : 29-02-04 15:56

> Lad dem endelig ligge, de virker sikkert lige så godt som den dag de
> blev udlagt.
>
> Jens callto://jensep

Ok, så var der jo en der vidste lidt ihvertfald

René

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-02-04 16:49

On Sun, 29 Feb 2004 15:02:14 +0100, "Mette og René" <æøå@æøå.æøå> wrote:

>for

>Burde man så ikke bare tie stille?

Tjaa... måske - men sådan fungerer det sjældent.
http://www.gartneriet.dk

Fra : benny

Dato : 29-02-04 16:18

det er ikke lecasten,men lecanødder du har under gulvet
du kan udemærket støbe over dem..........men.men husk lige
man gør følgende.
læg en mashonitplade ned over nødderne og hæld betonen ud over
mashonikpladen(mashonitpladen bruges til at adskille beton og lecanødder)
det vil være en god ide at lægge lidt net i betonen for at forhindre revner
i stedet for net kan der bruges trådhegn hels så kraftig som mugligt,så skal
du huske at mont. flemengo mellem det betondæk du støber og ydervæggene for
at forhindre kuldebro og at dækket kan arbejde
leccanødder er udemærket isoleringsmatriale og bruges i mange nye bygninger

benny

Fra : Mette og René

Dato : 29-02-04 17:45

> det er ikke lecasten,men lecanødder du har under gulvet
> du kan udemærket støbe over dem..........men.men husk lige
> man gør følgende.

Er det bedre at støbe beton oven på, end at bare ligge gulvet på nødderne?,
der er nemlig ikke beton på nu, hvis jeg skal til at støbe beton på, bliver
jeg nødt til at fjerne nogen af nødderne ellers bliver gulvet for højt, og
så kan jeg vel ligeså godt fjerne dem alle?, er det så nok at fjerne 4-5 cm
nødder eller skal der bruges 10 cm., jeg vil skyde på der er 12-15 cm
nødder.

> [...]
for
> at forhindre kuldebro og at dækket kan arbejde

ok, der skal være flamingo lige meget om der er ydervægge eller ej?

Fra : Kode ind

Dato : 29-02-04 18:06

Leca-nødder er en isolering, der især brugtes i 70'erne, men den bruges
stadig i det små. Nu til dags bruges i højere grad flaminco, da det er
nemmere at arbejde med og ikke kræver et kapilærbrydende lag. Man kan altså
lægge flaminco direkte på afrettet og stambet sand, mens Leca kræver et
stenlag for at vand fra undergrunden ikke skal trække op i gulvet. Derfor er
flaminco en arbejdsgang nemmere - og isolerer hertil en kende bedre end
Leca.

Hvis du fjerner lecaen, så får du et koldt gulv. Moderne anvendelse af
leca-nødder kræver et mindst 40 cm tykt lag for at isolere ved f.eks.
gulvvarme, mens flaminco er på 22,5 cm.

Du kan støbe direkte oven på lecaen, men pak den ind i plastic, for hvis
cementen trænger ned i lecaen, så isolerer den ikke (cement kræver 1,5 meter
tykkelse for at isolere som 40 cm leca!).

Jeg har netop lavet gulvvarme i mit hus, og vi fjernede al lecaen, gravede
yderligere ned i jorden og anvendte flaminco som isolering. Herefter
anbragte vi rionet (et jernnet på 2,5*5 meter) som vi skar til og hævede
over flamincoen med nogle spøjse små plasticfødder. Fødderne hævede
jernnettet 2-3 cm. Herefter spændte vi vandslanger på jernnettet med
plasticstrips og støbte 12 cm. beton oven på jernnettet.
Jernnettet forhindrer betonen i at knække - og derved blive utæt, så radon
(en giftig gasart) kan trænge op i bygningen.

Håber det var svar nok, ellers spørg igen. Men som sagt: Du skal ikke fjerne
isoleringen i gulvet. Varmeregningen vil stige meget og gulvet vil føles
koldt!

m.v.h.
Thomas

Fra : Mette og René

Dato : 29-02-04 19:14

> Håber det var svar nok, ellers spørg igen. Men som sagt: Du skal ikke
fjerne
> isoleringen i gulvet. Varmeregningen vil stige meget og gulvet vil føles
> koldt!

tusind tak for svaret....også til andrer...

Dvs, det nemmeste, og det bedste er så faktisk bare at ligge gulvet oven på
lecanødderne/stenene.

Altså ligge noget fugtspærre eller dampspærre (hvad skal jeg bruge der) og
så gulvet ovenpå.

René

Fra : H. Johansen

Dato : 29-02-04 23:35

Hej.

jeg tillader mig at blande mig

> lægge flaminco direkte på afrettet og stambet sand, mens Leca kræver et
> stenlag for at vand fra undergrunden ikke skal trække op i gulvet.

Leca er kapillarbyudende i sig selv, og kræver ikke sten under.

Der er i bygningsreglementet et krav om et kapillarbrydende lag på min 15
cm,
hvor at mineraluldsisolering max må udgøre halvdelen. d.v.s. 7,5 cm leca og
7,5 cm f.eks. rockwool eller glasuld terrænbatts.
Flamingo er godkendt som kapillarbrydende, så dette materiale kræver ingen
sten, leca eller lign.
se her: http://www.sundolitt.dk/default.asp?pageid=41#Fugt

Ydermere er det et krav om u-værdier i bygningskonstruktioner der indebær,
at der ved gulvvarme kan bruges 220 mm sundolitt. (eller 440 mm leca)
se her: http://www.leca.dk/terraend-fund/doku-terraen.html#Anchor-63981

VH/H

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 29-02-04 23:07

I news:4042170b$0$95093$edfadb0f@dread11.news.tele.dk <Mette og René>
<æøå@æøå.æøå> skrev:

> [...]
> alle?, er det så nok at fjerne 4-5 cm nødder eller skal der bruges 10
> cm., jeg vil skyde på der er 12-15 cm nødder.

Der er nok ingen tvivl om at dine leganødder har til opgave at isolere i
øjeblikket.
Hvad du gør fremover tror jeg afhænger af, hvilken løsning du har valgt.

Hvis du vil lægge et nyt gulv på strøer skal du bare lade dem ligge.

Har du tænkt dig at støbe ovenpå, afhænger der at, hvad der er under
lecaen. Et støbt gulv kræver at der er et kapilarbrydende lag under
gulvet. Det blev førhen udført ved at lægge et lag sten (singels?) under
legaen.

Så grav gennem legaen og se hvad du møder. Er det et lag sten, er det ok
at støbe. Er det jord/sand bør du udskifte legaen med støbebats
(flamingo).

PS.
Dette er kun som jeg har opfattet det, jef er ikke fagmand.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Mette og René

Dato : 01-03-04 16:06

> [...]
> Hvad du gør fremover tror jeg afhænger af, hvilken løsning du har valgt.
>
> Hvis du vil lægge et nyt gulv på strøer skal du bare lade dem ligge.

På strøer?, jeg er helle ikke fagmand, men strøer, er det brædder man ligger
på tværs hen under gulvet?

Ligesom man har en palle med pallerammer, der kan man også lægge strøer,
det er der jeg har det fra.