Hæk under store træer
Fra : Kim Jørgensen

Dato : 26-02-04 20:02

Hej med jer.

I vores kolonihave har vi nogle store træer hvor der nedenunder er hæk ind
til naboen, den er lidt tynd i det, kan man give den nogle skud vitaminer,
eller skal vi overveje en anden løsning, jeg mener, jeg har INGEN ide om
hvilken hæk der er tale om, men hvis der evt. var nogle typer der egnede sig
til at stå i skygge.

Anyone ?

Mvh.

Kim

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-02-04 21:45

On Thu, 26 Feb 2004 20:01:31 +0100, "Kim Jørgensen"
<k7@get2net.udskiftmedDK> wrote:

> [...]
>eller skal vi overveje en anden løsning, jeg mener, jeg har INGEN ide om

En smule gødning af den ene eller anden slags vil nok hjælpe lidt - og
vand vil sikkert også hjælpe på det. Der bliver jo meget nemt meget
tørt under store træer, så en grundig gennemvanding 2-3 gange i løbet af
sommeren kan sikkert hjælpe

>hvilken hæk der er tale om, men hvis der evt. var nogle typer der egnede sig
>til at stå i skygge.

Der er hække som er bedre i skygge end andre - liguster og bøg er så
vidt jeg husker gode der. Fjeldribes er også, men den bliver ikke så pæn
hvis den bruges som klippet hæk.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-02-04 22:15

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev

> Der er hække som er bedre i skygge end andre - liguster og bøg er så
> vidt jeg husker gode der. Fjeldribes er også, men den bliver ikke så pæn
> hvis den bruges som klippet hæk.

En anden mulighed kan måske være at se på, om nogle af de nederste grene på
træerne måske med fordel kan fjernes for at give lidt mere lys til hækken.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 26-02-04 22:15

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

> [...]
> vand vil sikkert også hjælpe på det. Der bliver jo meget nemt meget
> tørt under store træer, så en grundig gennemvanding 2-3 gange i løbet af

Ok, super, Mads, du virker pænt meget som en med grønne fingre, og jeg er
til hver en tid klar til at vifte med flaget hvor der står "uvidenhed om
have, det er mig", vi købte haven sidste på sommeren, så er der noget
gødning som er bedre end andet, og kan jeg allerede nu gå ud og drøne noget
på ?

Mvh.

Kim

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-02-04 22:25

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.udskiftmedDK> skrev

> Ok, super, Mads, du virker pænt meget som en med grønne fingre,

Enig

> vi købte haven sidste på sommeren, så er der noget
> gødning som er bedre end andet, og kan jeg allerede nu gå ud og drøne
noget
> på ?

Det er for tidligt. Vent indtil det begynder at gro i haven. Ellers bliver
gødningen bare vasket ned i grundvandet.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-02-04 08:42

On Thu, 26 Feb 2004 22:15:26 +0100, "Kim Jørgensen"

>Ok, super, Mads, du virker pænt meget som en med grønne fingre, og jeg er
>til hver en tid klar til at vifte med flaget hvor der står "uvidenhed om
>have, det er mig", vi købte haven sidste på sommeren, så er der noget

Vift du bare løs

>gødning som er bedre end andet, og kan jeg allerede nu gå ud og drøne noget
>på ?

Som Erik siger er det spild at gøde nu - vent til hækken begynder at gro
igen i løbet af foråret - ca. midt i april vil jeg tro.

Hvilken type gødning du bruger der ikke så vigtigt. Jeg ville selv bruge
en smule NPK-gødning, andre er til naturgødninger som Animix. Kompost
vil også være udmærket.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jakob Bock

Dato : 26-02-04 23:19

Mads Lie Jensen skrev:

> En smule gødning af den ene eller anden slags vil nok hjælpe lidt - og
> vand vil sikkert også hjælpe på det.

Hvis der virkelig er meget skygge, så tror jeg ikke, at gødning vil
have nogen nævneværdig positiv effekt. Der skal jo lys til.

> Der er hække som er bedre i skygge end andre - liguster og bøg er så
> vidt jeg husker gode der.

I vores have er der et stykke ligusterhæk, som står i skyggen af et
stort træ -- og det ser altså ikke godt ud.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-02-04 08:40

On Thu, 26 Feb 2004 23:18:47 +0100, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:

>Hvis der virkelig er meget skygge, så tror jeg ikke, at gødning vil
>have nogen nævneværdig positiv effekt. Der skal jo lys til.

Både og ... jeg er heller ikke selv helt sikker på om det hjælper, men
jeg har en fornemmelse af at det gør. Det er jo ikke kun lyset de store
træer tager, de tager også næring fra jorden samt - nok det værste -
vandet.

>I vores have er der et stykke ligusterhæk, som står i skyggen af et
>stort træ -- og det ser altså ikke godt ud.

Det er svært at få en flot hæk i skyggen af store træer - men jeg vil
stadig påstå at liguster er _bedre_ end andet som f.eks spirea.

http://www.gartneriet.dk