sand imellem dørtrindene?
Fra : Mette og René

Dato : 26-02-04 18:12

Jeg ville lige spørge om det er normalt der ligger sand under dør trinene?
Jeg skal til at skifte lidt gulv i gangen, og der hvor jeg er startet er der
2 dør trin, og der lige sand lige under der!?, er det noget man gjorde i
gamle dage?, huset er fra `68

--
MVH René

www.golf2.dk
www.racerc.dk
http://www.vrcr.dk
http://www.gshobby.com/sitecarts/sitecarts.cgi
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXUU90&P=0

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-02-04 22:11

"Mette og René" <metterene@(slet)tdcspace.dk> skrev

> [...]
der
> 2 dør trin, og der lige sand lige under der!?, er det noget man gjorde i

Det har muligvis været normalt i 'gamle dage'. Men hvis du mener 1968, så er
det ikke så 'gamle dage', at det må anses for normalt. Det er derimod noget
slemt klamp.

Fjern først sandet. Bland så lidt fint grus og cement i forholdet 3:1 og
tilsæt en smule vand til jordfugtig konsistens. Skub med en flad pind denne
beton ind under dørtrinene, så hulrummet bliver fyldt (pas på ikke at presse
så meget ind, at du skubber trinene opad), og undlad så at træde på trinene
de næste 24 timer.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Mette og René

Dato : 27-02-04 15:56

> [...]
presse
> så meget ind, at du skubber trinene opad), og undlad så at træde på

Ok det vil jeg så gøre...

Men nu er jeg ikke veteran inden for hus og have, så hvad er klamp? hvordan
er det kommet?

René

Fra : Calle.

Dato : 27-02-04 16:26

Mette og René wrote:

> Ok det vil jeg så gøre...
>
> Men nu er jeg ikke veteran inden for hus og have, så hvad er klamp?
> hvordan er det kommet?

klamp er et andet ord for sjusk

--
Calle

Fra : Mette og René

Dato : 27-02-04 16:42

> klamp er et andet ord for sjusk

Ja ok, så siger resten jo sig selv

René

Fra : Mette og René

Dato : 27-02-04 16:46

kommer det af ordet klampværk*g*?

René

Fra : Calle.

Dato : 27-02-04 17:15

Mette og René wrote:

> kommer det af ordet klampværk*g*?

eller klamphugger, som er en der sjusker med sit arbejde

--
Calle

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-02-04 18:00

"Calle." <Fake@Fake.Fake> skrev

> eller klamphugger, som er en der sjusker med sit arbejde

Det er den normale opfattelse af ordet i dag. Og den betydning, jeg havde i
tankerne.

Men skal vi være strengt korrekte, så var en klamphugger i 'gamle dage' en
særlig dygtig tømrersvend, som mestrede kunsten at klampe to stykker tømmer
sammen i en stærk samling.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Calle.

Dato : 27-02-04 18:38

Erik Ginnerskov wrote:
> [...]
> dage' en særlig dygtig tømrersvend, som mestrede kunsten at klampe to
> stykker tømmer sammen i en stærk samling.

Som jo er en uddød race

--
Calle

Fra : Mette og René

Dato : 27-02-04 19:20

> eller klamphugger, som er en der sjusker med sit arbejde

Nåja, klamphugger, det var jo også der jeg ville hen

René

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 27-02-04 22:09

"Calle." skriver:

> eller klamphugger, som er en der sjusker med sit arbejde

Det kommer af ordet klamphugger, som var en som huggede de mange klamper som
midertidigt holdt skipssiderne sammen inden at der kom spanter i.
Idag hvis man bygger et træskib, så rejser man først spanterne, og senere
lægger man bordplanker, men da Vasa blev bygget, så rejste man først et
mester spant,
og byggede så bordlægningen op om dette. Og på grund af sfstanden til
stævnene så var man nødtil at bruge klamper til at holde bordene på plads.

http://da.wikipedia.org/wiki/Klamphugger

Fra : Mette og René

Dato : 28-02-04 11:23

> [...]
> og byggede så bordlægningen op om dette. Og på grund af sfstanden til
> stævnene så var man nødtil at bruge klamper til at holde bordene på plads.

Men hvordan er ordet så blevet til "sjusk"

Klamphugger = Sjusk

René

Fra : Mette og René

Dato : 28-02-04 14:45

Nyt spørgsmål:

Nu er jeg jo så begyndt og brækker lidt gulv op.
Og jeg regnede jo med der var beton under træ gulvet, men det ligger nogen
sten under istedet(leka sten vil jeg tro), hvad går det nu ud på?, skal jeg
ta og fjerne dem og lægge beton istedet for?.

Jeg vil tro der ligger CA. 15 cm sten
Hvorfor lægger man sten, og ikke fylder med beton?

René

Fra : Martin Petersen

Dato : 28-02-04 15:35

Mette og René (metterene@(slet)tdcspace.dk) skrev følgende:
> [...]
>
> Jeg vil tro der ligger CA. 15 cm sten
> Hvorfor lægger man sten, og ikke fylder med beton?

Lecasten fungerer som isolering.

- Martin

Fra : Mette og René

Dato : 28-02-04 15:37

> Lecasten fungerer som isolering.

det vil sige jeg skulle lade dem ligge??

René

Fra : Martin Petersen

Dato : 28-02-04 18:41

> det vil sige jeg skulle lade dem ligge??

Måske.

Hvad har du planlagt som gulv?

- Martin

Fra : Mette og René