Retssag mellem Apple og Apple Corps
Fra : Henrik Münster

Dato : 25-02-04 23:10

Så er retssagen mellem Apple og Apple Corps. gået i gang:

<http://www.forbes.com/newswire/2004/02/25/rtr1275983.html>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-02-04 18:21

Hej

- Og så er det, at jeg så spørger... "Hvordan kan et ikke-eksisterende
firma anlægge en retssag mod et eksisterende firma?" - Der findes ingen
firma inden for musikbranchen med navnet 'Apple Corps'. - Der _fandtes_
et firma, der _hed_ 'Apple Records Ltd.' - Det pladeselskab er nok det
eneste rigtige flop, som Beatles lavede. Det gik konkurs i sjvh. 1967 i
forbindelse med udgivelsen af de 2 dobbelt LP'er 1962-66 og 1967-70,
Resterne blev købt op af EMI og nedlagt som selskab, - kun labelen blev
bevaret og de 2 DLP kom ud, som de skulle i 1969 og 1970... Kun
Genudgivelser af The Beatles indspilninger må udsendes med labelmærket
'Apple Records' eller bare 'Apple' og med et stiliseret æble på labelen
på pladen!

Det er dog stadig de 4 oprindelige Beatles medlemmer eller deres
efterkommere, der _ejer_ rettighederne til navnet og logoet til 'Apple
Records Ltd.', og EMI har lov at bruge det på licens basis. - siger en
'gammel' Beatles-rotte....

- Så det her ser altså ud til ikke bare at være en retssag mellem et
'plademærke' og et computer firma, - men nærmere en retssag mellem
musikgiganten EMI Ltd. og Apple Computers Inc....

- Gad vide, hvem der vinder den duel? - Et skrantende musikimperium
eller en computergigant i rivende udvikling.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-02-04 00:48

> [...]
> Genudgivelser af The Beatles indspilninger må udsendes med labelmærket
> 'Apple Records' eller bare 'Apple' og med et stiliseret æble på labelen

Skynd dig at skrive til Apples advokater. Du har lige fundet en vej ud
af problemet

> [...]
> efterkommere, der _ejer_ rettighederne til navnet og logoet til 'Apple
> Records Ltd.', og EMI har lov at bruge det på licens basis. - siger en

Jeg synes også det plejer at være eks-beatlerne der nævnes som
forurettede i den slags sager. Jeg ved faktisk ikke, hvorfor denne
artikel nævner Apple Corps.

> [...]
>
> - Gad vide, hvem der vinder den duel? - Et skrantende musikimperium
> eller en computergigant i rivende udvikling.

Og tænk: EMI udviklede faktisk verdens første ct-scanner i 1971, hvordan
i alverden de så var kommet ind i den branche.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-02-04 01:28

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> Skynd dig at skrive til Apples advokater. Du har lige fundet en vej ud
> af problemet

Gid det var så let.. - Men det er jo lige netop problemet, at det er
'Apple Corps', - det 'selskab' - eller interessentskab vil vil vel nok
kalde det på dansk, der tager sig af alt, hvad der har / har haft med
The beatles at gøre, - så der er altså en vis 'magt' bagved i form af
hele 'Beatles industrien' med alt, hvad det indebærer af mulige og
umulige 'rettigheder' og 'rettighedskrav', licenser og licensbrud
o.m.a.. - Og har du så samtidig hele EMIs advokatstab med, - tja, så kan
det godt blive 'sjovt'...

> Jeg synes også det plejer at være eks-beatlerne der nævnes som
> forurettede i den slags sager. Jeg ved faktisk ikke, hvorfor denne
> artikel nævner Apple Corps.

Apple Corps er det selskab som de 4 Beatles oprettede efter konkursen
med Apple records til varetagelser af alle de fælles rettighedskrav, der
stadig ville være med de plader, der opr. blev udg. på Apple records. -
Der ville jo stadig komme div. Copyright afgifter ind, som skulle (og
stadig skal) fordeles...

> Og tænk: EMI udviklede faktisk verdens første ct-scanner i 1971, hvordan
> i alverden de så var kommet ind i den branche.

Nok fordi de var der allerede før det hele blev til EMI... EMI er et
konklomerat af en hel del forskellige små firmaer inden for den
'elektriske branche... - EMI står jo for 'Electric And Musical
Industries'. Svjh. var de opr. firmaer bag fusionen et firma, der hed
British Medical & Electric Equipments, British Parlophone (opr. et dansk
selskab - Nordisk Parlophon) samt His Masters Voice (HMNV), så CT
scannerne er nok kommet ind sammen med B.M.E..

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-02-04 09:05

> [...]
> stadig ville være med de plader, der opr. blev udg. på Apple records. -
> Der ville jo stadig komme div. Copyright afgifter ind, som skulle (og

Aha. Jeg kender mest historien fra filmen "The Rutles" med Eric Idle, og
den omgås nok sandheden en lille smule med modifikationer

<http://www.rutles.org/>

> [...]
> selskab - Nordisk Parlophon) samt His Masters Voice (HMNV), så CT
> scannerne er nok kommet ind sammen med B.M.E..

Jeg tænkte nok, at det var sådan noget. Og de kunne ikke have gjort det
uden Houndsfields pionerarbejde

<http://www.akisrx.com/inglese/htm/godfrey.htm>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-02-04 21:10

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> Aha. Jeg kender mest historien fra filmen "The Rutles" med Eric Idle, og
> den omgås nok sandheden en lille smule med modifikationer
>
> <http://www.rutles.org/>

Jeg er ikke Beatles ekspert, men har dog fulgt en del med også i den TV
serie, der har været omkring de 4 Liverpool drenge og de opr. 6 i
gruppen 'The Beatbrothers', - senere Tony sheridan & The beatbrothers, -
og jeg er den stolte ejer af deres allerførste indspilning fra 1961 -
indspillet og købt i Tyskland i 1961!!

Det, der ofte er problemer med film, der laves over div. legender, er
den 'kunstneriske frihed', der ofte gør sandheden mere rosenrødt - eller
som i Elvis Presleys tilfælde - kulsort! - Jeg er faktisk mere
Elvis-ekspert end Beatles-ekspert. Jeg har næsten alt, hvad The King har
indspillet, enten i originaler eller kopier / genudgivelser. - Jeg er
dog ikke så fanatisk, at jeg samler på alt det der merchandise
tingel-tangel. Det er musikken, der interesserer mig.

Men lad os nu se, hvad der sker. Der er ingen tvivl om, at 'Apple'
navnet rent retsligt set tilhører The Beatles, om om 'Apple computers'
kan sidestilles med 'Apple', er så en helt anden sag. Det eneste, der
nok kan 'redde' Apple computers er, hvis det kan dokumenteres, at
folkene bag de senere selskaber 'Apple Computers Inc. og 'Macintosh Inc'
kan dokumentere, at navnet er brugt tidl. end 1965 i den ene eller anden
forbindelse af folkene bag de opr. selskaber.

For et par år siden var der optræk til noget tilsvarende mellem Iomega
og det danske højttalerfirma Peerless, da Iomega sendte deres 'Peerless'
storage system på markedet. Iomega havde _copyrighted_ navnet 'Peerless'
i USA og resten af verden, - ikke bare brugt det som et registreret
varemærke som navn på et systemprodukt.

I al beskedenhed kan jeg sige, at jeg har ...hm... 'æren' for, at der
ikke blev en retssag ud af det. Jeg skrev til Iomega og fortalte dem om
højttalerfirmaet. Jeg fik et meget fint svar tilbage fra deres jurist,
at det var godt, jeg havde skrevet, og at han da for øvrigt godt kendte
det danske firma, da de leverede enheder til både Infinity og JBL, - og
at de ville tage kontakt til Peerless Industries omgående.

Nogle måneder efter fik jeg igen et brev fra Iomega med et stort tak
for, at "...they had been saved at lot of trouble..". De havde af
Peerless A/S fået lov til at bruge navnet som et registreret varemærke
på det storage system, de havde udviklet, - så istedet for Peerless©
hedder det nu Peerless™ - Registrated under Iomega Systems Inc.

De ku' da godt have givet mig et drev som tak for det, jeg havde sparet
dem for..

> Jeg tænkte nok, at det var sådan noget. Og de kunne ikke have gjort det
> uden Houndsfields pionerarbejde
>
> <http://www.akisrx.com/inglese/htm/godfrey.htm>

Apropos CT scannere, så er Apple, så er de personlige computere jo kun
en del af det, de laver. Apple laver faktisk en hel medicinsk udstyr -
bl.a. hjertescannere, som bl.a. bruges her på Århus Amtssygehus. - Jeg
har selv hafg 'æren' af at være i én... Professor Götsche ville godt
have en af de nyeste digitalscannere, men det er der pt ikke råd til, så
han 'nøjes' stadig med den gamle optiske scanner... Han nævnte, at en ny
Apple scanner ville koste ca. 2 mill. - dollars + computeren og software
til yderligere ca. 100.000 dollars...!

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Morten Lind

Dato : 27-02-04 22:42

> [...]
> gruppen 'The Beatbrothers', - senere Tony sheridan & The beatbrothers, -
> og jeg er den stolte ejer af deres allerførste indspilning fra 1961 -

Hej Erik

The Rutles er en Monty Python-gimmik over Magical Mystery Tour fra
engang i begyndelsen af firserne. Og musikken er så tro, loyal og
kærlig, at de fortjener ros(Iøvrigt lyder det godt og swinger
fænomenalt, men The Beatles har ikke noget med det at gøre - det er blot
en kærlighedserklæring).

Hvad er det for oprindelige seks - Beatbrothers? - du nævner? Det har
ikke noget med The Beatles at gøre, vel? Eller mener du, at de hed
Beatbrothers, da de backede Tony Sheridan op i Hamburg?

Dén plade har jeg iøvrigt også - så vi er to, der kan være stolte

Men du forvirrer mig lidt med de seks, for The Beatles har aldrig -
uanset navn - været seks personer. Heller ikke som backinggroup for Tony
Sheridan.

Hej fra
Morten

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-02-04 00:36

Hej Morten

Morten Lind wrote:

> [...]
> kærlig, at de fortjener ros(Iøvrigt lyder det godt og swinger
> fænomenalt, men The Beatles har ikke noget med det at gøre - det er blot

Tja, men man kan da godt kalde det for en 'slags' parodi på The beatles.
Jeg har ikke set så meget af det, men dog nok til at musikken faldt mig
i ørerne så at sige...

> Hvad er det for oprindelige seks - Beatbrothers? - du nævner? Det har
> ikke noget med The Beatles at gøre, vel? Eller mener du, at de hed
> Beatbrothers, da de backede Tony Sheridan op i Hamburg?

Den oprindelige gruppe hed The beatbrothers og bestod af John Lennon,
Poul McCartney, George Harrison, Tony Sheridan, Jimmy Cox (døde i 1961
af kræft) samt en tysk musiker på keyboard, som jeg ikke kan huske
navnet på. Efter Jimmy Cox's død var der i en kort periode en tysk
trommeslager med, som senere var med til at starte den tyske gruppe 'The
Lords' - har ikke pladerne her, så jeg kan ikke give navn på ham. Den
tyske keyboardspiller holdt bare op og blev ikke erstattet. De forsøgte
igen at få en tysk trommeslager, men fik ingen, og så kendte Tony
Sheridan en ung fyr, der ikke var særlig god, men som nok kunne læres op
. Han var også fra Liverpool og hedder Richard Starkey - alias Ringo
Starr. Ved samme lejlighed trådte Tony Sheridan officielt ud af gruppen,
men da et tysk pladeselskab under Metronome havde ytret ønske omat lave
en plade med dem, forblev han i gruppen på den betingelse fra
pladeprodueeat Ty sheidan skulle være frontfigur. - Defor navneændinge t
'Tony Seidan and the Beatbrothers. Og det var først efter at ToShrid
trtehetu grpp,at tog navnefoandring til 'The beatles, da dt r oyShrdn,
der ejede coyright navnet 'the beatbrothers.

> Dén plade har jeg iøvrigt også - så vi er to, der kan være stolte

Det er jeg så ikke så sikker på... Det er ikke dobbelt LP'en the
Beatles, StarClub Hamburg 1961-62, men en single med "Mein Herz ist bei
dir" (My bonnie) og "Sweet Georgia Brown" - begge sunget på tysk. Samme
plade blev senere udg. i resten af Europa på Polydor med de to samme
sange, men sunget på engelsk. - Det er de to mest forrygende rock'n roll
udgaver af de to sange, jeg nogensinde har hørt, - og det selv om både
Little Richard og Fats Domino har indsunget samme titler... - Jeg har
også DLP'en, - det er i øvrigt en elendig optagelse rent teknisk... Den
er senere genudgivet på CD, hvor de har forsøgt at 'trække lyden frem i
lydbilledet' ved at fjerne noget af rumvirkningen, men det synes jeg har
fjernet noget af klubstemningen....

> Men du forvirrer mig lidt med de seks, for The Beatles har aldrig -
> uanset navn - været seks personer. Heller ikke som backinggroup for Tony
> Sheridan.

Jo, som skrevet ovenfor, så var de ikke backinggruppe for Tony sheridan,
- det var et 'pladefif'. - Man kunne ikke i 1961 lancere en 'gruppe'
uden en forsanger - og slet ikke i Tyskland... De to eneste, der har
fået udg. LP plader i Tyskland bare med gruppenavn har begge været
instrumentalgrupper - svenske The Sponicks og danske The Cliffters. -
Selv den engelske gruppe 'The Drifters' blev i Tyskland lanceret som
Cliff Richard and The Drifters. - De måtte jo så senere tage
navneforandring til The Shadows, - og det hedder de stadig... Man kan
kalde det for 'amerikanisering', om man vil...

Der blev faktisk i 1962 indspillet en hel LP med Tony Sheridan and The
Beatbrothers på tysk. Samme LP blev senere i 1962 udsendt i England - og
Danmark, men da hed den Tony Sheridan and The Beatles, og sangene er
sunget på engelsk. Opr. blev der optaget materiale til 2 plader, men kun
den ene blev udsendt og først i svjh. 1990 eller 1991 blev den anden
plade udsendt, og hvis jeg ikke husker helt galt, så hedder den Rarities
With Tony sheridan and The beatles. - Jeg har den faktisk derhjemme.
Både 'The Beatles Live at Star Club Hamburg' og de 2 plader med Tony
Sheridan er uds. på Polydor.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Morten Lind

Dato : 28-02-04 06:59

> Tja, men man kan da godt kalde det for en 'slags' parodi på The beatles.

Ja, det kan man godt

> [...]
> trtehetu grpp,at tog navnefoandring til 'The beatles, da dt r oyShrdn,
> der ejede coyright navnet 'the beatbrothers.

OK - den del erindrer jeg ikke - den tyske trommeslager(Hed han
Alan..?), var det ham, der faldt ned fra et stillads og døde? Eller hvem
var det?

> [...]
> er senere genudgivet på CD, hvor de har forsøgt at 'trække lyden frem i
> lydbilledet' ved at fjerne noget af rumvirkningen, men det synes jeg har

Ja, du har ret - jeg ser længere nede, at det er den engelsksprogede LP,
jeg har. Og jeg er enig med dig om Sweet Georgia Brown og My Bonnie

> mvh. Erik Richard

Hej fra
Morten

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-02-04 11:44

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Ja, det kan man godt

Jeg så The Rutles adskillige gange som barn. Mon ikke vi havde optaget
den på video, eller var det for tidligt? Jeg var på sprogrejse i England
i 1978 (eller 1977), og der kunne man købe pladen. Jeg købte den
desværre ikke, for da havde jeg ikke set filmen og vidste ikke, hvad det
var. The Rutles var rigtig sjov. Det gjaldt især, hvis man havde set
serien om musikkens historie. Jeg tror nok, vi så den i skolen. Der var
vist et helt afsnit næsten kun om Beatles. Flere af scenerne i The
Rutles var taget direkte derfra, og det var simpelthen humor på højeste
plan. Den halte "Leggy" Mountbatten, der blev manager for The Rutles,
fordi han var vild med deres stramme bukser etc.

Nu er jeg bestemt ikke ekspert, men hvordan kan I glemme Stu Sutcliffe?

<http://www.beatlesagain.com/bstu.html>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 28-02-04 15:02

> Nu er jeg bestemt ikke ekspert, men hvordan kan I glemme Stu Sutcliffe?

Det var jo dét, han hed, tak Henrik

> <http://www.beatlesagain.com/bstu.html>

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-02-04 20:13

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> [...]
> plan. Den halte "Leggy" Mountbatten, der blev manager for The Rutles,
> fordi han var vild med deres stramme bukser etc.

Jeg tror nok, jeg kun har set en enkelt 'episode' af dem...

Nå, nu håber jeg, det blev lidt mere læsevenlig. - Det gik lidt for
stærkt i går, da jeg skrev det her... Jeg glemte også lige, at det ikke
blev Metronome, der fik kontrakten på den allerførste single. Det kunne
ellers have været herligt for dansk pladeindustri, da Metronome jo er
dansk ejet, og gennem mange år havde 'Bendt Fabric' (Bent Fabricius
Bjerre) - nej, det er ikke en stavefejl, - som direktør. - Jeg købte
nemlig ved samme lejlighed som jeg købte Beatles singlen, 'Alley Cat',
så den har jeg også i en førsteudgave - på single netop fra
Metronome.. - Og sandelig om ikke jeg også købte den originale
Columbia mono indspilning af den allerførste 'The Greatest Hits With
Cliff Richard And The Shadows'. - Ak ja, Karstadt var et dejligt sted at
købe plader dengang - dér først i 60'erne... Og det var faktisk også
dér, jeg for første gang så et stereoanlæg i delkomponenter med løs
forstærker, radio, pladespiller og spolebåndoptager til den nette pris
af 20.000DM, - men så var det altså også Marantz med en 2x25 watt
rørforstærker... Det 'finurlige' ved det anlæg var, at spoebåndoptageren
til 18 cm spoler _lå_ ned med lodretstående bånd - istedet for at stå på
højkant som normalt, - eller som de gl. Philips og Tandberg modeller med
spolerne på toppen af en flad kasse. Pioneer lavede senere i midten af
1970'erne en tilsvarende model.

> Nu er jeg bestemt ikke ekspert, men hvordan kan I glemme Stu Sutcliffe?
> <http://www.beatlesagain.com/bstu.html>

Tak Henrik! - Jeg syntes nok, der var én, jeg havde glemt..

Og så lige en enkelt kommentar til Morten L. - Nej, det var ikke ham,
der hed Alan et-eller-andet. The Lords eksisterer stadig som
'lejligheds-hyggeband' med den originale besætning fra 1962.

- Hold da helt op mand! - 'Det her er jo ren nostalgisk', som Kim Larsen
siger....

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Morten Lind

Dato : 28-02-04 21:05

> [...]
> 'lejligheds-hyggeband' med den originale besætning fra 1962.
>
> - Hold da helt op mand! - 'Det her er jo ren nostalgisk', som Kim Larsen

Ja, det er skønt, ikke
Hej fra
Morten