stegte ris
Fra : Bolette Nielsen

Dato : 25-02-04 22:31

Godaften

For ikke så længe siden var kæreste og jeg i Thailand, og deres mad er jo
gude skønt. Stegte ris er klart vores farvorit ret, men hvordan laver de
det?. Jeg har prøvet al verdens opskrifter, og det bliver bare ikke som
derude . Har også været på biblioteket og tømme hylden med kogebøger om
thailandsk mad, men det ser ikke ud til at nogen af de opskrifter er de
rigtige, hvad gør jeg? er der nogen der kan hjælpe?

Mange hilsner fra

Bolette
www.bolettes.dk

Fra : bornholmkt

Dato : 27-02-04 10:40

"Bolette Nielsen" skrev d. 25-02-04 22:31 dette indlæg :
> [...]
>
> Bolette
> www.bolettes.dk
>
> hek Bolette. prøv denne opskrift. Jeg har fået den af en tahilandsk
pige jeg kender. Jeg ved ikke om den smager som den derude, da jeg ikke
har været i Thailand, men den smager som hun laver den her.
Stegte thai ris (8 pers.)

En fremragende risret, når man skal bespise et helt selskab.
Der er nok til 8 som hovedmåltid eller 10-12 personer, hvis der også er
andre retter.
Opskriften lader sig nemt doble op eller halvere.

2 spsk vegetabilsk olie
4 fed knust hvidløg
400 g hakket, magert svinekød
2 hakkede, udkernede, røde eller grønne peberfrugter
4 hakkede forårsløg
4 spsk fiskesauce
4 spsk siede dåsetomater eller tomatpuré
350 g kogte kæmperejer uden skal
1½ kg kogte, langkornede ris
2 let sammenpiskede æg

Varm olien op i en stor sauterpande. Tilsæt hvidløg og svinekød og steg
det gyldenbrunt.
Tilsæt peberfrugter, forårsløg, fiskesauce, tomatsauce, rejer og ris.
Steg ved moderat varme i 3 minutter.
Rør de sammenpiskede æg i og bland forsigtigt alle ingredienser sammen.
Læg låg på og steg videre i 2-3 minutter, mens der røres en enkelt gang
eller to.
bon apetit bornholmkt

http://www.kandu.dk/

Fra : mansen

Dato : 27-02-04 13:40

"bornholmkt" <bornholmkt.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Rør de sammenpiskede æg i og bland forsigtigt alle ingredienser sammen.
> Læg låg på og steg videre i 2-3 minutter, mens der røres en enkelt gang

Du skal ha lidt olie i en wok
og så skal du tage det kød du eventuelt vil bruge kylling/gris(oksekød og
hælde i olien
og stege det,og så skal du ha hvidløg op i en morter og
smadre det godt og så i med det,og så æg og så lidt efter ris ,
og det skal dælme være varmt den wok
og så soya det er en special soya som man bruger i thailand og så ellers gi
det stor varme under hurtig omrøring så får du den rigtige smag,,,,,
jeghar kigget min kone efter over skulderen
hun er thai
hilsen nissen

Fra : Harry Lund

Dato : 28-02-04 10:00

Denne specielle soya heder Ketjap Manis og er faktisk alm lys soya med
farin. Venlig hilsen