Kaffe af de rigtige kopper?
Fra : Benedikte Brisson

Dato : 24-02-04 20:00

Min mor har et skab fuldt af yndige mokkakopper - i espressostørrelse. Er
det i virkeligheden espressokopper? Eller er de fra en tid, hvor ren kaffe
var rationeret eller hylende dyrt og derfor skulle drikkes i små mængder?

Venlig hilsen Dikte (som vanligvis drikker mange store krus sort kaffe i
døgnet)
---
www.fadervor.net - den første side på dansk om bøn - for børn
www.dikte.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 24-02-04 22:07

"Benedikte Brisson" <dikte@nini.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> var rationeret eller hylende dyrt og derfor skulle drikkes i små mængder?

Jeg husker, det var moderne med mokkakopper i 60'erne.
Der var sædvanligvis guld og glimmer på, og mange gange var de i forskellige
farver.
- og prøv lige at forestille jer jyske bønders store arbejdsnæver fumle med
sådan en lille guldsag til kaffegilderne
Min salig svigerfar brokkede sig en del over det pjatværk - og svigermor
fimrede rundt og fyldte op og fyldte op i de bittesmå kopper.

Kaffen var dyrere dengang, set i forhold til lønniveauet, men SÅ dyrt var
det altså heller ikke.
Jeg mener, der skulle særlige mokka-kaffebønner til, hvis det skulle være
helt rigtigt - men jeg nu aldrig oplevet andet end ganske almindelig kaffe,
måske lidt stærkere end sædvanligt.
Måske er kopperne en overlevering fra rationeringen i 40'erne og 50'erne?
- Men helt ærligt kommer jeg nu mere til at tænke på en Barbie-agtig
overlevering fra dukkestellet.

Hilsen Inger

Fra : Rømer

Dato : 25-02-04 08:59

Min mor har et - i øvrigt ualmindeligt nydeligt - mokkastel. Næsten
papirstynde kopper, der changerer perlemorsagtigt og med guldbesætning.
Dertil ditto kande, der dog er en anelse tykkere i godset. Det er selv med
vore dages blik for kitch et elegant stel.
Oprindelsen er privat import fra mellemøsten, hjemtaget af en sømand. Jeg
ved fra andre sammenhænge, at det ofte var tilfældet, hvor der var søfolk i
hjemmene. Kan det være herfra skikken stammer? Hvis der drikkes stærk, sød
kaffe, er der dog grænser for hvor meget, man kan indtage. Og det er da vist
det, der bruges i mellemøsten, eller hva' ?
Min mor bruger det aldrig - hun synes det er den første kop kaffe, der
smager bedst - derfor skal den helst være stor, så nu bruger hun krus.
Efter at jeg i sin tid mødte min viv, var vi til kaffe hos hendes farmor -
det var også sådan nogle små "pjatkopper". Hvis man var så uheldig at proppe
en finger ind i øret på disse kunne man være sikker på at skulle bruge et
halvt minut eller mere på at lirke den ud igen. Så Rømer her tog fat om
koppen og drak, hvilket affødte et syrligt blik fra Farmor og en besked om,
at i den familie brugte man kopper med ører. Nåh, vi lærte efterhånden at
kende hinandens knaster. Vi drak morgenkaffe hos hende hver lørdag i nogle
år...af kopper med ører. Stellet har vi siden arvet, men vi bruger det
aldrig. Jeg foretrækker krus - de kan næsten ikke blive for store, men nemt
for tykke.

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 26-02-04 08:34

"Rømer" skrev i en meddelelse

> [...]
> Dertil ditto kande, der dog er en anelse tykkere i godset. Det er selv med
> vore dages blik for kitch et elegant stel.

[...]

> [...]
om,
> at i den familie brugte man kopper med ører. Nåh, vi lærte efterhånden at

[...]

Jamen det var da altsammen mærkeligt at høre.

Blandt en stor del af både familie og venner så jeg,
i 1960'erne, mokkakopper stå til pynt på hylderne.
Det var aldrig nogensinde noget man drak af. Hos nogen
var det et helt lille fint stel med guld eller rokokko-billeder.

Midt i tresserne var jeg da til et par store jyske kaffeborde,
men så kun almindelige kaffekopper på bordet.

Selvfølgelig må det have kommet an på om man drak "rigtig"
mokka, for så havde man vel brugt dem.

Midt i halvfjerserne kom jeg til Serbien incl. Kosovo og fik
hvad man dér kaldte tyrkisk kaffe i en art kopper som var
endnu mindre end mokkakopper i Danmark. De var uden
hanke og lignede nærmest små skåle. Det var en stærk og
"tyk" kaffe med meget sukker i man aldrig fløde.

Det må være noget for Dikte.

Ruth