stenkant til bed på græs
Fra : Kewtie Pye

Dato : 24-02-04 10:46

Hej

Jeg vil gerne lave en stenkant udenom et område med buske og blomster. Men
stenene kommer til at ligge på græsplænen - og hvordan hulen skal jeg så få
plænen klippet op til stenene?

Jeg vil gerne have idéer til hvordan jeg kan løse dette - på forhånd tak

Mette

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-02-04 10:58

"Kewtie Pye" <kewtie_pye@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> stenene kommer til at ligge på græsplænen - og hvordan hulen skal jeg så

En græstrimmer:
http://www.smaa-el.dk/Produkter/Produkt%20data/Vaerktoj/1009%20vaerktoj%20Graestrimmer.htm

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Kewtie Pye

Dato : 24-02-04 19:53

> "Kewtie Pye" <kewtie_pye@hotmail.com> wrote in message

> [...]

Tak Christian!

Sådan en må jeg jo eje lige meget hvad kan jeg se!

Mette

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-02-04 12:00

"Kewtie Pye" <kewtie_pye@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> plænen klippet op til stenene?
>
> Jeg vil gerne have idéer til hvordan jeg kan løse dette - på forhånd tak

Jeg går en tur med min spadserestok med ild i. (Gasbrænder m. indb.
tænding). Den ordner alle mine græskanter og ukrudtet på fliserne for et par
flasker eller 3 om året. Nem at snuppe = man får det gjort, for det skal
gøres tit. Den er også min grilltænder. Det tager også et par flasker eller
3, men det er til mig....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 24-02-04 12:41

Det tager også et par flasker eller
> 3, men det er til mig....
> --

Hej Preben

Det er vel forhåbentlig ikke gas, du snupper....*GGG*.

Mvh.
Mette

Fra : Kewtie Pye

Dato : 24-02-04 19:54

> [...]
> flasker eller 3 om året. Nem at snuppe = man får det gjort, for det skal
> gøres tit. Den er også min grilltænder. Det tager også et par flasker

Sådan en har jeg kigget efter, for jeg hørte at jeg også kunne fjerne sne på
fortovet med den. Men de er hulens dyre hvis de skal være i en ordentlig
kvalitet, under 500,- har jeg ikke set dem til =/

Mette

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-02-04 12:58

On Tue, 24 Feb 2004 10:45:47 +0100, "Kewtie Pye"
> [...]

>plænen klippet op til stenene?
>
>Jeg vil gerne have idéer til hvordan jeg kan løse dette - på forhånd tak

Er det en hævet stenkant du vil have? Altså en sten som rager længere op
en græsset gør og dermed nærmest hæver bedet i forhold til plænen?

Og hvilken slags sten vil du bruge? Er det marksten eller støbte sten?

En god løsning når det er støbte sten, som er pænt firkantede osv., er
at sætte en dobbeltrække - den ind mod bedet er hævet i forhold til
græsset, den ud mod plænen er i niveau med græsset - så kan
plæneklipperen køre med det ene hjul inde på stenkanten og så får man
det hele med. Der skal dog stadig lige klippes efter med en græstrimmer
eller stikkes en kant af ca. en gang om året, ellers vil plænen langsomt
kravle ind over det lave sten.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Kewtie Pye

Dato : 24-02-04 19:52

> [...]

> det hele med. Der skal dog stadig lige klippes efter med en græstrimmer
> eller stikkes en kant af ca. en gang om året, ellers vil plænen langsomt

Som sædvanlig en god idé fra Mads - tak for det - jeg havde tænkt mig store
rå natursten da der ligger en bunke i haven i forvejen, men måske var det en
idé med lidt orden...

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-02-04 23:19

On Tue, 24 Feb 2004 19:51:41 +0100, "Kewtie Pye"

>Som sædvanlig en god idé fra Mads - tak for det - jeg havde tænkt mig store
>rå natursten da der ligger en bunke i haven i forvejen, men måske var det en
>idé med lidt orden...

Natursten er også pæne - men det er samtidig dem som giver flest
problemer med græs tæt op ad dem. Og det er nok ikke helt nemt at
kombinere en hævet kant af natursten med en støbt sten så det samtidig
ser ordentligt ud og fungerer efter hensigten - men det kunne være et
forsøg værd.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Marco

Dato : 24-02-04 16:38

> [...]

> plænen klippet op til stenene?
>
> Jeg vil gerne have idéer til hvordan jeg kan løse dette - på forhånd tak

Vi har staudebede omkranset af marksten med græs stødende helt ind til på
den anden side.
Da det giver/har givet en hulens masse beskærearbejde, har vi tænkt os,
enten at blotlægge 15-20 cm. jord (som stadig kræver lugearbejde) eller som
Mads er inde på; lægge en række flade sten eller frostsikre fliser langs med
stenene, så vi kan kører med græsslåmaskinen helt ind til.

--
Hilsen Marco
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-02-04 21:10

"Marco" <mecoSLETDETTE@ofir.dk> skrev
>eller som
> Mads er inde på; lægge en række flade sten eller frostsikre fliser langs
med
> stenene, så vi kan kører med græsslåmaskinen helt ind til.

Det var vel lettere at støbe sig en cementkant, den kan indfarves/males
efter ønske. Til Mette: brændertypen sælges normalt til omkring 100 kr.
Engangsgas ca. 20 kr. Flasken sidder skruet på 'stokkens' håndtag. En let og
fiks ting, men smelte fortovets is, vil jeg ikke tro den magter.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Marco

Dato : 24-02-04 22:50

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev:

> "Marco" <mecoSLETDETTE@ofir.dk> skrev
> med
>
> Det var vel lettere at støbe sig en cementkant, den kan indfarves/males
> efter ønske. SNIP

Ja, det var faktisk også en mulighed.
Tak for tippet, som vil blive taget med i overvejelserne.

--
Hilsen Marco
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Kewtie Pye

Dato : 24-02-04 23:19

> [...]
og
> fiks ting, men smelte fortovets is, vil jeg ikke tro den magter.

Støbe en cementkant? Det lyder rigtig spændende - kan du vise billeder og
forklare hvordan man gør?
Hvis du også kan henvise til hvor man får en brænder til 100 kroner, så er
du ugens onlinehelt!

Mette

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-02-04 23:50

> [...]
> forklare hvordan man gør?
> Hvis du også kan henvise til hvor man får en brænder til 100 kroner, så er

Jeg har ikke selv lige brugt det i haven, men roder af og til med cement.
Kunne blot se, det var en fordel ud og ind mellem naturstenene. Jeg vil
foreslå at man ganske enkelt trækker en snor, skærer græsset med en
kantskærer, der kan skære lige, graver 5-10 cm græs og jord væk, og fylder
cementen (1 del cem til 2-3 sand gerne med grus) så forsigtigt ned i renden
og ind mellem stenene og direkte mod græskanten, at der ikke skal vaskes
sten bagefter. Det er nok bedst at vente til vi får lidt mere varme.

Brænder er set både i Bilka og Hjemogfisk. Ellers brug www.google.com Jeg
vil godt vide om det rækker til at blive onlinehelt
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-02-04 08:57

> Brænder er set både i Bilka og Hjemogfisk. Ellers brug www.google.com Jeg
> vil godt vide om det rækker til at blive onlinehelt

Det rækker
Sådan en brænder er ganske uundværlig - fås også i Harald Nyborg.

Mvh Maria

Fra : Marianne Vinther

Dato : 25-02-04 09:01

> [...]
> og ind mellem stenene og direkte mod græskanten, at der ikke skal vaskes
> sten bagefter. Det er nok bedst at vente til vi får lidt mere varme.

Vi vil lave et stengærde med bagstøbning af tørbeton rundt om vores
surbundsbed. Stengærdet vil på det højeste sted være ca. 90 cm højde, da
grunden skråner.
Nedenfor stengærdet lægger vi fiberdug med flis ovenpå. Overkanten af
flis'en er lig græsplænen, så vi kan køre med græsslåmaskinens ene hjul på
flis'en.
Flis er meget brugt i vores have med fiberdug under og nu har fiberdugen
ligget i snart 2 år uden der er kommet udkrudt igennem eller som har sået
sig selv i flis'en.
Se også indlægget fra Henrik Juul den 1. februar 2004: "Hjælp - stengærde
vælter..."
mvh Marianne Vinther, bygningskonstruktør

---

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-02-04 15:52

> Nedenfor stengærdet lægger vi fiberdug med flis ovenpå. Overkanten af
> flis'en er lig græsplænen, så vi kan køre med græsslåmaskinens ene hjul på
> flis'en.

Idéen er god nok, den virker bare ikke i praksis - vi har et bed med flis,
samme højde som græsset. Men når vi kører med græsslåmaskinen
(rotorklipper), så trækker den flis med op, så det bliver en larm og ballade
i maskine, og vi får findelt flis i græsset. Efter bare en sæson har du så
meget flis i græsset, at du skal til at bøvle for at få det pænt igen.
Desuden elsker fuglene flis, og splitter det ad til alle verdenshjørner, så
der er nødt til at være en adskillelse mellem græs og bed.

Mvh Maria

Fra : Marianne Vinther

Dato : 25-02-04 22:08

> [...]
> Desuden elsker fuglene flis, og splitter det ad til alle verdenshjørner,

> der er nødt til at være en adskillelse mellem græs og bed.

Tja, vi har ingen problemmer med "udflyvende" flis i græsplænen. Vi har også
kun lige hjulet på flisen, så rotoren kører altså ikke hen over flisen. Nu
har det virket for os i 2 år, så... måske skulle du prøve at køre med
rotoren lidt længere væk fra flis'en.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-02-04 22:46

> Tja, vi har ingen problemmer med "udflyvende" flis i græsplænen. Vi har
også
> kun lige hjulet på flisen, så rotoren kører altså ikke hen over flisen.

Min maskine har rotor længere ude end hjulene - de sidder nærmest for og
bag, og ikke på siden. Og når flisen er tør, så trækker den altså ind -
eller efterlade en græskant, der ikke er klippet.
Vores løsning bliver en række sten, som maskinen kan køre på.

Hvordan undgår du fuglene splitter det hele ad?

Mvh Maria

Fra : Marianne Vinther

Dato : 08-03-04 22:31

> [...]
> Vores løsning bliver en række sten, som maskinen kan køre på.
>
> Hvordan undgår du fuglene splitter det hele ad?

Undskyld den lange svartid - jeg har haft ferie...
Jeg har ingen fulge der kan li' flis

MVH Marianne Vinther
bygningskonstruktør

Fra : Kewtie Pye

Dato : 25-02-04 09:12

> [...]
>
> Brænder er set både i Bilka og Hjemogfisk. Ellers brug www.google.com Jeg
> vil godt vide om det rækker til at blive onlinehelt

Egentlig ikke, men da du, sammen med Mads altid er gode til at besvare
spørgsmål, så er i mine online-have-helte under alle omstændigheder

Tak

Mette