Inspiration ønskes
Fra : anders

Dato : 22-02-04 21:19

Hej

Nemt, billigt og lækkert.

Det er vel ikke så svært at opfylde alle tre kriterier på en gang, eller er
det? (og jeg taler om mad... ikke om Nettopigerne)

Jeg står for at skulle have 12 gæster til middag... phy ha... har allerede
sved på panden! Hvad laver jeg til 12 mennesker, der er lækkert, inden for
en rimelig billig penge og som ikke kræver alt for meget arbejde?

Søger først og fremmest inspiration til hovedret, der helst skal indeholde
kød fra lam eller ko. Sekundært ønsker jeg inspirtaion til forret, der meget
gerne må være noget med skaldyr.

Hvis jeg skal slække på et eller flere krav, skal det være i følgende
rækkefølge: økonomi, arbejdsindsats, lækkerhed(Hedder det vist ikke!).

Håber på nogle gode idéer...

Mvh
anders

Fra : mcloud

Dato : 23-02-04 12:50

"anders" <tox@xot.denmark> skrev i en meddelelse

> Søger først og fremmest inspiration til hovedret, der helst skal indeholde
> kød fra lam eller ko.
> forret må gerne være noget med skaldyr.
>

>hej anders
Denne græske kleftiko vil være noget af det lækreste du nogensinde har
smagt.
Denne opskrift er til ca 6 personer :

Super mør og smagsfuld ret , der ingen regel er for at lave .
Man skal bare huske at lægge folie på inden stegningen , for at forsegle
gryden,
dette er grunden til at retten er utrolig mør og velsmagende.

2kg lammeskank( osso buco) eller køller eller lammebov skåret i store
stykker.
500 gram pillede skallotteløg
1 grøn peber i skiver
3/4 kg kartofler
1 dl olivenolie
100 gram god feta
1 1 / 2 dl hvidvin eller rød vin
5-? fed hvidløg ( skåret i skiver )
Friskhakket oregano eller tørret
Rosmarin frisk et par duske
Saften af 1 citroner
6-8 laurbærblade
2 tsk . salt
1/4 tsk. peber

Forvarm ovnen til ca 185 grader i ca 15 minutter .
Læg lammekødet og alle de andre ingredienser i eet stort ildfast fad eller
en keramisk eller jern gryde med låg.
Citronsaften sprinkles over lammekødet
.. Læg staniol over gryden eller fadet, inden låget bliver lagt på.Så den er
helt tæt.

Skru derefter varmen ned på ca 120-130 grader og bag retten i ovnen i ca
4-5 timer . Imedens kan du jo snuppe et glas vin og forberede forret og
dessert.

Serveres straks og rygende varmt, med et godt brød og en god salat.
Prøv at smuldre fetaost hen over din portion ,det er bare godt. og evt.
sorte oliven.

>Her er så et forslag til forret:

Rejer i gorgonzola
Dette er til ca 6 personer,men da det er en forret kunne du jo give lidt
mindre til hver ,da hovedretten er solid og kraftig

400 gram pillede store rejer
150 gram gorgonzola
Olivenolie
Salt og peber
brød til croutoner

Hæld lidt olivenolie på panden og steg rejerne et par minutter( ikke
længere ),kom dem op i et ildfast fad ,
skær gorgonzolaen i terninger og fordel dem over rejerne .

Varm det hele i ovnen på 180 grader i et par minutter til osten er smeltet ,

Server varmt i små skåle og drys finthakket persille over og server varme
croutoner de er stegt i lidt olie og 1 fed hvidløg.

Husk vin og det gode humør

Kim Rasmussen
www.leChef.dk
Din køkkenchef på nettet.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 23-02-04 13:50

"anders" <tox@xot.denmark> writes:
> [...]
>
>Hvis jeg skal slække på et eller flere krav, skal det være i følgende
>rækkefølge: økonomi, arbejdsindsats, lækkerhed(Hedder det vist ikke!).

Forret:

Køb nogle tigerrejer, skal være med skal (altså de rigtig store)
Lav en mainade af lidt olie, saften af en halv citron, et finthakket fed
hvidløg, lidt chilliflager, lidt merian. Flæk rejerne på langs, sådan at
de satdig hænger sammen ved viften.
Lad rejerne marinere i en god halv time.
Hæld det hele i en god gryde og giv det fuld skrald på varmen. Efter et
par minutter på den måde er rejerne ved at være fædige. Smid en god stak
cherrytomater ved (tag de mindste du kan finde) og lad dem lige blive
gennemvarme - tager også et par minutter eller tre. Serveres med lidt
lækkert brød og et glas god hvidvin - eller champagne, hvis du er mere til
den slags. Denne forret kan sagtens tåle at stå på en varmeplade et
kvarteres tid. Jeg bruger en varmeplade med et par fyrfadslys under.

Hovedret:

Culottesteg - regn med små 200 gr. kød pr. person - det er rigeligt. Gnid
den grundigt med en blanding af finthakket hvidløg ( til en stor culotte
kan du roligt bruge 3-4 fed, alt efter hvor store de er), timian, merian,
en lille bitte smule kardemomme og lige så lidt koreander, lidt
citronsaft, peber, og en slat olie. Når du har blandet smørelsen godt
sammen er det lettest at bruge hænderne - hæld din krydder/olieblandig ud
i hænderne og så kør bare løs.

Culotten skal have en indre temperatur mellem 60-65 grader, alt efter
smag. De første ti minutter i ovnen skal den have alt hvad ovnen kan
trække 270-300 grader er fint husk at drysse noget salt på.. Derpå ned på
180 grader som den så steger færdig ved. Når du skruer ned for varmen
hælder du godt med rødvin over stegen. Du husker selvfølgelig at dryppe
med skyen sådan ca. hver 10. minut.

Så tager du et par pastinakker og et par persillerod samt et par
gulerødder og lidt frisk, råd rødbede. Skær dem i lillefingertykke skave,
smid lidt olie på sammen med lidt kryderurter - merian og chiliflager gør
sig godt i sammenhængen. Bred det ud i et fad og smid det i ovnen på
nederste rille. Lad rodfrugterne bage en 35--40 minutter - det kan sagtens
gøres sammen med culotten der jo er placeret midt i ovnen.

Tag nogle små pillekartofler, kog dem næsten møre i vand der har fået ca
tredobbelt så meget salt som du normalt vil bruge. Nåpr de er næsten møre
hælder du vandet fra, og smider dem i wokken i en meget hed olie. Her
steger de færdige - typisk 4-6 minutter og er derpå klar til servering.

Der er mange der gerne vil have sukkerglaserede perleløg til culotte - jeg
foretrækker at friturestege dem i stedet - der er rigelig sødme i løgene.

Sovsen laver du af skyen fra culotten - Når culotten skal ud og hvile ca.
20 min før den skal serveres, hælder du skyen over i en gryde, koger den
op, tilsætter vand, svarende til ca den halve mængde af din sky. Nu skal
skyen gerne smage ret kraftigt, hæld så fløde og en smule ekstra rødvin
ved, lad sovsen småsimre nogle minutter - du pisker grundigt under vejs.
Smid et par klatter smør ved, mens du rører godt i sovsen. Når den er
blank og fin, kan du lige tjekke om den skal have lidt salt.

Serveres med godt brød, evt. lidt persillessmsør (og den laver du selv -
det skod man kan købe færdig, vil du ikke være bekendt at servere for dine
gæster)

Drop desserten, brug i stedet pengen på at købe en pose ekstra god kaffe
og et lille stykke kvalitetschokolade.

God appetit!

--
Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11 * Fax 75 51 47 11 * Mobil 26 39 73 11