|
| Vario ?? Fra : Lisbeth og Per Jørge~ |
Dato : 24-04-01 20:11 |
|
Hej NG.
Jeg fik at vide at det der var galt med min PGO Comet var dens "vario". Hvad
er en "vario" ?
Hilsen Jakob
| |
Morten Christensen (24-04-2001)
| Kommentar Fra : Morten Christensen |
Dato : 24-04-01 20:28 |
|
Der hvor kickstarteren sidder er der et dæksel bag ved. Fjern det, så kan du
se varioen i den forreste ende.
--
Hilsen Morten Christensen
"Lisbeth og Per Jørgensen" <pjoergensen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:9c4j4b$bre$1@news.inet.tele.dk...
> Hej NG.
>
> Jeg fik at vide at det der var galt med min PGO Comet var dens "vario".
Hvad
> er en "vario" ?
>
> Hilsen Jakob
>
>
| |
Gundersen (24-04-2001)
| Kommentar Fra : Gundersen |
Dato : 24-04-01 20:47 |
|
Hej
Jeg tror at du skal få en forhandler til at se på det, hvis du ikke ved særligt
meget om det!
Mvh Emil
--
www.ScooterZone.dk
Yamaha Neo's @ Polini Sport
| |
kTTs (27-04-2001)
| Kommentar Fra : kTTs |
Dato : 27-04-01 12:30 |
|
"Lisbeth og Per Jørgensen" <pjoergensen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:9c4j4b$bre$1@news.inet.tele.dk...
> Hej NG.
>
> Jeg fik at vide at det der var galt med min PGO Comet var dens "vario".
Hvad
> er en "vario" ?
En vario er scooterens gear... en slags flydende automatgear, der styrer,
hvornår omdrejningerne skal komme... i varioen sidder 6 små ruller som
glider ud ved centrifugalkraft og skubber en skrå "skål" ud som drivremmen
kører på, og dermed kører remmen længere ud (ligesom at skifte til et større
tandhjul...) den er så tilpasset så den og den bageste slyngkobling kører
100% så den gearer rigtigt op og trækker jævnt...
Hvis rullerne i varioen er slidte glider de ikke helt ud, og presser dermed
ikke "automatgearet" rigtigt op, derfor alle de mange omdrejninger, uden den
får fat...
Der kan også sidde en skive i varioen, som forhindrer de 2 remskiver på hver
side af drivremmen, i at glide helt sammen, og dermed forhindrer gearet i at
køre helt ud...
Hvis du skal have skiftet ruller og/eller fjernet skiven (plomberingen) så
få det gjort på et værksted med luftskralde, medmindre du har gjort det et
par hundrede gang (som undertegnede).. så kan man efterhånden uden... =)
Der kan også sidde et blindrør på udstødningen som skaber turbulens....
Dette kan f.eks. fjernes ved at skære det af, svejse et lille stykke plade
på hullet i forrørret der så kommer, og så svejse blindrøret udenpå igen, så
man ikke kan se at hullet indeni er lukket... så blindrøret stadig sidder
der men faktisk bare er "dummy"...
håber du kunne bruge det til noget, jeg er lidt træt lige nu, så hvis jeg er
lidt sort, bare spørg, så prøver jeg at forklare det lidt bedre.,..
Mvh.
kTTs
| |
Lisbeth og Per Jørge~ (27-04-2001)
| Kommentar Fra : Lisbeth og Per Jørge~ |
Dato : 27-04-01 13:27 |
|
Tak for hjælpen.
Hilsen Jakob
"kTTs" <ktts_the_mighty@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:9cbl6t$fmv$2@sunsite.dk...
> "Lisbeth og Per Jørgensen" <pjoergensen@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse
> news:9c4j4b$bre$1@news.inet.tele.dk...
> > Hej NG.
> >
> > Jeg fik at vide at det der var galt med min PGO Comet var dens "vario".
> Hvad
> > er en "vario" ?
>
> En vario er scooterens gear... en slags flydende automatgear, der styrer,
> hvornår omdrejningerne skal komme... i varioen sidder 6 små ruller som
> glider ud ved centrifugalkraft og skubber en skrå "skål" ud som drivremmen
> kører på, og dermed kører remmen længere ud (ligesom at skifte til et
større
> tandhjul...) den er så tilpasset så den og den bageste slyngkobling kører
> 100% så den gearer rigtigt op og trækker jævnt...
>
> Hvis rullerne i varioen er slidte glider de ikke helt ud, og presser
dermed
> ikke "automatgearet" rigtigt op, derfor alle de mange omdrejninger, uden
den
> får fat...
>
> Der kan også sidde en skive i varioen, som forhindrer de 2 remskiver på
hver
> side af drivremmen, i at glide helt sammen, og dermed forhindrer gearet i
at
> køre helt ud...
>
> Hvis du skal have skiftet ruller og/eller fjernet skiven (plomberingen) så
> få det gjort på et værksted med luftskralde, medmindre du har gjort det et
> par hundrede gang (som undertegnede).. så kan man efterhånden uden... =)
>
> Der kan også sidde et blindrør på udstødningen som skaber turbulens....
> Dette kan f.eks. fjernes ved at skære det af, svejse et lille stykke plade
> på hullet i forrørret der så kommer, og så svejse blindrøret udenpå igen,
så
> man ikke kan se at hullet indeni er lukket... så blindrøret stadig sidder
> der men faktisk bare er "dummy"...
>
> håber du kunne bruge det til noget, jeg er lidt træt lige nu, så hvis jeg
er
> lidt sort, bare spørg, så prøver jeg at forklare det lidt bedre.,..
>
>
> Mvh.
> kTTs
>
>
| |
|
|