Anbefaling af mus til bærbar
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-02-04 03:22

Hejsa,

Jeg har tænkt mig at købe en mus som fødselsdagsgave til min far. Han
har en bærbar PC og kan ikke hitte ud af pegepladen, så han bruger lige
nu en trådløs skodmus som han har fået gratis fra Bonniers. Den kører
med infrarød overførsel, så der skal ikke meget til før end den mister
forbindelsen.

Han flytter stort set aldrig computeren, så han kunne sådan set godt
klare sig med en mus med ledning, men det ville nu være smart med en
trådløs mus.

Jeg har set en Kensington mus, hvor radiosenderen var en lille USB-dims,
som endda kunne sættes ind i musen, når man ikke brugte den. På den måde
bliver den aldrig væk, og musen slukker også når radiosenderen puttes
ind i den. Denne mus koster dog op imod 500 kr. og det er for meget.

Hvad bruger alle I med bærbare computere? Paradoksalt nok behøver den
ikke at være direkte Mac-kompatibel, da han jo bruger PC.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-02-04 03:41

Hej René

Udover Kensington, som er noget af det bedste på markedet, kunne der
måske være tale om en eller anden Logitech mus.

Hvis det skal være en trådløs, så skal du sørge for at vælge én, hvor du
kan vælge en personlig krypteringskode, da det ellers kan være ret let
for udefra kommende signaler at genere musen.

For ikke så længe siden så jeg en, hvor senderen samtidig er base og
oplader for musen, så når man satte musen i holderen, bliver den
samtidig opladet igen. - Jeg mener, den kostede 299kr. (Føtex).Den var
både til USB og PS2.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-02-04 12:53

> Hvis det skal være en trådløs, så skal du sørge for at vælge én, hvor du
> kan vælge en personlig krypteringskode, da det ellers kan være ret let
> for udefra kommende signaler at genere musen.

Kan alle ikke det? Mit trådløse tastatur og mus kan ihvertfald, men det
er også Logitech.

> [...]
> oplader for musen, så når man satte musen i holderen, bliver den
> samtidig opladet igen. - Jeg mener, den kostede 299kr. (Føtex).Den var

Jeg leder efter nogle specifikke navne og erfaringer, da jeg godt kan
finde nogle modeller a la disse på edbpriser.dk, men da jeg har oplevet
meget dårlige mus, så er det rart at vide noget om kvaliteten, inden
købet.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-02-04 16:03

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Kan alle ikke det? Mit trådløse tastatur og mus kan ihvertfald, men det
> er også Logitech.

Nej, ikke de billige noname produkter, som ofte kan købes under
besynderlige navne, har denne mulighed. - De kan højst skifte mellem 2
faste frekvenser.

> [...]
> finde nogle modeller a la disse på edbpriser.dk, men da jeg har oplevet
> meget dårlige mus, så er det rart at vide noget om kvaliteten, inden

Klart, og her er Kensington, LogiTech og Microsoft musene nok de bedste.
Mht. MS musene, kan der godt være visse problemer med softwaren især,
hvis det er på en Mac, men hvis det er på Windows 98 - XP, så er
softwaren en integreret del af systemet, så der skal ikke installeres
noget ekstra, blot skal den konfigureres i kontrolpanelet.

Både Kensington og LogiTech kræver deres eget software også på Windows,
men det følger som regel med musene.

Du kan evt. prøve at kigge ind i en Merlin butik, de plejer at have hele
rækken af LogiTechs mus stående på rad og række.

Og som skrevet, så tror jeg, at en med genopladelige celler vil være at
foretrække, da basen både er sender og oplader, - og så er der altid
strøm på.

I øvrigt har jeg set 2 typer af dem... Én, hvor musen oplades direkte
gennem USB porten og en, hvor der er en lille strømforsyning der sættes
til basen. Jeg tror ikke, du skal vælge den, der strømforsynes via USB
stikket, da det kræver en del 'overskud' i computerens batteri.

Hvis han ryster meget på hænderne, kunne en LogiTech Wireless Trackball
være et godt alternativ, da man i softwaren kan regulere den påvirkning,
der skal til for at bevæge pilen, men de er desværre en del dyrere - ca.
800kr...

For ikke så længe siden så jeg også en tadiostyret mus, som jeg selv
godt kunne have tænkt mig, hvis jeg kunne tåle at bruge en mus. Det var
med integreret musemåtte, hvor den ene hjørne samtidig var
base/modtager/oplader. Musen var optisk og musemåtten var svjh.
teflonbelagt - ca. 22x28cm. Jeg kan bare ikke huske navnet på den -
måske NorthQ, 3M eller TopCom? - Prisen var svjh. 499kr. - Den kunne
krypteres efter eget valg. Selve musen var ergonomisk designet med 3
kanpper + wheel, og den lå utroligt godt i hånden for en person med en
lidt stor hånd. Alle tre kanpper var programmerbare...Måske var det hos
Zap-In Kontorartikler...

...Jeg tror faktisk, du skal holde dig til LogiTech...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-02-04 16:49

> Du kan evt. prøve at kigge ind i en Merlin butik, de plejer at have hele
> rækken af LogiTechs mus stående på rad og række.

Ja, jeg må nok snuse lidt rundt i de forskellige butikker og så købe på
nettet bagefter

> [...]
> til basen. Jeg tror ikke, du skal vælge den, der strømforsynes via USB
> stikket, da det kræver en del 'overskud' i computerens batteri.

Jeg ville foretrække en uden en dock, da han bruger den meget lidt, så
forbruget af batterier vil være meget lille. Jeg bruger min mus ret
meget, og jeg skifter ikke batteri specielt tit, så hans forbrug vil
være minimalt.

Derfor vil jeg også foretrække en med sender/modtager i en USB-dims uden
ledninger.

> ...Jeg tror faktisk, du skal holde dig til LogiTech...

De laver bestemt gode mus og hvis det bliver en med ledning så er det
nok en Logitech jeg går efter.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 22-02-04 16:37

spam@rfn.dk (René Frej Nielsen) writes:

> Kan alle ikke det? Mit trådløse tastatur og mus kan ihvertfald, men det
> er også Logitech.

For mus er det generelt ret ligegyldigt. For tastaturer er det en
anden sag. Det er svært at finde noget information om, hvad det er
for en type af kryptering der anvendes, så tag alt hvad fabrikanten
siger om ubrydelighed med et gran salt.

> [...]
> finde nogle modeller a la disse på edbpriser.dk, men da jeg har oplevet
> meget dårlige mus, så er det rart at vide noget om kvaliteten, inden

Jeg bruger en Logitech MX-700, både til almindeligt arbejde og til
spil. Det er bestemt ikke musens skyld, at jeg er så dårlig til
Counter-strike Jeg er helt tilfreds med den, måske lige bortset
fra, at man skal huske at lade den op en eller to gange om ugen. Når
først man er kommet ind i vanen med at smide den i "vuggen" om
aftenen, så er det intet problem.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-02-04 17:45

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> [...]
> fra, at man skal huske at lade den op en eller to gange om ugen. Når
> først man er kommet ind i vanen med at smide den i "vuggen" om

Men min fars behov er så lille, at jeg hellere vil have en med alm.
batterier så der ikke er nogen dock.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-02-04 09:19

On 2004-02-22, René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:
> Han flytter stort set aldrig computeren, så han kunne sådan set godt
> klare sig med en mus med ledning, men det ville nu være smart med en
> trådløs mus.

Jeg har ledninger i mine mus. Dem uden kan ikke bruges til spil,
og kræver batterier.

> [...]
> bliver den aldrig væk, og musen slukker også når radiosenderen puttes
> ind i den. Denne mus koster dog op imod 500 kr. og det er for meget.

Der findes mange. Har selv en Microsoft mus, trådløs, som jeg gav
250 kr for i Computer City, og ser at Zitech har nogle mini mus til
199,- som også er trådløse med et lille USB stick som sender/modtager.
Beregnet til bærbare.

> Hvad bruger alle I med bærbare computere? Paradoksalt nok behøver den
> ikke at være direkte Mac-kompatibel, da han jo bruger PC.

Primært Logitech optisk med ledning.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-02-04 12:53

Povl H. Pedersen <nospam@home.terminal.dk> wrote:

> Jeg har ledninger i mine mus. Dem uden kan ikke bruges til spil,
> og kræver batterier.

Spil er absolut ligegyldigt, da han dårligt kan betjene Word

> [...]
> 250 kr for i Computer City, og ser at Zitech har nogle mini mus til
> 199,- som også er trådløse med et lille USB stick som sender/modtager.

Det er netop en med en lille USB-dims som sender/modtager jeg leder
efter, for en sender/modtager med ledning vil være dumt. Så kan man lige
så godt gå efter en mus med ledning.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 22-02-04 13:14

René Frej Nielsen skrev:

> Det er netop en med en lille USB-dims som sender/modtager jeg leder
> efter, for en sender/modtager med ledning vil være dumt. Så kan man lige
> så godt gå efter en mus med ledning.

Tjah, det er jo som man ser på det. Hvis han alligevel aldrig flytter
computeren, som du skriver, så fungerer den jo nærmest ikke som en
bærbar.

Hvis man vil have en ledningsfri mus til sin bærbare, så er det da
irriterende at skulle have noget siddende i computeren - ledning eller
ej - og den eneste fornuftige løsning er vel derfor en BlueTooth-mus (og
så selvfølgelig en bærbar med indbygget BlueTooth).

Jeg går selv og tager mig sammen til at købe sådan en til min PowerBook,
for jeg kan ærlig talt heller ikke for alvor vænne mig til det lille
pegefelt. Men det er bare så dyrt (600 kr.) - for noget som ikke er
strengt nødvendigt.

http://shor.ter.dk/325157378

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-02-04 16:49

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> Tjah, det er jo som man ser på det. Hvis han alligevel aldrig flytter
> computeren, som du skriver, så fungerer den jo nærmest ikke som en
> bærbar.

Nej, men flere ledninger er ikke lige det min mor vil foretrække... og
så ser det jo ikke fikst ud. Den bliver da også flyttet fra computerbord
til sofa en gang imellem og her vil det være upraktisk med en løs
radiosender.

> [...]
> ej - og den eneste fornuftige løsning er vel derfor en BlueTooth-mus (og
> så selvfølgelig en bærbar med indbygget BlueTooth).

Nu er der ikke Bluetooth, så det afgør lissom sagen.

En lille USB-dims bagpå generer ingen, slet ikke den jeg så fra
Kensington.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-02-04 15:22

Hej René

Som tester af både HW og SW har jeg ofte lagt mærke til, at når det
gældr for ældre mennesker, så er det _ikke_ en god idé, hvis en mus er
for lille.

Mange ældre har ofte lidt problemer i form af, at deres hænder sitrer en
smule, så de kan have svært ved at ramme små taster. Jeg tror derfor, at
en LogiTech med genopladelige celler, vhor basen samtidig er
oplader/modtager,(senderen sidder i selve musen), vil være det bedste.
Samtidig har den en tilpas størrelse og ergonomisk god facon, som gør
den let at holde på.

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Kiil

Dato : 22-02-04 15:46

Povl H. Pedersen - nospam@home.terminal.dk on 22/02/04 9:19 wrote:

> Jeg har ledninger i mine mus. Dem uden kan ikke bruges til spil,
> og kræver batterier.

Det er da noget sludder at de ikke kan bruges til spil.

--
/peter

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 22-02-04 13:06

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:
> Hvad bruger alle I med bærbare computere? Paradoksalt nok behøver den
> ikke at være direkte Mac-kompatibel, da han jo bruger PC.

Har selv en Targus, model PAUM005, med USB-trådløs dims.
2 knaps og scrollhjul.
Virker upåklageligt.
Batterierne hiver jeg ud, når den ikke er i brug. Ellers løber de for
hurtigt flade.
Bruger faktisk musen meget sjældent, da pegepladen er en vanesag.
Og så blir tsasetur®-genvejene jo flittigt anvendt.

/Preben, på 12" AluBook.
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Morten Lind

Dato : 22-02-04 13:12

> tsasetur®
>
> /Preben, på 12" AluBook.

Hæ, hæ
M.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-02-04 16:49

> Har selv en Targus, model PAUM005, med USB-trådløs dims.
> 2 knaps og scrollhjul.
> Virker upåklageligt.

Ja, prisen er jo ok.

> Batterierne hiver jeg ud, når den ikke er i brug. Ellers løber de for
> hurtigt flade.

Det var netop det smarte ved Kensington. Når man satte USB
sender/modtageren ind i musen (den blev helt skjult) så slukkede den.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-02-04 21:17

> [...]

> bliver den aldrig væk, og musen slukker også når radiosenderen puttes
> ind i den. Denne mus koster dog op imod 500 kr. og det er for meget.

Jeg købte ledningsudgaven af den Kensington Pocket Mouse, du nævner, hos
Apple Store til min kones bærbare IBM. Den virker fint. Ledningen kan
trækkes ind i musen. Man kan derfor nøjes med at trække lige præcis den
mængde ledning, man skal bruge, ud. Musen er lidt lille, men bestemt
ikke upraktisk at bruge. Hvis din far kun bruger den stationært, vil han
dog ikke have transportmæssige ulemper af en stor mus. Jeg synes dog, at
Kensingtonmusen er rigeligt. Den er optisk og har scrollhjul, så hvad
mere kan man forlange?
--
Henrik Münster
Esbjerg