Stavekontrol på dansk
Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 21-02-04 22:28

Hej NG!

Måske et mindre problem -- og banalt. Hvordan slår jeg dansk
stavekontrol til? Jeg taler om den stavekontrol som medfølger som
standard i Panteren og som blandt andet TextEdit bruger.

Jeg er begyndt at bruge TexShop, og dette program benytter denne
stavekontrol. Det er også grunden til at jeg først oplever problemet nu.

--Martin

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 21-02-04 22:29

Martin Agersted Jarl wrote:

> [...]
>
> Jeg er begyndt at bruge TexShop, og dette program benytter denne
> stavekontrol. Det er også grunden til at jeg først oplever problemet nu.

Hov, jeg glemte at tilføje at jeg sagten kan stavekontrollere på
engelsk, svensk, norsk, men ikke dansk.

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-02-04 00:56

Martin Agersted Jarl <martin@[sletmighvisduvil]jarl.dk> wrote:

> Hov, jeg glemte at tilføje at jeg sagten kan stavekontrollere på
> engelsk, svensk, norsk, men ikke dansk.

Problemet er såre simpelt, at Apple ikke laver en dansk ordbog.
Løsningen er, som Morten Reippuert skriver, at bruge CocoAspell. I den
nye version er det såre simpelt at installere, og det er perfekt
integreret i Mac OS X. Det virker således i TextEdit og Mail. Til
gengæld virker det ikke i MacSOUP eller AppleWorks, der dog har sin egen
ordbog.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 22-02-04 08:33

Henrik Münster wrote:

> [...]
> integreret i Mac OS X. Det virker således i TextEdit og Mail. Til
> gengæld virker det ikke i MacSOUP eller AppleWorks, der dog har sin egen

Tak for oplysningen. Så Apple synes Danmark er et lille, ubetydeligt
sprogområde.
--Martin

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 22-02-04 11:16

> I den
> nye version er det såre simpelt at installere, og det er perfekt
> integreret i Mac OS X.

Henrik, ved du om den nye version også har en ny version af ordbogen:
Den jeg bruger kender ikke sammensatte navneord - jeg har i tidernes
morgen mailet een eller anden om det (henvisning fra cocoaspell) uden at
få svar.

Men måske er det en lille ting (især da dansk vist er et af de eneste
sprog, der i den grad tillader sammensætning af navneord)

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-02-04 21:37

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> [...]
>
> Men måske er det en lille ting (især da dansk vist er et af de eneste
> sprog, der i den grad tillader sammensætning af navneord)

Du kan indstille det i kontrolpanelet. Men det er et tveægget svær at
indtstille den til at acceptere for mange sammensatte ord. Jeg har kun
sat den til to. Ellers accepterer den "menstrution" som sammensat af
"men", "strut" og "ion", og det hedder jo "menstruation".
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 23-02-04 15:00

> [...]
> sat den til to. Ellers accepterer den "menstrution" som sammensat af
> "men", "strut" og "ion", og det hedder jo "menstruation".

Fint, dejligt, tak

Begynder også med to...

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Morten

Dato : 21-02-04 23:15

> [...]

> Jeg er begyndt at bruge TexShop, og dette program benytter denne
> stavekontrol. Det er også grunden til at jeg først oplever problemet nu.

Svaret på dine bønner er "CocAspell" (aspell pakket ind i cocoa som en
plugin til OSX's egen stavekontrol og byder på bla. filtre for latex):

<http://cocoaspell.leuski.net>

og den store danske ordliste til den:

<http://www.ict.usc.edu/~leuski/cocoaspell/dictionaries/Danish.dmg>

(must have for allle...)

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 22-02-04 08:32

Morten wrote:

> Svaret på dine bønner er "CocAspell" (aspell pakket ind i cocoa som en
> plugin til OSX's egen stavekontrol og byder på bla. filtre for latex):

> [...]

Tak! Mange tak.

-Martin.

Fra : Søren Theilgaard

Dato : 03-03-04 12:06

Jeg har beskrevet det i en artikel på min hjemmeside:
http://www.theilgaard.dk/artikler/MOSXdk-DKstavekontrol.html

Det der undrer mig mest mht. Apples udeladelse af DK stavekontrol, det
er, at de jo allerede leverer en med AppleWorks. Måske ikke samme
format m.v. men alligevel.

Søren

--
Søren Theilgaard
IT Consultant, M.Sc.Eng.

Theilgaard Consult
http://www.theilgaard.dk

(Remove "NOSPAM" from e-mail address if replying directly to me.)