Culotte og rødvinssauce
Fra : Allan Møller

Dato : 21-02-04 08:17

Hej !

Jeg skal lave en Culotte i dag og til den skulle der laves en rødvinssauce.

Jeg har aldrig lavet en rødvinssauce så hvordan skal det gøres ?
Normalt når jeg laver en Culotte så kommer jeg ikke vand i bradepanden -
burde jeg gøre det ? Evt få noget at lave sauce af ?

Mvh. Allan

Fra : Padmé Amidala

Dato : 21-02-04 11:36

Rødvinssauce:
Tag et finthakket løg
Tag to hakkede fed hvidløg
Brun det i lidt smør eller olie sammen med 1 tsk timian og 1 tsk basilikum
Hæld 3 dl god rødvin i og lad alkoholen fordampe
Hæld en kvart liter piskefløde i og lad det koge ind.

Denne portion er til 4 personer.

Ang. vand i bradepanden, synes jeg det giver et bedre resultat hvis der ikke
er vand ved. Men husk at gnide den godt med salt, peber og presset hvidløg.

VH
Padmé

Fra : mcloud

Dato : 21-02-04 11:39

"Allan Møller" <allan@anllanm.dk> skrev i en meddelelse
> Hej !
>
> Jeg skal lave en Culotte i dag og til den skulle der laves en
rødvinssauce.

> Hej Allan
Du kan sagtens komme lidt vand ved og eller koger du bradepanden af når
stegen er færdig.
Hvis du bruger stegetermometer skal du tage stegen ud ved 65 grader så er
den rosa inden i.
MHT. rødvinssaucen tager du 2-3 skalotteløg og 100 gram champignon hakker
dem fint svitser dem af i en gryde uden af de bruner og hælder ½ fl. rødvin
på ,dette koger du ned til 1/3 og derefter skyen fra stegen koger ned til
det ½ og jævner den lidt.
Smag til med salt og peber og Kom tilsidst 4-5 kolde smørklatter i
(tsk.størrelse) til den er blank og lækker ( dette hedder at
montere´saucen )

an kan vælge at si saucen for løg og chanpignon ,men personligt syntes jeg
at det er lækkert.
mvh mcloud

Fra : Allan Møller

Dato : 21-02-04 12:04

> Hvis du bruger stegetermometer skal du tage stegen ud ved 65 grader
> så er den rosa inden i.

Tak for råden ang. saucen - lydet nemt og godt.

Men vores stegetermometer er gået i stykker har jeg lige opdaget.
Er der nogen tommefingeregel til stegningen af Culotten ?
Minutter pr. kg ?
Vi plejer vist at give en Culotte 220 grader i 20 minutter og resten i på
160 grader.

Andre muligheder ?

Mvh. Allan

Fra : Allan Møller

Dato : 21-02-04 12:08

> Tak for råden ang. saucen - lydet nemt og godt.

Nu når jeg alligevel har forvildet mig ind i denne gruppe dukker der lidt
flere spørgsmål
op som har gået og irreteret en.

Kan man gøre noget at undgå der kommer skind på en sovs ?

Mvh. Allan

Fra : Padmé Amidala

Dato : 21-02-04 12:23

Hvis stegen er på ca 1-1½ kg passer ca 45 min op til en time ved 200 grader
hele vejen.

For at undgå skind på saucen skal du bare blive ved med at røre og røre og
røre..også mens den står på bordet..

VH
Padmé

Fra : Allan Møller

Dato : 21-02-04 13:11

Padmé Amidala wrote:
> Hvis stegen er på ca 1-1½ kg passer ca 45 min op til en time ved 200
> grader hele vejen.

Den er ca. 2.5 kg.

Mvh. Allan

Fra : mcloud

Dato : 21-02-04 13:42

> Den er ca. 2.5 kg.
>

> Hej Allan
Jeg plejer at give stege i den str. ca 35 minutter pr kg på 180 grader incl.
bruning på 240 grader i 20 minutter.
HUSK at stegen skal hvile i 20 minutter uden tildækning,ellers steger den
bare videre.
Hilsen mcloud
--
mvh. Kim Rasmussen
www.leChef.dk

Fra : bornholmkt

Dato : 21-02-04 11:42

hej Allan du behøver ikke bruge vand til din coulotte, da du kan lave
en rødvinssauce med bouillon. grøntsagsbouillonen som jeg plejer at
bruge kan selvfølgelig erstattes med oksebouillon, selvom jeg synes den
er for kraftig. Jeg bruger vegata til min grøntsagsbouillon. Du kan
selvfølgelig også stege din coulotte med vand og erstatte
grøntsagsbouillonen med skyen. der er frit slag efter din smag. Bon
apetit boenholmkt

Rødvins sauce

Ingredienser:

30 g smør
1 lille løg i tynde skiver
1 tsk hvedemel
2 tsk farin
2 dl rødvin
½ dl grønsagsbouillon
salt og peber

Smørret smeltes og løgene svitses ved jævn varme til de er bløde.
Tilsæt mel og farin. Koges 1 min.
Tilsæt vin og bouillon lidt efter lidt under konstant omrøring.
Varmen dæmpes og saucen simrer under omrøring, til den er kogt ind til
det halve. Smages til med salt og peber og serveres straks.

http://www.kandu.dk/

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-02-04 20:47

> Jeg har aldrig lavet en rødvinssauce så hvordan skal det gøres ?

Rids culotten og gnid fedtsiden godt ind i salt. Læg culotten i en
bradepande på et leje af kartoffelbåde, hakkede løg, hakkede hvidløg og
vendt med salt og peber. Lav en fifty-fifty-blanding af fløde og rødvin
(mindst én liter væde, drik resten af vinen mens du venter) og hæld
blandingen over steg og tilbehør. I ovnen i et passende tidsrum (15-20 min.
ved 220 grader, resttid ved 180 grader). Har du stegetermometer, skal stegen
ud, når den er 58 grader i midten. Sættes til at hvile i mindst 30 minutter
overdækket med staniol. Sluk ovnen. Hæld væde (din kommende rødvinssauce)
fra bradepande op i gryde og stil bradepande tilbage i den stadig varme ovn.
Reducér rødvinssaucen - tilsat lidt hele peberkorn - til en passende
konsistens, og smag til med ribsgelé, en sjat god eddike og evt. lidt sød
soya. Giv bradepanden en hurtig opvarming/bruning (225 grader i 10 minutter,
hvor du passende kan skære stegen ud) lige inden servering.

--
-Jens B.