12" eller 14" iBook??
Fra : Johan

Dato : 19-02-04 19:16

Hello folks

Jeg har det luksusproblem, at jeg skal have en ny iBook G4 , men er
kommet i tvivl om hvilken størrelse. Uanset størrelse, skal den fyldes helt
ud. (Dvs. 640mb ram, 60gb hd og airport). Jeg havde hidtil holdt mig til en
1ghz 14", men da jeg i dag kiggede ind i Fona 2000 og talte med sælgeren,
blev jeg lidt i tvivl. Den store har større skærm og hurtigere processer.
Til gengæld er den lille mere handy og billigere.
Det vil være min første bærbar og faktisk min første mac. Jeg har brugt mac
før, bare ikke ejet en. Jeg vil tro, jeg primært vil bruge den til internet,
mail, iTunes, iPhoto og se dvd-film, når jeg er på farten. Der hjemme vil
den udover det førnævnte også blive brugt til Photoshop, Office, evt. iMovie
og så selvfølgelig WarCraft 3 . Sådan som jeg ser det, så er den lille
perfekt, til når jeg er på farten, men derhjemme kan jeg godt få claus af at
se på den lille skærm og ja, ja, selvfølgelig kan jeg slutte min 17" eller
21" CRT skærm til, men bare ikke hvis jeg sidder i sofaen eller sengen!

Håber I lige kan komme med nogen gode argumenter - for og imod begge
modeller.

Tanx, johan

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-02-04 20:22

On 2004-02-19, Johan <joeyj0007@hotmail.Kom> wrote:
> [...]
> 21" CRT skærm til, men bare ikke hvis jeg sidder i sofaen eller sengen!
>
> Håber I lige kan komme med nogen gode argumenter - for og imod begge

Jeg kunne ikke finde på at købe en 14". Skærmen er kun fysisk større, men
har samme opløsning. Så man får dødvægt for pengene der. Processor
hastigheden ved jeg ikke om du mærker.

Jeg elsker iBook 12". En PC bærbar i den prisklasse vil normalt koste
over 20.000 kr, da kun de dyre gutter har behov for en bærbar der
er let at have med.

Hfvis den skal bruges som rigtig bærbar, inde i sofaen foran TV'et etc,
så vinder 12".

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-02-04 20:58

Povl H. Pedersen <nospam@home.terminal.dk> wrote:

> [...]

En iBook har den fordel, at den er meget billig. Den kan ikke blive
billigere, når der kommer nye modeller, og vil antageligt heller ikke
blive dyrere, da den så ikke kan sælges. Hvis du fortryder den
størrelse, du vælger, kan du sælge den om f.eks. to år og kun tabe
5-6.000,- kr. og så købe en ny i den størrelse, du vil have. Jeg selv
købte en 15" PowerBook for knap kr. 30.000,- i december 2003. Den er
raslet ned i pris og også kommet i en ny model i aluminium. Min har
derfor tabt næsten kr. 15.000,- i værdi på kun lidt over et år.

Problemet med en iBook er, at den ikke er til avancerede brugere. Sætter
du en udvendig skærm til, kan den kun spejle skærmbilledet på iBook
selv, og dermed kun give en opløsning på 1024x768 punkter. Hvis du vil
have større opløsning og evt. to forskellige skærmbilleder, skal du have
en PowerBook. Det er bl.a. derfor, de er dyrere. Men der har vist været
et hack, der kunne få iBook til det samme. Om det er kommet til den nye
iBook G4, ved jeg ikke.

> [...]
> er let at have med.
>
> Hfvis den skal bruges som rigtig bærbar, inde i sofaen foran TV'et etc,

Det er nok et spørgsmål om smag. Computernørder har det med at ville
have høj opløsning, selv om tingene bliver mindre. Mindre fanatiske
brugere vil ofte hellere have store, tydelige bogstaver og forstår ikke
det der med opløsning. De er mere vant til f.eks. tv, hvor opløsningen
er den samme, uanset skærmstørrelsen. Personligt ville jeg nok se dem i
virkeligheden først. Skal det være den eneste computer, og skal man
skrive en del, kan jeg godt forestille mig, at 14" vil være rar. Men jeg
forstår godt alle dine argumenter om størrelsen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-02-04 23:49

On 2004-02-19, Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> [...]
> en PowerBook. Det er bl.a. derfor, de er dyrere. Men der har vist været
> et hack, der kunne få iBook til det samme. Om det er kommet til den nye

Det findes til iBook G4. Jeg anvender det.

> [...]
> skrive en del, kan jeg godt forestille mig, at 14" vil være rar. Men jeg
> forstår godt alle dine argumenter om størrelsen.

Han talte om at sætte en ekstern skærm på, og hvis han gør det
når han er hjemme, så har han det bedste fra 2 verdenener med
en lille indbygget skærm.

Jeg synes ikke selv 1024x768 er for småt på en 12", Dells topmodeller
er vist det samme.

Deres Lattitude D400 serie, 1.4GHz, 12.1" XGA skærm., 256MB RAM,
Windows, DVD/CD-RW combodrev, mindste garanti, koster 12040 + moms
= 15.000 kr inkl. moms. Og så siger man Apple er dyre ?

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 20-02-04 10:15

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> writes:
> Jeg kunne ikke finde på at købe en 14". Skærmen er kun fysisk større, men
> har samme opløsning. Så man får dødvægt for pengene der. Processor
> hastigheden ved jeg ikke om du mærker.

Er selv en PC-mand Men da min gamle Dell Inspiron (6 år unden
problemer) nu er begyndt at få batteriproblemer, er jeg på udkig. Og
12" powerbook styrer! Den er sgu for lækker!

> Jeg elsker iBook 12". En PC bærbar i den prisklasse vil normalt koste
> over 20.000 kr, da kun de dyre gutter har behov for en bærbar der
> er let at have med.

Der findes faktisk nogle knapt så dyre:

http://makeashorterlink.com/?S54E21777

------------
Asus S5200N
Intel Pentium M 1.5GHz Centrino Processer.
12,1" TFT(XGA 1024x768)
512 MB DDR RAM (PC 2700)
60GB Harddisk
DVD/CD-RW Combo (eksternt)
Wireless 2100 Netv\x{00E6}rk
10/100 Mbit + WLAN 802.11b
Li-Ion Batteri (holder op til 7,6 timer)
Vægt: 1.32 kg
------------

Pris: 12.932,50

Altså 3500,- dyrere, bedre specs. (ok - det er svært at sammenligne)
og ret meget lettere Batteritiden er nok lige så meget fup som
Apples

Men ikke helt så fræk...

--
Jesper
http://www.veloce.dk

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 20-02-04 10:59

<jesper@FJERNveloce.dk> wrote:

> [...]
>
> ------------
> Asus S5200N
> Intel Pentium M 1.5GHz Centrino Processer.

Læg lige mærke til den her, et eksternt drev, det er bare ikke særligt
sejt. Og så er der også lige den her som du ikke fik med "Integreret
Intel 855GME Grafikchip, (op til 64MB shared RAM)". Det er heller ikke
specielt sjovt at spille f.eks. WarCraft 3 uden et ok grafikkort
(iBook'sne har vist Radeon 7000).

> [...]
>
> Altså 3500,- dyrere, bedre specs. (ok - det er svært at sammenligne)
> og ret meget lettere Batteritiden er nok lige så meget fup som

Dyrere, med dårligere specs som jeg ser det, men sådan er man jo så
forskellige...

--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows

Fra : Morten

Dato : 20-02-04 12:31

Magnus Marius Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> wrote:

> (iBook'sne har vist Radeon 7000).

9200

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 21-02-04 05:48

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> 9200

Heyy, så kan man jo også være glad for at spille WarCraft 3 på den.
Modsat min PB 12" og dens GeForce 420Go.....

Magnus
--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows

Fra : Morten

Dato : 21-02-04 11:39

> Heyy, så kan man jo også være glad for at spille WarCraft 3 på den.
> Modsat min PB 12" og dens GeForce 420Go.....

Og nye PB12'ere har Geforce FX.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-02-04 19:00

On 2004-02-20, jesper@FJERNveloce.dk <jesper@FJERNveloce.dk> wrote:
> [...]
>
> Altså 3500,- dyrere, bedre specs. (ok - det er svært at sammenligne)
> og ret meget lettere Batteritiden er nok lige så meget fup som

Hvad mener du ? Det er ikke unormalt for en iBook at få 3.5 -4 timer
på et fuldt batteri, ind imellem mere.

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 20-02-04 11:24

Hej Magnus

Jeg kan forstå vi har forskellige krav til en (ultra) bærbar - nok
også derfor vores forskellige vurdering...

magnus-marius@mail.tele.dk (Magnus Marius Rohde) writes:
> Læg lige mærke til den her, et eksternt drev, det er bare ikke særligt
> sejt.

For mig er det optimalt... Jeg bruger stort set aldrig mit CD/DVD
drev... Al software kommer fra nettet. Hvorfor så slæbe rundt på det?

> [...]
> Intel 855GME Grafikchip, (op til 64MB shared RAM)". Det er heller ikke
> specielt sjovt at spille f.eks. WarCraft 3 uden et ok grafikkort

Ja - det er rigtigt - men jeg leder f.eks. ikke efter en erstatning
for en stationær. Så hvis den ikke kan spille Warcraft er det fint med
mig. Men Warcraft i 1024x768 er vel under alle omstændigheder ikke så
fedt? Ellers tror jeg det er et fint 2D grafikkort!

> Dyrere, med dårligere specs som jeg ser det, men sådan er man jo så
> forskellige...

Ja - det er jo det... Og mens vi er ved det, så har den dobbelt så
meget RAM og dobbelt så stor disk... Og højest sansynlig hurtigere
processor - men her er vi inde på religion/noget svært målbart...

Det var ikke meningen at starte en krig Apples design holder
stadig maks!

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-02-04 20:59

> [...]

> processor - men her er vi inde på religion/noget svært målbart...
>
> Det var ikke meningen at starte en krig Apples design holder

Jeg synes du roder lidt rundt i argumenterne. Du mente, at specs var
bedre på Asus. Så blev du gjort opmærksom på et par områder, hvor specs
er tydeligt ringere. Det fejer du af bordet med, at de ting har du ikke
brug for. Hvis vi diskuterer, om to produkter giver lige meget for
pengene, så skal vil sammenligne objektive mål som hastighed, størrelse
etc. Hvad ens egne specifikke behov er, er noget helt andet. Dem kan man
bruge, når man vælger, hvilket produkt, man selv vil købe.
For sjov gik jeg lige ind på Apple Store. En 12" iBook med 640
MB RAM og 60 GB harddisk koster kr. 11.500,-.Så er der stadig kr.
2.500,- op til prisen på ASUS. Og grafikkortet i iBook løber i cirkler
om det i ASUS.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 21-02-04 05:48

<jesper@FJERNveloce.dk> wrote:

> For mig er det optimalt... Jeg bruger stort set aldrig mit CD/DVD
> drev... Al software kommer fra nettet. Hvorfor så slæbe rundt på det?

Det synes jeg nu også, men kender du begrebet backup? Af 600 MB?

Magnus
--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 23-02-04 09:14

magnus-marius@mail.tele.dk (Magnus Marius Rohde) writes:

> Det synes jeg nu også, men kender du begrebet backup? Af 600 MB?

Ja - er selv lidt af en bånd-abe Der kan du have en pointe. Min
backup består som regel i at jeg har kopier af mine ting på
f.eks. arbejde, hvor der er daglig backup. Men backup er en MEGET god
ting! Har aldrig haft et CD-R, så måske ville man få andre backupvaner
med sådan et...

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 23-02-04 09:21

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> writes:
> Hvad mener du ? Det er ikke unormalt for en iBook at få 3.5 -4 timer
> på et fuldt batteri, ind imellem mere.

Jeg ved kun hvad jeg læser f.eks. her i gruppen. Det er forhåbentlig
enkeltstående eksempler :-|

http://makeashorterlink.com/?G5C611E77

Men egentlig synes jeg nu alle fabrikanter skriver ret optimistiske
batteri-tider på... De skulle skamme sig! Der burde være en norm for
det, så man kunne sammenligne!

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-02-04 10:06

<jesper@FJERNveloce.dk> wrote:

> Jeg ved kun hvad jeg læser f.eks. her i gruppen. Det er forhåbentlig
> enkeltstående eksempler :-|
>
> http://makeashorterlink.com/?G5C611E77

Det er en PowerBook. Tråden her handler om iBook. Og det er vist også en
enlig svale. Men der har været problemer med, at batterier er raslet ned
i brugstid, når der er kommet opgradering til styresystemet, og det er
jo ikke heldigt. Mig bekendt har nogle af batterierne været ødelagte,
hvordan det så kan lade sig gøre med software. I andre tilfælde har det
vist kunnet klares med en softwareopgradering.

> Men egentlig synes jeg nu alle fabrikanter skriver ret optimistiske
> batteri-tider på... De skulle skamme sig! Der burde være en norm for
> det, så man kunne sammenligne!

iBook har netop været berømte for lang batteritid og lavt støjniveau.
Noget PowerBook ikke er eller har været så gode til. Det er prisen for
den hurtigere processor. Hvordan de nye G4 iBook så klarer sig, tør jeg
ikke sige sikkert. De har ikke været på markedet så længe.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 23-02-04 10:22

In article <1g9lt61.1eukk3s5u7lirN%henrik@muenster.dk>, Henrik Münster wrote:
><jesper@FJERNveloce.dk> wrote:

[klip]

> [...]
> den hurtigere processor. Hvordan de nye G4 iBook så klarer sig, tør jeg
> ikke sige sikkert. De har ikke været på markedet så længe.

Jeg er faktisk meget positivt overrasket over hvor langt til batteriet
i min PB17 holder. Jeg synes det passer med de "op til 4,5 timer" som
apple skriver. Det kræver dog at jeg drossler cpu'en ned, og skruer helt
ned for skærmen, men maskinen er stadig fint brugbar til surf+chat mens
jeg ser en film på fjernsynet og opladeren ligger på skrivebordet.

JonB

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 23-02-04 09:40

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> [...]
> er tydeligt ringere. Det fejer du af bordet med, at de ting har du ikke
> brug for. Hvis vi diskuterer, om to produkter giver lige meget for

Feje af bordet lyder så drastisk... Se min bemærkning som jeg
starter posten med...

> pengene, så skal vil sammenligne objektive mål som hastighed, størrelse
> etc. Hvad ens egne specifikke behov er, er noget helt andet. Dem kan man
> bruge, når man vælger, hvilket produkt, man selv vil købe.

Jeps - du har ret. Specs burde være til at sammenligne. Desværre er
hastighed endnu ikke en helt objektiv størrelse. Og mine subjektive
mål står for min egen regning.

> [...]
> MB RAM og 60 GB harddisk koster kr. 11.500,-.Så er der stadig kr.
> 2.500,- op til prisen på ASUS. Og grafikkortet i iBook løber i cirkler

Du får det stadig til at se ud som om at iBook'en er bedre. Men
faktisk er de vel ikke sammenlignelige (siger jeg som bragte Asus på
banen...)

iBook: Bedre grafikkort, mere ram, sejere design, indbygget optisk drev

Asus: Bedre CPU (uha - tør jeg sige det ), mindre vægt, eksternt
optisk drev

Reagerede vel egentlig også bare på kommentaren om at man skulle
betale over 20000kr for noget tilsvarende i PC-verdenen... Det mener
jeg stadig er en sandhed med modifikationer. Sådan en fætter her:

http://www.eu-computer.dk/shop/productinfo.asp?id=337

Mener jeg (og måske kun mig) nemt kan måle sig med en PowerBook 15,
men de er så næsten lige dyre, og der ville jeg nok vælge PowerBooken!

Så kan jeg vist ikke koge mere suppe på den...

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 20-02-04 06:46

Johan skrev:

> Jeg har det luksusproblem, at jeg skal have en ny iBook G4 , men er
> kommet i tvivl om hvilken størrelse.

Jeg har selv en 12" PowerBook, og jeg er glad for ikke at have den
større 15". Det er dejligt, at den er så lille, når jeg - som nu -
sidder i sengen, i toget, på cafeen osv.

Det er også rart, hvis man bruger den til et møde, at man ikke
forsvinder så meget bag skærmen. Tidligere hev jeg aldrig min 14"
PowerBook op til et møde, fordi jeg syntes, at jeg satte en skærm op
mellem mig og de andre, men det er meget bedre med den lille 12".

Jeg kan også sagtens - på farten - leve med den lille skærm; der er jo
trods alt stadig 1024x768 punkter, og jeg sidder med hovedet ret tæt på
skærmen. Men når jeg arbejder i længere tid, har jeg den tilsluttet en
19"-skærm, så jeg kan få et større skærmareal.

> [...] og ja, ja, selvfølgelig kan jeg slutte min 17" eller 21" CRT skærm
> til, men bare ikke hvis jeg sidder i sofaen eller sengen!

Nej, men det er jo også i de situationer, at det er rart, at den er
lille!

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 20-02-04 11:23

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> [...]
> PowerBook op til et møde, fordi jeg syntes, at jeg satte en skærm op
> mellem mig og de andre, men det er meget bedre med den lille 12".

Det minder mig om undervisning af en såkaldt computerklasse engang.
Alle elever havde bærbare. Nede fra podiet så man stort set kun en væg
af bærbares bagside. Da vidste jeg at jeg ikke gad røre ved den type
undervisning mere

Flemming Rubini

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 20-02-04 11:46

Flemming Rubini <flemming@rubiniFJERNES_REMOVE.dk> wrote:

> [...]
> Alle elever havde bærbare. Nede fra podiet så man stort set kun en væg
> af bærbares bagside. Da vidste jeg at jeg ikke gad røre ved den type

Det er fantastisk at der stadig findes papir og blyant

Ikke mindst vil jeg ikke være den sidste til at fordømme undervisning
med fantastiske powerpoint slides, det er stort set ubrugeligt - fokus
bliver fjernet fra underviseren og dennes kropssprog, til en projektors
billede med smarte effekter og tekst der vælter frem som var det en
reklame. Fint nok - nogle ting bliver bedst vist i grafiske
præsentationer, men at undervise i længere tid hvor elevers opmærksomhed
bliver rettet mod lærredet forbedrer ganske enkelt ikke undervisningen.
Så kom det ud

~ Jørgen

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 20-02-04 22:14

Jørgen Tietze skrev:

> [...]
> undervise i længere tid hvor elevers opmærksomhed bliver rettet mod
> lærredet forbedrer ganske enkelt ikke undervisningen.

Jeg kunne ikke være mere enig.

Til gengæld har vi på min uddannelsesinstitution fået et særligt lærred
til en projektor, hvor lærredet er "smart" og er koblet sammen med
computeren. Man kan så for eksempel bruge sin finger på lærredet som
mus. Det virker faktisk ganske udmærket. Man kan også tage en "pen" og
tegne "oven på" billedet. Man kan så arkivere ens billede med
påtegninger og vende tilbage til det osv. Fordelen er - som jeg ser det
- at studerende og underviser har fælles fokus i rummet.

Jeg har ikke selv prøvet at bruge det, men jeg tror da, at jeg vil gøre
forsøget en dag. Jeg kan f.eks. have forberedt et nodebillede med en
sang, som der skal lægges andenstemmer på. Vi kan så prøve et eller
andet og synge det sammen i klassen. Hvis en studerende derefter
foreslår et alternativ, kan jeg arkivere det nuværende resultat, viske
ud, prøve den studerendes alternativ - og lynhutigt vende tilbage til
min egen løsning, der tilfældigvis viste sig at lyde bedre.

Og det skulle virke med Mac OS. (Puha, så var det lige før, at det blev
"on-topic" igen).

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 21-02-04 00:06

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> Til gengæld har vi på min uddannelsesinstitution fået et særligt lærred
> til en projektor, hvor lærredet er "smart" og er koblet sammen med
> computeren

Ja, de virker ret blæret, hvis det ikke var fordi man stod i/foran
billedet mens man "klikker" med sin finger eller skriver. Det må være
træls som underviser at stå der med lys lige i hovedet (li' som at bli'
fanget mit i en overheadprojektors skarpe lys) og træls som studerende
at se det halve billed blive kastet op på underviserens "Voldborg"
sweater.

--
Mvh Martin
| mailto://mb(snabel-a)talent.dk | AIM://mbredthauer |

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 21-02-04 07:41

Martin Bredthauer skrev:

> Ja, de virker ret blæret, hvis det ikke var fordi man stod i/foran
> billedet mens man "klikker" med sin finger eller skriver.

Men det er jo ikke anderledes end ved sædvanlig tavleundervisning. Man
lærer ret hurtigt ikke at stå foran det, man laver. Eller det vil sige:
Jeg er godt nok stadig ude for, at studerende lige må bede mig om at
flytte mig - selv om det har været værre.

> Det må være træls som underviser at stå der med lys lige i hovedet

Det kommer selvfølgelig an på mange ting, hvor slemt det er, blandt
andet vinklen fra projektoren. Jeg har kort prøvet det, og jeg synes
ikke, at det var slemt at stå i lyset.

> [...] og træls som studerende at se det halve billed blive kastet op på
> underviserens "Voldborg" sweater.

Jo, klart nok. Men det er til at leve med.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Christian Bech

Dato : 22-02-04 21:55

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Ja, de virker ret blæret, hvis det ikke var fordi man stod i/foran
> billedet mens man "klikker" med sin finger eller skriver. Det må være
> træls som underviser at stå der med lys lige i hovedet

Det smartboard, jeg har prøvet at arbejde ved, var baggrundsbelyst. Det
er i det hele taget en stor forbedring ikke at skulle være begrænset i
sin brug af lokalet - ofte kan man ikke bruge midten af lokalet til
noget, hvis man bruger projektor. Og så falder jeg altid i ledningerne.

--
Christian

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 21-02-04 11:11

> [...]

> min egen løsning, der tilfældigvis viste sig at lyde bedre.
>
> Og det skulle virke med Mac OS. (Puha, så var det lige før, at det blev

Alvorlig anke: dine studerende bliver forvænt med nogle faciliteter, som
de ikke vil få lov at råde over inden for en overskuelig årræke, når de
engang bliver ansat ude i det virkelige liv (folkeskolen).

venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 21-02-04 12:13

Ove Steen Smidt skrev:

> Alvorlig anke: dine studerende bliver forvænt med nogle faciliteter, som
> de ikke vil få lov at råde over inden for en overskuelig årræke, når de
> engang bliver ansat ude i det virkelige liv (folkeskolen).

Uf, du rammer ned i et par af mine absolutte kæpheste:

For det første er de studerende godt dumme, hvis de i det hele taget
tror, at de kan undervise elever i folkeskolen på samme måde, som de
selv bliver undervist på seminariet. Og det gælder også med hensyn til,
hvilke hjælpemidler man anvender.

For det andet er folkeskolen hverken mere eller mindre virkelig end
seminariet (eller en fabrik for den sags skyld).

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 21-02-04 15:43

> [...]

> For det andet er folkeskolen hverken mere eller mindre virkelig end
> seminariet (eller en fabrik for den sags skyld).

Jeg driller selvfølgelig. Men, som vi nok er enige om, er det
seminarievirkelighedens pligt, at den dels giver de studerende nogle
realistiske forventninger til folkeskolens virkelighed, dels giver dem
nogle hensigtsmæssige og fornuftige visioner om, hvordan de kan forbedre
folkeskolens virkelighed - bl.a. på IT-området - og på musik-IT-området.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Thomas Hansen

Dato : 21-02-04 23:28

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> nogle hensigtsmæssige og fornuftige visioner om, hvordan de kan forbedre
> folkeskolens virkelighed - bl.a. på IT-området - og på musik-IT-området.

Jeg er meritlærerstuderende i bl.a. natur/teknik og dermed lykkelig
bruger af Zahles nye science-center. Jeg er godt klar over at sådanne
vilkår i folkeskolen er en utopi, men det er godt nok et inspirerende
miljø at arbejde i.
Jeg ser sådan på det, at det er de studerende, der skal forme fremtidens
skole, og hvis de studerende ikke får mulighed for at stifte bekendtskab
med moderne teknlogi i løbet af studietiden, så tror jeg folkeskolen vil
udvikle sig endnu langsommere end tilfældet er.

/Thomas

--
All hail the black kitty!

Reply to thomash-at-skydebanen.net
iChat: thoomz

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 22-02-04 11:22

Thomas Hansen <no@spam.net> wrote:

> [...]
> med moderne teknlogi i løbet af studietiden, så tror jeg folkeskolen vil
> udvikle sig endnu langsommere end tilfældet er.

Enig. Men i folkeskolen (hvor jeg har arbejdet i 26 år), kommer man ofte
til at stå i et dilemma, hvis man underviser i et fag, der har brug for
ressourcer til meget andet end IT. Da vil man opleve IT som en
gøgeunge, der uafbrudt maser sig ind forrest i køen, når der uddeles
penge.
Det hænger sammen med det pres, der udøves fra flere sider: skolen skal
være optimalt på beatet for at promovere sig med hjemmeside, intranet og
international kontakt. Maskinparken og software skal hele tiden fornys
og vedligeholdes for at kunne leve op til kravene samt være i hælene på
den lille hårde kerne af elever, der forøver hærværk.
Når lærerne kommer til IT-rummet med deres elever, er der altid noget,
de ikke kan få til at virke. De gør den tilsynsførende kollega desperat
med deres klager.
Det, som man, paradoksalt nok, bruger færrest ressourcer på, er:
1) opkvalificering af lærerne som almindelige IT-brugere,
2) en grundlæggende belysning af, hvorledes (og hvorvidt) IT kan fremme
arbejdet hen mod målet for undervisningen i de enkelte fag.
Om det havde set anderledes ud, hvis Apple i Danmark for mange år siden
havde gjort et helhjertet forsøg på at komme ind i den danske
folkeskole, kan aldrig bevises. Men det har en vis bizar charme, at man
som mangeårig Macbruger har det bedste grundlag for at blive selvlært
superbruger af skolens Windows-platform. Endelig er det godt at huske,
at man kan tage sin Powerbook med i skoletasken og ssætte den til
netværket.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Morten Lind

Dato : 22-02-04 13:10

> [...]

> superbruger af skolens Windows-platform. Endelig er det godt at huske,
> at man kan tage sin Powerbook med i skoletasken og ssætte den til

Du har fuldstændig ret, Ove

Jeg har siddet fire år i drengenes skoles bestyrelse, og det er lige på
pletten, hvad du beskriver.

Deres skole - og nu pigernes - var ellers en af de to "tiloversblevne"
Machintosh-skoler, men kommunen "tvang" dem over på Windows.

Og i bestyrelsen skulle vi "forvalte" politiske mål og besparelser, der
som du siger, generelt er modstridende.

Jeg stillede ikke op til genvalg
M.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 23-02-04 00:42

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> 1) opkvalificering af lærerne som almindelige IT-brugere,

I Vejle, og flere andre kommuner jeg kender til, bruges der rigtig mange
penge på ovennævnte i forbindelse med skole-IT uddannelsen.

> 2) en grundlæggende belysning af, hvorledes (og hvorvidt) IT kan fremme
> arbejdet hen mod målet for undervisningen i de enkelte fag.

Den _grundlæggende_ belysning kommer aldrig. Sådanne undersøgelser har
man (heldigvis) indset ikke kan laves så de holder vand. Det holder dog
ikke nogen fra at gi' små øjebliks belysninger af god
undervisningspraksis og her har IT folkene dels haft tiden med sig, men
også været oppe på mærkerne. De andre områder i skolen må jo så bare få
kridtet skoene.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 23-02-04 17:57

> [...]

> undervisningspraksis og her har IT folkene dels haft tiden med sig, men
> også været oppe på mærkerne. De andre områder i skolen må jo så bare få

Se http://www.faellesmaal.uvm.dk/ - Det er højst diskutabelt, hvorvidt
IT overhovedet kan være fremmende for arbejdet med de enkelte fags mål.
Det er velkendt, at der foregår megen informationssøgning på
internettet, som snarere medvirker til at forringe den faglige kvalitet
og elevernes kritiske sans end til at styrke den.I den anden ende af
processen bliver det nemt til et mål i sig selv at præstere et foredrag
med Powerpoint eller en flot rapport (med dårlige billeder fra
internettet). Hvis det gælder om lærdom og forståelse i historie,
geografi og lignende fag, er tiden ofte bedre anvendt med bøger, papir
og blyant og gammeldags mundtlighed mellem levende mennesker. Lærerens
engagement og faglige kompetence bør til hver en tid kunne overtrumfe en
god hjemmeside som virkemiddel.
Det ændrer ikke på, at folkeskolen har en forpligtelse til at fremme
elevernes færdigheder og forståelse i brugen af IT. Men fagenes indhold
skal ikke prostitueres som underordnet substans i denne opgave.
Da folkeskolens forståelse af sit ansvar mht. IT kan være styrende for
ressourceprioriteringen, er det ikke kun lærernes, men også de centrale
myndigheders ansvar at forestå denne afklaringsproces. Og på det niveau
mangler man i høj grad at få kridtet skoene. Regeringens udtalte
ambitioner (hver elev skal have en bærbar i skoletasken) er blevet til i
en tåget begejstringsrus uden tanke for de praktiske konsekvenser og
for, om det er det, skolen lige nu trænger mest til at bruge disse
millioner til.

Særligt interesserede henvises til http://www.musikpaatvaers.dk/, hvor
jeg selv har været med til at udvikle et alternativ til den mere
forvirrede informationssøgning på nettet. Der indgår også nogle pdf-er,
hvor de særligt ekstra interesserede kan læse nogle pædagogiske
overvejelser og ideer.

Men nu bør det så heller ikke blive mere OT. Kollegiale kommentarer kan
evt. postes til mig personligt. (Fjern x i adressen),

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 24-02-04 00:04

Inden jeg går i gang vil jeg sige to ting:

1. På trods af at jeg er edb vejleder i folkeskolen, så stemmer dine
synspunkter meget godt overens med mine egne. Jeg har det bare med (i
mild grad) at blive provokeret når nogen ta'r et så yderligt standpunkt
som du til dels gør.

2. Hvis der er nogen i denne NG, der synes dette er så meget OT så det
burde mailes privat så sig til. Jeg synes selv at OT emner kan være
trælse, men værst er det når emner bliver "klippet" midt i en god
diskussion

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Se http://www.faellesmaal.uvm.dk/ - Det er højst diskutabelt, hvorvidt
> IT overhovedet kan være fremmende for arbejdet med de enkelte fags mål.

Hvis man bare tager et lille fag som Dansk, så er der uanede muligheder
for at bruge edb. Alm. tekstbehandling er fremragende til
procesorienteret skrivning. I "Klare Mål" nævnes at man skal...

- skrive på computer
- udtrykke sig i enkle produktioner med billeder, lyd og tekst
- bruge visuelle hjælpemidler
- give respons på andres tekster og modtage respons på egne tekster
efter vejledende spørgsmål
- bruge skrivning som hjælpemiddel i andre sammenhænge som logbog og
dagbog
- søge information på forskellige måder samt forholde sig til
resultaterne
- anvende layout og bruge billeder i deres egne tekster, så det fremmer
tekstens kommunikation

osv, osv.

Det er oplagt at bruge computeren til mange af disse mål (især den
første , men det er naturligvis ikke _altid_ den bedste løsning og
ja, der bliver lavet meget dårlig undervisning, med det ene formål at
får de umulige unger til at sidde stille foran skærmen. (Naturligvis er
det ikke min eller din uv. der her hentydes til

I bund og grund så kommer det helt an på lærerens IT kompetencer. Men
sådan er det jo også med andre områder som slet ikke har med IT at gøre.
Jeg havde f.eks. en rigtig dygtig fodboldspiller som idrætslærer i
skolen. Problemet var bare at han var en rigtig dårlig idrætslærer, hvis
det ikke lige havde noget med foldbold at gøre.

> [...]
> processen bliver det nemt til et mål i sig selv at præstere et foredrag
> med Powerpoint eller en flot rapport (med dårlige billeder fra

Enig, men det har intet med IT's mulighed for anvendelse at gøre, men
der er tale om dårlig anvendelse af IT i lige det tilfælde. Og som du
kan læse i Klare Mål så er det faktisk et mål i sig selv at lave en
præsentation i en eller anden form.

> [...]
> og blyant og gammeldags mundtlighed mellem levende mennesker. Lærerens
> engagement og faglige kompetence bør til hver en tid kunne overtrumfe en

Hvis der bare var gode hjemmesider så ville jeg da ikke være ked af at
bliver overtrumfet som lærer, og så vil jeg da godt væde på at en
effektiv (skal vi sige keynote) præsentation kan være mere effektiv i
formidling end en gennemsnitlig dansk degn - bare ikke til alt. Jeg
synes vi skal passe på at vi ikke gør os for hellige. Det levende ord er
godt men TV er sgu' heller ikke tosset. Sprøgsmålet er jo mere om
eleverne får lavet et udtræk af væsentlig information, men det gælder jo
ved alle fremlægningsformer.

> Det ændrer ikke på, at folkeskolen har en forpligtelse til at fremme
> elevernes færdigheder og forståelse i brugen af IT. Men fagenes indhold
> skal ikke prostitueres som underordnet substans i denne opgave.

På mange skoler kan man opleve det modsatte; at IT prostitueres i
forhold til at indholdet er mere vigtigt end viden om at "denne der
festlige font i kursiv str. 10 du har valgt bare ikke kan læses."

> [...]
> myndigheders ansvar at forestå denne afklaringsproces. Og på det niveau
> mangler man i høj grad at få kridtet skoene.

Det er i høj grad kommunerne eller skolen selv der bestemmer hvad der er
styrende for ressourceprioriteringen. (Vejle er måske lidt ekstrem på
den front, idet vi har kronestyring. Alt, inkl. lærertimer, kan
konverteres til penge til noget andet.)

> [...]

> forvirrede informationssøgning på nettet. Der indgår også nogle pdf-er,
> hvor de særligt ekstra interesserede kan læse nogle pædagogiske

Sådanne sider sku' vi have nogle flere af. Flot arbejde.

Jeg synes også det kunne være dejligt hvis der var nogen der kunne
fortælle mig, og især mine mindre edbkyndige kolleger, hvad vil burde
bruge vores kostbare undervisningstid til mht. edb. Men sådan går det
bare ikke. Alt peger i retning af at vi selv vælger den uddannelse vi
giver eleverne. Hvad synes VI er vigtigt og hvordan synes VI man bør
undervise i det. Det er jo en enorm frihed, men der er godt nok også
meget plads til halvdårlige løsninger, som ingen rigtig påtaler. (Dette
er skrevet under kraftig indfyldelse af Lars Qvortrups bog "Det lærende
samfund - hyperkompleksitet og viden". En særdeles interessant bog hvis
man vil vide lidt om hvorfor samfundet synes så "slapt" og "tvivlende"
for tiden. Der er kun et at sige: Denne tilstand ser ikke ud til at
forsvinde lige med det samme.)

Fra : Michael Holm

Dato : 24-02-04 10:09

> [...]

> burde mailes privat så sig til. Jeg synes selv at OT emner kan være
> trælse, men værst er det når emner bliver "klippet" midt i en god

Håber at OT-tråden forsætter, har lige fået læst den efter at havde den
haft "markeret" nogle dage. Rigtig spændende.

--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk - skal du rejse? http://www.danfae.dk

Fra : Johan

Dato : 24-02-04 12:56

> Håber at OT-tråden forsætter, har lige fået læst den efter at havde den
> haft "markeret" nogle dage. Rigtig spændende.

Jeg startede tråden. Jeg synes bare det er helt fint at i fortsætter med
lidt off topic. Det er jo altid sjovt at se hvor det bærer hen.

- johan

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 26-02-04 10:47

Tak for acccept og interesse for at følge OT-tråden op. Det er relevant
her ud fra det eksistentielle spørgfsmål om, hvad denne gruppes
medlemmer egentlig vil med at være computerbrugere. Og så eer der nok
også et udækket behov blandt de her tilstedeværende lærere for at kunne
drøfte emnet.
De fleste er vel - som jeg - begyndt med at have et behov for at kunne
styre forskellige aktiviteter mere effektivt og med mere
tilfredsstillende resultat end, hvad en elektronisk skrivemaskine og
andre oldnordiske hjælpemidler gav mulighed for sidst i 1980-erne. Så
opdager man computeren og - isæt hvis det er en Mac - så træder
anvendelsen ofte i forgrunden. Opgaven bliver et påskud til at bruge
maskinen. Men sådan har det vel altid været for kreative mennesker af
enhver slags: processen er langt mere interessant end produktet. Ofte
har man hørt forfattere og filminstruktører erklære, at værket er ude af
deres liv, når de er færdige med at skabe det.
Her i gruppen kan man ofte få den personligee erfaring bekræftet, at de
omkostninger og timer, der spares ved at løse sine opgaver på computer,
sættes til igen i større eller mindre omfang i bestræbelserne på at få
det totale herredømme over maskinens virkemåde og på at pasning, pleje
og opdatering. Derfor bliver man glad for ethvert lille glimt af, at der
bag den overvældende indsigt i teknologien, som jeg slet ikke kan hamle
op med, gemmer sig mennesker med lidenskab for diverse fag, som
computeren er hjælpemiddel for. Og jeg finder det interessant, at der er
så mange med interesse for humanistiske og kunstneriske interesser.

Mine interesser - privat og som lærer - deles især mellem historie og
musik og betydningen af at se på tværs mellem fagene og se, hvordan de
har spillet sammen i alle samfund og til alle tider. Jeg henviser til
lærervejledningen på www.musikpaatvaers.dk.
Som lærer må man skelne skarpt imellem
1)
de muligheder man har for at bruge IT selv for at holde styr på sin
undervisning og fremstille egne materialer
2)
elevernes muligheder for på samme måde at bruge IT til at tilegne sig
viden og udtrykke sig om det lærte
3)
skolens forpligtelse til at give eleverne færdigheder, kundskaber og
kritisk bevidsthed om IT.

Att læreren har stort udbytte af IT under 1), behøver ikke at betyde, at
eleverne nødvendigvis skal bruge IT i ethvert forløb. 2) og 3) skal
naturligvis spille tæt sammen. men det betyder heller ikke, at eleverne
skal foretrække computeren til informationssøgning og
rapporteringsreskab i enhver situation. Skolens forpligtelse under 3) må
være at lære eleverne at vælge IT og at bruge IT, når det er det bedste
hjælpemiddel.
I forgårs sad 4. b med sit gruppearbejde om vikingetiden. Jeg hjalp en
gruppe med at strukturere sine undersøgelser om tidens politiske
historie. To piger skulle finde ud af, hvem der var konger af Danmark i
tidsrummet ca. 800-1000. Pludselig var de væk. De var gået til
computerrummet uden forudgående aftale med mig. De kom tilbage efter en
halv time med uforrettet sag, hvorefter jeg kunne vise dem, at alle
svarene stod i en bog, der lå på gruppens bord.

Indtil videre aflleverer 4. klasse sine rapporter i håndskrift og med
indklæbede billeder, som jeg har scannet fra diverse bøger til et stort
lager. Det kunne være fristende for mig at lære dem at sætte rapporter
op i et dtp-program. Jeg ville elske at give min private fascination af
dtp videre til eleverne. Men når faget historie kun er tildelt én
ugentlig lektion, ville det være kriminelt, hvis jeg brugte den til det
formål.

Spørgsmålet er altså i forhold til folkeskolens fag ikke, om faget kan
givee anledning til at bruge IT, men om IT kan bruges til at FREMME
arbejdet med fagets mål.
Jeg ved godt, at der inden for visse fag, f.eks. billedkunst, er
specificeret krav om at gennemføre forskellige opgaver med computerens
hjælp, f.eks. at man skal lære at finde billeder på nettet og
efterbehandle dem i et billedbehandlingsprogram. Det har vi også forsøgt
at komme imøde med Musik på Tværs.

Inden for billedkunst og musik er problemstillingen et lidt anden. Disse
to fag har ganske vist også en kundskabsdimension, der er beslægtet med
historie (og som ofte forsømmes af lærerne). Men det særlige er, at
integrationen af lyd og billede på computer er den udtryksform, som
fremfor noget andet dominerer vores tilværelse - frem for alt de unges -
på godt og oindt. Alligevel har billedkunst og musik stået sidst i køen
i udviklingen af IT-faciliteter i skolen, i efteruddannelse af lærere, i
udvikling af en relevant pædagogik og brugbare programmer. Det skal den
enkelte lærer ikke selv gå og opfinde. Det er et centralt placeret
ansvar. Før Danmarks Lærerhøjskole blev nedlagt, var fagene her samlet
i en forskningsenhed, der hed Institut for Æstetiske Fag og
Mediepædagogik. Herfra hørte man aldrig en lyd om den problemstilling.
Nu har musik og billedkunst fået fælles fagkonsulent i
Undervisningsministeriet. Og så må vi se, om han får taget sig sammen.

Venlig hilsen

Ovee Stteen

Fra : Sebastian

Dato : 20-02-04 09:34

Johan <joeyj0007@hotmail.Kom> wrote:

> Hello folks
>
> Jeg har det luksusproblem,
Det kan man rolig sige

> [...]
> blev jeg lidt i tvivl. Den store har større skærm og hurtigere processer.
> Til gengæld er den lille mere handy og billigere.
Apple bruger i iBooken nogle skærme der ikke er at råbe hurra for
(Stiller du den ved siden af en Powerbook vil du hurtig kunne se
forskellen. Men der er jo også en betydelig prisforskel til en
Powerbook. ). I nogle tilfælde - især ved spil, hvor det er vigtigt at
se nuacerne i brun og grå er det derfor bedre at bruge en CRT.

Jeg synes at 12'' den bedste størrelse på farten. Og derhjeme tilslutter
du bare din CRT, når du vil lave noget der kræver lidt mere skærmplads.

Det Henrik skriver er ikke helt rigtigt. Det er rigtigt at en ibook kan
fra fabrikken kun spejle skærmbilledet. Meen de dimser der bliver brugt
i ibooken kan levere monitor spanning, dvs at du få et nyt skærmbillede
på en ekstern skærm ved siden af din iBook. Jeg bruger det selv med en 9
år gammel Powerbook 5300ce som driver en 15'' TFT ved siden af. Det er
bare for fedt.

Det tyske computerblad ct' hat et script til download der ændrer
opsætningen til monitor spanning:
ftp://ftp.heise.de/pub/ct/listings/0316-192.sit

ophævsretten til ideen og den nøjagtige beskrivelse er hos:
http://macparts.de/ibook/

> [...]

> 21" CRT skærm til, men bare ikke hvis jeg sidder i sofaen eller sengen!
Ja men hvad laver du i sofaen? surfe lidt, skrive lidt epost mv. - så er
12'' bare mere handy.

Den lille forskel i processorhastigheden er IMHO ikke noget man lægger
mærke til. Denne hastighedsforskel kan du nemt kompensere med yderlig
RAM.

hilsen
--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 20-02-04 11:46

Sebastian <thorfinn@ofir.dk> wrote:

> Ja men hvad laver du i sofaen? surfe lidt, skrive lidt epost mv. - så er
> 12'' bare mere handy.

Har man overhovedet lyst til at sidde med en 12" powerbook i skødet -
jeg synes at have hørt at den bliver temmelig varm? Man skal
selvfølgelig ikke fornægte svedige lår, meeen i denne sammenhæng?

~ Jørgen

Fra : Johan

Dato : 20-02-04 21:36

Tak for alle jeres gode postings... jeg vil gå ned i butikken igen og kigge
seriøst på den der 12". Måske skal man også bare udnytte at man KAN lave dem
så små og hurtige. At det ikke længere behøver at være en nødvendighed at
have en 14" skærm for at udfylde det "store" bundkort.

Men tak for hjælpen - johan

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 20-02-04 22:14

Jørgen Tietze skrev:

> Har man overhovedet lyst til at sidde med en 12" powerbook i skødet

Jeps.

> jeg synes at have hørt at den bliver temmelig varm?

Det er ikke så slemt.

Jeg står (eller går) af og til også med PowerBook'en på den ene hånd,
mens jeg skriver eller bruger pegefeltet med den anden. Når jeg f.eks.
lige skal skrive en aftale ind i kalenderen, når jeg møder en på gangen.
Ja, en enkelt gang også da jeg var i gang med en chat og skulle ned ad
trappen for at lukke katten ud ...

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Johan

Dato : 23-02-04 21:07

Sikke lang tråden er blevet Men ok, ikke alt handler om 12" vs. 14"
ibook - heldigvis måske.

Men vil bare lige fortælle folket at det bliver en 12" iBook jeg køber. Den
er sgu meget fix. Glæder mig virkelig til at få nyt legetøj.

Og jeg har også lige et spørgsmål her til sidst. Kan man selv opgradere
Bluetooth dimsen senere? Ligesom AirPort kortet. Eller skal den sættes i ved
bestilling?

- johan

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 23-02-04 21:39

Johan <joeyj0007@hotmail.Kom> wrote:

> Men vil bare lige fortælle folket at det bliver en 12" iBook jeg køber. Den
> er sgu meget fix. Glæder mig virkelig til at få nyt legetøj.

Jeg har hørt rygter - men ok det er rygter - at der sidst i marts sker
noget med priser, modeller osv. Selv venter jeg med at bestille en 14"
iBook til den tid - og jeg synes også 12" er fiksere, men det hele
bliver sørme for småt for en 51-årigs syn.

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Johan

Dato : 24-02-04 12:51

> Jeg har hørt rygter - men ok det er rygter - at der sidst i marts sker
> noget med priser, modeller osv. Selv venter jeg med at bestille en 14"
> iBook til den tid

Åhr ja, den evige higen og søgen efter nye modeller og bedre priser. Den vil
altid være der. Også i slutningen af marts. Tak for tippet. Men jeg synes
allerede jeg har ventet for længe med at købe mac, hvis du forstår hvad jeg
mener

> og jeg synes også 12" er fiksere, men det hele
> bliver sørme for småt for en 51-årigs syn.

he he, ja, det kan godt gå hen og blive lidt gnidret.

.. johan

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 24-02-04 15:25

Johan <joeyj0007@hotmail.Kom> wrote:

> Men jeg synes
> allerede jeg har ventet for længe med at købe mac, hvis du forstår hvad jeg
> mener

du kan lige tro, jeg forstår - specielt hvis det er din første mac

(min lyst holdes i ro af de tre, som står herhjemme

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Johan

Dato : 24-02-04 17:44

> du kan lige tro, jeg forstår - specielt hvis det er din første mac
>
> (min lyst holdes i ro af de tre, som står herhjemme

Yes - jeg glæder mig som et lille barn. Jeg har bestilt den i dag. 12"
iBook, 640MB ram, 60GB HD, bluetouth, airport. Grreee...

Og en lille opfordring - normalt er jeg ikke vild med Fona koncernen, men
deres All-risk forsikring er sgu svær at slå - så hvis man bor i
Københavnsområdet, så er de meget flinke og kompetente nede i Fona 2000 og
de har alle apple produkterne.

- johan

Fra : Martin Petersen

Dato : 24-02-04 19:06

> [...]
> deres All-risk forsikring er sgu svær at slå - så hvis man bor i
> Københavnsområdet, så er de meget flinke og kompetente nede i Fona 2000 og

Har du checket forskellen op/ned til 3 års "Apple Care"?
Apple's eget værksted fungerer temmelig godt m. afhenting osv. Og det er
jo lissom den direkte vej ...
v.h
martinP

Fra : Johan

Dato : 24-02-04 22:05

> Har du checket forskellen op/ned til 3 års "Apple Care"?
> Apple's eget værksted fungerer temmelig godt m. afhenting osv. Og det er
> jo lissom den direkte vej ...

Jae, I know. Jeg har også kigget på Apple Care - men den kan simpelthen ikke
hamle op med en "rigtig" all-risk. Jeg kan fx gå ned og få et ny batteri
(til 1200,- + moms) når det gamle er blevet slidt. Eller få mine ca.
12.000kr. til en ny bærbar tilbage, hvis den gamle bliver totalt skadet
eller stjålet.

.. johan

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-02-04 01:02

Johan <joeyj0007@hotmail.Kom> wrote:

> Yes - jeg glæder mig som et lille barn. Jeg har bestilt den i dag. 12"
> iBook, 640MB ram, 60GB HD, bluetouth, airport. Grreee...

Det lyder som en lækker lille maskine. Kunne du godt få den konfigureret
med de ekstra ting hos Fona? Hvor lang leveringstid har de, hvis man
skal have det ekstra i?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Johan

Dato : 25-02-04 14:28

> Det lyder som en lækker lille maskine. Kunne du godt få den konfigureret
> med de ekstra ting hos Fona? Hvor lang leveringstid har de, hvis man
> skal have det ekstra i?

Fona er mange ting! Jeg bryder mig generelt ikke om Fona koncernen, pga.
deres generelle smalle og kedelige udvalg og høje priser. Men Fona 2000 på
Strøget i KBH er lidt anderledes og er verificeret Apple forhandler og her
du kan du sammensætte din maskine ligesom på www.apple.dk og til samme pris.
Men du får til gengæld en ordentlig all-risk forsikring og en butik du kan
gå ned og snakke med. Jeg fik endda også en apple S-video comverter, en
neopren taske og en kabelpakke oven i - gratis. Så helt dårlige er de
sælgere skam ikke.

Han havde faktisk den overnævnte model liggende - men det var uden
BlueTouth, som jo desværre skal sættes i ved samlingen, så han sagde 7 dage
til at samle og 7 dage til at levere. Men som han sagde, på hjemmesiden står
der 3-5 dage, men hellere være på den sikre side.

- johan

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-02-04 23:27

> [...]

> dage til at samle og 7 dage til at levere. Men som han sagde, på
> hjemmesiden står der 3-5 dage, men hellere være på den sikre side.

Apple Store skrev også 3-5 dage, da min mor købte en iMac hos dem sidste
efterår. Det tog også omkring 14 dage at få den leveret. Måske har vi
været uheldige. I hvert fald skal man ikke stole for meget på
angivelserne. Der kan åbenbart godt opstå leveringsproblemer alligevel.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-02-04 11:44

In article <c1fuvl$851$1@news.cybercity.dk>, Johan wrote:

> [...]
> deres All-risk forsikring er sgu svær at slå - så hvis man bor i
> Københavnsområdet, så er de meget flinke og kompetente nede i Fona 2000 og

Hvad med Officelines ?

JonB

Fra : Johan

Dato : 25-02-04 14:52

> Hvad med Officelines ?

Jeg har kigget meget nøje på de forskellige all-risk forsikringer. Prisen
for iBooken er stort set den samme over det hele. Jeg har i sær haft kig på
tre :

OfficeLine > http://www.officeline.dk/service-support/all_risk_privat.html
ComputerStore > http://www.computerstore.dk/shop/forsikring.asp
Fona > (har ikke deres police liggende på nettet)

Men efter at have kigget dem igennem i sømmene - fandt jeg at Fonas var den
bedste for private (nok også den dyreste). Jeg betalte 2445,- for 3 års
All-Risk Xtra forsikring. Men heri skal der lægges, at jeg inden for
forsikringsperioden kan gå ned og bytte mit slidte batteri (ca. pris 1500,-)
Plus jeg får HELE købsbeløbet til udbetaling af ny computer (dog kun i Fona
butikker) uden nedskrivning ved totalskade. Dog er der 3000kr. selvrisiko
ved indbrud. Men der dækker min indbosforsikring

Fona er en kæmpe koncern og har derfor råd til disse meget fordelsagtige
forsikringer - i forhold til OfficeLine, som er noget mindre, selvom deres
police også er fair og ikke mindst billigere. Men læs lige betingelserne
under punkt 2 (hvad den IKKE dækker), bl. a. pt. 2.1, 2.3, 2.6. Den dækker
ikke "skader sket ved slidage" eller "indirekte skader eller tab". Det lyder
måske dumt, men hvis du en dag glemmer den i solen på bagsædet i bilen og
den bliver kogt - dækker officeline IKKE - men det gør Fonas. Kan du se hvor
jeg vil hen?
Jeg føler bare, at når det handler om bærbare, som er så udsatte, skal man
tage den bedste og måske dyreste forsikring, man kan få fingrene i. Det kan
hurtigt tjene sig ind.

Har du nogen spørgsmål skal du bare skrive. Og nåh, ja, AppleCare er jo i
virkeligheden bare en meget dyr udvidet reklamationsret og hotlineservice i
2 extra år.

.. johan

Fra : Morten

Dato : 24-02-04 04:11

Johan <joeyj0007@hotmail.kom> wrote:

> Og jeg har ogs? lige et sp?rgsm?l her til sidst. Kan man selv opgradere
> Bluetooth dimsen senere? Ligesom AirPort kortet. Eller skal den s?ttes i ved
> bestilling?

den skla saettes i ved bestilling hvi sdu vil undgaa en 2 cm dims
stikkende ud fradin USB port.

Fra : Johan

Dato : 24-02-04 12:52

> den skla saettes i ved bestilling hvi sdu vil undgaa en 2 cm dims
> stikkende ud fradin USB port.

Tak for dit hurtige svar. Det var det jeg var bange for.

.. johan