Nyt skaft på øksen
Fra : MrHide

Dato : 19-02-04 17:12

Hvordan får jeg sat et nyt skaft på min økse bedst muligt.
På forhånd tak
Jørgen J. Jensen

---

Fra : Preben Andersen

Dato : 19-02-04 17:40

"MrHide" <mrhide@tdcadsl.invalid> wrote in message
> Hvordan får jeg sat et nyt skaft på min økse bedst muligt.
> På forhånd tak
> Jørgen J. Jensen

Køb en ny økse. Det kan sjældent betale sig at rode med det selv, da skaftet
ofte koster mere end en ny økse. Hvis du absolut vil selv, kan du købe et
skaft i et byggemarked.

mvh
Preben

Fra : MrHide

Dato : 19-02-04 17:45

Jeg har købt skaftet, men jeg vil ikke prøve hvis resultatet bliver for
dårligt.
Mvh Jørgen
"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> wrote in message

> [...]
skaftet
> ofte koster mere end en ny økse. Hvis du absolut vil selv, kan du købe et

---

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-02-04 20:04

"MrHide" <mrhide@tdcadsl.invalid> skrev i en meddelelse
> Jeg har købt skaftet, men jeg vil ikke prøve hvis resultatet bliver for
> dårligt.
> Mvh Jørgen

Kig ind i (mål) hullet på øksehovedet. Det skal være noget større foroven,
så træet låses helt fast af kilen. Bank skæftet så godt i, som muligt, og se
om der er tilpasningsproblemer. Er der ikke, så sav af, i med kilen, og du
har en ny økse. Er det en flækøkse, vil det være godt med noget tykt
jernbeslag foroven, så man ikke ødelægger det nye skæfte ved at det bliver
ramt af kilen ved en forbier.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 24-02-04 15:29

Tjek dette link. Her kan du læse, hvordan du udskifter et økseskaft.

http://www.askalex.dk/artikler/artikel.php?selection=47&cid=14&id=1280

Trond Øyvind Hermansen