Stokerfyr
Fra : Carsten

Dato : 19-02-04 12:00

Hej NG.
Jeg ved ikke om det er det rigtige sted jeg er havnet - hvis ikke må i
henvise mig til den rigtige gruppe.
Sagen er, at vi har et temmeligt gammelt oliefyr, som vi har haft en
del reperationer på. Vi har overvejet at købe et stokerfyr, men jeg er
temmeligt uvidende på dette område. De fleste hjemmesider skriver, at
der er penge at spare ved køb af et stokerfyr, men hvis der er det,
hvorfor er der så ikke flere der skifter?
Lidt data:
Vores hus er på 169 kvm, og vores årlige olieforbrug er ca. 3200
liter. Vi bor i landzone.
Hvis vi skal købe stokerfyr - hvad kan da anbefales at vi køber?
Hvad er prisen?
Håber der er nogen der kan være behjælpelig med lidt info.

M.v.h.

Carsten

Fra : Ole Jensen

Dato : 19-02-04 14:44

Carsten wrote:
> [...]
> Hvad er prisen?
> Håber der er nogen der kan være behjælpelig med lidt info.

Hej

Prøv at kigge på http://www.pilleklub.dk/
i deres diskussionssider. Der kan du få lidt mere viden, ellers skal der
nok være flere her i gruppen der vil fortælle om deres erfaringer, da
det har været diskuteret mange gange før.
Du bør også overveje om du skal have et stokerfyr som kan fyre med
næsten alt, eller et træpille fyr kun beregnet til træpiller, og noget
billigere.

Umiddelbart kan du ved at skifte til et træpillefyr spare ca. halvdelen,
og et træpillefyr kan i mange tilfælde monteres i stedet for din
oliebrænder, hvor du ved et rigtigt stokerfyr sikkert står overfor en
større udgift.
En træpillebrænder som monteres i stedet for oliebrænderen koster fra
13.000 og op - ca.

HUSK Du skal have en vis lagerkapacitet til at opbevare brændsel, da det
fylder en del, og da det er billigst i store indkøb, 4-6 tons fylder en del.

Men prøv en søgning på stokerfyr og du får sider nok at kigge på til en
hel aften.

mvh
Ole-J

Fra : Kim

Dato : 20-02-04 18:44

Jeg har i 3 år haft en Pellx pillebrænder monteret på min gamle Salamander
kedel og det kører fint. Jeg får pillerne i 16kg sække og bruger ca. 7 tons
om året svarende til ca. 12000 kr. Det kan du så sammenligne med hvad ca.
3500 liter fyringsolie koster. Jeg har ikke lige prisen på olie her men et
godt gæt er vel omkring 5,80 kr/liter hvilket så giver ca. 20000 kr. Så der
ligger helt klart en besparelse.

Jeg vil dog anbefale at du evt. laver et pillelager så du kan få dem tippet
eller blæst ind frem for at få dem leveret i sække. Det er både billigere
og mindre arbejskrævende Jeg regner selv med senere i år at lave et
pillelager der kan rumme ca. 10 tons

mvh

Kim