Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Focus på Dias
Fra : Ebbe Hansen

Dato : 18-02-04 16:37

Hej
Nå jeg affotograferer Dias, kan jeg så ikke lige så godt tage et
godt Dias, fokusere, og låse fokus, så jeg er fri for at
autofokus knurrer op og ned. Er det ikke samme fokus på dem alle
?. Hvis der er et vandfald, med en person ude i siden, bliver
personen uskarp.
mvh Ebbe

Fra : Peter Schrøder

Dato : 18-02-04 17:12

"Ebbe Hansen" skrev
> Nå jeg affotograferer Dias, kan jeg så ikke lige så godt tage et
> godt Dias, fokusere, og låse fokus, så jeg er fri for at
> autofokus knurrer op og ned. Er det ikke samme fokus på dem alle

Jo, hvis du skal ha' hele dias'et med.
Men de færreste kameraer bevarer fokuslås
efter at du har taget billedet.

> ?. Hvis der er et vandfald, med en person ude i siden, bliver
> personen uskarp.

Det kan ha' noget med objektiv-kvaliteten at gøre.
Hvis du affotografere f.eks en avisside fra samme afstand
bliver bogstaverne i kanten så også uskarpe?
Husk at makro har en meget lille tolerance omkring fokus.
Jo tættere du er på, jo mindre bliver tolerancen.
Så kameraet skal samtidig være fuldkommen vinkelret på
dias'et.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
Replace AT with @ to reply

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 18-02-04 18:47

On Wed, 18 Feb 2004 17:12:23 +0100, Peter Schrøder
<petersch@vip.cybercity.invalid> wrote:
klip
> [...]
>Jo tættere du er på, jo mindre bliver tolerancen.
>Så kameraet skal samtidig være fuldkommen vinkelret på

Tak for svar,
det er canon G2, linsen (objektivet) skulle være i orden,
jeg har +1+2+4 nærlinse på, og sat på macro, når jeg fokuserer og
tryker man. holder den fokus, også ved flere optagelser. Jeg er
ca. 9 cm fra dias, som ligger på en lyskasse.
Jeg må nok tilstå, at Dias ikke er hvad de skulle være, nogle er
fra 1951, men alligevel ? nostalgi til lavpris
mvh ebbe

Fra : Jan F.

Dato : 18-02-04 17:12

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> autofokus knurrer op og ned. Er det ikke samme fokus på dem alle
> ?. Hvis der er et vandfald, med en person ude i siden, bliver

Brug manuel fokus ved makrooptagelser.

--

Jan F.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 18-02-04 18:49

On Wed, 18 Feb 2004 17:12:25 +0100, "Jan F."
<itjfSLETDETTE@ofir.dk> wrote:

>"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
klip>
>Brug manuel fokus ved makrooptagelser.