Radiatorer!
Fra : Ann Nielsen

Dato : 17-02-04 23:03

Hej.

Vi oplevede lørdag nat at vores radiator i soveværelset, blev lidt utæt og
vandet fossede ud. Kedeligt, men vi fik en VVS'er ud og han fjernede den. Vi
har idag fået en ny sat op. Vi er lige flyttet ind i et hus, der er fra
1978.

Så nu er jeg nysgerrig efter at få at vide, hvor længe sådanne radiatorer
holder normalt???

Med venlig hilsen

Ann

Fra : kim rasmussen

Dato : 17-02-04 23:20

"Ann Nielsen" <annn@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Så nu er jeg nysgerrig efter at få at vide, hvor længe sådanne radiatorer
> holder normalt???
>

> Hej Ann
Normalt holder radiatorer 20-30 år .
Men det kommer også an på hvad for en type radiator man har.
Dernæst kommer det an på hvordan den forrige ejer har passet sit anlæg og
hvor mange gange om året han evt. har tappet anlægget af for vand eller har
fyldt på.
Det der sker når man tapper anlægget af er nemlig at man lukker al det døde
bløde vand ud ,som er vitalt for anlægget og så påfylder man nyt vand med
masser af ilt i , som så tærer anlægget .
Så sørg for at anlægget er tæt og iorden hele tiden og undgå at fylde vand
på for tit. MAX 2 gange om året.

mvh mcloud
Blikkenslager

Fra : pusmand

Dato : 20-02-04 12:59

"kim rasmussen" <raski@dbmail.dk> skrev i en meddelelse

> på for tit. MAX 2 gange om året.
>
> mvh mcloud
> Blikkenslager

Hejsa blikkenslager.
Jeg har da aldrig fyldt vand i mine radiatorer !! Har fjernvarme.
Er det noget, jeg ska fare hjem og få gjort ??
Mvh.

Fra : Ann Nielsen

Dato : 20-02-04 22:14

Jeg har også fjernvarme. Hvordan kan jeg sikre mig at jeg gør det bedste for
radiatorerne?
Vi flyttede ind i November måned, og ved ikke hvordan de tidligere ejere har
plejet dem!

Ann

Fra : Carsten Keller

Dato : 24-02-04 10:27

"pusmand" <pusmand@ofir.dk> wrote in message

> Hejsa blikkenslager.
> Jeg har da aldrig fyldt vand i mine radiatorer !! Har fjernvarme.
> Er det noget, jeg ska fare hjem og få gjort ??

Du skal ikke fylde vand på, hvis der mangler vand i systemet bliver det
fyldt på på fjernvarmeværket. Det er jo det samme vand der fiser rundt i
dine radiatorer som i resten af byen.
Du kan godt engang imellem lufte radiatorerne ud ved at løsne den lille
skrue der sidder i toppen af dem et eller andet sted, typisk modsat
termostaten. Jeg gør det meget sjældent, men prøv at gå hjem og tjek det.
Hvis der ikke er luft i dem nu, behøver du nok ikke kigge til dem ret tit.

Keller

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 24-02-04 13:09

Carsten Keller wrote:

> [...]
>
> Du skal ikke fylde vand på, hvis der mangler vand i systemet bliver det
> fyldt på på fjernvarmeværket. Det er jo det samme vand der fiser rundt i

Er det virkeligt? Jeg troede der var en varmeveksler?

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg. madsdyd@challenge.dk
I cannot conceive of a God who rewards and punishes his creatures, or has a

Fra : Carsten Keller

Dato : 24-02-04 13:21

"Mads Bondo Dydensborg" <madsdyd@challenge.dk> wrote in message

> Er det virkeligt? Jeg troede der var en varmeveksler?

Ved nærmere eftertanke har jeg vist hørt om sådanne i nogle systemer, men de
steder jeg kender med fjernvarme (forskellige steder i Århus) har alle
vandet direkte ført frem til radiatorerne.

Ude i byen er der dog nogle store varmevekslere, således at det vand jeg har
i radiatorerne altså aldrig kommer ud og vender i kedlen på værket. Ved ikke
hvorfor man gør det på den måde...

Keller

Fra : Calle.

Dato : 25-02-04 14:45

Carsten Keller wrote:
> [...]
> jeg har i radiatorerne altså aldrig kommer ud og vender i kedlen på
> værket. Ved ikke hvorfor man gør det på den måde...

Det er vel for kun at kunne lukke for et lille område i forbindelse med
service

--
Calle

Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 24-02-04 17:00

Den Tue, 24 Feb 2004 skrev Carsten Keller:

> [...]
> systemer, men de steder jeg kender med fjernvarme (forskellige
> steder i Århus) har alle vandet direkte ført frem til radiatorerne.

I København benyttes varmevekslere (i hvertfald alle de steder jeg har
set

mvh
Jeppe

Fra : Carsten Keller

Dato : 25-02-04 09:00

"Jeppe N. Madsen" <jeppenm@worldonline.dk> wrote in message

> I København benyttes varmevekslere (i hvertfald alle de steder jeg har
> set

Og det er ikke til brugsvandet, vel? Det har vi selvfølgelig også vekslere
til herovre i det mørke Østjylland

Nogen med relevant viden der kan fortælle hvorfor man bruger vekslere i
ejendommene? Noget med trykket?

Keller

Fra : Jens Petersen

Dato : 25-02-04 17:07

Carsten Keller wrote:

> Nogen med relevant viden der kan fortælle hvorfor man bruger vekslere i
> ejendommene? Noget med trykket?

Fordi når radiatoren flækker er det få liter der render ud og ikke mange
kubikmeter.

--
Jens callto://jensep

This is Major Tom to ground control...

Fra : Carsten Keller

Dato : 26-02-04 11:27

"Jens Petersen" <jp@c.dk> wrote in message news:c1ih6e$ia3$1@sunsite.dk...

> Fordi når radiatoren flækker er det få liter der render ud og ikke mange
> kubikmeter.

Det var jo et godt argument...

Keller

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 24-02-04 18:47

> Så sørg for at anlægget er tæt og iorden hele tiden og undgå at fylde vand
> på for tit. MAX 2 gange om året.

Med mindre man har træfyr og overfyrer så lortet koger

Stef

Som tit fylder vand på