Bagepapir på bagesten ? Haster
Fra : Ghita

Dato : 17-02-04 16:36

Er det muligt ?
Isåfald skal det så være af papir eller "stof" ?
Spørger fordi jeg ofte har svært ved at få den rå pizza gledet pænt fra
spartel til sten.
Meget gerne hurtigt svar da dejen pt står til hævning.

--
God bagjul...
Ghita

---

Fra : Brian Møller

Dato : 17-02-04 17:45

"Ghita" <mammasine@bonbon.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> spartel til sten.
> Meget gerne hurtigt svar da dejen pt står til hævning.

Hej
Jeg bruger ikke papir. Jeg kommer "godt med mel" på spatlen og så lidt under
dejen også. Så glider det nemt

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 17-02-04 18:30

Brian Møller wrote:
> "Ghita" <mammasine@bonbon.net> skrev i en meddelelse
>
> Hej
> Jeg bruger ikke papir. Jeg kommer "godt med mel" på spatlen og så
> lidt under dejen også. Så glider det nemt

vi bruger altid papir, men det skyldes at vi bare ikke har håndelaget til at
lave pizzabunden "helt rigtig", så vi ruller den ud på papiret, og så
"trækker" vi papir og fyldt pizza over på pladen.... på den måde er vi sikre
på at den kommer hurtigt på, og er forholdsvis nem at få af igen ;)
vi varmer stenen i ovnen, helt som den skal, og tager den så ud, trækker
pizza på, og sætter den ind igen..... eneste minus ved denne procedure er at
det kræver 4 hænder ;)
ellers fungerer det helt efter hensigten, og bunden blive lige så god (hvis
ikke en anelse bedre) end uden..... fordi vi ikke risikerer at den hænger
i*G*

--
Knus, Sabina
"Whether you like it or not, you're in the middle of a war that has

Fra : Ghita

Dato : 17-02-04 23:59

I news:c0tj1u$9b3$1@dknews.tiscali.dk griflede Sabina Hertzum:

> [...]
> ;) ellers fungerer det helt efter hensigten, og bunden blive lige så
> god (hvis ikke en anelse bedre) end uden..... fordi vi ikke risikerer

Jeg brugte også papir idag og det blev perfekt.
Jeg ruller (hiver med hænderne) til den rette form og lagde den på papir
hvorefetr jeg puttede fyld på.
Har så en meget stor spatel i ovnbredde som jeg puttede under papiret og
på den måde fik den på stenen (som blev liggende opvarmet i ovnen).
Er den ikke for varm at tage ud når den er opvarmet ?

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 18-02-04 12:22

Ghita wrote:
> I news:c0tj1u$9b3$1@dknews.tiscali.dk griflede Sabina Hertzum:

> Jeg brugte også papir idag og det blev perfekt.
> Jeg ruller (hiver med hænderne) til den rette form og lagde den på
> papir hvorefetr jeg puttede fyld på.

vi har opdaget at Aldi fører nogle færdige pizzabunde som man køber i en
lille rulle dej, man flår røret åbent og ruller dejen ud (på papiret)....
hiver lidt i den og tilpasser den så den er ca lige så stor som pizzastenen,
putter den medfølgende tomatsovs på, og så fyld oven på efter ønske......
det er faktisk RET godt (væsentligt bedre end det jeg selv kan bage mig frem
til)

> Har så en meget stor spatel i ovnbredde som jeg puttede under papiret
> og på den måde fik den på stenen (som blev liggende opvarmet i ovnen).
> Er den ikke for varm at tage ud når den er opvarmet ?

næææææh..... men vi har også et par gode tykke grydelapper*G*

Fra : Ghita

Dato : 17-02-04 23:54

I news:9vs9g1-h18.ln1@server.moellernet.dk griflede Brian Møller:
> "Ghita" <mammasine@bonbon.net> skrev i en meddelelse
>
> Hej
> Jeg bruger ikke papir. Jeg kommer "godt med mel" på spatlen og så
> lidt under dejen også. Så glider det nemt

Det er det jeg ikke synes fungerer så godt. Desuden bliver mine sten
hurtigt ødelagt af fx olie

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 18-02-04 22:43

> [...]
> spartel til sten.
> Meget gerne hurtigt svar da dejen pt står til hævning.

Hej Ghita

Jeg ved godt, det er lidt sent, men så til næste gang da .
Herhjemme plejer vi at varme stenen op. Mens stenen varmer op, gøres fyld
etc. klar. Dejen formes med hænder eller kagerulle i passende facon. Stenen
tages udaf ovnen. Dejen lægges på stenen, dernæst puttes fyldet på... og så
tilbage ovnen. Den fremgangsmåde virker fint her.

Mvh.
Mette