At bøje træ
Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 17-02-04 12:35

Hej.

Jeg ved, at man kan bøje træ, hvis man bruger damp, men jeg har hørt noget
om, at man også skulle kunne lægge træ i blød i saltvand og derefter bøje
det. Nogen der ved noget mere specifikt om dette?

Trond Øyvind Hermansen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 17-02-04 18:43

"Trond Øyvind Hermansen" skrev
> Jeg ved, at man kan bøje træ, hvis man bruger damp, men jeg har hørt noget
> om, at man også skulle kunne lægge træ i blød i saltvand og derefter bøje
> det. Nogen der ved noget mere specifikt om dette?

Jeg har mødt en del brædder og så'nt på mine
ture til stranden. Jeg synes ikke de bliver bøjelige af at ligge
i saltvand.
Damp er nok det rigtige at bruge.
Evt kan træet gøres godt vådt og varmes med en
varmepistol. Jeg har med held bøjet manillarør med
varme alene.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
Replace AT with @ to reply

Fra : //zigge

Dato : 18-02-04 03:55

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> om, at man også skulle kunne lægge træ i blød i saltvand og derefter bøje
> det. Nogen der ved noget mere specifikt om dette?

Hej Trond

"Normale brædder" kan ikke bøjes kun ved at lægge dem i vand, men tyndt
finer (ikke krydsfiner) kan gøres bøjeligt med vand alene. Det er under
ingen omstændigheder nødvendigt at tilsætte salt til vandet.

Skal man bøje skarpe kanter eller tykkere stykker (altså brædder og planker)
har man brug for en svedekasse, som er en lang beholder (gerne isoleret) man
kan lægge træet ind i og tilsætter damp. Husmandsudgaven af en svedekasse er
et langt jernrør der er tykt og langt nok til at rumme træstykket - man
smider så bare træet ned i røret sammen med en passende mængde vand og
stiller enden ind i et bål med toppen hvilende på en buk.

Hvordan gør man så - Jo...

Finer er nemt at bøje. Man lægger fineren i blød natten over. Man spænder et
metalrør af passende tykkelse op vandret, jo tykkere diameter jo bedre
kontakt til træet får man, men man har brug for at bøje træet skarpere end
den runding man ønsker da det "svipper" lidt tilbage når det afkøles. Så
mokker man en varmepistol på enden af røret. Når fineren så skal bøjes fyrer
man bare op under røret og bøjer fineren med hænderne (husk hansker) over
røret. Bruger man en tynd finer (>1mm) kan man med lidt held og øvelse bøje
det næsten uden radius over et firkantet rør. Det eneste man generalt skal
passe på, er at man ikke kommer til at svide træet på røret.

Brædder og det der er værre kræver at man har en skabelon og skruetvinger
parat. Træstykket mokkes ind i svedekassen der allerede er fuld damp på. Man
siger som en tommelfinger-regel at man skal "koge" træet en time pr. tomme,
men min erfaring er at det gælder træsorter som fyr og arhorn. Eg skal have
længere og lærk tit mindre. Der vigtigste er at det er godt varmet igennem.
Når man ikke kan vente længere tager man (igen med handsker) træet ud og
presser det så hurtigt som muligt fast i skabelonen. Er det f.eks. møbler
man laver, kan man eksperimentere med hvor meget mere træet skal bøjes i
skabelonen for at få den rigtige facon når det er koldt og tørt igen. Er det
f.eks. en båd, klamper man bare træet op direkte på det forgående bord (bla
bla bla) og ender med bare at nitte det sammen når det er tørt og koldt.

Og hvis man slet ikke gider alt det døje med vand og damp, så kan man lave
en dobbeltsidet skabelon og lime finer op til de mest vilde faconer. Evt.
kan man opbløde fineren i vand og "mellempresse" fineren først til det er
tørt og derefter skille det hele ad igen og samle det - denne gang med lim.
(OBS: man kan få fugtighedshærdende PU-lim der ikke er opskummende, og
derfor meget velegnet til den slags. (Dobbelt OBS: Alle former for PU-lim er
skide giftige og det burde ikke sælges til skolebørn og andre der glemmer
gummihandsker og gasmaske)). Gode eksempler på denne teknik er Stokke (dem
med stolene) - de laver næsten alle deres ting sådan ca.

Mvh
//zigge

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 18-02-04 16:21

Hej igen.

Tak for et meget udførligt svar. Måske skulle jeg præcisere og uddybe lidt:

Jeg har en helt almindelig gaffelgren (bøg?), hvor jeg gerne vil bøje
"gaflerne", så jeg har mig en høtyv. Nu er mit problem, at jeg bor i
lejlighed og ikke har de store muligheder for at tænde bål på altanen. Hvad
gør man så i min situation?

Trond Øyvind Hermansen

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 18-02-04 16:30

I news:403381c4$0$29353$edfadb0f@dread15.news.tele.dk <Trond Øyvind
> [...]

> lejlighed og ikke har de store muligheder for at tænde bål på
> altanen. Hvad gør man så i min situation?

Dette er *ikke* afprøvet, men måske...
Forbered din skabelon og skruetvinger så du er klar til at spænde den
op.
Sæt din gaffelgren i vand i nogle dage og lad den suge så meget som
muligt.
Tænd ovnen på 200 grader og varm gaflen i ovnen 1 times tid.
Spænd den op så hurtigt som muligt, og lad den sidde et døgn.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : //zigge

Dato : 18-02-04 18:36

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Tænd ovnen på 200 grader og varm gaflen i ovnen 1 times tid.
> Spænd den op så hurtigt som muligt, og lad den sidde et døgn.

Det karsten siger lyder meget fornuftigt, jeg har heller ikke prøvet det i
en lejlighed... Men jeg ville nok se om jeg ikke kunne arrangere noget med
en stegepande med vand og noget sølvpapir over til at holde på dampen imens
man koger
Det er for øvrigt meget nemmere at dampbøje frisk træ end tørt, så hvis du
har mulighed for det så skær en frisk gren og brug den, så er det ikke
nødvendigt at sætte den i blød først.
Der er lige den krølle på historien at man i gamle dage "hærdede" spidserne
på høtyven over et bål, på den måde fik man lige "lidt flere kilometer" ud
af en høtyv.
Ingen bål i lejligheden??? Jeg har da set en der havde sat sin grill uden
for vinduet på 2. sal lige som en altankasse :D Så er det bare med ikke at
tabe en bøf...

Mvh
//zigge

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 18-02-04 18:48

I news:4033a23f$0$55945$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk <//zigge>
<ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> skrev:

> Det karsten siger lyder meget fornuftigt,

Tak for det :)

>Men jeg ville nok se om jeg ikke kunne
> arrangere noget med en stegepande med vand og noget sølvpapir over
> til at holde på dampen imens man koger

Selvfølgelig, det tænkte jeg ikke på.
Hvis du har en gryde der er stor nok og plads nok, så kog den 1 times
tid.

> Der er lige den krølle på historien at man i gamle dage "hærdede"
> spidserne på høtyven over et bål, på den måde fik man lige "lidt
> flere kilometer" ud af en høtyv.

Det er rigtigt. Hvis formålet er dekorativt, bør du svide spidserne på
høtyven over grillen i løbet af sommeren. Husk at tilføje 'slidmærker'
med lidt sandpapir :)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : //zigge

Dato : 18-02-04 19:31

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse

> Carsten (3600), HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser
> mødes med en gunstig lejlighed....

LOL i dette tilfælde lige i øjet

Mvh
//zigge

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 18-02-04 23:27

"//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

[klippeklippe]

> Ingen bål i lejligheden??? Jeg har da set en der havde sat sin grill uden
> for vinduet på 2. sal lige som en altankasse :D Så er det bare med ikke at
> tabe en bøf...

Tjah, jeg har også hørt om en familie, som simpelthen stillede grillen
indendørs. Det resulterede så i seks indlæggelser med røgforgiftning...
*suk* & *G*

Nå, men det man kan udlede af træbøjningssnakken er noget lignende:

hvis man ikke har træet ikke er friskt, stiller man det i vand i et godt
stykke tid? Derefter varmer man træet op i en times tid eller så, hvorefter
man spænder det op og lader det køle af og tørre!?

Sprækker det så ikke, når det tørrer?

Mht. hærdning af spidserne: skal de varmes kraftigt op? De skal vel ikke
begynde at forkulle?

Mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : //zigge

Dato : 18-02-04 23:38

> Nå, men det man kan udlede af træbøjningssnakken er noget lignende:
>
> (1) hvis man ikke har træet ikke er friskt, stiller man det i vand i et
godt
> stykke tid? (2)Derefter varmer man træet op i en times tid eller så,
hvorefter
> man spænder det op og lader det køle af og tørre!?

Hmm:
1)Det er ikke strengt nødvendigt at stille træet i blød først, de gange hvor
jeg har brugt en svedekasse har træet ikke været sat i blød. Jeg vil tro at
det forkorter tiden inden træet er varmt og ved at det mindsker risikoen for
at finer svides...
2) jep.

> Sprækker det så ikke, når det tørrer?

Sikkert, men det er ikke træets skyld. Det træ man køber idag hos
tømmerhandleren har jo næsten blade på når man får det Godt behandlet
træ har været lagt i tømmerstakke i to år med en vending og sortering på
halvvejen.
Hvis man bruger frisk træ, sådan som man f.eks. gør ved visse
bådbygningsmetoder, så er der en risiko for at træet sprækker, men ikke
større end der under alle omstændigheder er...

> Mht. hærdning af spidserne: skal de varmes kraftigt op? De skal vel ikke
> begynde at forkulle?

Jo. Jeg ved ikke præsist hvad det er der sker inde i træet, men lige før det
begyder at ulme hærdes træet - måske er det lidt a lá hårdkogt æg? Du kan jo
prøve at spørge æggehovederne i dk.videnskab

Mvh
//zigge