Brunsviger
Fra : Sofie

Dato : 17-02-04 11:40

Kære gruppe!

Der er vel ikke nogen der har en opskrift på brunsviger lavet med
oliemargarine, denne variation skulle være lidt sundere end de gode gamle
fuld fede (og lækre) udgaver.
Jeg har søgt hid og did og alle vegne, men finder kun de almindelige udgaver
med margarine eller smør.

Venlig hilsen
Sofie

--
Besøg www.Familiemad.dk

Fra : David Rasmussen

Dato : 17-02-04 11:49

Sofie wrote:
> [...]
> fuld fede (og lækre) udgaver.
> Jeg har søgt hid og did og alle vegne, men finder kun de almindelige udgaver

Jeg tror nu ikke den bliver meget sundere af det. Jeg ville bare bruge
noget god økologisk smør. Alternativt kan du måske bruge en vegetabilsk
olie uden for meget smag, f.eks. vindruekerneolie?

/David

Fra : Sofie

Dato : 17-02-04 11:58

Jeg så et eller andet program på dr 1 om en mor og en datter der skulle lave
en livsstilsændring, den diætist der vejledte omkring maden, kom med denne
opskrift - derfor min søgen.
Sofie

--
Besøg www.Familiemad.dk

Fra : David Rasmussen

Dato : 17-02-04 12:03

Sofie wrote:
> Jeg så et eller andet program på dr 1 om en mor og en datter der skulle lave
> en livsstilsændring, den diætist der vejledte omkring maden, kom med denne
> opskrift - derfor min søgen.

Hvis man vil tabe sig skal man ikke spise brunsvigere, lige meget
hvilken type fedt man bruger. Det er ikke kun fedtet der er relevant,
det er også sukkeret og melet.

/David

Fra : Sofie

Dato : 17-02-04 12:20

Hvis man vil tabe sig skal man ikke spise brunsvigere, lige meget
> hvilken type fedt man bruger. Det er ikke kun fedtet der er relevant,
> det er også sukkeret og melet <<

Ja det er jeg da fuldstændig klar over, men nu er det altså desværre sådan
at der er nogen af os hvor det drejer sig om en lang og sej kamp at få vendt
ens livsstil ... og i den proces kan man ikke leve af grønt alene, der skal
være + dage eller hvad man kan kalde det.
Men der er jo dage hvor man selvom man skal tabe sig har brug for lidt
ekstra godt, også er det jo trods alt bedre at tænke på fedt indholdet.
Men ja, man skal jo bare lade være at spise det så bliver man ikke
overvægtig af det.
Men livet er jo andet end gulerødder og surt slid - mad skal stadigvæk være
en fornøjelse.

Fra : David Rasmussen

Dato : 17-02-04 12:34

Sofie wrote:

> Men der er jo dage hvor man selvom man skal tabe sig har brug for lidt
> ekstra godt, også er det jo trods alt bedre at tænke på fedt indholdet.

Ikke bedre end at tænke på sukkerindholdet. Desuden er oliemargarine jo
ofte mere energirigt end smør, hvis det udelukkende er det du går efter.
Hvis det er fordi oliemargarine skulle være en sundere type fedt end
smør (hvilket jeg betvivler), så kan du overveje at bruge en god
vegetabilsk olie (kan man overhovedet det med brunsvigere?).

Helt sikkert!

/David

Fra : Marlene

Dato : 17-02-04 16:24

"Sofie" <fie@mash4077.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> overvægtig af det.
> Men livet er jo andet end gulerødder og surt slid - mad skal stadigvæk

Det forstår jeg godt, men hvorfor så ikke fedtfattig drømmekage, eller "den
du ved nok" Brunsviger er virkelig noget af det værste, det andet er bedre,
og et lille stykke må man godt selvom man er på kur.

KH

Marlene

Fra : MK

Dato : 17-02-04 16:20

> Jeg så et eller andet program på dr 1 om en mor og en datter der
> skulle lave en livsstilsændring, den diætist der vejledte omkring
> maden, kom med denne opskrift - derfor min søgen.

Her er et link til programmets hjemmeside. Jeg kunne ikke finde brunsviger,
men jeg fandt drømmekage med oliemargarine.
http://www.dr.dk/nyevaner/?dr_sider=true

MK

Fra : Kim Jensen

Dato : 17-02-04 16:23

Sofie wrote:
> Jeg så et eller andet program på dr 1 om en mor og en datter der
> skulle lave en livsstilsændring, den diætist der vejledte omkring
> maden, kom med denne opskrift - derfor min søgen.
> Sofie

Den er her
http://www.dr.dk/nyevaner/

Kim

Fra : Sofie

Dato : 17-02-04 19:28

Tak for jeres svar og nej det skal ikke specielt være brunsviger, det var
kun fordi jeg havde set den i tv og det kan meget vel være at det var en
drømmekage.

For mig er det nu rigtig tit sådan, at man kan have ustyrlig lyst til kage
eller søde deserter. Når jeg så har fået kokkereret i køkkenet, er lysten
helt forsvundet og min familie nyder godt af det og jeg kan som regel afstå
fristelsen - Menneskets psyke er tit forunderlig
Sofie

--
Besøg www.Familiemad.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-02-04 12:21

"Sofie" <fie@mash4077.dk> writes:

> [...]
> fuld fede (og lækre) udgaver.
> Jeg har søgt hid og did og alle vegne, men finder kun de almindelige udgaver

Hvis det skal være mindre fed, kan man bruge en almindelig grunddej
uden sukker og med kun lidt fedt, og så lave en "glasur" med 1 del
margarine, 2 dele farin og kanel efterbehag.

Det smager ikke helt rigtigt, men heller ikke forkert. Bedst når den
er lun.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, juletræer, gran og julebutik
Tag familien med på skovtur og fæld dit eget juletræ.