Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
PC-blyant ?
Fra : Hagman

Dato : 16-02-04 19:48

Ved ikke hvad det hedder, eller om de findes...
....men findes der en slags blyant, som man tilslutter til computeren, så man
kan tegne ?

Håber i forstår hvad jeg mener.

Hagman.

Fra : Jens Christensen

Dato : 16-02-04 20:06

"Hagman" <michael@FJERNmpetersen.dk> wrote in message
> Ved ikke hvad det hedder, eller om de findes...
> ...men findes der en slags blyant, som man tilslutter til computeren, så
> [...]

Ja, det gør der!
Et bedre ord for PC-blyant er digitizer !
Kig på www.edbpriser.dk
Aldi havde en for 299,- for nogle uger siden. Tilsvarende kan man købe trust
hvis man vil have billig-mærker. Wacom er vist det foretrukne blandt
kendere. Til mit brug er Medion/Trust 1200, dog fin nok...Det er ikke lige
så lækkert som et Wacom men prisen er en brøkdel.

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Ole Jørn Jensen

Dato : 16-02-04 20:16

Hej.

Det hedder en digitizer.
Noget af det billigste kan du finde på
http://www.nemdirect.dk/vare.asp?vare_nr=1131&menu=01060702 - men det er en
lidt ældre udgave.

Søg ellers på Wacom og Graphire - jeg bruger selv Graphire 3 Studio.
Den kan du se på
http://www.mediamac.dk/index.php?page=market:show,id=8108&dd_list_offset=0
(men DEN har jeg altså købt!!!)

Hilsen fra Ole

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-02-04 21:04

On 2004-02-16, Hagman <michael@FJERNmpetersen.dk> wrote:
> Ved ikke hvad det hedder, eller om de findes...
> ...men findes der en slags blyant, som man tilslutter til computeren, så man
> kan tegne ?
>
> Håber i forstår hvad jeg mener.

I udlandet hedder det digitizer, hos http://www.computercity.dk
hedder det tegneplader i kategorien hardware\mus og tastatur.

Wacom har haft et navn siden tidernes morgen, og er en mærkevare,
dog til en rimelig pris. Har de bedste drivere.

Aldi, Trust, Genius er vist alle det samme.

Er selv i overvejelser. Lille Wacom eller stort no-name.
Prisen er jo næsten den samme.

Wacom Volito A6 koster 495,- (Zitech. Billigste på EDBpriser er 523 kr,
og det er ved at være normalt at forretninger/kæder er billigere).

Trust koster 550 kr for A5, og 800 kr for A4.

Har ikke behov for en mus, da jeg har en udemærket optisk med ledning,
som jeg også bruger når jeg spiller.

Med mus kører jeg med højeste fart, dvs små bevægelser flytter musen
langt, det trækker også i retning af en lille plade.

Fra : Peter K Hansen

Dato : 16-02-04 21:33

Sandbergs PenPointer kunne også være en mulighed. Se http://www.sandberg.it
under produkter/Mus og Pen

Mvh
Peter

Fra : Hagman

Dato : 16-02-04 21:40

Jeg siger mange tak !

Kan man få lidt af vide om hvordan sådan en virker ?
....og kan man få en, hvor man kan se hvad man tegner på "pladen" istedet for
direkte på skærmen ???

Hagman.

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 16-02-04 22:10

>og kan man få en, hvor man kan se hvad man tegner på "pladen" istedet for
> direkte på skærmen ???

Øhhh... så vidt jeg ved findes de kun hvor du tegner på en plade, mener ikke
at de er så smarte endnu at du kan tegne direkte på din skærm, ej heller en
særlig god arbejds stilling.
--
Med venlig hilsen Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk

Fra : Ole Jørn Jensen

Dato : 16-02-04 22:08

Hej Hagman!

Du tegner på pladen - men ja: det er på skærmen du ser det!
Men du kan godt lægge et billede på pladen og "tegne efter" - men stadigvæk
er det på skærmen du kan se det.

Hvis du har et foto-program, som kan arbejde med flere lag, så kan du
arbejde med et udgangsbillede, som du gør "let gennemsigtigt" - og på et
nyt, blankt lag tegner du så dit eget kunstværk oveni - og hvis du har børn
i passende alder så kan både du og de få mange spøjse tegninger ud af det.

mvh

Fra : Hagman

Dato : 16-02-04 22:17

Takker igen.

Så hvilken en vil i anbefale til en nybegynder som mig ?
....helst ikke over 500,-.

Den skal bruges til lidt sjov, og lidt senere, lidt seriøst, men ikke meget
regner jeg med ;)

Hagman.

Fra : max

Dato : 16-02-04 23:57

"Hagman"
> [...]
> ...helst ikke over 500,-.
>
> Den skal bruges til lidt sjov, og lidt senere, lidt seriøst, men ikke meget

En lille størrelse er mere end rigelig til de fleste, jeg har udskiftet
min A4+ med en lille A5 plade den er meget mere handy og du
har samme tegne kontrol.
Hvis du rigtig vil tegne og male skal du have Painter det bedste
der findes, men det er et voldsomt stort program med uendelige
muligheder, måske du skal gemme det til "senere". -max-
Billige
http://www.preissuchmaschine.de/psm_frontend/main.asp?produkt=318771
http://www.preissuchmaschine.de/psm_frontend/main.asp?produkt=318769
http://www.preissuchmaschine.de/psm_frontend/main.asp?produkt=318772
Oversigt
http://www.preissuchmaschine.de/psm_frontend/main.asp?kid=3-348

Fra : Hagman

Dato : 17-02-04 00:25

Nogle priser fra DK, hvor jeg kan købe ?

Hagman.

Fra : max

Dato : 17-02-04 00:30

"Hagman"
> Nogle priser fra DK, hvor jeg kan købe ?
>
> Hagman.

Det syns jeg selv du må rode med - fair nok? -max-

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-02-04 22:20

On 2004-02-16, Hagman <michael@FJERNmpetersen.dk> wrote:
> Jeg siger mange tak !
>
> Kan man få lidt af vide om hvordan sådan en virker ?

Ja, den lille firkant på pladen svarer til din skærm. Når
du sætter pennen ned svarer det til at flytte musen til samme sted.
Nogle har en klik-knap på pennen, andre klarer det vis ved at du
trykker.

Spidsen kan trykkes op i pennen, så programmer som Photoshop kan se
hvor hårdt du trykker.

Det tager et par dage at vænne sig til det. Altså at du placerer
pennen absolut i stedet for relativt (som man gør med musen).

Jeg vil holde mig fra Sandberg da den bruger specialbatteri i pennen.
De andre har ikke batteri i pennen.

> ...og kan man få en, hvor man kan se hvad man tegner på "pladen" istedet for
> direkte på skærmen ???

Hvis du har råd kan du få det hele. Men et eksempel er da
en iPaq :)

Fra : Hagman

Dato : 16-02-04 22:26

> Det tager et par dage at vænne sig til det. Altså at du placerer
> pennen absolut i stedet for relativt (som man gør med musen).

Mener du at den skal erstatte musen ???

Fra : Allig8or

Dato : 17-02-04 06:00

> Mener du at den skal erstatte musen ???
Næh,men til den tegneplade fra Aldi,er der en lille mus
(trådløs) uden ruller ,der kan bruges på tegnepladen...
Vi kunne desværre, ikke bruge den fra Aldi,på vores bærbare Compaq,da den
åbenbart konfliktede med den indbyggede mousepad...

--
Allig8or
Allig8or125@hotmail.com

Fra : Jens Christensen

Dato : 18-02-04 08:55

"Allig8or" <no@no.no> wrote in message

> [...]
> Vi kunne desværre, ikke bruge den fra Aldi,på vores bærbare Compaq,da den
> åbenbart konfliktede med den indbyggede mousepad...

Jeg fik heller aldrig min til at virke ordentligt...Venstreknap var _aldrig_
venstreklik...Lige gyldigt hvad jeg gjorde...så inverterede jeg knapperne på
den, så lavede den om på mit tuchpad også...den mus er virkelig dårlig
Pennen er fin. Den har erstattet min mus 100%. Grunden til dette er at jeg
tror man får lidt bedre føling med den hvis man bruger den hele tiden...

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Thomas Madsen

Dato : 16-02-04 22:34

Tholo - www.tholofoto.dk skrev:

> Øhhh... så vidt jeg ved findes de kun hvor du tegner på en
> plade, mener ikke at de er så smarte endnu at du kan tegne
> direkte på din skærm, ej heller en særlig god arbejds
> stilling.

Jeg havde en pen til min Amstrad 464 som man kunne tegne direkte
på skærmen med, så det er der ikke noget nyt i. Jeg er dog enig i
at det er en dårlig arbejdsstilling, medmindre skærmen er bygget
ned i bordpladen, så en digitizer er sikkert en bedre løsning for
dem der kan vænne sig til at bruge sådan en.

Den nye Graphire3 Studio XL fra Wacom får meget ros rundt omkring,
men den får man heller ikke til 300 kr. Den koster ca. 1700 kr.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 16-02-04 22:51

> [...]
> Ved ikke hvad det hedder, eller om de findes...
> ...men findes der en slags blyant, som man tilslutter til computeren, så

Hej allesammen.

Jeg har et spørgsmål omkring tegneplader, som er lidt i tråd med Hagmans.
Kan man købe andre penne til sin tegneplade og så regne med at de duer til
den?
Den nuværende pen jeg har til min tegneplade kunne godt være bedre, så jeg
overvejer en udskiftning, men kun hvis jeg med sikkerhed ved at jeg kan
bruge den til min Aldi-plade.
Alternativet vil være at anskaffe mig en bedre tegneplade, for jeg har da
hittet ud af at jeg meget gerne vil kunne sidde og hygge mig med at tegne på
computeren - tænk bare: tuscher og vandfarver og maling, der ikke sviner og
løber tør!

På forhånd tak for hjælpen.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Michael Voss

Dato : 16-02-04 23:03

> [...]
> Ved ikke hvad det hedder, eller om de findes...
> ...men findes der en slags blyant, som man tilslutter til computeren, så

Hej

Jeg forstår så udemærket hvad du mener, men jeg har svært ved at se hvad det
har med foto at gøre.

Mvh. Michael

Fra : Hagman

Dato : 16-02-04 23:08

> Jeg forstår så udemærket hvad du mener, men jeg har svært ved at se hvad
det
> har med foto at gøre.
>
> Mvh. Michael

Jeg undskylder meget hvis det er forkert NG.
....måske i kan henvise mig til den korrekte så ?

Hagman.

Fra : Mic Holm

Dato : 17-02-04 00:55

dk.edb.grafik

--M

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-02-04 22:01

On 2004-02-16, Hagman <michael@FJERNmpetersen.dk> wrote:
> Ved ikke hvad det hedder, eller om de findes...
> ...men findes der en slags blyant, som man tilslutter til computeren, så man
> kan tegne ?
>
> Håber i forstår hvad jeg mener.

Så fik jeg taget mig sammen, og har købt en WACOM Graphire3
i A6 format. Jeg var bange for om den var lige lille nok.

Nu har jeg brugt den i et par timer i stedet for mus, og er
ved at vænne mig til den, hvilket gik ret hurtigt. Men jeg
erindrer også jeg brugte en noget for ca. 10 år siden.

Når man bruger den som mus, så er A6 rigeligt stor, til
det formål ville en A7 være rigeligt. Nu er jeg nødt til at
løfte hånden.

Man kan flytte markøren med pennen ca. 5 mm over, og når man
rører pladen svarer til til at holde musen nedtrykket.

Hvis man vil bruge skrivning som input til Windows, så er
pladen måske lidt lille, og det samme til at følge tegninger
der er større. Men ellers er den OK. Er faktisk glad for
jeg ikke købte en i A5 som jeg overvejede.

Den eksisterende fylder rigeligt, da den er dreje 45 grader
i forhold til bordkanten for at give bedst ergonomi. Det er
lettest at bruge den hvis væk fra hovedet er op.

Har ihvertfald ikke fortrudt endnu.