/ Forside / Interesser / Fritid / Knallert / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Knallert
#NavnPoint
pallebhan.. 109279
Jon 13755
NoShyGuy 12369
Sunowich 7245
rpje 6490
scootergr.. 5859
masteraug.. 4691
Japse 3488
3773 3416
10  dova 3104
2 Spørgsmål om en piaggio
Fra : Thomas


Dato : 16-02-04 14:00

Jeg har lige fundet ud af, at hvis jeg vipper knallerten tilbage på
baghjulet, så forhjulet ikke rører jorden, så "skurer" den når man drejer.
Altså, den drejer ikke bare gnidningsfrit fra side til side. Er det noget
man kan rense eller smøre på en eller anden måde?
Mit andet spørgsmål: I forsøg på at fjerne rust på skivebremsen, har jeg
fået fedtet den/bremserne ind i olie. Hvordan fjerner man sådan noget?

Thomas



 
 
H-J M (16-02-2004)
Kommentar
Fra : H-J M


Dato : 16-02-04 15:04


"Thomas" <no@email.com> skrev i en meddelelse
news:4030beba$0$162$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg har lige fundet ud af, at hvis jeg vipper knallerten tilbage på
> baghjulet, så forhjulet ikke rører jorden, så "skurer" den når man drejer.
> Altså, den drejer ikke bare gnidningsfrit fra side til side. Er det noget
> man kan rense eller smøre på en eller anden måde?

Det kan være skjoldet der går på.
På min scooter er det mit gaskabel og bremsekabel der "hiver" lidt i styret
(bart styr = alternativ kabelføring).
Ellers kan det være dine kronrørslejer der er gået. De sidder i bunden af
kronrøret og i toppen. Se om de ser fine ud og om der er kugler hele vejen
rundt. Giv dem et skud olie nu du er ved dem. Men tror "bare" det er dine
kabler / ledningsnet der larmer

> Mit andet spørgsmål: I forsøg på at fjerne rust på skivebremsen, har jeg
> fået fedtet den/bremserne ind i olie. Hvordan fjerner man sådan noget?

Hmm prøv med husholdningssprit og gnide hårdt. Ellers kan man få
skivebremserens. T-Hansen forhandler det blandt andet. Men spørg ved en
MC/Bil forhandler


--
Mvh. Hans-Jacob
Piaggio Zip. TP Racing+, Tr Tap, 21 dell'o, Techno Prestigio og 20% polini
sekundær gearing
Den ligger lige under 100 km/t skulle gerne komme over med en Nardo eller
C16 til foråret :D



Thomas (16-02-2004)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 16-02-04 16:29


> Det kan være skjoldet der går på.
> På min scooter er det mit gaskabel og bremsekabel der "hiver" lidt i
styret
> (bart styr = alternativ kabelføring).
> Ellers kan det være dine kronrørslejer der er gået. De sidder i bunden af
> kronrøret og i toppen. Se om de ser fine ud og om der er kugler hele vejen
> rundt. Giv dem et skud olie nu du er ved dem. Men tror "bare" det er dine
> kabler / ledningsnet der larmer

Mange tak for svaret. Men i den forbindelse: Jeg ved ikke ret meget om
knallerter, hvor sidder kronrøret henne? Altså hvordan ser det ud? Noget
andet er at jeg tror ikke det er kablerne, som var bud nr.2. Jeg har snarere
indtrykket af, at der er kommet noget grus eller skidt op i det hvor den
drejer mod skjoldet (gi'r det nogen mening?).



> > Mit andet spørgsmål: I forsøg på at fjerne rust på skivebremsen, har jeg
> > fået fedtet den/bremserne ind i olie. Hvordan fjerner man sådan noget?
>
> Hmm prøv med husholdningssprit og gnide hårdt. Ellers kan man få
> skivebremserens. T-Hansen forhandler det blandt andet. Men spørg ved en
> MC/Bil forhandler

Hmm, endnu et bevis på hvor meget jeg snart burde ha' lært om knallerter...
Tak, det vil jeg prøve at lede efter.

Thomas



H-J M (16-02-2004)
Kommentar
Fra : H-J M


Dato : 16-02-04 17:02


"Thomas" <no@email.com> skrev i en meddelelse
news:4030e1d9$0$160$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Mange tak for svaret. Men i den forbindelse: Jeg ved ikke ret meget om
> knallerter, hvor sidder kronrøret henne? Altså hvordan ser det ud? Noget
> andet er at jeg tror ikke det er kablerne, som var bud nr.2. Jeg har
snarere
> indtrykket af, at der er kommet noget grus eller skidt op i det hvor den
> drejer mod skjoldet (gi'r det nogen mening?).


Din forgaffel er ligesom på en cykel to ben der går ned på hver side af
hjulet. De samles på en vandret pind. Den pind sidder fast som et omvendt T
i en der går op igennem stellet og sidder fast på styret.
Det stykke der går op igennem stellet sidder i et rør der er større. Det rør
er kronrøret. Kronrørslejerne sidder i bunden og toppen af kronrøret og gør
at din forgaffel glider let og ikke slider på noget (udover lejerne self.
:D )
Lige under styret sidder toppen af din forgaffel. For at forgaflen ikke skal
"smutte ud" når du løfter den sidder der to møtrikker i toppen. De er store
og går ned over (sådan at forgaflen er bolten som møtrikken sidder på) De
har begge to sådan nogle sjove hakker ind. Ideen med de hakker er at man kan
få en skruetrækker eller noget andet derind for at løsne eller stramme dem.
Hvis du tager forbremsen (hvilket nok er svært nu den glider pga. fedt) og
rykker styret frem og tilbage kan du mærke om der er slør i dine lejer. Du
er ikke i tvivl hvis der er. Din forgaffel og dit styr kan give sig i
forhold til scootern og det vil give nogle sjove "dok-dok" lyde hver gang du
rykker frem og tilbage. Hvis din scooter ikke gør dette kan du 90% sikkert
godt udelukke det er dine lejer det er galt med.
Prøv at løsne de to møtrikker en ½ omgang og se om det hjælper. Ideen med
der er to er at du kan stramme den øverste ned over den første og derved
undgå de flytter sig. Altså stramme dem mod hinanden. Håber det klarede lidt
op for hvordan det virker..
Det nemmeste er at skilde det af og se hvordan det virker!



--
Mvh. Hans-Jacob
Piaggio Zip. TP Racing+, Tr Tap, 21 dell'o, Techno Prestigio og 20% polini
sekundær gearing
Den ligger lige under 100 km/t skulle gerne komme over med en Nardo eller
C16 til foråret :D



Thomas (16-02-2004)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 16-02-04 17:32


>
> Din forgaffel er ligesom på en cykel to ben der går ned på hver side af
> hjulet. De samles på en vandret pind. Den pind sidder fast som et omvendt
T
> i en der går op igennem stellet og sidder fast på styret.
> Det stykke der går op igennem stellet sidder i et rør der er større. Det
rør
> er kronrøret. Kronrørslejerne sidder i bunden og toppen af kronrøret og
gør
> at din forgaffel glider let og ikke slider på noget (udover lejerne self.
> :D )
> Lige under styret sidder toppen af din forgaffel. For at forgaflen ikke
skal
> "smutte ud" når du løfter den sidder der to møtrikker i toppen. De er
store
> og går ned over (sådan at forgaflen er bolten som møtrikken sidder på) De
> har begge to sådan nogle sjove hakker ind. Ideen med de hakker er at man
kan
> få en skruetrækker eller noget andet derind for at løsne eller stramme
dem.
> Hvis du tager forbremsen (hvilket nok er svært nu den glider pga. fedt) og
> rykker styret frem og tilbage kan du mærke om der er slør i dine lejer. Du
> er ikke i tvivl hvis der er. Din forgaffel og dit styr kan give sig i
> forhold til scootern og det vil give nogle sjove "dok-dok" lyde hver gang
du
> rykker frem og tilbage. Hvis din scooter ikke gør dette kan du 90% sikkert
> godt udelukke det er dine lejer det er galt med.
> Prøv at løsne de to møtrikker en ½ omgang og se om det hjælper. Ideen med
> der er to er at du kan stramme den øverste ned over den første og derved
> undgå de flytter sig. Altså stramme dem mod hinanden. Håber det klarede
lidt
> op for hvordan det virker..
> Det nemmeste er at skilde det af og se hvordan det virker!
>
Jeg takker endnu engang for den udførlige beskrivelse. Jeg tror lige jeg
gemmer din "brugsanvisning" & gennemlæser den et par gange, indtil jeg helt
har forstået det. Det med at trække forbremsen & rykke frem & tilbage
prøvede jeg for nyligt, da forbremsen virkede. Der var ingen problemer eller
lyde med den, så det burde være et godt tegn.

Thomas



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177548
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408801
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste