Navne på cichlider
Fra : Sanne og Søren

Dato : 16-02-04 09:58

Hvad har 2 cichlider til fældes med samme fornavn. eksempelvis
Neolamprologus Multifaciatus og Neolamprologus Cylindricus. Jeg mener at så
er de samme familie. Men betyder det, at man bør sammesætte signe fisk fra
samme familie.
Når de har samme navn, betyder det at de har samme form eller kommer fra
samme område ?

Jeg spørger fordi jeg for tiden har nogle N. Multifaciatus gående i et 100
l. akv. Men jeg vil snart opgradere til 250 l. Derfor skal jeg finde nogle
der kan går sammen med mine multier. Jeg vil gerne have nogle, som er mere
farverige, og evt. nogle som er mundrugere, samtidig skulle de gerne et lidt
højere vandlag, end multierne.

Jeg håber at nogle af jer kan hjælpe mig med at blive lidt klogere, og evt.
komme med nogle forslag til fisk (evt. med fotos)

vh. Søren

---

Fra : Brichardi

Dato : 16-02-04 11:31

Men betyder det, at man bør sammesætte signe fisk fra
> samme familie.
> Når de har samme navn, betyder det at de har samme form eller kommer fra
> samme område ?

Fordi de har samme navn behøver de ikke at kunne komme godt ud af det med
hinanden i akvarie. De fleste Neolamprologus egner sig bedst til
specialakvarier, med mindre du har et MEGET stort akvarie.

Fx egner Neolamprologus Leleupi og Neolamprologus Brichardi sig ikke til at
gå sammen, eller sammen med andre i det hele taget.

De er fra det samme område. Neolamprologus er fra Tanganyika søen i afrika.

Fra : Sanne og Søren

Dato : 16-02-04 18:54

Okay, der er en stavefejl. Tak for svaret i øvrigt. Men der nogen som ved
hvad eks. Neolamprologus står for. ? Har alle Neolamprologus samme form?
kommer de fra samme område af søen (Ved godt at de kommer fra Tanganyika
søen) eller er det noget andet "fornavnet" beskriver.

Fra : Martin Heller

Dato : 16-02-04 22:51

Sanne og Søren wrote in <Rs7Yb.229$Bw2.206@news.get2net.dk>:

> [...]
> af søen (Ved godt at de kommer fra Tanganyika søen) eller
> er det noget andet "fornavnet" beskriver.

Taxonomi for Tanganyika cichlider er en hel videnskab for
sig. Selv 'eksperterne' kan ikke rigtigt blive enige om,
hvad de forskellige cichlider skal hedde. Neolamprologus
slægten er en 'udbrudergruppe' fra Lamprologus.

Det er typisk sådan at en slægt stammer fra et relativt
begrænset geografisk område. Fisk, som hører til en given
slægt, er så fra det område og har visse karakteristiske
egenskaber til fælles med slægtens typeeksemplar.
Typeeksemplaret for Neolamprologus er (så vidt jeg ved)
Neolamprologus tetracanthus. Selve navnet for en slægt
siger som regel noget om en egenskab på en blanding mellem
græsk og latin. Jeg kan ikke lige huske hvad Lamprologus
betyder, men det er vist noget med blankt øje eller
lignende (hvis man er lidt kyndig ud i latin kan man
sikkert finde ud af det?).

I dag benyttes også undersøgelser af DNA for at kortlægge
cichlidernes 'stamtræ'.

Her er et par link til et par gode artikler om emnet:
http://www.hagblomfoto.com/article_names.htm
http://www.cichlidae.com/articles/a079.html

Der er desuden en del artikler på http://www.cichlidae.com
som har et afsnit om taxonomien for de fisk, som beskrives.
Prøv at søge på Neolamprologus og Lamprologus.

Fra : Carsten Jensen

Dato : 16-02-04 16:47

Du kan få cylanocromis laptosoma til at gå højere oppe end n. multi. Du bør
have 8-12 stk da det er en flokfisk. Jeg er ikke sikker på det er stavet
rigtigt. Jeg har n. multi, n. melagris, c. laptosoma og julidochromis
marlieri i et 325 l uden problemer.

Carsten