Eucalyptus
Fra : Preben Mikkelsen

Dato : 15-02-04 22:59

Er der nogen som ved om der er nogen planteskoler der har Eucalyptus
niphophila ( på engelsk Snow gum), eller hvor man evt. kan få fat i frø??

mvh
Preben Mikkelsen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-02-04 23:33

On Sun, 15 Feb 2004 22:59:00 +0100, "Preben Mikkelsen"
<6x126780@tiscali.dk> wrote:

>Er der nogen som ved om der er nogen planteskoler der har Eucalyptus
>niphophila ( på engelsk Snow gum), eller hvor man evt. kan få fat i frø??

Chiltern Seeds i england har i hvert fald frø:

<http://www.edirectory.co.uk/chilternseeds/pages/moreinfo.asp?Table=Product&RecordID=BFBAFEI>

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Mikkelsen

Dato : 16-02-04 00:23

Tak for info Mads, jeg har nu bestilt frø fra nedenstående adr og venter
spændt på om de kan/vil affinde sig med forholdene her.
mvh
Preben

Fra : Finn

Dato : 16-02-04 08:14

Hej Preben

> Er der nogen som ved om der er nogen planteskoler der har Eucalyptus
> niphophila ( på engelsk Snow gum), eller hvor man evt. kan få fat i frø??

Jeg sendte for nogle år siden snow gum frø til Jens Boesen
Jens@vordingborg.dlh.dk og Preben Mikkelsen oz1dx@image.dk og de ville begge
sende besked om det ville lykkedes for dem at få dem til at spire.
Tidspunket må vel være ca. 4 år siden, det faldt i hvert fald lige omkring
den store storm hvor en masse træer faldt for stormen hjemme i dammen. På
grund af opdatering af div. programmer og lignende kan jeg ikke lige se
datoerne men det ser ud som om mail udvekslingen begyndte omkring 3/12/99
jeg fik i hvert fald nogle fine billeder af stormskaderne mellem 7/12/99 og
16/12/99. De ville da også begge komme igen hvis de skulle have fået noget
ud af frøene. Jeg formoder at det ikke lykkedes for jeg har aldrig siden
hørt fra dem. Det var noget med at de ville have dem i deres vinterhaver så
de skulle i realiteten have været i et beskyttet inverement og hvis det
lykkedes skulle træerne være omkring små 1,5 m på nuværende tidspunkt.
Jeg bor i Canberra i Australien 2 timer fra ski områderne og ser snow gum
hver vinter når jeg er oppe at stå på ski i Kosciuszko National Park
http://www.nationalparks.nsw.gov.au/ men prøv at sende de to glade modtager
af ikke mindre end 2 forslkellige frø typer af snow gum og hør hvordan det
gik med deres forsøg på at dyrke dem.
Cheers Finn Canberra Australia

Fra : Preben Mikkelsen

Dato : 16-02-04 08:47

Hej Finn

Det er rigtigt. Du sendte mig for nogle år siden en pose med frø fra "Gum
tree", som jeg såede, men frøene spirede desværre aldrig, så nu synes jeg at
jeg ville prøve endnu engang og jeg har netop bestilt frø i England, som
foreslået af Mads Lie Jensen.

mvh
Preben Mikkelsen

Fra : Finn

Dato : 17-02-04 08:14

Hej Preben hyggeligt at hører fra dig igen. Jeg er da ked af at høre at du
ikke fik noget resultat. Af interesse kylede jeg selv 4 af hvert frø i en
større potte som jeg havde stående sådan lidt for sjovt. Syv kom op, den ene
nåede at blive små 50cm før jeg lod dem gå til de evige osv.

I de dage fik jeg talt en del med forskellige folk med interesse for de
sager og de betroede mig at det var ganske vanskeligt at få de små bastarder
til at spire, men som sagt fik jeg 7 ud af 8 til at bestille noget.

Jeg vil dog ønske dig lykke med forsøget, gider du om nogle år lade gruppen
og jeg vide om det bliver til noget positivt.

Cheers Finn

Fra : Preben Mikkelsen

Dato : 17-02-04 12:44

Hej Finn
Verden er lille. De frø som du så venligt sendte mig nåede at holde
fødselsdag næsten 2 gange inden jeg opgav. Jeg havde tænkt mig denne gang at
så frøene i min stiklingekasse med undervarne (23 grader C), og håber på et
bedre resultat. Hvis du har nogen "hints" er de meget velkomne.

mvh
Preben

Fra : Henrik Hansen

Dato : 17-02-04 22:13

"Preben Mikkelsen" <6x126780@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
et
> bedre resultat. Hvis du har nogen "hints" er de meget velkomne.

Jeg har et par gange forsøgt mig med Eucalyptus frø, og begge gange er de
pænt spiret frem. Den første gang 'døde' de efter ca. 2 mdr., næsten gang
var jeg mere heldig, og har nu 6 planter, der ca. er 20-30 cm høje, men
noget ranglede, hvilket jeg er i tvivl om, hvorvidt det er normalt for
eucalyptus.

/Henrik

Fra : Preben Mikkelsen

Dato : 17-02-04 22:08

Tak for info. Kan huske hvor lang tid der gik inden de spirede??

Fra : Henrik Hansen

Dato : 17-02-04 23:19

"Preben Mikkelsen" <6x126780@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Tak for info. Kan huske hvor lang tid der gik inden de spirede??

Jeg kan ikke huske det præcist, men der gik vist nok omkring 1 måned. Hvor
mange af frøene der rent faktisk spirede kan jeg heller ikke fortælle dig,
for frøene er sgu' små, så der røg nok en del ned i potten.

/Henrik

Fra : Vagn Thomsen

Dato : 18-02-04 00:18

Prøv at kigge her: http://www.palmeperpaket.de/
Her har jeg købt både palmer og ex. af eu. niphophila. Den kan sagtens
såes, men det er vigtigt, at frøene stratificeres, dvs. får en
kuldeperiode på 1-2 måneder. Jeg har selv med held sået i bakker, som
er stillet ud i starten af februar, og frøene spirer lystigt, når
bakkerne sættes i drivhus i april og får lidt varme.
Men vær forberedt på skuffelser mht. dyrkning: en kold, tør vinter
slår træerne ihjel. Jeg har selv haft træer på over 4 m, som alligevel
er døde.
Jeg kender ikke til velvoksne ex af eucalyptus på friland i DK, men
hører meget gerne herom, hvis de findes...

Vagn Thomsen

Fra : Preben Mikkelsen

Dato : 18-02-04 08:56

Tak for info. Jeg gav dem ikke en kuldeperiode sidste gang, jeg prøvede at
så, så det kan være det som gik galt!
mvh
Preben