Rib-eye
Fra : T. Liljeberg

Dato : 15-02-04 22:28

Er der nogen, der ved, hvad man på dansk kalder den udskæring, der i
USA kaldes "ribeye steak"?

Tom

--
Continued dependence on relief induces
a spiritual and moral disintegration.

Fra : Thomas Widmann

Dato : 15-02-04 22:59

T. Liljeberg <tl_dpFJERN@cox.net> writes:

> Er der nogen, der ved, hvad man på dansk kalder den udskæring, der i
> USA kaldes "ribeye steak"?

Jeg véd det ikke, men generelt er der forskel på udskæringerne fra
land til land, og de udskæringer, der ikke bruges et sted, har typisk
heller ikke noget lokalt navn. Eller sagt med andre ord: Der findes
ikke nødvendigvis noget dansk navn for denne udskæring, og hvis der
gør, er det ikke sikkert, det er noget, man normalt finder i
supermarkedets køledisk.

/Thomas
--
Thomas Widmann twid@bibulus.org http://www.twid.bibulus.org
Flat 3/2, 54 Mavisbank Gardens, Glasgow G51 1HL, Scotland, EU

Fra : T. Liljeberg

Dato : 15-02-04 23:39

On 15 Feb 2004 21:59:18 +0000, Thomas Widmann <twid@bibulus.org>
wrote:

> [...]
>ikke nødvendigvis noget dansk navn for denne udskæring, og hvis der
>gør, er det ikke sikkert, det er noget, man normalt finder i

Jeg er godt klar over, at man udskærer forskelligt, men det pågældende
stykke kød ender i en eller anden udskæring, må man gå ud fra.

Tom

Fra : Thomas

Dato : 15-02-04 23:24

Hej Tom

Det drejer sig om Entrecote
Lækkert stykke kød i øvrigt.

Mvh

Thomas

Fra : T. Liljeberg

Dato : 15-02-04 23:46

On Sun, 15 Feb 2004 23:24:14 +0100, "Thomas" <t_sand@post4.tele.dk>
wrote:

>"T. Liljeberg" <tl_dpFJERN@cox.net> wrote in message

>Det drejer sig om Entrecote

Tak for hjælpen. Jeg har altid troet, at entrecote svarede til New
York Strip steak, eller "top loin".

>Lækkert stykke kød i øvrigt.

Ja, ikke helt så mørt som filet, men mere smag, imho.

Tom

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-02-04 00:19

Thomas wrote:
> Hej Tom
>
> Det drejer sig om Entrecote
> Lækkert stykke kød i øvrigt.

naaaaa.... der er jeg nødt til at modsige dig...

en Rib-eye har et "øje" af fedt marmorering midt i kødet, udover
fedtkanten...., det har en entrecote ikke.... Entrecoten har kun en fedtkant
;).....
Kvickly har udskæringer der både hedder Entrecote og Rib-eye, så mon ikke de
fleste almindelige slagtere ved hvad du taler om hvis du kalder det for en
Rib-eye ;)

--
Knus, Sabina
"Whether you like it or not, you're in the middle of a war that has

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-04 22:12

On Mon, 16 Feb 2004 00:18:40 +0100, "Sabina Hertzum"
<sabina@mandezonen.dk> wrote:

>en Rib-eye har et "øje" af fedt marmorering midt i kødet, udover
>fedtkanten...., det har en entrecote ikke.... Entrecoten har kun en fedtkant

Rigtigt - rib-eye og entrecote er ikke det samme

>Kvickly har udskæringer der både hedder Entrecote og Rib-eye, så mon ikke de
>fleste almindelige slagtere ved hvad du taler om hvis du kalder det for en
>Rib-eye ;)

Afgjort - både Føtex, Bilka og Kvickly har iøvrigt meget ofte tilbud
på Rib-Eyes. Det er iøvrigt en af mine favorit-bøffer, lige efter
mørbrad og T-bone (men de er jo også i en helt anden prisklasse :) ).

Hvis du ønsker selv at skære Rib-Eyes ud så køb en steg som sælges
under navnet "mamoreret oksefilet".

0:) JG

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-02-04 00:31

"Thomas" <t_sand@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det drejer sig om Entrecote
> Lækkert stykke kød i øvrigt.

Skal det være helt korrekt, er entrecote ikke lig med rib-eye - selvom det
er udbredt at forveksle.

Rib steak = entrecote.

Der er mindre fedt på en entrecote end på en rib-eye.

Kig her:
http://www.foodsubs.com/MeatBeefRibs.html

føtex og Bilka har ofte rib-eye. Og de sælges under navnet rib-eye.

Under et ophold i Dallas, Texas var jeg på byens bedste beef-restaurant,
hvor der lå bøffer diverse på stribe til frit valg. Vi bad kokken vælge den
bedste bøf og fik et langt foredrag om de forskellige typer. Han anbefalede
os den fede rib-eye, som efter hans mening er den bedste og mest smagfulde
oksebøf, man kan få. Det meste af fedtet smelter væk under stegningeg. Og
det synlige kan skæres væk.

Har man muligheden for at vælge mellem entrecote og rib-eye, vil jeg varmt
anbefale rib-eye.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-02-04 01:40

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
> af fedtet smelter væk under stegningeg. Og det synlige kan skæres væk.
>
> Har man muligheden for at vælge mellem entrecote og rib-eye, vil jeg

jeg glemte i mit indlæg at nævne at på feks A Herreford Beefstouw
restauranterne kan man få en Rib-eye steak som har præcis den rette
marmorering, og jeg må som lisbeth sige at selvom jeg personligt foretrækker
Entrecote, så har Rib-Eye'en sin helt egen charme.... den har en meget
karakteristisk velsmag, og kan varmt anbefales hvis den bliver stegt rigtigt
;)

du kan se deres Menu her:
http://www.a-h-b.dk/menu.asp?parent=14090&l2=37070&sek=restaurant&sprog=Dansk
hvor den almindelige Entrecote i dette tilfælde kaldes Filet..... bemærk
tegningerne der klart viser marmoreringen i rib-eye'en ;)
min absolutte farvorit i denne forsamling er Kalvefilet'en..... den passer
udemærket til mine "feminine smagsløg"*G* men jeg har ellers været hele menu
kortet igennem, og må klart indrømme at er man til oksekød med en god
smagsfuld og saftig steakfornemmelse, så bør man prøve en Rib-eye ;)

Fra : margit

Dato : 17-02-04 16:24

"T. Liljeberg" <tl_dpFJERN@cox.net> skrev i en meddelelse

> Er der nogen, der ved, hvad man på dansk kalder den udskæring, der i
> [...]

Hej Tom

Rib-eye kan du få i de fleste supermarkeder. Det er i øvrigt et
meget lækkert stykke kød på grillen til sommer.

Mvh Margit

Fra : T. Liljeberg

Dato : 19-02-04 07:08

On Tue, 17 Feb 2004 16:24:16 +0100, "margit" <saaj@esenet.dk> wrote:

>"T. Liljeberg" <tl_dpFJERN@cox.net> skrev i en meddelelse

>Rib-eye kan du få i de fleste supermarkeder. Det er i øvrigt et
>meget lækkert stykke kød på grillen til sommer.

Det er vist ved at være for længe siden, at jeg har købt ind i et
dansk supermarked.

Tom

Fra : Lars Ehlers

Dato : 19-02-04 08:25

On Wed, 18 Feb 2004 22:07:31 -0800, T. Liljeberg <tl_dpFJERN@cox.net>
wrote:

>Det er vist ved at være for længe siden, at jeg har købt ind i et
>dansk supermarked.

Hej Tom,

Samme her. Selv om mange ting naturligvis er uændret (nu er vi jo ikke
udvandret for 30-40 år siden), så sker der en konstant udvikling, som
det kan være svært for os at følge med i. Vi køber jo aldrig ind i
Danmark, men er henvist til Safeway, Vons, Albertsons og hvad det nu
hedder herovre.

Kender du en amerikansk betegnelse for en culotttesteg? Er det det
samme son en tri-tip?

PS: Jeg har set enorme svinemørbrade herovre, mindst 5 gange større
end jer nogen sinde har set i Danmark. Eller bør jeg bare holde op med
at handle i Costco?

--
Lars Ehlers, San Francisco

Fra : T. Liljeberg

Dato : 19-02-04 16:07

On Wed, 18 Feb 2004 23:24:34 -0800, Lars Ehlers
<NOSPAMehlers@hotmail.com> wrote:

> [...]
>det kan være svært for os at følge med i. Vi køber jo aldrig ind i
>Danmark, men er henvist til Safeway, Vons, Albertsons og hvad det nu

Og det er ikke meget bedre, desværre. Heldigvis har Santa Barbara et
rimeligt udvalg af lidt bedre butikker.

>Kender du en amerikansk betegnelse for en culotttesteg? Er det det
>samme son en tri-tip?

Det er også mit gæt. Tri-tip skulle forresten efter sigende være
specielt for vestkysten.

>PS: Jeg har set enorme svinemørbrade herovre, mindst 5 gange større
>end jer nogen sinde har set i Danmark. Eller bør jeg bare holde op med
>at handle i Costco?

Der er nok bare flere store svin i USA
(Skal jeg futte til dk.politik nu?)

Tom

Fra : Lars Ehlers

Dato : 21-02-04 20:57

On Thu, 19 Feb 2004 07:06:37 -0800, T. Liljeberg <tl_dpFJERN@cox.net>
wrote:

>Og det er ikke meget bedre, desværre. Heldigvis har Santa Barbara et
>rimeligt udvalg af lidt bedre butikker.

Vi har heldigvis også nogle bedre butikker her, nogen af dem er blevet
så populære, at de er blevet til kæder. Det gælder f.eks. Andronicos
og Draegers. Jeg handler som regel i et mindre supermarked, som har et
fantastisk udvalg i frisk kød og fisk.

>Der er nok bare flere store svin i USA

LOL!!

Men det er der vel ikke noget at sige til med de enorme portioner, som
man serverer herovre. Eller når man kan "Super-Duper-Size it" hos BK
og McD, så man får en spand pommes frites og en mega gulp cola. Diet
naturligvis, det ophæver jo på magisk vis alle kalorierne fra resten
af måltidet....

--
Lars Ehlers, San Francisco

Fra : Carsten Stage

Dato : 19-02-04 16:43

Lars Ehlers wrote:

> PS: Jeg har set enorme svinemørbrade herovre, mindst 5 gange større
> end jer nogen sinde har set i Danmark.

Jeg gætter på at det er de samme, som i Danmark bliver solgt som so-mørbrad.

Skal blot have godt med hvidløg og vikles i bacon - og så en tur på grillen.
Grovere og mørkere i kødet end almindelige små svinemørbrad - og med meget
mere smag!

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 19-02-04 08:43

T. Liljeberg <tl_dpFJERN@cox.net> writes:
>Det er vist ved at være for længe siden, at jeg har købt ind i et
>dansk supermarked.

Du er bestemt ikke gået glip af den helt store kulinariske oplevelse.
OK- nu ved jeg ikke hvordan amerikanske supermarkeder er, men de kan
dårligt have et ringere udvalg end de danske

Jeg har det held at bo forholdsvis tæt ved den dansk/tyske grænse, og det
er påfaldende hvor står forskel der er på udvalg og kvalitet, når man
sammenligner et dansk og et tysk supermarked (jeg tænke ikke på
grænsekioskerne - der er forskellene i udvalget mest på vin, spiritus og
øl). Danske supermarkeder er at sammenligne meddøgnkiosker i denne
forbindelse.

Rejser man længere sydpå, eksempelvis til Frankrig, vil man opleve
supermarkeder der i udvalg og kvalitet slår danske og i et vist omfang
tyske supermarkeder med mange længder. I Frankrig er det desuden
interessant at der fortsat er et væld af specialforretninger. Det er sgu
en særlig oplevelse at opholde sig i en by med måske 1000 indbyggere og
konstatere at der er to bagere, en slagerforretning og en grønthandler
samt et stort supermarked tilligemed. Dertil to torvedage med et væld af
boder med specialiteter.

--
Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11 * Fax 75 51 47 11 * Mobil 26 39 73 11

Fra : T. Liljeberg

Dato : 21-02-04 20:17

On Thu, 19 Feb 2004 08:42:55 +0100, "Frank Løkkegaard"
<fl@net.dialog.dk> wrote:

>Du er bestemt ikke gået glip af den helt store kulinariske oplevelse.
>OK- nu ved jeg ikke hvordan amerikanske supermarkeder er, men de kan
>dårligt have et ringere udvalg end de danske

De findes i alle afskygninger, men de fleste "standard"-kæder her i
området er som et dansk gennemsnitssupermarked eller et hår bedre. Nu
er jeg "heldig" at bo et sted, hvor mange er relativt velstillede
økonomisk, og det afspejler sig i bredden af indkøbsmuligheder.

>Rejser man længere sydpå, eksempelvis til Frankrig, vil man opleve
>supermarkeder der i udvalg og kvalitet slår danske og i et vist omfang
>tyske supermarkeder med mange længder.

Ja, jeg har samme erfaring fra mine mange rejser i Frankrig. Et helt
fantastisk udvalg af fødevarer i de store "hypermarche".

Tom

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 19-02-04 16:26

T. Liljeberg <tl_dpFJERN@cox.net> writes: