G5? - skift fra pc...
Fra : Ukendt

Dato : 15-02-04 22:19

Okay, nu syntes jeg at jeg har tygget nok på det Jeg vil have en G5'er,
jeg syntes dog ikke de 512Mb ram der er i den lyder af særlig meget? (bruger
1024Mb i min pc'er)men syntes til dengæld og at den pris de tager for ekstra
512 er lidt vild. Kan man bruge dem fra pc'eren? Det samme med grafikkortet,
springet fra den 9600 med 64Mb den kommer med til 9800'eren med de 128Mb er
lige stiv nok. kan jeg købe en almindelig 9800 og proppe i?

/Jesper

Fra : Steen Larsen

Dato : 15-02-04 22:34

Jesper Winding wrote:

> [...]
> springet fra den 9600 med 64Mb den kommer med til 9800'eren med de 128Mb er
> lige stiv nok. kan jeg købe en almindelig 9800 og proppe i?

Hvis specifikationen på dit PC-RAM er den samme så skulle der ikke være
noget i vejen for det. Du skal blot være opmærksom på at G5 kræver at
modulerne installeres i par så du skal sætte 2 x 256 eller 2 x 512
ekstra i den.
M.h.t. grafik-kortet kan du nok ikke smide det du kalder et almindeligt
9800 i den. Det skal være et kort med Mac-specifik ROM.

Fra : Morten

Dato : 15-02-04 23:29

Jesper Winding <jesperw [Snabel-A) tdcadsl.dk> wrote:

> Okay, nu syntes jeg at jeg har tygget nok p? det Jeg vil have en G5'er,
> jeg syntes dog ikke de 512Mb ram der er i den lyder af s?rlig meget? (bruger
> 1024Mb i min pc'er)

512 er heller ikke meget til OSX, i særdeleshed ikke hvis du skal lave tunge
opgaver på den.

> men syntes til deng?ld og at den pris de tager for ekstra
> 512 er lidt vild. Kan man bruge dem fra pc'eren?

ja ram er ram... (kommer selvfølgelig an på hvilken type der sidder i
din PC)

> Det samme med grafikkortet,
> springet fra den 9600 med 64Mb den kommer med til 9800'eren med de 128Mb er
> lige stiv nok. kan jeg k?be en almindelig 9800 og proppe i?

Ja, men det vil ikke virke - og du kan ikke flashe en mac-rom på den
da denne fylder for meget til at kunne være i flash rommen på PC kortet.

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-04 00:19

"Morten" <spam@reippuert.dk> skrev i en meddelelse

G5'er,
(bruger

> 512 er heller ikke meget til OSX, i særdeleshed ikke hvis du skal lave
tunge
> opgaver på den.

Arbejder mest med grafik og webdesign

> ja ram er ram... (kommer selvfølgelig an på hvilken type der sidder i
> din PC)

Der sidder 2 ens blokke 512Mb DDR-3200 (PC-400)

> Ja, men det vil ikke virke - og du kan ikke flashe en mac-rom på den
> da denne fylder for meget til at kunne være i flash rommen på PC kortet.

Okay, så skal jeg altså punge ud for den 9800

Hvilken forskel vil jeg mærke, sådan reelt - kører 3Ghz AMD med 1Gb Ram, et
Geforce4 TI-500 Winsucks XP
Den jeg gerne vil have blive jo så en dual 2Ghz med 1Gb Ram og et Rad 9800
OSX

/Jesper

Fra : Morten

Dato : 16-02-04 02:32

Jesper Winding <jesperw [Snabel-A) tdcadsl.dk> wrote:

> Arbejder mest med grafik og webdesign

Hvis det omfatter programmer som Photoshop, Golive og Flash kan du
roligt stoppe én GB ekstra i - gerne 2. OSX elsker ram...

> Der sidder 2 ens blokke 512Mb DDR-3200 (PC-400)

Dem bør du kunne flytte. Ellers er 1500kr for to nye en moderat
investereing i sammenligning med hvad en G5 og ny SW kommer til at koste
dig.

> Okay, s? skal jeg alts? punge ud for den 9800

nej... du er jo hverken hardcore gamer eller 3D animator.

> Hvilken forskel vil jeg m?rke, s?dan reelt

Et rarere GUI med velgennemtænkte features og de fordele et *nix
basseret system giver dig. Mht. hastighed vil jeg ikke komme med et bud,
da det kommer helt an på hvilke programmer du bruger, og hvad du gør med
dem.

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-04 09:09

Tak for svarene

/Jesper

Fra : Thom/-\\s

Dato : 19-02-04 15:45

"Jesper Winding" <jesperw [Snabel-A) tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Geforce4 TI-500 Winsucks XP
> Den jeg gerne vil have blive jo så en dual 2Ghz med 1Gb Ram og et Rad 9800

Hej Jesper

Jeg ville vente med at skifte platform til de programmer du bruger bliver
skrevet til de nye G5'ere. Jeg tror ikke du vil mærke nogen forskel
hastighedsmæssigt, før softwaren bliver skrevet om. Til den tid vil
hardwaren nok også være enten billigere eller hurtigere.

Lidt læsning:
http://www.macnn.com/news/22823
http://www.barefeats.com/pentium4.html
http://www.barefeats.com/g5b.html

--
MVH Thomas
http://www.jogt.com - live webcam

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-04 12:41

Jah, min beslutning er også blevet at vente - se tiden an... Jeg var af én
eller anden årsag blevet overbevist om at skiftet skulle være lige nu og
her, men nu får vi se - jeg har læst en masse det sidste stykke tid der ikke
kan finde ud af hvilken af de to platforme der leverer varen, og ydelsen -
så jeg har slået mig i hovedet med min største pande og venter lidt...

/Jesper - der nægter at sælge dig flere fiskestænger!

Fra : Thom/-\\s

Dato : 20-02-04 13:59

> [...]
> kan finde ud af hvilken af de to platforme der leverer varen, og ydelsen -
> så jeg har slået mig i hovedet med min største pande og venter lidt...

Lyder fornuftigt ...

> /Jesper - der nægter at sælge dig flere fiskestænger!

Forstår dig så ganske udemærket ... det var et af mine største tab det år
.... :o\