Akarin, Risperdal, Melleril - virkninger
Fra : Søren Bo Rødgaard He~

Dato : 14-02-04 15:31

Jeg vil høre om der er nogle der kan hjælpe med nogle oplysninger
omkring midlerne Akarin og Risperdal, samt Melleril.

Baggrunden er som følger:

Der er tale om en 19-årig mand der har diagnosen psykose (anden, ikke
organisk), samt mental retardering (gennemgående udviklingsalder 4-5
år). Har en hjerneskade (vides ikke om den er medfødt eller erhvervet)
der bl.a. kommer til udtryk ved at dele af hans hjerneenergi - ifølge
hans psykiater - er "kaosenergi" (ukontrolleret), som i perioder kan
betyde ukontrolleret adfærd og/eller oplevelser (fx hallucinationer).

Han er i fast behandling med Risperdal, 2 mg, 2 x dgl.

For nogle måneder siden blev der påbegyndt en behandling med Akarin -
10 mg dgl. fordi man mener han lider af en depression.

Ca. tre uger efter påbegyndt behandling med Akarin er den unge mand
bl.a. begyndt at udvikle en udadreagerende adfærd, samt udvise
hyppige, pludselige og kortvarige anfald af manisk opstemthed.

Det samme har været observeret for ca. 8 mdr. siden, hvor der blev
påbegyndt en tilsvarende behandling, dog med 20 mg. Akarin, og
resultatet var det samme. Behandling blev afbrudt efter ca. 2-3 uger
grundet de samme forhold som beskrevet oven for. Efter den afbrudte
behandling med Akarin ophørte den udadreagerende adfærd stort set og
det samme hvad angår den maniske opstemthed.

I de situationer hvor det er nødvendigt at bruge pn anvendes Melleril
(25 mg), som har god effekt uden at virke sløvende.

Sammenfatning:

Risperdal anvendes for at dæmpe de førnævnte "kaoseneriger" (mængden
af visse signalstoffer) og tage toppen af de udsving der forekommer,
samt forebyggende i forhold til det psykotiske.

Når han nu får Akarin for at øge mængden (af visse) signalstoffer og
dermed tilstræbe en behandling af den diagnostiserede depression. Det
skal her bemærkes at der har været en observerbar ændring i adfærden
mht. visse symptomer, som har været medvirkende til at man har talt om
depression.

Når der anvendes Melleril som pn indtræder der en tilstand som kan
bedst betegnes som en mellemting mellem før/efter påbegyndt behandling
med Akarin.

Mine spørgsmål er nu:

1) Nøjagtig hvilke signalstoffer er det som påvirkes af hhv.
Risperdal, Akarin og Mellerin?

2) Hvilke områder af hjerne er det der påvirkes af disse stoffer?

3) Det bliver fra psykiatrisk side blankt afvist at der skulle være
nogen form for sammenhæng mellem behandlingen med Akarin og den
beskrevne reaktion. Kan nogen given mig en _medicinsk_ begrundelse
herfor (jeg har spurgt til denne, men kan ingen få)?

Med venlig hilsen
Søren Bo Rødgaard Henriksen

Fra : Zalasta

Dato : 14-02-04 18:12

Jeg vil umeddelbart tro at det er mellerin, der gør det, men man kan jo også
prøve Zyprexa, so har en meget bedre effect på langt de fleste( bevist af
amerikanske norske og danske forskere), men det skal så også siges at hvis
man begynder med zyprexa tager man 5-10Kg på, i nogle tilfælde op til 50Kg.,
jeg vil umiddelbart ikke mene at denne maniske(hvis jeg har forstået dig
korrect) tilstand er pga. cipramil(akarin), jeg ville prøve med lidt mere
risperdal eller noget zyprexa.

Fra : arc@na

Dato : 15-02-04 14:06

Søren Bo Rødgaard Henriksen <sbrh@c.dk> wrote in

> Jeg vil høre om der er nogle der kan hjælpe med nogle oplysninger
> omkring midlerne Akarin og Risperdal, samt Melleril.

....(snip case)...

Er du pårørende til den unge mand? Vil lægerne ikke informere jer
ordentligt?

Anyway, på http://www.lmk.dk (Lægemiddelkatalogets hjemmeside) kan du
søge information om al receptpligtig og anden medicin, som dispenseres
fra apoteker og hospitaler.
Derudover kan du finde let tilgængelige informationer på
http://www.netdoktor.dk.
Og hvis du virkelig vil gå i dybden og studere den faglige litteratur
omkring præparaterne, er der ikke noget bedre end PubMed
(http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi).

Håber at du kan bruge det til noget!

--
Quidquid latine dictum sit altum viditur
Med venlig hilsen

Fra : Søren Bo Rødgaard He~

Dato : 15-02-04 15:16

On 15 Feb 2004 13:06:02 GMT, "arc@na" <this@ress.is.invalid.com>
wrote in <402f6eba$0$95078$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

>Er du pårørende til den unge mand? Vil lægerne ikke informere jer
>ordentligt?

Det vedrører mit arbejde - hvor jeg er ved at undersøge mulige
faktorer omkring ændringerne af den unge mands adfærd, hvilke der kan
udelukkes som årsagsmuligheder og hvilke der skal undersøges
yderligere.

Som situationen er pt. afviser man fra psykiatrisk side at Akarin kan
have en betydning - men man vil/kan ikke give en forklaring på
afvisningen - man afviser blot. Dette finder jeg ikke
tilfredsstillende, og vil have (gode) argumenter for at dette kan
udelukkes, da der er flere indikatorer der peger på Akarin som en
mulig (medvirkende) årsag.

>Og hvis du virkelig vil gå i dybden og studere den faglige litteratur
>omkring præparaterne, er der ikke noget bedre end PubMed
>(http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi).

NCBI havde jeg helt glemt.

Fra : arc@na

Dato : 15-02-04 19:35

Fra : Lyrik

Dato : 24-02-04 12:07

"Søren Bo Rødgaard Henriksen" <sbrh@c.dk> wrote in message
> [...]
> med Akarin.
>
> Mine spørgsmål er nu:
>
> 1) Nøjagtig hvilke signalstoffer er det som påvirkes af hhv.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Det sidste kan du ikke bruge til meget. Der er stor forskel på hvordan folk
reagerer på psykofarmaka. Man er nødt til at se hvordan det virker på dem og
derefter indrette sig derefter.
Du kan ikke lege politibetjent overfor psykiaterne ved at komme efter dem
med "signalstoflige virkninger". Så enkelt er det ikke.

Akarin forøger indholdet af serotonin i synapserne. Antidepressiver har
hidtil ikke været brugt over for grænsepsykotikere, idet teorien har været
at den opkvikkende og tilskyndende effekt det har, kan skubbe en
grænsepsykotiker over grænsen til psykose.

Denne holdning har man imidlertid ændret idet man har set at en hel del
grænsepsykotikere, især borderlinepatienter, lider af depression og lavt
selvværd. Selvværd styrkes ved brug af antidepressiver og depressionen der
hos disse patienter kan vise sig ved at de ligger i sengen og ikke kan stå
op, helbredes.
I den beskrevne patients tilfælde ser det imidlertid ud til at den
gammeldags frygt for antidepressiv til grænsepsykosen ser ud til at holde
stik.
Derfor må den (desværre) seponeres.
Ved bipolare lidelser er det min erfaring at Litium er den bedste medicin,
måske parret sammen med et antidepressivum. her kunne man prøve et af de
ældre midler.
Litium giver større stabilitet i ustabile op og ned patienter, således at de
sikres mod indlæggelse.
Men det er et ekspertområde, som ikke alene kræver en psykiater, men en god
psykiater.

Hilsen
Jens

Fra : Søren Bo Rødgaard He~

Dato : 24-02-04 16:11

On Tue, 24 Feb 2004 12:07:21 +0100, "Lyrik" <lyrik @ heaven. dk>
wrote in <c1fb6c$28qq$1@news.cybercity.dk>:

>Der er stor forskel på hvordan folk
>reagerer på psykofarmaka. Man er nødt til at se hvordan det virker på dem og
>derefter indrette sig derefter.

Ganske enig - og det er det vi forsøger på. Men i den aktuelle
situation - hvor den unge mand tilstand er yderligere forværret siden
jeg skrev første gang - spørger jeg indtil medicinen, fordi i stadig
flere tilfælde/situationer må erkende at han er uden for pædagogisk
rækkevidde.

>Du kan ikke lege politibetjent overfor psykiaterne ved at komme efter dem
>med "signalstoflige virkninger". Så enkelt er det ikke.

Nu er det ikke et spørgsmål om at "lege politibetjent", men da jeg er
pædagogisk tovholder for arbejdet med denne unge mand, er jeg nødt til
at forholde mig både kritisk og objektivt til alle forhold som har
eller kan tænkes at have betydning, hvad enten der tale om
pædagogiske, medicinske, sociale eller andre forhold.

Når jeg forsøgte mig med "signalstoflige virkninger" var det i håb om
nogle reationer der kunne bidrage til at få kastet lys over sagen,
hvad enten det er i form af teoretisk viden eller praktiske
erfaringer.

> [...]

>I den beskrevne patients tilfælde ser det imidlertid ud til at den
>gammeldags frygt for antidepressiv til grænsepsykosen ser ud til at holde

Det er den oplevelse/erfaring jeg og teamet sidder med.

> [...]
>ældre midler.
>Litium giver større stabilitet i ustabile op og ned patienter, således at de

Jeg vil undersøge dette nærmere - og tak for dit svar.