Problemer med en agrasiv Scalar
Fra : sorenpa

Dato : 14-02-04 17:58

Jeg har 4 scalarer i mit 60 littters akvarie ... men det er lige som om at
den ene ( største ) bliver ved med at jage de andre ind i et hjørne af
akvariet hvor der er godt beplantet..
Er dette en normal adfær ?
De får kun lov til at komme ud når jeg fodre dem ...

Mvh søren

Fra : Timo Jensen

Dato : 14-02-04 18:13

"sorenpa" <sorens@pc.dk> wrote in message
> Jeg har 4 scalarer i mit 60 littters akvarie ... men det er lige som om at
> den ene ( største ) bliver ved med at jage de andre ind i et hjørne af
> [...]
Ja.
Scalarer er revirdannende. Især når de har dannet par, og gerne vil yngle.

--
Timo
Aloe-Shop Danmark http://www.mlm-life.com/

Fra : sorenpa

Dato : 14-02-04 18:45

Revirdannende ?? .. hva er det nu lige det betyder ? :)
Det vil sige at det nok ikke har noget med vand kvalitet eller fodring at
gøre ?
Tak for det hurtige svar.

Mvh søren

Fra : Dennis Andersen

Dato : 14-02-04 21:37

> Revirdannende ?? .. hva er det nu lige det betyder ? :)

Hej Søren.
Revirdannende betyder, at de helst vil have hver deres territorie eller
område i akvariet, og det som din største scalare gør, er at fortælle de
andre, at det er hans territorie :)
Jeg har selv haft det samme med mine scalare, dog ikke i udpræget grad, men
der er også kun fem stykker, og de går i et 528 liters akvarie, godt nok
sammen med andre fisk også, men de klarer sig alle fint. Men når jeg sætter
nye fisk i akvariet, så er der altid en del puffen og masen, fordi de gamle
skal fortælle de nye, hvor deres revirer er.
Håber det hjalp lidt :)

> Det vil sige at det nok ikke har noget med vand kvalitet eller fodring at
> gøre ?

Det skulle nok være første gang i historien, at en scalare jagter de andre
pga fodringen.

> Tak for det hurtige svar.
>
> Mvh søren

Mvh
Dennis

---

Fra : Karsten Enevoldsen

Dato : 14-02-04 21:34

Timo Jensen wrote:
> "sorenpa" <sorens@pc.dk> wrote in message
> Ja.
> Scalarer er revirdannende. Især når de har dannet par, og gerne vil
> yngle.

Hvis disse scalarer er kønsmodne, hører de ikke hjemme i et 60 liters
akavarium.
--
Volds
aequam servare mentem

Fra : Dennis Andersen

Dato : 14-02-04 22:53

"Karsten Enevoldsen" <volds@mailREMOVE.dk> wrote in message

> Hvis disse scalarer er kønsmodne, hører de ikke hjemme i et 60 liters
> akavarium.

Arh, hold da op, de vil da danne en pæn baggrund, i forhold til mange af de
plakater man kan klæbe bag på sit akvarie
Er ganske enig efter at have mine 5-6 scalarer, de er ikke kønsmodne endnu,
men de har efterhånden en pæn størrelse. Og ville heller ikke holde scalarer
i et lille akvarie.

> --
> Volds
> aequam servare mentem

Dennis

---

Fra : Timo Jensen

Dato : 15-02-04 10:12

> Hvis disse scalarer er kønsmodne, hører de ikke hjemme i et 60 liters
> akavarium.
Du har helt ret.

Fra : Tim Sørensen

Dato : 17-02-04 22:55

"Karsten Enevoldsen" <volds@mailREMOVE.dk> wrote
> Hvis disse scalarer er kønsmodne, hører de ikke hjemme i et 60 liters
> akavarium.

Jeg er fuldstændig enig!

--
Mvh.... Tim Sørensen