Queso Fundido
Fra : Ditte Hansen

Dato : 12-02-04 12:18

Hejsa

I Mexico spiste vi tit Queso Fundido, men nu er vores lager i fryseren
sluppet op.

Hvilken ost skal man bruge, osten er hvid, og bliver varmet op i micro
ovnen, hvor det smelter. Når man så skal have det over i tortillaen, er det
som at skille en stor klump tyggegummi ad.

Nogen der har en idé om hvad ost man skal bruge, eller er der en der selv
har lavet det?

Hilsen Ditte

Fra : Q

Dato : 13-02-04 02:10

"Ditte Hansen" <ditte@bog.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> som at skille en stor klump tyggegummi ad.
>
> Nogen der har en idé om hvad ost man skal bruge, eller er der en der selv

Frisk Mozzarella? Altså ikke det der revne pizzaost
Det burde du ihvertfald kunne få i ethvert velassorteret supermarked

Osteproduktion hjemme på køkkenbordet?.. Tjaeh.. Men du kan løbe ind i
problemer med at skaffe nogle af ingredienserne ( F.eks osteløbe )..
Samtidig er der også lige noget med noget hygiejne, som kan blive et
problem, da mælk er et glimrende vækstmedie for en stor del
sygdomsfremkaldende bakterier..

/peter

Fra : -V-

Dato : 13-02-04 02:52

Q wrote:
> Osteproduktion hjemme på køkkenbordet?.. Tjaeh.. Men du kan løbe ind i
> problemer med at skaffe nogle af ingredienserne ( F.eks osteløbe )..

Det kan skam lade sig gøre.

Osteløbe kan skaffes (hvis man spørger *rigtigt* pænt) hos en større dansk
ingrediensvirksomhed, beliggende i Hørsholm.

Jeg har selv lavet ost på hobbybasis, men det var nu i et mindre pilotplant,
som havde det nødvendige procesudstyr.

-V-

Fra : Q

Dato : 13-02-04 04:13

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det kan skam lade sig gøre.
>
> Osteløbe kan skaffes (hvis man spørger *rigtigt* pænt) hos en større dansk
> ingrediensvirksomhed, beliggende i Hørsholm.

Jeg mente på ingen måde det var umuligt, men det er jo ikke ligefrem noget
man henter nede i Fakta..

Firmaet skulle vel aldrig hedde noget med Hansen vel?
Jeg kunne nu nok også fremtrylle en sjat hvis det skulle være..

> Jeg har selv lavet ost på hobbybasis, men det var nu i et mindre
pilotplant,
> som havde det nødvendige procesudstyr.

Pilotanlægget på KVL ?
Det er da ikke andet end et dukkehus-mejeri ... En rigtig mælkepasteur
har en kapacitet på mindst 30 ton/ time

Jeg går forresten igang med at lave et par forsøg med vegetabilsk Danbo
iløbet af marts måned.. Jeg har fremtryllet nen "sjat " palmekerneolie som
bliver brugt til formålet, men jeg er ret spændt på at se hvad der sker mht.
vandbindingsevne i osten ( er nødt til at homogenisere skummetmælk + olie )
og fedttab i vallen..

/peter

Fra : martin

Dato : 13-02-04 09:54

"Q" <Q@Q.Q> wrote in message news:<CgXWb.89203> Jeg går forresten igang med at lave et par forsøg med vegetabilsk Danbo
> [...]
> vandbindingsevne i osten ( er nødt til at homogenisere skummetmælk + olie )

Lidt OT: hvorfor bruger du palmekerneolie frem for almindelig palmeolie?
Martin

Fra : Q

Dato : 13-02-04 12:39

"martin" <m_rudbeck@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Lidt OT: hvorfor bruger du palmekerneolie frem for almindelig palmeolie?
> Martin

Fordi det var hvad jeg kunne få fingre i ..

Jeg kunne i princippet ligesågodt have brugt rapsolie

/peter

Fra : -V-

Dato : 13-02-04 18:29

Q wrote:
> Firmaet skulle vel aldrig hedde noget med Hansen vel?

Jo, mon ikke?

> Pilotanlægget på KVL ?

Nej, ikke det.
Det jeg brugte ligger en slat længere nordpå, nærmere bestemt i postdistrikt
2800.

> [...]
> på at se hvad der sker mht. vandbindingsevne i osten ( er nødt til at
> homogenisere skummetmælk + olie ) og fedttab i vallen..

Hvad med de forsøg du projekterede i efteråret?
Har du fået nogle resultater?

-V-

Fra : Q

Dato : 13-02-04 23:43

> Nej, ikke det.
> Det jeg brugte ligger en slat længere nordpå, nærmere bestemt i
postdistrikt
> 2800.

Ah... Men køres dette som samarbejde mellem DTU og KVL ?

> Hvad med de forsøg du projekterede i efteråret?
> Har du fået nogle resultater?'

Det er dem jeg går igang med nu, så der er ingen resultater endnu..

/p

Fra : -V-

Dato : 14-02-04 14:49

Q wrote:
> Ah... Men køres dette som samarbejde mellem DTU og KVL ?

Nope.
De er skam helt sig selv.

At der så er en uddannelse, som foregår begge steder, det er en anden sag.

> Det er dem jeg går igang med nu, så der er ingen resultater endnu..

Vi venter spændt.

-V-

Fra : Q

Dato : 15-02-04 02:58

> Vi venter spændt.

Hvis du er nysgerrig er du da velkommen til at stikke forbi for en
smagsprøve eller lignende..

/peter

Fra : -V-

Dato : 15-02-04 13:13

Q wrote:
> Hvis du er nysgerrig er du da velkommen til at stikke forbi for en
> smagsprøve eller lignende..

Det er vist forbigået min næse, hvor du rent faktisk laver dine forsøg?

-V-

Fra : Q

Dato : 15-02-04 14:14

> Det er vist forbigået min næse, hvor du rent faktisk laver dine forsøg?

Det eneste sted i skandinavien hvor man kan uddanne sig til mejerist:
Dalum Tekniske Skole, Odense S ( 5260 )

/p

Fra : -V-

Dato : 15-02-04 15:29

Q wrote:

> Det eneste sted i skandinavien hvor man kan uddanne sig til mejerist:
> Dalum Tekniske Skole, Odense S ( 5260 )

Hmm, det er ikke lige i nærheden af mit lokalområde, men jeg skal da holde
mig det in mente.

-V-

Fra : bornholmkt

Dato : 15-02-04 10:08

"Ditte Hansen" skrev d. 12-02-04 12:18 dette indlæg :
> [...]
> har lavet det?
>
> Hilsen Ditte
>
> hej Ditte til din orientering kan du sagtens selv lave ost, også den
type friskost du kan bruge. Der findes et sted der handler med osterier
samt alt til faget tilhørende. osteløbe, skimmelkulturer osv. Forøvrigt
har de mange andre ting til at lave youghurt med, tørrerier, mosterier
osv. Gå ind på siden www.hjemmeproduktion.dk og se selv efter
muligheder. Held og lykke
hilsen bornholmkt

http://www.kandu.dk/

Fra : Ditte Hansen

Dato : 15-02-04 10:28

Hej igen

Nu må jeg hellere komme med en opdatering.

Jeg vil ikke selv lave osten, ville høre om der er nogen der spiser Queso
Fundido, og i så fald, hvilken ost de bruger.

Ikke nogen hjemmproduktion her.