Pærerne springer
Fra : Jacob

Dato : 13-02-04 23:52

Hej NG

I vores hestestald har vi 10 skotlamper i loftet med 40 W pærer. De springer
konstant - kan pærerne ikke lide kulden, eller hva? Jeg har prøvet både med
de billige pærer fra IKEA og OSRAM pærer - ingen forskel .
Tænkte på overspænding, men så ville det være galt i hele huset, selv om
stalden har sin egen gruppe..

Jacob

Fra : Rasmus

Dato : 14-02-04 08:47

"Jacob" <mma@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> de billige pærer fra IKEA og OSRAM pærer - ingen forskel .
> Tænkte på overspænding, men så ville det være galt i hele huset, selv om

Hvis du ikke selv kan, så få en eltrikker, til at måle om der er tale om
overspænding.

Fra : Jørgen

Dato : 14-02-04 09:43

Der er 5 ledninger i en installation kaldes jord o, r, s, og t. det er 3
forskellige faser der sammen med o giver 3x 220
der kan godt være en overspænding på en af disse 3 grupper

Hilsen
Jørgen

Fra : Preben Andersen

Dato : 14-02-04 10:40

"Jørgen" <js3@c.dk> wrote in message
> Der er 5 ledninger i en installation kaldes jord o, r, s, og t. det er 3
> forskellige faser der sammen med o giver 3x 220
> der kan godt være en overspænding på en af disse 3 grupper

Du mener vel 230 V. I øvrigt kan en installation også være nul + en fase, og
ikke andet end det.

mvh
Preben

Fra : Calle.

Dato : 14-02-04 10:49

Preben Andersen wrote:
> "Jørgen" <js3@c.dk> wrote in message
>
> Du mener vel 230 V. I øvrigt kan en installation også være nul + en
> fase, og ikke andet end det.

Du har altind 3 faser ind til din målertavle, at der så kun går fase+nul
videre er en anden ting.

--
Calle

Fra : Preben Andersen

Dato : 14-02-04 11:32

"Calle." <Fake@Fake.Fake> wrote in message

> Du har altind 3 faser ind til din målertavle, at der så kun går fase+nul
> videre er en anden ting.

Hvor har du det fra? Der findes da masser af ældre huse, som ikke har 3
faser.

mvh
Preben

Fra : Calle.

Dato : 14-02-04 12:23

Preben Andersen wrote:
> "Calle." <Fake@Fake.Fake> wrote in message

> Hvor har du det fra? Der findes da masser af ældre huse, som ikke har
> 3 faser.

nu da han har hestestald mm. går jeg ud fra at det er en landejendom, og dem
har jeg nu aldrig hørt kun har 230V, da de alle har haft en kværn, mm. til
driften. Men alm. huse, da har du ret. Jeg kan godt se midt svar var lidt
vildledende generelt set.

--
Calle

Fra : Calle.

Dato : 14-02-04 10:50

Jacob wrote:
> [...]
> forskel .
> Tænkte på overspænding, men så ville det være galt i hele huset, selv

Det kan være du har en løs ledning, som får lyset til at blinke, så kan
pærerne også springe

--
Calle

Fra : Calle.

Dato : 14-02-04 10:51

Jacob wrote:
> [...]
> forskel .
> Tænkte på overspænding, men så ville det være galt i hele huset, selv

Har du ikke mulighed for at måle hvor stor spænding du har i lamperne

--
Calle

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 14-02-04 13:35

Jacob wrote:

> [...]
> de billige pærer fra IKEA og OSRAM pærer - ingen forskel .
> Tænkte på overspænding, men så ville det være galt i hele huset, selv om

Det sidste du skriver, med den egne gruppe, er vel det der er gør at
problemet er afgrænset til stalden.?
Siden du ikke oplever i beboelsen.

Der er for høj spænding på en fase. (Gæt)

Fortæl lidt mere: Ved du om du bor tæt på en transformer, er der
virksomheder i nabolaget der belaster nettet hårdt, (skævt?)

Eller bor du meget langt ude på landet, er der langt fra beboelse til
stald, osv. osv.
Hvor sidder sikringerne placeret. I stalden.?

Har I specielle elinstallationer.? Elvarme o.l.?

Springer pærerne på bestemte dage, tidspunkt.?

Og hvad mener du med konstant.? 1 om ugen.?

FUT: dk.teknik.el

Mvh. Jørgen

Fra : Jens G

Dato : 14-02-04 17:15

On Fri, 13 Feb 2004 23:51:41 +0100, "Jacob" <mma@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>de billige pærer fra IKEA og OSRAM pærer - ingen forskel .
>Tænkte på overspænding, men så ville det være galt i hele huset, selv om

Hvis der er flere faser til stalden, kan det være nullen i forsyningen
der mangler forbindelse. Manglende nul kan give nogle underlige
symptomer. Så længe forbruget på faserne er nogenlunde ens, lægger man
ikke mærke til noget, men hvis der er forskelligt forbrug, giver det
overspænding på nogle faser, og underspænding på andre.

--
Hilsen/Best Regards
Jens G

Fra : Calle.

Dato : 14-02-04 17:21

Jens G wrote:
> [...]
> ikke mærke til noget, men hvis der er forskelligt forbrug, giver det
> overspænding på nogle faser, og underspænding på andre.

Jeps, det var det jeg hentydede til da jeg nævnte den løse ledning.

--
Calle

Fra : Per

Dato : 15-02-04 13:38

> [...]
> de billige pærer fra IKEA og OSRAM pærer - ingen forskel .
> Tænkte på overspænding, men så ville det være galt i hele huset, selv om

Er der et loftrum over det loft som lamperne sidder på?
Hvis der er og man kan gå deroppe kan det være rystelser der får pærerne
til at springe

Per

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-04 16:23

Det er sandsynligvis de skiftende temperaturer. Mine udendørslamper springer
også nogle gange i løbet af vinteren.
Det kan hjælpe lidt at gå over til lavenergipærer.

Fra : Jacob

Dato : 15-02-04 15:26

"Ole Kristiansen" <ole_kSNABELApost10.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Det er sandsynligvis de skiftende temperaturer. Mine udendørslamper
springer
> også nogle gange i løbet af vinteren.
> Det kan hjælpe lidt at gå over til lavenergipærer.

Ja det ville jeg også hellere end gerne, men de kan ikke være inde i
skotlamperne.

Har i øvrigt konstateret med et nyt voltmeter, som jeg lånte af naboen, at
der er 275 V spænding på. Men det er generelt i hele hytten. Hvordan får man
ændret på det??

Jacob

Fra : Calle.

Dato : 15-02-04 16:15

Jacob wrote:
> [...]
>
> Har i øvrigt konstateret med et nyt voltmeter, som jeg lånte af
> naboen, at der er 275 V spænding på. Men det er generelt i hele

Du skal have fat i elværket. Prøv evt. gennem den lokale elektrikker, evt.
få ham til at måle installationen igennem først.

--
Calle

Fra : Jens Petersen

Dato : 15-02-04 17:37

Jacob wrote:

> Har i øvrigt konstateret med et nyt voltmeter, som jeg lånte af naboen, at
> der er 275 V spænding på. Men det er generelt i hele hytten. Hvordan får man
> ændret på det??

Start med at skifte batteriet i voltmeteret.

Jeg målte med et sådant billigt instrument og undrede mig over
visningen. Det viste sig at når batteriet trængte til udskiftning viste
instrumentet for meget.

--
Jens callto://jensep

And God said ATDT14043457324 And there was a Connection!

Fra : Jacob

Dato : 15-02-04 21:08

"Jens Petersen" <jp@c.dk> skrev i en meddelelse

> Start med at skifte batteriet i voltmeteret.
>
> Jeg målte med et sådant billigt instrument og undrede mig over
> visningen. Det viste sig at når batteriet trængte til udskiftning viste
> instrumentet for meget.

Jo, men nu har jeg prøvet med to instrumenter, som begge viste det samme.

Fra : Hans Paulin

Dato : 15-02-04 19:39

Jacob skrev:

> "Ole Kristiansen" <ole_kSNABELApost10.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> Ja det ville jeg også hellere end gerne, men de kan ikke være inde i
> skotlamperne.

Jem&Fix har nogle små lavenergipærer til ca. 40 kr stykket...
Hans

Fra : Jacob

Dato : 15-02-04 21:09

"Hans Paulin" <glem@det.invalid> skrev i en meddelelse

> Jem&Fix har nogle små lavenergipærer til ca. 40 kr stykket...

Dem vil jeg kigge efter. Tak for det.

Jacob

Fra : Jens G

Dato : 15-02-04 21:59

On Sun, 15 Feb 2004 15:26:13 +0100, "Jacob" <mma@tiscali.dk> wrote:

>Har i øvrigt konstateret med et nyt voltmeter, som jeg lånte af naboen, at
>der er 275 V spænding på. Men det er generelt i hele hytten. Hvordan får man
>ændret på det??

Er det hele tiden der er 275v? Eller kan du ændre det ved at slukke og
tænde forskellige ting, f.eks. komfur og ovn(hvis de altså er
eldrevne)
Hvis spændingen ændrer sig, har du sansynligvis fejl på nul ledningen
til huset. Under alle omstændigheder er 275v alt for meget, og du
bliver nødt til at få gjort noget ved det.

--
Hilsen/Best Regards
Jens G

Fra : John Vedsegaard

Dato : 16-02-04 07:27

> [...]
| de billige pærer fra IKEA og OSRAM pærer - ingen forskel .
| Tænkte på overspænding, men så ville det være galt i hele huset, selv om

Sæt en lysdæmper på dem, og lad altid denne være skruet lidt ned, så holder
de næsten evigt!

--
John Vedsegaard

http://www.taform.dk