Bør jeg aflive denne fisk...?
Fra : Thomas Madsen

Dato : 13-02-04 23:34

Hej,

Jeg har en Troheus med en underlig byld eller bule under gattet.
I starten lignede det blot læggerøret (det er en hun), men bulen
har vokset sig større og større og nu er jeg ret sikker på, at det
ikke er læggerøret. Spørgsmålet er bare, hvad det så er. Det ligner
helt frisk kød og der er ikke tegn på sygdom i selve kødet.
Måske er det noget af tarmen der stikker ud, men det underlige er,
at fisken tilsyneladende har det fint. Den spiser på livet løs og
er lige så aktiv som resten af flokken, så jeg ved ikke rigtig om
jeg skal aflive den. Jeg har ikke set noget lignende før, og ved
derfor ikke om det kan smitte resten af flokken.

Hvad ville I gøre og har I evt. en teori om hvad det kan være?

Det er ikke nemt at fange den med kameraet, men jeg har forsøgt her:
<http://home19.inet.tele.dk/who_knows/tropheus/en_underlig_fisk.jpg>

--
Hilsen
Madsen

Fra : Torben Lundvall

Dato : 14-02-04 01:12

Det ser jo umiddelbart ud som en udposning af tarmen, det har jeg set før på
Scalarer, dog ikke så udtalt som på din Tropheus.
Der er efter min mening ingen grund til at aflive fisken af hensyn til de
andre fisk, men bid eller anden læsion vil uden tvivl blive fisken
endeligt(!). Jeg tror ikke fisken har nogen gener, men det kan man jo ikke
vide...
Jeg tror jeg ville se tiden an lidt længere for at se om det bliver værre. I
givet fald tror jeg det vil blive af med hovedet.
Torben

Fra : Thomas Madsen

Dato : 14-02-04 01:43

Torben Lundvall skrev:

> Jeg tror jeg ville se tiden an lidt længere for at se om det
> bliver værre. I givet fald tror jeg det vil blive af med
> hovedet.

Tak for svaret. Jeg ser tiden lidt an...

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-02-04 18:20

Thomas Madsen skrev:

> Jeg ser tiden lidt an...

Det bliver værre og værre. Den lyserøde bule bliver større og
større, så jeg blive vist nødt til at aflive dyret. Jeg kan bare
ikke fange den uden at tømme hele akvariet først, men det må jeg
jo så bare gøre. Æv.

--
Hilsen
Madsen