holdbarhed på vin
Fra : Niels Henriksen

Dato : 23-04-01 21:12

Hejsa

Når man har åbnet en flaske rødvin eller hvidvin, hvor længe kan den så
holde sig? Jeg ved godt at den ikke kan stå i månedsvis, men er nysgerrig.

--
Niels Henriksen
Systemudvikler

Fra : Nanna D. R.

Dato : 24-04-01 13:50

Hej Niels,

Fra min tid som bartender, husker jeg at min chef sagde 5-6 dage max !!
Det kræver selvfølgelig at man har sat en prop eller lig. i...

Vh
Nanna

Fra : Jan Boegh

Dato : 24-04-01 17:08

"Nanna D. R." <deneke@wanadoo.dk> wrote in message

> Fra min tid som bartender, husker jeg at min chef sagde 5-6 dage max !!
> Det kræver selvfølgelig at man har sat en prop eller lig. i...

Det kræver da vist en umanerlig god vilje (eller tilsvarende ringe
smagssans). Selvfølgeligt afhænger det i høj grad af vinen - en ung frugtrig
vin holder bedre end en moden.
Men mere end et par dage (her i huset bliver det til ingrediens til
madlavning hvis der går mere end en dag) er ikke anbefalelsesværdigt direkte
i flasken.
Kan man derimod omhælde en slat til en mindre flaske, så den er fyldt op,
går det langt bedre - især hvis den sættes i køleskabet.
I modsætning til hvad mange har ment, synes jeg at hvidvin er sværere at
opbevare efter åbningen end rødvin.

mvh
Jan

Fra : Christian Zoega Jess~

Dato : 30-04-01 23:47

On Tue, 24 Apr 2001 18:07:53 +0200, "Jan Boegh" <jan@boegh.X_net>
wrote:

> [...]
>går det langt bedre - især hvis den sættes i køleskabet.
>I modsætning til hvad mange har ment, synes jeg at hvidvin er sværere at

Hør ikke på ham, Nanna. Han er vist lidt af en vinsnob, og de er de
værste. Jeg tænker ikke på den med de 5-6 dage, for der er jeg enig
med Jan - det er for meget. Men at vinen skulle være dårlig efter
"mere end en dag" det er ikke rigtigt. Det kan du garanteret ikke
smage.

Personlig anvender jeg reglen "op til 4 dage, og det fungerer fint.
Det kræver bare, at du investerer i en af disse små pumper, som kan
suge luft ud af flasken. En sådan pumpe kan købes masser af steder,
og den koster måske en halvtredser.
--
-czj (Remove _x_ from e-mail address)

Fra : Jan Boegh

Dato : 01-05-01 15:57

"Christian Zoega Jessen" <zoega@_x_ddf.dk> wrote in message

> Hør ikke på ham, Nanna. Han er vist lidt af en vinsnob, og de er de
> værste. Jeg tænker ikke på den med de 5-6 dage, for der er jeg enig

Tak skal du ha' - jeg ved ikke lige hvad det er der kvalificerer en til at
være vinsnob, men jeg kan da fortælle dig at jeg drikker alt mulig fra vin
emballeret i papkartonner til dyre cru-vine, så jeg vil da selv mene at jeg
er nogenlunde bredspektret.
I øvrigt er papkartonnerne med en pose indeni og en aftapningshane en
glimrende opbevaringsform, der tillader at man tapper et enkelt glas uden at
stå med et restproblem. Det har tidligere været svært at finde en nogenlunde
vin med denne emballage, men efterhånden er det faktisk muligt at finde både
rød og hvid i prisklassen omkring 40 Kr./l i en fornuftig kvalitet.

> med Jan - det er for meget. Men at vinen skulle være dårlig efter
> "mere end en dag" det er ikke rigtigt. Det kan du garanteret ikke
> smage.

Jeg skrev nu heller ikke at den er dårlig efter mere end en dag. Men til
gengæld skrev jeg - og det vil jeg gerne understrege - at det afhænger meget
af hvilken vin der er tale om.
I øvrigt er det uhyre sjældent at der er en slat tilbage når vi er færdige
.

> Det kræver bare, at du investerer i en af disse små pumper, som kan
> suge luft ud af flasken. En sådan pumpe kan købes masser af steder,
> og den koster måske en halvtredser.

Disse pumper har været diskuteret meget på alt.food.wine, og der er mange
forskellige meninger om nytten af dem. Men jeg husker at der var en, der
havde lave forsøg med at lade vin stå med en almindelig prop og så disse
vakum-fiduser, og han hævdede hårdnakket at der ingen forskel var. På den
anden side kan jeg se, at de benyttes i udstrakt grad hos mange
vinproducenter, når de skænker "prøver" op.
Nogle af "kemikerne" i gruppen mente faktisk at et vakum kunne trække nogle
af de såkaldt flygtige syrer ud af vinen, og at det vakum, der opstår i
flasken ligefrem skulle være skadeligt.
Til gengæld var der ret stor enighed om (så vidt jeg husker) på den
internationale vingruppe at noget af det bedste man kunne gøre var hurtigst
muligt at få slatten placeret i køleskabet - og flere talte for den omtalte
omhældning til en mindre flaske.
Det skulle også kunne lade sig gøre at få en dims, så man kan fylde den
halvtømte flaske med en eller anden inaktiv luftart (Argon?) - men jeg har
aldrig sådan en fyr - og den vil sikkert koste en bondegård, hvis man kan
finde den.

Skål

Jan
- og til kamp mod slatterne!