renovering af gl. akvarium
Fra : Peter

Dato : 13-02-04 21:12

Hej.
Jeg har fået et gl. 250 liters, som er kittet. Glas og ramme (stål) ser ok.
ud, dog er kittet tørret ud og mangler helt visse steder. Jeg har tænkt på
at fjerne alt det gamle kit og så give det silicone istedet - hvad er den
bedste måde at få kittet af på og hvordan skal jeg rense glas og ramme inden
jeg går i gang med siliconen ?.
mvh.
Peter

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-02-04 13:51

"Peter" <peterdue@gyxi.dk> wrote in message

> [...]
> istedet - hvad er den bedste måde at få kittet af på og hvordan skal
> jeg rense glas og ramme inden jeg går i gang med siliconen ?.

Fjern mest mulig kit mekanisk - stemmejern er godt. Rens så efter med
terpentin - det blødgør kittet, så det sidste kan fjernes med en klud.
Stålrammen kan med fordel rengøres med en stålbørste - evt en roterende på
en boremaskine eller lign. Efterrensning med terpentin og klude.
Før p¨føring af silicone vil det være bedst (men imho ikke nødvendigt) at
bruge en siliconeprimer på metallet. Glasset skal blor affedtes
(sprit/benzin/celulosefortuynder/acetone)- Primer du ikke metallet, skal
dette også affedtes før påføring af silicone.

vh
Jan

Fra : Peter

Dato : 14-02-04 17:10

Tak for svaret, Det lyder jo ligetil - jeg går i sving
mvh.
Peter

Fra : Carsten Gall

Dato : 15-02-04 02:29

"Peter" <peterdue@gyxi.dk> skrev i en meddelelse
> Tak for svaret, Det lyder jo ligetil - jeg går i sving

Da akvariet ikke er nyt, ville jeg nok ofre en ny forrude på det, så alle
ridser kommer væk.
Glas er dyrt, men er da til at betale, og især når det kun er en enkelt
rude.

Carsten

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-02-04 17:58

"Carsten Gall" <xxxcgall@vip.cybercity.dkxxx> wrote in message

> Glas er dyrt, men er da til at betale, og især når det kun er en
> enkelt rude.

....og da akvariet ikke er større, er en 6-8 mm rude nok. Den burde kunne fås
brugt hos en glarmester til forholdsvis få penge - også uden ridser.

I øvrigt synes jeg det er fint, at du (Peter) går i gang med at restaurere
- et godt rustfrit stål-akvarium er IMHO laaaang smukkere en de (også IMHO)
temmeligt stygge akvarier med den evindelige aluminiumskant - der dog er
/lidt/ pænere, hvis den er bruneret eller hvid/sort.

vh
Jan