Trykklargøring af "dårlige" billeder
Fra : Martin Petersen

Dato : 13-02-04 14:34

Sidder og redigerer det fantastiske beboerblad "Folk i Hjortshøj".
Vi bliver offsettrykt i sort plus en spotfarve. Vores billeder er i
sort-hvid.

Problem: Ganske mange af de fotos jeg modtager, er digi-billeder i 72dpi
i farver. Og når man trykker, skal man jo helst op i 300 dpi.
Selvfølgelig siger jeg så tit jeg kan, til folk på forhånd at deres
digi-cameraer skal stå på "højeste opløsning" el. hvad det nu hedder,
men alligevel sidder jeg altså tit med en del 72-dpi'ere.

Min procedure er nu: (via ColorIt el. Graphic C.)
1. ændr. billedet til 256 gråtoner
2. sæt opløsningen op til 300 dpi
3. skaler størrelsen ned med 50 el. 33%

Og de bliver da brugbare i lille størrelse.
Men er der en bedre måde at køre denne procedure på? Har det overhovedet
betydning om man ændrer opløsning først el. "størrelse" først?
Det er svært at se på billederne, og jeg ved ikke sindssygt meget om
forholdet mellem opløsning og "størrelse" og den slags, men der er
sikkert nogle DTP-erfarne her der har en mening!

v.h
Martin

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 14-02-04 13:47

Martin Petersen <xmartinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> [...]
> forholdet mellem opløsning og "størrelse" og den slags, men der er
> sikkert nogle DTP-erfarne her der har en mening!

Der er ingen grund til at ændre på DPI'en på billedet. I praksis bliver
den først fastsat når du har valgt den størrelse billedet skal have ved
udskrift i forhold til billedets størrelse.

Har du et billede på 600 x 600 pixels og du udskriver i 5 x 5 cm bliver
udskrift dpi ca. 300. ved 10 x 10 cm bliver den ca. 150 dpi.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com