Kribensis
Fra : HDJ

Dato : 12-02-04 16:29

hej med jer.

Jeg har indrettet mig et lille selvskabsakvarium, så er det at mit kribensis
par har fundet min kokusnød.
De har ligesom godkendt den, og gravet de fleste sten/grus ud, så de kun
lige kan komme ind/ud. Istarten kom de godt ud af det med hinanden, men nu
er det som om de slåser, hun er meget hård ved ham, men samtid lige som bor
hun i nøden og beskytter den,,, kan det være hun har æg der inde ?

/Henrik

Fra : Jon Batsberg

Dato : 12-02-04 20:06

> [...]
bor
> hun i nøden og beskytter den,,, kan det være hun har æg der inde ?

Det du beskriver er helt normal Kribensis adfærd.. om 2-4 uger har du
sikkert unger!
Held og lykke!!

M.v.h.
Jon Batsberg

Fra : HDJ

Dato : 13-02-04 13:47

Tak for dit svar.. jeg vil vente med spænding.

/Henrik

Fra : HDJ

Dato : 23-02-04 21:51

Jubiii,,,,, jeg har lige opdaget at der er æg i min kokosnød nu,,, men hvad
skal de små foderes med , når og hvis det lykkes.

/Henrik

Fra : Karsten Enevoldsen

Dato : 24-02-04 00:56

HDJ wrote:
> Jubiii,,,,, jeg har lige opdaget at der er æg i min kokosnød nu,,,
> men hvad skal de små foderes med , når og hvis det lykkes.

De første dage lever ungerne af blommesækken.
Den kan tydeligt ses som en lille orange prik på maven.
Du kan fodre med afskallet artemia eller cyclops med det samme.

--
Volds
aequam servare mentem

Fra : HDJ

Dato : 26-02-04 19:56

ØV... nu er æggene væk.. og hannen er bare efter hunnen hele tiden, så hun
må gemme sig alle steder,,, tror I det går over eller skal en af dem
fjernes.

/Henrik

Fra : Karsten Enevoldsen

Dato : 26-02-04 23:33

HDJ wrote:
> ØV... nu er æggene væk.. og hannen er bare efter hunnen hele tiden,
> så hun må gemme sig alle steder,,, tror I det går over eller skal en
> af dem fjernes.

Bad luck...men hvis det er nogen trøst, så er kribber sædvanligvis ikke til
at stoppe.

I modsætning til de sydamerikanske dværgcichlider, så lever de
vestafrikanske ikke "fredeligt" sammen i hannens revir. Hunnerne tåles, når
de er legevillige. Det optimale vil altså være at skille de gamle, til
hunnen er med rogn igen. Helt så drastisk behøver du dog ikke gå til værks,
bare hunnen har gemmesteder nok...så skal familieidyllen nok blive
genoprettet.

--
Volds
aequam servare mentem

Fra : HDJ

Dato : 27-02-04 22:20

Ja... tro det eller ej... men her til aften har hun taget sin yngledragt på
igen og nu er det hende der styrer showet !!

/henrik

Fra : Karsten Enevoldsen

Dato : 27-02-04 22:35

HDJ wrote:
> Ja... tro det eller ej... men her til aften har hun taget sin
> yngledragt på igen og nu er det hende der styrer showet !!

Jamen...jeg tror det gerne..

--
Volds
aequam servare mentem