fodring/overfodring
Fra : Henrik Weigelt

Dato : 12-02-04 14:36

Hejsa

Hvor meget skal jeg fodre mine fisk? Jeg er med på at hvis jeg overfodre så
kan den overskydende næring være med til at give uønsket bakterie/algevækst.
Det bedste er altså at give flere små portioner hver dag og sikre sig at de
spiser op hver gang eller hvad? Kan fiskene få for meget at spise - altså
vil de kunne spise mere end de har godt af?

/Henrik

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 12-02-04 15:11

Henrik Weigelt wrote:
> [...]
> spiser op hver gang eller hvad? Kan fiskene få for meget at spise - altså
> vil de kunne spise mere end de har godt af?

Ja, og gerne flere gange i løbet af dagen.

Overfodring anses for at være en af de hyppigste dødsårsager blandt fisk
i akvarier.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-02-04 18:05

"Henrik Weigelt" <henrik@weigelt.invalid> wrote in message

> hver dag og sikre sig at de spiser op hver gang eller hvad? Kan
> fiskene få for meget at spise - altså vil de kunne spise mere end de
> har godt af?

Fisk har det som mennesker - de lever længst, hvis de er en smule
underernærede.

vh
Jan

Fra : Per W.

Dato : 13-02-04 23:02

"Henrik Weigelt" <henrik@weigelt.invalid> skrev i melding
> [...]

> spiser op hver gang eller hvad? Kan fiskene få for meget at spise - altså
> vil de kunne spise mere end de har godt af?

Forer alt fra 3 ganger om dagen til 2-3 dager helt uten mat. Aldri noen
problemer, de får jo ikke maten servert til faste tider i vill tilstand
heller. Når jeg mater så gir jeg så lite/mye at det blir borte på 1 minutt,
hvis det har gått lang tid uten mat så gir jeg litt ekstra. Gir av og til
også skildpaddefor (sticks) da mange av fiskene ser ut til å like dette,
dette tar imidlertid litt lenger tid å spise opp (10-15 minutter).

/Per W.