Vandoverfladen
Fra : Tim Sørensen

Dato : 12-02-04 14:00

Vandoverfladen i mit akvarie ser ud som om at der ligger en film af Benzin
på den.

Jeg har prøvet at fjerne den, ved alt holde et glas lige under overfladen.
Men det hjalp ikke, da det så ud som om at overfladen skyede glasset, og
flød forbi.

Jeg prøvede også at ligge en serviet på overfladen, men med samme resultat
som ovenfor.

Hvad kan det være?
Hvordan får jeg det væk?

--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/

Fra : Ole Vandborg Rasmuss~

Dato : 12-02-04 14:06

"Tim Sørensen" <dondata@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> flød forbi.
>
> Jeg prøvede også at ligge en serviet på overfladen, men med samme resultat

Jeg har oplevet det før efter f.eks. fodring, men det kan være der er andre
der har et bud ? At fjerne det er altid ikke lige nemt. Har du en spandpumpe
på akvariet kan du købe en lille "overfalds"-suger, der kun suger
overfladevand til pumpen. Har du almindelige pumper er der kun en udvej til
en permanent løsning, og det er at få lavet et overløb...... Den "nemme"
løsning der skal gøres jævnligt er at du tager en 1½ l's flaske og lader
overfladevandet løbe i den, og det bliver du så ved med indtil
overfladefilmen er væk.......

P.S. tænkte lige på om en fintperlende luftstrøm måske kunne klare det - men
aner det ikke.....

/Ole

Fra : Tim Sørensen

Dato : 12-02-04 15:20

"Ole Vandborg Rasmussen" <ole(fjern.dette)@vandborgnet.dk> wrote
> Jeg har oplevet det før efter f.eks. fodring...

Fodring kan det ikke være, da jeg for tiden kun har 4 Scalare i akvariet,
som
ikke spiser ret meget.

> [...]
> løsning der skal gøres jævnligt er at du tager en 1½ l's flaske og lader
> overfladevandet løbe i den, og det bliver du så ved med indtil

Jeg bliver nødt til at prøve.
Men jeg har allerede på fornemmelsen, at overfladen bare vil 'sky' sig helt
udenom.

> P.S. tænkte lige på om en fintperlende luftstrøm måske kunne klare det -
men
> aner det ikke.....

Jeg har en luftstrøm kørene.
Men det ser ud som om at boblerne bare bryder overfladen.
Hvis jeg slukker går der ca 8 sekunder, og overfladen er gal igen.

--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/

Fra : KatjaStrofen

Dato : 12-02-04 14:19

"Tim Sørensen" <dondata@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad kan det være?

Det skyldes sandsynligvis din fodring - at der danner sig en form for
proteinhinde.

> Hvordan får jeg det væk?

Det bedste er simpelthen at bryde overfladen og vandskift.

> --
> Mvh.... Tim Sørensen

Katja

Fra : Tim Sørensen

Dato : 12-02-04 15:22

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> wrote
> Det skyldes sandsynligvis din fodring - at der danner sig en form for
> proteinhinde.

Meget usansynligt da jeg fodrer meget lidt.

> Det bedste er simpelthen at bryde overfladen og vandskift.

Vandskift? Det er ikke mere end 1 ugen siden at planterne og fiskene kom i.
Det tror jeg bestemt ikke at de vil bryde sig om.

Et vandskift er også at overdrive, da det kun er overfladen det dreher sig
om.
Resten af vandet er meget flot.

--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 12-02-04 15:37

Tim Sørensen wrote:
> [...]
> Det tror jeg bestemt ikke at de vil bryde sig om.
>
> Et vandskift er også at overdrive, da det kun er overfladen det dreher sig

Hvor lang tid har akvariet stået inden fiskene og planterne kom i?

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Tim Sørensen

Dato : 12-02-04 17:01

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> wrote
> Hvor lang tid har akvariet stået inden fiskene og planterne kom i?

1 uge med pumpe og varme slået til.

--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/

Fra : Peter M

Dato : 12-02-04 15:46

Prøv at fjerne det med bagepapir på overfladen i stedet for servietter. Ved
ikke om det virker, men tror det kan være med til at fjerne i det mindste
noget af det.

Mvh Peter

---

Fra : Tim Sørensen

Dato : 12-02-04 17:23

"Peter M" <no@spam.2me> wrote
> Prøv at fjerne det med bagepapir på overfladen i stedet for servietter.
Ved
> ikke om det virker, men tror det kan være med til at fjerne i det mindste
> noget af det.

Prøvede lige.
Det eneste der skete var at det blev vådt :-/

--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-02-04 18:06

"Peter M" <no@spam.2me> wrote in message news:c0g3jk$8a8$1@sunsite.dk
> Prøv at fjerne det med bagepapir på overfladen i stedet for
> servietter. Ved ikke om det virker, men tror det kan være med til at
> fjerne i det mindste noget af det.

Køkkenrulle er bedre.

vh
Jan

Fra : KatjaStrofen

Dato : 12-02-04 23:49

> "KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> wrote
>
> Meget usansynligt da jeg fodrer meget lidt.

Meget muligt, men derfor er det sandsynligvis stadig en form for
proteinhinde der dannes. Når jeg fodrer med noget bestemt foder i et par
dage i træk, ved jeg, at der vil komme sådan en hinde på overfladen,

> Vandskift? Det er ikke mere end 1 ugen siden at planterne og fiskene kom
i.
> Det tror jeg bestemt ikke at de vil bryde sig om.

I starten kan det nu være ganske givende at skifte vand, især fordi, at den
pludselige mængde af affaldstoffer, vil ikke kunne "reddes" af planterner
osv.

> Et vandskift er også at overdrive, da det kun er overfladen det dreher sig
> om.

Fordi hinden kun er synlig på overfladen, kan der jo godt være noget i selve
vandet også. - desuden taler jeg jo ikke om du skal lave 50% vandskift hver
dag.

> Resten af vandet er meget flot.

Det er jo så godt nok.. Anyhow.. gør som jeg sagde.. bryd overfladen, det
gør du ved.. at flytte udsugningen?- på pumpen, til op i overfladen.

> --
> Mvh.... Tim Sørensen
> http://www.dondata.dk/

Katja

Som btw synes du absolut skal huske at fortælle næste gang når du har
problemer, om det er et nystartet akvarium eller ej. Det er ikke lige til at
vide, når du ikke har nævnt det.

Jeg holder altså stadig på mit oprindelige svar

Bryd overfladen og skift vand, og at problemet stammer fra foderet.

Fra : Timo Jensen

Dato : 13-02-04 19:48

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> wrote in message
> Meget muligt, men derfor er det sandsynligvis stadig en form for
> proteinhinde der dannes. Når jeg fodrer med noget bestemt foder i et par
> dage i træk, ved jeg, at der vil komme sådan en hinde på overfladen,
Hvilket foder er det der giver hinden (hvilket mærke) ?

> Bryd overfladen og skift vand, og at problemet stammer fra foderet.
Gode ideer, under alle omstændigheder.
--
Timo
Aloe-Shop Danmark http://www.mlm-life.com/

Fra : Tim Sørensen

Dato : 12-02-04 15:24

Til dem der skrev at det er overfodring:

Jeg skiftede for nyligt foder fra TetraMin til Vitakraft VITA.
Kan det være den nye type fodder der er synderen her?

--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/

Fra : Lars Stigaard

Dato : 12-02-04 16:10

Jeg er helt overbevist om det er dit foder der gør det, da der i foder er
div. olier og fedt stoffer ( som du nok ved kan bare en dråbe benzin lægge
en hinde på et helt badkar ) så der skal ikke meget til. Om det er foderet i
sig selv tror jeg så ikke men hvis der bare ligger en lille smule i et
hjørne og bliver opløst , så er det nok der synderen er .. måske ;)

Fra : jnjonas

Dato : 12-02-04 16:39

Hej,
det er sandsynligvis ikke foderet og heller ikke at du har skiftet til et
andet mærke, da de 2 stort set indeholder det samme. Jeg har mange akvarier
og bruger det samme foder og gør de samme ting i alle akvarier. Aligevel er
der nogle der får en hinde i overfladen, mens andre ikke gør. Og så er det
kun i perioder. En død fisk der ligger og rådner vil give hinde.
Men hvad, der ellers gør det i mine akvarier har jeg ikke kunnet finde ud
af.

Mvh
JN

Fra : Brian Larsen

Dato : 12-02-04 20:31

"Tim Sørensen" <dondata@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> flød forbi.
>
> Jeg prøvede også at ligge en serviet på overfladen, men med samme resultat

hinden er ufarlig, men jeg kan godt forstå at du ikke synes den er køn at
kigge på. det kan sagtens skyldes at dit akvarium endnu er så nyt som det
er, og at hinden med tiden vil forsvinde. har du prøvet noget så simpelt som
at sætte udmundingen af din pumpe i vandoverfladen, sådan så den lige netop
ikke plasker og larmer, men "river" tilpads meget i overfladen til at filmen
går i opløsning.

det skader aldrig at sætte nogle hurtigvoksende planter i som: hygrophila,
vallesineria, hornblad og lign.

mvh

Brian

Fra : Tim Sørensen

Dato : 12-02-04 22:20

"Brian Larsen" <r2d2@mail.tdcadsl.dk> wrote
> hinden er ufarlig, men jeg kan godt forstå at du ikke synes den er køn at
> kigge på. det kan sagtens skyldes at dit akvarium endnu er så nyt som det
> er, og at hinden med tiden vil forsvinde

Det glæder mig at høre at hinden ikke er farlig, selv om den absolut ikke er
køn.

> [...]
netop
> ikke plasker og larmer, men "river" tilpads meget i overfladen til at

Og du mener ikke at det vil gå ud over vandets klarhed.
Det vil jeg prøve.

> det skader aldrig at sætte nogle hurtigvoksende planter i som: hygrophila,
> vallesineria, hornblad og lign.

Jeg har også 2 Vandpest og en Anubias blandt planterne.

--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/

Fra : Luten[9400]

Dato : 13-02-04 10:41

Hej.

Jeg har hørt at man skal lægge avis papir i vandoverfladen og så skulle det
hinden forsvinde.

Mvh Lasse

Fra : Thomas Fischer

Dato : 13-02-04 13:17

Jeg har ofte fjernet en sådan hinde ved at trække et stykke avispair over
overfladen et par gange, med stort held.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-02-04 18:09

"Thomas Fischer" <fdsa@worldonline.dk> wrote in message
> Jeg har ofte fjernet en sådan hinde ved at trække et stykke avispair
> over overfladen et par gange, med stort held.

....men med fare for at der opløses trykscærte o.l. Brug køkkenrulle i
stedet.

vh
Jan

Fra : Timo Jensen

Dato : 13-02-04 19:46

"Jan Bøgh" <janboegh@vucnet.spamblok.dk> wrote in message
> ...men med fare for at der opløses trykscærte o.l. Brug køkkenrulle i
> stedet.
Det er meget lidt der bliver afgivet. Det skal jo ikke blive liggende *S*
Til gengæld synes jeg køkkenrulle bliver opløst, og efterlader fibre, og
medmindre det er en økologisk rulle, så er det nok ikke mindre giftigt end
avisen

Fra : Timo Jensen

Dato : 13-02-04 19:45

"Thomas Fischer" <fdsa@worldonline.dk> wrote in message
> Jeg har ofte fjernet en sådan hinde ved at trække et stykke avispair over
> overfladen et par gange, med stort held.
Ditto.
Ved at lægge det på i den ene ende, og trække det henover overfladen, har
det fjernet meget.
Hvad fodrer I med, som giver den hinde?
Det er mange år siden jeg har haft sådan en hinde i akvariet. Ikke siden før
jeg gik over til kun at bruge Tetra flagefoder. Min erfaring var at de
billige mærker gav problemer (udover ikke at blive spist op).

Fra : Tim Sørensen

Dato : 13-02-04 20:16

"Timo Jensen" <procella@post(et).tele.dk> wrote
> Min erfaring var at de
> billige mærker gav problemer (udover ikke at blive spist op).

Jeg oplever det samme (tror jeg)

--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/

Fra : Timo Jensen

Dato : 13-02-04 20:22

"Tim Sørensen" <satanisk_kommunisme@redwarszawa.as> wrote in message
> "Timo Jensen" <procella@post(et).tele.dk> wrote
>
> Jeg oplever det samme (tror jeg)
Prøv i en periode at bruge levende foder. Dine fisk vil elske dig, og du
slipper for overfladeproblemet.
Hvis du bruger myggelarver, regulerer overfodring iøvrigt sig selv. Foderet
flyver så at sig sin vej *S*

Fra : Tim Sørensen

Dato : 13-02-04 22:31

"Timo Jensen" <procella@post(et).tele.dk> wrote
> Prøv i en periode at bruge levende foder. Dine fisk vil elske dig, og du
> slipper for overfladeproblemet.

Det får deskam også ind i mellem :)

> Hvis du bruger myggelarver, regulerer overfodring iøvrigt sig selv.
Foderet
> flyver så at sig sin vej *S*

Og efter noget tid har jeg små prikker der kløer

--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-02-04 13:55

> Og efter noget tid har jeg små prikker der kløer

Derfor: hold dig til hvide myggelarver - de stikker ikke, ej heller når de
bliver til myg!

vh
Jan

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-02-04 18:08

"Tim Sørensen" <dondata@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Jeg har også 2 Vandpest og en Anubias blandt planterne.
^^^^ ^^^^
gror godt er der bare - kunne lige så godt være af
plastic.

vh
Jan

Fra : Michael Larsen

Dato : 13-02-04 12:09

Hej Tim

Jeg oplevet præsist det samme de 3 gang jeg nu har skulle starte et
akvarie op fra starten.
Mit nuværende akvarium som netop lige er i samme stadie, og også med en
film på overfladen.

Som katja(strofen) skriver lyder det sandsynligt at protein indholdet
skulle kunne skabe en sådan hinde, imiddelertid er denne hinde altid
opstået hos mig INDEN jeg overhovedet for fisk i baljen, og dermed
inden jeg fodre.

Jeg hælder til den forklaring at det fortsat er akvariet bakterie kultur
der stadig ikke er helt iorden, men jeg har ikke noget det kan
dokumentere dette, jeg har blot de andre gange kunne konstatere at det
forsvinder igen når akvariet rigtigt kommer i balance.

Jeg har ligesom dig kunne konstatere at luft bobler i denne sammenhæng
ikke er særlige brugbare.
Det jeg har gjort denne gang er at indkøbe en lille cirkulations pumpe
på ca. 300 L/t, til ca. 160 Kr i MAxiZoo (kan fås i stort set alle
akvarie forretninger, i samme pris leje.) den fylder ikke mere end en
lille tændstiks æske, den gør jobbet godt.
Det første stykke tid den køre, vil filmen blive opbrudt i flager, der
ligner død hud, og blive filtreret i filtet, eller lægge sig på bunden,
derefter bliver vandet flot klart igen.

Håber du kan bruge noget af det.
Du kan evt. følger med på min hjemmeside (under Journal) for at se om
der er noget du kan bruge. http://www.tech-nic.dk/akvarie/

Mvh
Michael Larsen

Fra : Tim Sørensen

Dato : 13-02-04 15:58

"Michael Larsen" <> wrote
> [Klip]
> Du kan evt. følger med på min hjemmeside (under Journal) for at se om
> der er noget du kan bruge. http://www.tech-nic.dk/akvarie/

Jeg sidder lige og ser på din hjememside.

Det er god læsning under din Journal.

Jeg er helt vild med størrelsen på dine billeder.
De fleste andre hjemmesider, viser kun nogle små gnallinger.

--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-02-04 18:16

"Michael Larsen" <not-valid@tech-nic.dk> wrote in message

> [...]
> skulle kunne skabe en sådan hinde, imiddelertid er denne hinde altid
> opstået hos mig INDEN jeg overhovedet for fisk i baljen, og dermed

Hmmm. svjh er proteiner normalt opløselige. Jeg vil anse det for langt mere
sandsynligt at der er tale om olie/fedt fra foderet end protein.

vh
Jan

Fra : Michael Larsen

Dato : 14-02-04 12:42

Tjaa Jeg vil anse det som lige så sansynligt at der er tale om en fedt
hinde, specielt fordi jeg oftest (3 ud af 4 gange) har oplevet dette fra
et nystartet akvarium, jeg kom til at tænke på om evt kunne være olie
fra træroden man ser....

På den anden side kan jeg ved at gennemlæse min journal se at denne
hinde opstår (hos mig) allerede på 2-3 dagen, d.v.s. INDEN der er
hverken rødder eller planter i.

Det får mig til at vende tilbage til teorien om at der er en bakterie
belægning, men det kunne være spændende om der var nogle der kender til
en metode, der kan påvise om der er tale om en protein/fedt/bakerie
belægning.???

Jeg kan p.t. holde hinden 98% væk ved at lade cirkulation pumpen køre 24
timer i døgnet( uden at bruge defuser, eller lade den trække luft ind.

--
Mvh.
Michael Larsen

http://www.tech-nic.dk/akvarie/

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-02-04 13:56

> en metode, der kan påvise om der er tale om en protein/fedt/bakerie
> belægning.???

Mikroskob!

vh
Jan

Fra : Rune Bjerre

Dato : 23-02-04 21:25

"Michael Larsen" <not-valid@tech-nic.dk> skrev i en

> Det får mig til at vende tilbage til teorien om at der er en bakterie
> belægning,

Hejsa
Er nybegynder og har også et nogenlunde nystartet akvarium, der havde samme
problem i starten. Min kæreste (som er uddannet laborant) så filmen og
udbrød straks "Bakteriefilm - skift vand" om hun har ret ved jeg ikke, men
det virkede i hvert fald...
Mvh Rune

Fra : Søren Clausen

Dato : 14-02-04 11:00

Hej Tim

Det er helt sikkert dit foder, har selv prøvet det 2 gange, begge
gange prøvede jeg med andet foder, og det forsvandt, held og lykke

--
Søren

Fra : jnjonas

Dato : 15-02-04 18:51

Hej,
det er næsten helt sikkert ikke foderet. Som tidligere skrevet har jeg mange
akvarier. Der bliver brugt det samme foder og de bliver passet på samme
måde. Der er masser af bevægelse i vandoverfladen. Alligevel er der nogle af
akvarierne, der får hinden mens andre ikke gør. Det kan komme i en periode
og så forsvinder det af sig selv igen. Jeg har hørt en masse ufattelige
teorier, men har ikke set nogen der er dokumenteret endnu. Så det har jeg
tilgode endnu.

JN