Erfaringer efterlyses...
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-02-04 13:10

Jeg vil høre om der er nogen som har erfaringer med MacHTTP 2.6,
især omkring stabilitet og sikkerhed.

Og så vil jeg høre om der er nogen der hurtigt kan forklare mig,
hvordan jeg let får etableret en tæller på en MacHTTP 2.6 server.

Og så er jeg også interesseret i oplysninger om et statestik-
program der kan køre statistik på log-filer fra MacHTTP 2.6, jeg
har prøvet med Analog 4.15 og Summary 1.5.5, men de kan tilsyne-
ladne ikke læse log-filens indhold.

Jeg har ikke brug for en on-line statestik, og de løsninger jeg
leder efter skal fungere med MacOS 8.6 - 9.2, og de skal være
freeware eller rimmelig billig shareware.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Kiil

Dato : 12-02-04 15:06

Niels Ebbesen - info@niels-ebbesen.net on 12/02/04 13:09 wrote:

> [...]
> leder efter skal fungere med MacOS 8.6 - 9.2, og de skal være
> freeware eller rimmelig billig shareware.

Ikke for at være fræk, men hvorfor ikke installere en OS X og få adgang til
en nyere og bedre webserver, og det ocean af muligheder der følger i
kølvandet for f.eks statistik og databaser?
--
/peter

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-02-04 15:30

Peter Kiil wrote:

> Ikke for at være fræk, men hvorfor ikke installere en OS X og få adgang til
> en nyere og bedre webserver, og det ocean af muligheder der følger i
> kølvandet for f.eks statistik og databaser?

Fordi maskinen ikke kan slæbe et OSX...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Kiil

Dato : 12-02-04 16:18

Niels Ebbesen - info@niels-ebbesen.net on 12/02/04 15:29 wrote:

> Fordi maskinen ikke kan slæbe et OSX...

Smid en 12-1500 kr. efter en beige g3'er... Den kan fint klare det.

--
/peter

Fra : Morten

Dato : 12-02-04 16:26

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Fordi maskinen ikke kan slæbe et OSX...

hvilken maskine er det?

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-02-04 17:42

Morten wrote:

> hvilken maskine er det?

Hardwaren er underordnet, og jeg har ikke besluttet hvilken
maskine jeg vil køre på, men det bliver ikke en der kan køre
OSX, for det vil blive en 4-5 gange så dyr løsning, og det
uden at at jeg får en bedre performence på serveren, det hele
bliver blodt ædt op af et tungere system, og en serversoftware
som forbruger flere resoucer.

Jeg kører p.t. med Quid Pro Ouo på en gammel PowerMac 120 Mhz,
og den har servet knap 150.000 sidevisninger i januar md., og
mine sidevisninger fylder mellem 150 og 250 kilobytes pr. stk.
så jeg har bevist, at jeg kan lave højtydende løsninger med en
minimalistisk hard- og software.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Kiil

Dato : 12-02-04 19:01

Niels Ebbesen - info@niels-ebbesen.net on 12/02/04 17:42 wrote:

> [...]
> mine sidevisninger fylder mellem 150 og 250 kilobytes pr. stk.
> så jeg har bevist, at jeg kan lave højtydende løsninger med en

150000 sidevisninger af 150 - 250gb har da ikke noget med højtydende at
gøre. Det kræver ikke noget af en server at vise forholdvis få store
statiske sider. En 233-300 mhz g3'er med OS X ville lammetæve den og
samtidig give dig rigelig adgang til det du mangler, og ikke mindst alt det
du ikke vidste du manglede. Jeg har en 233 mhz g3'er du kan købe for 1000
incl. forsendelse hvis du vil lade det komme an på en prøve.

--
/peter

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-02-04 19:39

Peter Kiil wrote:

> [...]
> du ikke vidste du manglede. Jeg har en 233 mhz g3'er du kan købe for 1000
> incl. forsendelse hvis du vil lade det komme an på en prøve.

Brugte 233-300 mhz g3'er koster da kun 4-600 kr...:)

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Kiil

Dato : 12-02-04 20:55

Niels Ebbesen - info@niels-ebbesen.net on 12/02/04 19:38 wrote:

> Brugte 233-300 mhz g3'er koster da kun 4-600 kr...:)

Så kan det vel heller ikke vælte dit budget.

/peter

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-02-04 21:34

Peter Kiil wrote:

> Så kan det vel heller ikke vælte dit budget.

Næ men der kommer en masse andre ting som gør det dyrt, MacOSX
er Unix, så der skal også investeres i en hardware firewall.

Så er det jo lige så billigt at hælde en Linux på en PowerMac
elle G3'er, det kræver jo ikke en halv giga RAM...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten

Dato : 12-02-04 22:20

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Næ men der kommer en masse andre ting som gør det dyrt, MacOSX
> er Unix, så der skal også investeres i en hardware firewall.

nope... du nøjes blot med at have åbent for port 80 (og evt ssh til
administration) Desuden er den vel bag en router med natd?

> Så er det jo lige så billigt at hælde en Linux på en PowerMac
> elle G3'er, det kræver jo ikke en halv giga RAM...

en uindlogget OSX klient med Apache, kan fint yde
tilfredsstillende med 128-192MB - såfremt du ikke skal serve tunge
dynamiske websider (af den slags der alligevel enten er for tunge
eller avancerede til at køre på dit nuvæende setup). Jeg kan kun varmt
anbefale en OSX eller Linux basseret løsning. Sidstneævntre kan meget
vel vise sig at være lettere for dig. Under alle omstændigheder vil du
sikkert bruge webmin til at adminisatrere såvel dit statestik program
som din webserver.

Fra : David Blangstrup

Dato : 12-02-04 22:36

On Thu, 12 Feb 2004 22:20:08 +0100, Morten wrote
(in article <897tf1-2u.ln1@reippuert.dk>):

> [...]
> vel vise sig at være lettere for dig. Under alle omstændigheder vil du
> sikkert bruge webmin til at adminisatrere såvel dit statestik program

Han _vil_ ikke have X, kan ni inte fatta det? En rigtig gammel nier!

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-02-04 23:29

David Blangstrup wrote:

> Han _vil_ ikke have X, kan ni inte fatta det? En rigtig gammel nier!

Jeg må bare konkludere, at der ikke er nogen i denne gruppe,
som har erfaringer med MacHTTP version 2.6, og der er ikke
nogen som ved hvilket statestikprogram der kan knække log-
filer MacHTTP version 2.6...

Vi har ellers prøvet serveren på det lokale netværk, hvor vi
var 7 samtidige brugere der klikkede løs så hurtigt vi kunne,
og det lykkedes os ikke at "myrde" serveren.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Kiil

Dato : 12-02-04 23:33

Niels Ebbesen - info@niels-ebbesen.net on 12/02/04 23:29 wrote:

> Jeg må bare konkludere, at der ikke er nogen i denne gruppe,
> som har erfaringer med MacHTTP version 2.6, og der er ikke
> nogen som ved hvilket statestikprogram der kan knække log-
> filer MacHTTP version 2.6...

Det er nok ikke forkert. Til gengæld har du fået nogen gode forslag til
alternativer. En OS X 10.1 eller 10.2 kan du få foræret af mig. Så mangler
du bare en G3'er til formålet hvis ikke du har en.

> Vi har ellers prøvet serveren på det lokale netværk, hvor vi
> var 7 samtidige brugere der klikkede løs så hurtigt vi kunne,
> og det lykkedes os ikke at "myrde" serveren.

Det ville da også være mærkeligt hvis den skulle dø af det.

--
/peter

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-02-04 00:06

Peter Kiil wrote:

> Det ville da også være mærkeligt hvis den skulle dø af det.

Det kan dø en Quid Pro Quo ver. 2.1.2, der kører på en tilsvarende
maskine (120 MHz), den er lidt sart overfor buffer overflow.

Men hele humlen er såmænd, at jeg har en reserve maskine stående,
som gør, at jeg kan være on-line igen i løbet af få minutter, hvis
min server skulle få hardware fejl.

Og så stødte på noget posetivt omtale af MacHTTP, og da den umid-
delbart kan køre på den hardware som jeg har stående, så tænke jeg,
at det da kunne være sjovt at prøve den, og mit indtryk er, at
MacHTTP er smadder hurtig og effektiv server, som ikke stiller de
store krav til system og hardwaren.

Men som sagt, så har jeg ikke kunnet knække log-filerne, og det
betragter jeg som et seriøst problem, jeg er helt vild med den
statestik som Summary kan lave, den gi'r et godt overblik over
hvad der sker på serveren...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jonas Voss

Dato : 12-02-04 23:54

In dk.edb.mac, info@niels-ebbesen.net wrote:

> Jeg må bare konkludere, at der ikke er nogen i denne gruppe,
> som har erfaringer med MacHTTP version 2.6, og der er ikke
> nogen som ved hvilket statestikprogram der kan knække log-
> filer MacHTTP version 2.6...

Shareware, men:

   <http://macupdate.com/info.php/id/1501>

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Budget cuts

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-02-04 00:56

Jonas Voss wrote:

> Shareware, men:

Tak Jonas, jeg kan nok overkomme de 10$ hvis det virkede, men
det gør det ikke, det er squ lidt underligt, nu har jeg prøvet
med hele 3 statestikprogrammer, som alle lover, at de kan lave
en statistik på log-filer fra MacHTTP.

Jeg spekulerer på, om det kan skyldes, at log-filerne er fra
den test trafik, som vi selv har lavet via det lokale netværk,
jeg kan dog ikke se, at det skulle gøre en forskel, det er jo
en log-fil, hvor den eneste forskel er, at IP-adresserne er
fra det lokale netværk.

Jeg vil dog prøve at smide MacHTTP serveren on-line, så jeg
får et døgns rigtig log-fil, og så prøve med den.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-02-04 13:23

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> Jeg må bare konkludere, at der ikke er nogen i denne gruppe,
> som har erfaringer med MacHTTP version 2.6, og der er ikke
> nogen som ved hvilket statestikprogram der kan knække log-
> filer MacHTTP version 2.6...

Det er jo så ulempen ved at benytte en sjælden webserverplatform.

Fordelen er naturligvis at der er meget få der betragter det som
umagen værd at forsøge at knække den generelt.

Hvis dit behov er tilstrækkeligt stort kan du jo enten hitte ud af at
kode det selv, eller betale nogen for at gøre det.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-02-04 18:52

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Det er jo så ulempen ved at benytte en sjælden webserverplatform.

Ja jeg må nok overveje, at få skrabt noget hardware sammen, som
kan køre MacOS X, og så komme over på en Apache server.

Grunden til at jeg ikke lige opgraderer, er at jeg vil ha' to
sæt af alting, så jeg hurtigt kan skifte hardwaren, hvis der
er noget som kører dødt.

Men det kunne jo være, at jeg i en overgangsperiode skulle ta'
et kik på Jarkarta Tomcat, det er en Java distribution af Apache
web-serveren, som kan køre på classic MacOS.

Er der nogen som har prøvet Tomcat'en...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Steen Larsen

Dato : 13-02-04 20:13

Niels Ebbesen wrote:

> Grunden til at jeg ikke lige opgraderer, er at jeg vil ha' to
> sæt af alting, så jeg hurtigt kan skifte hardwaren, hvis der
> er noget som kører dødt.

Det kunne da godt være jeg kunne skaffe dig 2 ens beige g3 dt hvis det
var noget.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-02-04 23:30

> [...]

> web-serveren, som kan køre på classic MacOS.
>
> Er der nogen som har prøvet Tomcat'en...?

Det har jeg, og det er ikke Apache-webserveren (som vist iøvrigt
hedder httpd) men et referenceproject til at implementere Suns
standard for hvad en webcontainer er. At den så tilfældigvis
indeholder en webserverdel, er så bare en fordel.

Bemærk at du kun kan afvikle Java 1.1 på OS 9, og at du derfor skal
have fat i en MEGET gammel version (hvis de overhovedet findes), og at
den formentlig ikke vil køre særligt hurtigt. Den eneste anden
fornuftige Javaimplementation til PowerPC er til OS X.

Alternativt kunne du kigge på http://www.novocode.com/prod/nf/, som
kan køre under 1.1.3 og som jeg har rodet med tidligere. Den er ok så
vidt jeg husker.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-02-04 00:53

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Alternativt kunne du kigge på http://www.novocode.com/prod/nf/, som
> kan køre under 1.1.3 og som jeg har rodet med tidligere. Den er ok så
> vidt jeg husker.

Tja, husets unge nørd (Bill) fandt også en Java baseret server,
som hedder J-serve, men lige nu er han ved at få Tomcat'en til
at spille, og så må vi jo se hvordan den kører.

Det er jo sådanset ikke server-software jeg mangler, det
handler derimod om, at få en god løsning til en snusfornuftig
pris, for det kunne naturligvis være fedt med en X-serve, men
jeg har ikke råd til at bruge 36.000 piskeslag på en server...

Og jeg har drevet min egen web-server i næsten fire år, så jeg
er for længst holdt op med at eksperimentere, jeg går målrettet
efter stabilitet, og en oppetid så tæt på 100% som muligt.

Og så er jeg nok blevet forvendt med de statestikker, som log-
filerne fra Quid Pro Quo giver i Summary, og jeg vil nødig
skulle nøjes med noget der er ringere.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-02-04 10:28

> [...]

> som hedder J-serve, men lige nu er han ved at få Tomcat'en til
> at spille, og så må vi jo se hvordan den kører.

Held og lykke. Sig til hvad I får til at lykkes.

J-Serve er iøvrigt _forgængeren_ til Tomcat, så du skal da ikke skifte
for at få det nyeste.

> Og jeg har drevet min egen web-server i næsten fire år, så jeg
> er for længst holdt op med at eksperimentere, jeg går målrettet
> efter stabilitet, og en oppetid så tæt på 100% som muligt.

Så skal du da ikke skifte.

> Og så er jeg nok blevet forvendt med de statestikker, som log-
> filerne fra Quid Pro Quo giver i Summary, og jeg vil nødig
> skulle nøjes med noget der er ringere.

Du skal nok efterbehandle men så er der også masser af
Apachelogfilbehandlere. Mange webservere kan udskrive i et
kompatibelt format.

Personligt ville jeg nok vælge en linux på din nuværende
maskinkonfiguration da den kan holde til 24-timers drift.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-02-04 12:39

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Så skal du da ikke skifte.

Jeg har heller ikke besluttet et skift af serversoftware, men
da jeg har hele to reserve maskiner, så kan jeg jo godt teste
mulige alternativer, for Quid Pro Quo 2.1.2 har da nogle svage
punkter.

Og min test af MacHTTP viste, at det måske er et bedre alterna-
tiv, som kan gi' en højere ydelse med samme hardware, men det
har så nogle punkter, hvor det er ringere end QPQ, log-filen
er meget skrabet, og den er ikke kompatibel med gængse state-
stikprogrammer.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-02-04 00:05

Der er ikke hjælp at hente hos <http://www.machttp.org/>?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-02-04 01:03

Henrik Münster wrote:

> Der er ikke hjælp at hente hos <http://www.machttp.org/>?

Jeg kan sagtens få serveren til at spille, den kører helt
perfekt, det er dens logfiler som jeg ikke kan få analyse-
programmerne til at sluge.

Og på http://www.machttp.org henvises der til et WebStat
program, på en FTP-server som ikke svarer.

Og der er også en MacHTTP konference på Yahoo-grups, men
jeg er ikke en ørn til at læse og skrive på engelsk, så en
dansk Mac-gruppe er mit første valg...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-02-04 10:29

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> Jeg kan sagtens få serveren til at spille, den kører helt
> perfekt, det er dens logfiler som jeg ikke kan få analyse-
> programmerne til at sluge.

Du kunne eventuelt smide lidt penge efter en perlprogrammør der kan
massere formatet til det du skal bruge. Det er formentlig trivielt at
lave.

Spørg evt i perlgruppen. (nej, jeg er ikke interesseret).

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 12-02-04 22:53

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Brugte 233-300 mhz g3'er koster da kun 4-600 kr...:)

Her i dk.edb.mac regner vi ikke i kroner og ører, men i symbolske beløb.
Så det må være et kvart symbolsk beløb! Køb fire og du har en
serverpark.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : David Blangstrup

Dato : 12-02-04 23:03

On Thu, 12 Feb 2004 22:53:23 +0100, Michael Tysk-Andersen wrote
(in article <1g92fdf.kjfaaj199ojmcN%mta@mac.com>):

> Her i dk.edb.mac regner vi ikke i kroner og ører, men i symbolske beløb.
> Så det må være et kvart symbolsk beløb! Køb fire og du har en
> serverpark.

*LOL* - endnu et guldkorn til Jonas' d.e.m samling. Vi regner i symbolske
beløb og omregner Macs i status-symboler som f.eks. Esbjergensiske naboers
biler.

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : David Blangstrup

Dato : 12-02-04 23:10

> [...]

> Her i dk.edb.mac regner vi ikke i kroner og ører, men i symbolske beløb.
> Så det må være et kvart symbolsk beløb! Køb fire og du har en

Jeg har faktisk ligget og ringet rundt hele dagen efter en iBook G4 12" da
jeg får 4 1/2 symbolsk beløb ind på min konto i morgen. Bare synd noget
af det er huslejen, men hvad fanden! :D

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-02-04 23:38

David Blangstrup wrote:

> Jeg har faktisk ligget og ringet rundt hele dagen efter en iBook G4 12" da
> jeg får 4 1/2 symbolsk beløb ind på min konto i morgen. Bare synd noget
> af det er huslejen, men hvad fanden! :D

Hvis man er ægte en boheme, så er husleje en uforudset udgift...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : David Blangstrup

Dato : 13-02-04 00:41

On Thu, 12 Feb 2004 23:37:54 +0100, Niels Ebbesen wrote
(in article <402C003A.2A367B3F@niels-ebbesen.net>):

> Hvis man er ægte en boheme, så er husleje en uforudset udgift...!

*LOL*

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-02-04 13:20

Peter Kiil <spam@kiil.net> writes:

> 150000 sidevisninger af 150 - 250gb har da ikke noget med højtydende at

Nogen RET store sider skulle jeg ellers mene

Fra : Peter Kiil

Dato : 13-02-04 13:21

Thorbjoern Ravn Andersen - thunderbear@bigfoot.com on 13/02/04 13:19 wrote:

> Nogen RET store sider skulle jeg ellers mene

Det kan du have ret i

--
/peter

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-02-04 14:16

Jeg skrev:

> mine sidevisninger fylder mellem 150 og 250 kilobytes
> pr. stk.

- det var Peter som lavede det om til Gb., men ellers er det
rigtig nok på den måde, at hver gang jeg viser en side, så
ryger der enten et stort billede eller 12 små billeder med.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 12-02-04 22:04

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> Næ men der kommer en masse andre ting som gør det dyrt, MacOSX
> er Unix, så der skal også investeres i en hardware firewall.

Umm, hvor får du den slags konklusioner fra? Rigtigt mange hardware
firewalls er faktisk bygget med linux/unix som den underliggende
software.

> Så er det jo lige så billigt at hælde en Linux på en PowerMac
> elle G3'er, det kræver jo ikke en halv giga RAM...

I dagens verden er det intet problem at finde gratis software der kan
alt, selv på gammelt hardware. Det er straks /meget/ værre at
konfigurere det. De ekstra par hundrede kroner som et Mac OS X system
koster, kan hurtigt være tjent ind igen. Medicin mod mavesår er dyrt

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH