Komme på internet gennem hub
Fra : Steen

Dato : 12-02-04 12:51

Hej,

jeg har en pc med Linux, der fint kommer på internettet gennem en hub.

Min Apple computer kan godt komme på internettet, når den er sluttet direkte
til internettet, men når jeg sætter den på hubben kan den ikke finde nogen
sider.

Er der nogen steder jeg skal skal ændre så det virker?

M.v.h.

Steen

Fra : Steen

Dato : 12-02-04 12:56

Steen wrote:

> [...]
> finde nogen sider.
>
> Er der nogen steder jeg skal skal ændre så det virker?

Det er nok en god ide at sige jeg kører OS 8.5 og en anden med 8.6

M.v.h.

Steen

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-04 13:26

On 2004-02-12, Steen <anders.and@andeby.wd> wrote:
> [...]

Hej Steen

Prøv at bruge det kabel du ellers bruger til linux maskinen.
Der er (udfra det du har beskrevet) nok der fejlen er.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Theis M. Mønsted

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 12-02-04 14:05

Theis M. Mønsted wrote:

> Hej Steen
>
> Prøv at bruge det kabel du ellers bruger til linux maskinen.
> Der er (udfra det du har beskrevet) nok der fejlen er.

Det er nok rigtigt hvad Theis skriver. Ethernet-kabler findes i
forskellige typer og man skal bruge en særlig type (den mest normale
type) når man forbinder til en hub. Det er noget med modstanden i kablet
-- tror jeg nok.

--Martin

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-04 14:14

On 2004-02-12, Martin Agersted Jarl <martin@[> wrote:

> [...]
> forskellige typer og man skal bruge en særlig type (den mest normale
> type) når man forbinder til en hub. Det er noget med modstanden i kablet

Nogle kabler er "lige" og andre er "krydsede".
Prøv at kigge på de farvede kabler i stikkene.
Hvis de ligger ens i begge ender, så skal du bruge
en hup/switch, hvis de derimod ligger forskelligt,
så kan du bruge det til at forbinde uden hub/switch
f.eks. direkte mellem to maskiner.

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 12-02-04 23:35

Theis M. Mønsted <=?iso-8859-1?Q?Theis_M=2E_M=F8nsted?=@tmm.dk> wrote:

> [...]
> en hup/switch, hvis de derimod ligger forskelligt,
> så kan du bruge det til at forbinde uden hub/switch

Hvis enten hubben eller netkortet/ computeren har auto MDI/MDX så
betyder det intet om kablet er krydset eller ej.

Det kunne jo være at pc'en havde auto MDI/ MDX på sit netkort og maccen
ikke havde. Jeg kunne forestille mig at en mac der kører system 8.x er
af lidt ældre model der højest sandsynligt ikke har auto MDI/ MDX.

~ Jørgen

Fra : Steen

Dato : 12-02-04 14:15

Martin Agersted Jarl wrote:

> [...]
> forskellige typer og man skal bruge en særlig type (den mest normale
> type) når man forbinder til en hub. Det er noget med modstanden i kablet

det hjalp ikke. Jeg kan ikke kommet på internettet hvor computeren sidder
direkte til kabelmodemet heller. Jeg må have fået pillet ved noget.

Er der nogen der ved hvordan jeg sætter den op?

jeg fik af vide da jeg fik hjælp til at installere os'et forfra, at der var
en ting man tit glemte at instille

m.v.h.

Steen

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-04 14:23

On 2004-02-12, Steen <anders.and@andeby.wd> wrote:
> Martin Agersted Jarl wrote:

> jeg fik af vide da jeg fik hjælp til at installere os'et forfra, at der var
> en ting man tit glemte at instille

En default gateway måske?

Fra : Steen

Dato : 12-02-04 14:40

Theis M. Mønsted wrote:

> En default gateway måske?

Hvor gør jeg det henne?

jeg kan ikke finde det.

m.v.h.

Steen

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-04 14:46

On 2004-02-12, Steen <anders.and@andeby.wd> wrote:

> Hvor gør jeg det henne?
>
> jeg kan ikke finde det.

Hehe, det må jeg hellere lade en anden svare på.
Jeg er mac newbie.

Prøv evt at søge lidt på google efter det.

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 12-02-04 16:45

Theis M. Mønsted wrote:

> Hehe, det må jeg hellere lade en anden svare på.
> Jeg er mac newbie.
>
> Prøv evt at søge lidt på google efter det.

Ja, der er jeg også lost. Jeg kan ikke huske hvor i 8.x'erne. Men det må
vel være noget netværksopsætning et eller andet sted.

--Martin

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-02-04 17:48

Steen wrote:

> Hvor gør jeg det henne?

I "Æblemuenuen" vælger du "Kontrolpaneler" og her vælger du kon-
trolpanelet "TCP/IP", og der kan du lave en opsætning, og hvis
du har problemer med den, så spørg igen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Steen

Dato : 12-02-04 18:16

Niels Ebbesen wrote:

> I "Æblemuenuen" vælger du "Kontrolpaneler" og her vælger du kon-
> trolpanelet "TCP/IP", og der kan du lave en opsætning, og hvis
> du har problemer med den, så spørg igen...

der står ikke noget om gateway, derinde hvad jeg kan se

Jeg har valgt

Forbind via Ethernet
Konfigurer Bruger DHCP-server

jeg kan så skrive noget i ID for DHCP-klient og Søge-domain-navne, hvor jeg
ikke har skrevet noget.

jeg får denne fejlmeddelelse "Forsøget på at inlæse
http:/www.livepage.apple.com/ mislykedes"

Jeg har et internet gennem et kabelmodem, hvor jeg bare skal vælge Find
automatisk internet og har gateway 10.0.01

Når jeg bruger Internet-indstillingsassistent vælger jeg

Forbind via netværk

Nej, til at oprette forbindelse via Apple Remote Access

Nej, til at få tildelt egen ip-adresse

Anden, for at vælge protokol

Domainnavneservere har jeg ladet være tom, hvor jeg kan skrive DNS-adressen
og domainnavnet

Nej, til at bruge proxy servere

m.v.h.

Steen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-02-04 18:42

Steen wrote:

> Jeg har valgt
>
> Forbind via Ethernet
> Konfigurer Bruger DHCP-server

Hvis du vælger Konfigurer Manuelt, så kan du styre det 100% og
Router adressen er samme som gateway.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-02-04 19:26

Steen wrote:

> Jeg har et internet gennem et kabelmodem, hvor jeg bare skal vælge Find
> automatisk internet og har gateway 10.0.01

OBS: Og en gateway IP kan ikke være 10.0.01 - der mangler nok et
punktum så den er 10.0.0.1

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 12-02-04 18:09

> [...]

> sider.
>
> Er der nogen steder jeg skal skal ændre så det virker?

Har du to IP adresser fra din udbyder? Har du kun en kan det være at
Linux maskinen nupper den først.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-02-04 19:35

Michael Tysk-Andersen wrote:

> Har du to IP adresser fra din udbyder? Har du kun en kan det være at
> Linux maskinen nupper den først.

Det er uvæssentlig, det er jo routeren som benytter den offentlige
IP-adresse, maskinerne bag ved den er jo bare et LAN, som benytter
routeren som en "bro" til at komme ud på VAN.

Men det kan være, at routeren ikke understøtter DHCP-server, og
så skal maskinerne bagved konfigureres manuelt, og de skal til-
deles lokale IP-adresser som er højere end routerens, d.v.s. at
hvis routerens IP-adresse er, 10.0.0.1 så skal maskinerne på LAN
have IP adresserne 10.0.0.2 og 10.0.0.3 - 10.0.0.4 - o.s.v...

Men hvad er det for en router, er der noget NAT i den...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 12-02-04 20:13

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Det er uvæssentlig, det er jo routeren som benytter den offentlige
> IP-adresse, maskinerne bag ved den er jo bare et LAN, som benytter
> routeren som en "bro" til at komme ud på VAN.

Ikke uvæsentligt da det jo ikke fremgår af Steens indlæg at bruger en
router.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Steen

Dato : 12-02-04 21:30

Niels Ebbesen wrote:

> [...]
> have IP adresserne 10.0.0.2 og 10.0.0.3 - 10.0.0.4 - o.s.v...
>
> Men hvad er det for en router, er der noget NAT i den...?

Det er en OfficeConnect Ethernet hub 4

der er ikke nogen router.

Jeg kan ikke få gang i internettet, når jeg bare sægger computeren direkte
til kabelmodemet uden at bruge hubben.

Jeg tror ikke der er noget NAT, da jeg ikke ved hvad det er.

Det er bare to computere, der er sat i en hub, så jeg skulle kunne komme på
internettet med dem begge, og så også gerne få dem til at kunne se
hinanden, jeg kan dele en del af filerne.

Hvis jeg under Kontrolpanel-TCP/IP vælger manuel, skal jeg skrive IP-adresse
og Subnet-maske.

Når jeg kigger på hvad der står på pc'en står der

Lan konfiguration ip 80.162.221.128 dhcp

Hvis jeg kigger på konfigurer lokal netværk står der

Ip adresse Tom
Net maske 255.255.255.0
Opstarts protokol dhcp
dhcp- klient Tom

jeg ved ikke om det giver jer nogen mulighed for at hjælpe mig med at få
computeren på internettet

M.v.h.

Steen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 12-02-04 22:44

> [...]

> Opstarts protokol dhcp
> dhcp- klient Tom
>
> jeg ved ikke om det giver jer nogen mulighed for at hjælpe mig med at få

Din mac skal sættes op til at bruge DHCP, men først skal du finde ud af
om dit engagement med TDC totalløsninger indbærer mere end et IP nr.

Prøv f.eks. at slukke din Linux kasse og genstart din Mac. Får den
tildelt ovenstående IP nr?
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-02-04 23:17

Michael Tysk-Andersen wrote:

> Din mac skal sættes op til at bruge DHCP, men først skal du finde ud af
> om dit engagement med TDC totalløsninger indbærer mere end et IP nr.

Vi har for nylig diskuteret de forskellige ADSL-løsninger i en
anden gruppe, og jeg erindrer, at TDC stiller to dynamiske IP-
adresser til rådighed.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jonas Voss

Dato : 13-02-04 00:35

In dk.edb.mac, info@niels-ebbesen.net wrote:

> Vi har for nylig diskuteret de forskellige ADSL-løsninger i en
> anden gruppe, og jeg erindrer, at TDC stiller to dynamiske IP-
> adresser til rådighed.

Jeps.

Jeg har to dynamiske hos TDC, men man kan vist få dem ændret til en
statisk.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Increased sunspot activity.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-02-04 23:10

Steen wrote:

> [...]
> til kabelmodemet uden at bruge hubben.
>
> Jeg tror ikke der er noget NAT, da jeg ikke ved hvad det er.

Nej jeg kan se at du er TDC-kunde, og deres ADSL-løsning er
til Windåser, og du kan nok ikke få hjælp hos TDC's support.

Men jeg tror du nogle kabel problemer.

Du skal tjekke Ethernetkabel fra kabelmodemet til HUB, det
må ikke være krydset, og det skal sidde i HUB'ens port 1, og
Ethernetkablerne fra HUB'en til computerne må heller ikke være
krydset, og de skal sidde i HUB'ens port 2 - 3 - 4, hvis der
et femte stik, så er det som regel en uplink port, som kun
bruges til at gå vidre til endnu en HUB.

Og nej der er ikke NAT på TDC's kabelmodem's.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jonas Voss

Dato : 13-02-04 00:34

In dk.edb.mac, info@niels-ebbesen.net wrote:

> Nej jeg kan se at du er TDC-kunde, og deres ADSL-løsning er
> til Windåser, og du kan nok ikke få hjælp hos TDC's support.

Min ADSL er også fra TDC, den virker da fint her.

Jeg har endnu ikke haft brug for deres support, så jeg skal ikke kunne
sige om de er ekstraordinært dårlige til den slags.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: system consumed all the paper for paging

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-02-04 14:39

Steen <anders.and@andeby.wd> writes:

> Det er bare to computere, der er sat i en hub, så jeg skulle kunne komme på
> internettet med dem begge, og så også gerne få dem til at kunne se
> hinanden, jeg kan dele en del af filerne.

Det er vigtigt at din udbyder tillader dig at have to maskiner på
samtidig. Er det ikke i orden, kan du ikke gøre det du vil med det du
har.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Steen

Dato : 14-02-04 15:29

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Det er vigtigt at din udbyder tillader dig at have to maskiner på
> samtidig. Er det ikke i orden, kan du ikke gøre det du vil med det du
> har.

ok, så er det forhåbentlig bare det.

Jeg prøver at tage den med på arbejde på mandag og se om det hjælper. Der er
der en router, hvor der er plads til en computer mere.

Det bruger vi Windows 98. Hvis jeg sætter den i netværk med de 3 computere,
burde jeg vel også kunne kunne sætte Apple computeren i det netværk og de
kan se hinanden og bruge hinandens harddiske?

m.v.h.

Steen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-02-04 17:41

Steen wrote:

> ok, så er det forhåbentlig bare det.

Hvis TDC's ADSL-løsning kun gi'r mulighed for tilslutning af
en enkelt maskine, så kan jeg anbefale Tiscali's ADSL, deres
løsning er incl. en Cisco router, og bag den kan man sætte
lige så mange maskiner som man har lyst til, jeg har p.t. 7
maskiner på netværket: 1 web-server, 4 stationære og 2 bær-
bare, 5 af maskinerne er Mac'er og 2 er PC'er.

> Jeg prøver at tage den med på arbejde på mandag og se om det hjælper. Der er
> der en router, hvor der er plads til en computer mere.

Ja det vil jo afsløre om det evt. er kablene, eller en fejl
i din configuration, som er problemet.

> Det bruger vi Windows 98. Hvis jeg sætter den i netværk med de 3 computere,
> burde jeg vel også kunne kunne sætte Apple computeren i det netværk og de
> kan se hinanden og bruge hinandens harddiske?

Arkivdeling mellem Mac'er og PC'er er ikke helt nemt, med mindre
Mac'en kører OSX og PC'erne kører Windows XP.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 12-02-04 20:30

mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) writes:

> Ikke uvæsentligt da det jo ikke fremgår af Steens indlæg at bruger en
> router.

I øvrigt behøver en router ikke at lave NAT (oversætte IP adresser).
Langt de fleste billige routere til hjemmebrug gør det dog som
standard.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH