seagate harddiske
Fra : Michael Holm

Dato : 10-02-04 11:22

nogen der kan sige noget om marginalerne mellem Seagate Barracuda 120
GB modellerne ST3120023A og ST31200226A..

26A har 8 mb buffer + 3 års garanti mod 2 mb på + 1 års garanti 23A ...
prisforskellen er kun ca. 50 kr :)
men hvad betyder firmwaren på sådan en sag 26A har 3.06 hvorimod 23A har
3.33 .. er det bedre ??

Jumperen på den Maxtor 60 GB der sad i Snow iMac'en sidder yderst til
højre (hvis man sætter strømkablet i til venstre :)
På barracuda'erne sidder den i midten til højre (altså en tak ved siden
af iforhold til maxtor) skal man blot lade den være er (det virker jo
umiddelbart :)

en 120 gb bliver til 111,79 bg efter formatering til HFS+ med
journalisering, det er da en del er ryger :(

Mens jeg skriver dette er Netrestore igang med at lægge panter på, og
jeg kan sgu hører harddisken :(( ikke høj pipen som den gamle maxtor,
men dog en snorren, som forstyrre Lykketoft-interwiev der kører på P1 i
WMP på en anden mac :)

--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk - skal du rejse? http://www.danfae.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 10-02-04 15:22

michael.holm@anthro.ku.dk (Michael Holm) writes:

> en 120 gb bliver til 111,79 bg efter formatering til HFS+ med
> journalisering, det er da en del er ryger :(

Harddiskfabrikanter betragter 1Gb som 1.000.000.000 bytes. Det tror
jeg ikke OS X gør (1024^3).
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Michael Holm

Dato : 10-02-04 15:31

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Harddiskfabrikanter betragter 1Gb som 1.000.000.000 bytes. Det tror
> jeg ikke OS X gør (1024^3).

syntes nok der var et eller andet :)
har du styr på det med firmwaren på dem ?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 10-02-04 15:49

michael.holm@anthro.ku.dk (Michael Holm) writes:

> har du styr på det med firmwaren på dem ?

Næh, men generelt så vil du helst have mange omdrejninger, hurtig
overførsel (ATA133 og alt det der) samt en stor cache på drevet (hvor
du har hhv 8Mb og 2 Mb).

Hvilken bios den kører med er som regel underordnet.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-02-04 22:36

Hej Michael

Michael Holm wrote:
> nogen der kan sige noget om marginalerne mellem Seagate Barracuda 120
> GB modellerne ST3120023A og ST31200226A..

Man må sige, du har valgt netop to af markedets for tiden bedste diske.
- De er ret og slet fremragende og har en meget, meget lav fejlprocent i
forhold til mange andre mærker.

> 26A har 8 mb buffer + 3 års garanti mod 2 mb på + 1 års garanti 23A ...
> prisforskellen er kun ca. 50 kr :)

En 8mb buffer betyder med de moderne ATA controllere, at du vil få en
væsentlig højere ydelse ud af disken.

> men hvad betyder firmwaren på sådan en sag 26A har 3.06 hvorimod 23A har
> 3.33 .. er det bedre ??

Formentlig betyder det blot, at man har haft 2mb bufferen i noget
længere tid, og at den firmware, der styrer den, derfor er nået til et
højere nummer. - Hvorimod diske med 8mb buffer er forholdsvis nye - ca.
2 år - og derfor ikke er nået så langt i opdateringsrækken. Og det
behøver absolut ikke at betyde, at firmwa hken ældre eller dårligere,
da typen af firmware er vidt forskellig på de to diske.

> [...]
> På barracuda'erne sidder den i midten til højre (altså en tak ved siden
> af iforhold til maxtor) skal man blot lade den være er (det virker jo

Jumpersettings er vidt forskellig fra mærke til mærke, så du bør være
omhyggelig og følge fabrikantens anvisninger om indstillingerne.

> en 120 gb bliver til 111,79 bg efter formatering til HFS+ med
> journalisering, det er da en del er ryger :(

En disk på 80-120gb vil typisk bruge ca. 6-7,5gb til en normal HFS+
formattering. Og så skal du, som en anden nævnr etrened,at m udregner
str. på 2 måder, hvor 1mb er lig med 1000kb eller 1024kb. Det er
forskellen mellem NAS standard og IEC standard.

Og så bruger journaliseringen jo også noget. Ligesom de forskellige
driverpartitioner også fraregnes. At driverpartitioner faktisk bruger en
del, ville du sehvis fx. partitionerede disken i 6-7 partitioner, så vil
densame str. være endnu mindre.

> [...]
> jeg kan sgu hører harddisken :(( ikke høj pipen som den gamle maxtor,
> men dog en snorren, som forstyrre Lykketoft-interwiev der kører på P1 i

Nå ja, det var da ikke den værste, man kan undvære at høre på. - Jeg
hørte de første 5 in., så lukkede jeg for radioen... - Men mht. støj, -
tja, så synes jeg faktisk, det er nget afdt es lyvage, jeg nogensinde
har hørt, og jeg vil da gerne, jeg kan høre, om der arbejdes, elle om sn
v.ikke kører, som den skal.... De 2 Fireball diske, jeg har i den her G3
er så støjsvage, at jeg har problemer med nogle gange at vurdere, om
disken arbejder korrekt...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>